Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Verkar som om Tech 3 bara kommer köra en hoj enligt en del uppgifter. Trist i så fall.

Tider från dagens kröningar.

Sepang test – day two:

1. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing 2min 2.61 secs
2. Marco Melandri ITA Fortuna Honda 2min 2.65 secs
3. Toni Elias SPA Fortuna Honda 2min 2.78 secs
4. Colin Edwards USA Yamaha Factory Racing 2min 2.94 secs
5. Carlos Checa SPA Honda Pons 2min 2.96 secs
6. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team 2min 3.05 secs
7. John Hopkins USA Team Suzuki MotoGP 2min 3.1 secs
8. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team 2min 3.15 secs
9. Shinya Nakano JPN Kawasaki Racing Team 2min 3.52 secs
10. Casey Stoner AUS Honda Pons 2min 3.56 secs
11. Chris Vermulen AUS Team Suzuki MotoGP 2min 4.5 secs
12. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team 2min 4.5 secs
13. James Ellison GBR Tech 3 Yamaha 2min 5.52 secs


Fastest day one time:
Marco Melandri ITA Fortuna Honda 2min 2.95 secs

2005 Malaysian GP - 25/09/2005:
Pole position: Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro 2min 1.731secs

Fastest race laps (by manufacturer):
Honda: Nicky Hayden USA Repsol Honda 2min 2.993secs
Yamaha: Valentino Rossi ITA Gauloises Yamaha 2min 3.328secs
Ducati: Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro 2min 3.435secs
Suzuki: John Hopkins USA Team Suzuki MotoGP 2min 3.681secs
Kawasaki: Olivier Jacque FRA Kawasaki Racing Team 2min 5.289secs
WCM: James Ellison GBR Blata WCM 2min 7.378secs


http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=122722
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Gustav O skrev:
Verkar som om Tech 3 bara kommer köra en hoj enligt en del uppgifter. Trist i så fall.
Det är det. Kanske leasas den andra platsen ut till Kamel-Kwakkaskaki ?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
valmers skrev:
Ja, annat vore ju pinsamt för Biaggi. Givetvis måste han sopa banan med övriga Kawasaki-förare, så som de sågats här på SH.

Vadå sågats?
Nakano har väl mest fått beröm,
iaf jag gillar Randy DePuniet, ingen VM-vinnare kanske, men en friskus
när det skall köras (speciellt i regn...)

Vore kul med OJ på en andra Camel-Kawa dessutom.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RedBaron skrev:
Det är det. Kanske leasas den andra platsen ut till Kamel-Kwakkaskaki ?
Det är ju fler som bara kör en hoj, Konica Minolta tex.
Har vi otur kommer det vara 20 startande nästa år....
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Gustav O skrev:
Det är ju fler som bara kör en hoj, Konica Minolta tex.
Har vi otur kommer det vara 20 startande nästa år....

Det är synd att MotoGP inte har 35-40 startande ekipage.

Är det någon som vet vad som krävs ekonomiskt för att få ställa upp i MotoGP?

(och då menar jag inte vad hojar, team, tramsporter osv. kostar - utan endast "Anmälningsavgift" om man nu kan kan kalla den så?) I F1 är det 48milj dollar för att få ansluta sitt team - funkar lite som en pant.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Webspy skrev:
Det är synd att MotoGP inte har 35-40 startande ekipage.

Är det någon som vet vad som krävs ekonomiskt för att få ställa upp i MotoGP?

(och då menar jag inte vad hojar, team, tramsporter osv. kostar - utan endast "Anmälningsavgift" om man nu kan kan kalla den så?) I F1 är det 48milj dollar för att få ansluta sitt team - funkar lite som en pant.
Det är inte bra att startfälten blir tunnare och tunnare.
Vet inte om Dorna har liknande system som i F1 men tror inte det eftersom de hjälper många team med startpengar etc.
 

sandstream

Guest
Hopper "bara" 0.5 sekunder efter Rossi, lite glädje så här i vintermörkret :)
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Det är inte bra att startfälten blir tunnare och tunnare.
Jag tycker inte att antalet spelar lika stor roll som kvalitén på ekipagen.
Hellre 10 jämna ekipage än 30 ojämna (hur kul är det att se folk bli varvade?).
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Gustav O skrev:
Det är inte bra att startfälten blir tunnare och tunnare.
Vet inte om Dorna har liknande system som i F1 men tror inte det eftersom de hjälper många team med startpengar etc.

Då skulle man nästan kunna säga att dom gör tvärtom !

jaja... vi får hoppas att det kommer några småteam. bara dom kvalar in så kommer det SE mycker mer spännande ut, samtidigt som fler förare kommer ha chansen i stora klassen och kanske inte behöver samma extrema sponsorbackning. KR lär ju inte ha samma budget som Yamaha tex....

sandstream skrev:
Jag tycker inte att antalet spelar lika stor roll som kvalitén på ekipagen.
Hellre 10 jämna ekipage än 30 ojämna (hur kul är det att se folk bli varvade?).


Håller inte med. Men alla har ju rätt att tycka som dom vill :)
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Du håller väl på Vermeulen numer?
Har sett honom köra rätt mycket och gillar hans stil så visst, hjärtat klappar lite extra för CV :)
Men jag gläds också när det går bra för Suzuki, de är ju lite underdog mot Honda och Yamaha.

Webspy skrev:
Håller inte med. Men alla har ju rätt att tycka som dom vill :)
Den enda fördelen jag kan se med stora startfält är att fler får chansen men för själva tävlingsmomentet ser jag ingen fördel med att de i toppen måste varva folk efter halva loppet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Den enda fördelen jag kan se med stora startfält är att fler får chansen men för själva tävlingsmomentet ser jag ingen fördel med att de i toppen måste varva folk efter halva loppet.
Fler förare ger en tuffare konkurrens vilket är bra för hela fältet. Om de som ligger på plats 10-20 kör snabbare måste gubben på plats 9 köra snabbare etc.
Det finns bara fördelar med större och starkare starfält.
Ska du gå på enbart vilka som är snabbast/har mest resurser så har du ju max 10 ekipage kvar och hur kul är det?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
sandstream skrev:
Den enda fördelen jag kan se med stora startfält är att fler får chansen men för själva tävlingsmomentet ser jag ingen fördel med att de i toppen måste varva folk efter halva loppet.

Det blir en bättre show med många hojar. (tror iaf jag.) Nu kan man bara heja på dom man vet kommer att vinna iaf... i ett större startfält kommer inbördeskrigen mellan de mindre teamen bli som en serie för sig där de slåss om poäng.

Sen är ju varvningar ett spännande moment. i F1 (som inte är så spännande) så är det iaf lite spännande när det fajtas om placeringar och dom kommer ikapp varvningar.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Det finns bara fördelar med större och starkare starfält.
Om det vore så att de även var starkare så är det ju helt klart att föredra men i tex MotoGP och F1 finns det ju bara ett fåtal team som har kunnandet och resurserna som behövs för att vara med i toppen.
Webspy skrev:
Sen är ju varvningar ett spännande moment. i F1 (som inte är så spännande) så är det iaf lite spännande när det fajtas om placeringar och dom kommer ikapp varvningar.
Men är inte det lite "tragiskt" att varvningarna ska stå för spänningen?

Jag är inte emot stora startfält så länge de är någorlunda jämna.

När man blir varvad borde man bli diskad :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Om det vore så att de även var starkare så är det ju helt klart att föredra men i tex MotoGP och F1 finns det ju bara ett fåtal team som har kunnandet och resurserna som behövs för att vara med i toppen.
Större startfält ger också starkare starfält.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Webspy skrev:
Det är synd att MotoGP inte har 35-40 startande ekipage.

Är det någon som vet vad som krävs ekonomiskt för att få ställa upp i MotoGP?

(och då menar jag inte vad hojar, team, tramsporter osv. kostar - utan endast "Anmälningsavgift" om man nu kan kan kalla den så?) I F1 är det 48milj dollar för att få ansluta sitt team - funkar lite som en pant.


Tror inte man har ett sånt system? I MotoGP och i dom andra klasserna får teamen betalt för att dom är med och deltar. Finns olika steg sen som man får pengar för, om föraren kvalar in, tar pole, vinner osv.

I 250cc får man $20.000/race om man kvalar in. Är enda siffran jag vet. Meningen är att dom som är medverkande i showen ska få betalt för det. Är t.o.m så att DORNA ibland fixar sponsorer åt vissa team för att dom ska kunna vara med. Vissa team får större bidrag av DORNA för att också kunna säkra en budjet för att vara med. AJO är tex ett av teamen som får mest startersättning i 125cc för att dom haft en ekonomi som inte räckt till och att DORNA vill ha kvar dom.

Förr så fick även föraren betalt beroende på vilken placering den tog men numera är det bara teamen som får den betalningen. Föraren får ha det inskrivet i sitt kontrakt med teamet hur mycket betalt han ska få för sina placeringar. Suzuki har tex bonuslön för topp-10 placeringar till sina förare. DORNA och teamen har satt att det max får vara 24st startande i MotoGP och det är för att det blivit så mycket dyrare att köra nu. Med färre antal startande kan man dela på en större summa mellan teamen.
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Axxexs skrev:
DORNA och teamen har satt att det max får vara 24st startande i MotoGP och det är för att det blivit så mycket dyrare att köra nu. Med färre antal startande kan man dela på en större summa mellan teamen.

Så om man kommer promenerandes med ett fullt fungerande team så borde man med andra ord få köra - med tanke på att det bara verkar vara 20 startande hojar 2006.

(inte för att det lär vara så enkelt - men rent teoretiskt)
 

sandstream

Guest
Hayden efter dag 2 på Sepang:
"We tested chassis stuff all day. I was using the chassis that Max and Sete used at some races after Donington Park. It has some good points but I felt the old chassis was a little better because I know it so well. This chassis turns in good but in the fast corners I was not so comfortable."

http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=122730

Gustav O skrev:
Suzuki slår nya rekord i fulhet. Luftintaget ser ju för djävligt ut.
Verkar som att de testar olika lösningar:

Angående Biaggi och Kawasaki, är det bekräftat av någon?
Läste att ryktena om detta fanns på japanska sajter i söndags.
 

Bifogat

  • sh_hopper_sepang_2005.jpg
    sh_hopper_sepang_2005.jpg
    58.5 KB · Visningar: 95

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Webspy skrev:
Så om man kommer promenerandes med ett fullt fungerande team så borde man med andra ord få köra - med tanke på att det bara verkar vara 20 startande hojar 2006.

(inte för att det lär vara så enkelt - men rent teoretiskt)


Rent teoretiskt skulle man nog kunna göra det. Är väl inte "enkelt" men det borde gå. Förmodligen finns det en massa steg och regler man måste klara av. För att få start måste man bli nominerad och för att kunna söka så måste man visa upp vilken förare man ska ha och den måste ha fått en sk "super-licens" som gäller i GP mm.

Teamen i MotoGP äger inte sina platser i serien. Så dom platserna som inte är fyllda i MotoGP är alltså lediga. Finns ingen person/team som äger rättigheterna till dom platserna dvs. Platserna tillsätts av dom som har hand om MotoGP.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
R2 skrev:
yo , lira hit högupplösta
måste kolla mer på detta
attachment.php

borde vara tanken som går ner i bakre bakrams balken..


Här har du nåra "spionfoto till från några andra '06-hojar med. Hoppas dom ger inspiration till ditt hojbygge! ;) Gillar själv ena fotot där man ser att bakkutsen på Kawa är en bärande del.


Yamaha
http://img394.imageshack.us/my.php?image=1870048pu.jpg
http://img394.imageshack.us/my.php?image=1870062nd.jpg
http://img394.imageshack.us/my.php?image=1870012sj.jpg
http://img463.imageshack.us/my.php?image=1870025ef.jpg
http://img463.imageshack.us/my.php?image=1870030eu.jpg

Suzuki
http://img452.imageshack.us/my.php?image=1869058mk.jpg
http://img481.imageshack.us/my.php?image=1869200li.jpg
http://img481.imageshack.us/my.php?image=1869211go.jpg
http://img481.imageshack.us/my.php?image=1869225ej.jpg
http://img455.imageshack.us/my.php?image=1869958zy.jpg
http://img455.imageshack.us/my.php?image=1869946ga.jpg
http://img455.imageshack.us/my.php?image=1869936us.jpg

Kawasaki
http://img393.imageshack.us/my.php?image=1869239qg.jpg
http://img494.imageshack.us/my.php?image=1870114un.jpg
http://img494.imageshack.us/my.php?image=1870122zi.jpg
http://img494.imageshack.us/my.php?image=1870151fw.jpg
http://img494.imageshack.us/my.php?image=1870141ks.jpg
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top