Det blir väl engelska som jag läser om jag åker utomlands. Min kompis som är hörselskadad pluggar utanför San Francisco och det blir väl dit jag söker eftersom det är integrerad klass vilket är vad jag är ute efter. Samtidigt finns det tolkutbildning på den skolan = hörande som är teckenspråkiga = jag kan öva på att prata engelska med dem = win win!
Finns ett universitet som är för döva och hörselskadade i Washington men kvaliteten på den skolan är dålig enligt henne och jag har inte ens haft en tanke på att åka dit heller eftersom jag inte vill bosätta mig där det är 80-90% döva.
Jag har annars lite planer på att läsa master till min utbildning men det blir här i Sverige, då engelskspråkig utbildning (Chalmers) Vet inte om det finns nåt sånt utomlands. Vill nog vara borta i max ett år som det är just nu, två år är lite långt såvida det inte är så att jag blir singel eller att pojkvännen också flyttar tillfälligt med mig.
Känns som att jag skulle vinna mycket på att antingen åka utomlands o läsa engelska eller plugga master här i Sverige. Självklart kan inkomsten öka avsevärt med masterutbildning i bagaget men det är å andra sidan också lättare att få jobb när man läst engelska och därifrån kan man ju alltid jobba upp sig till någon häftig titel och en fet inkomst.
Erfarenhet väger dock tyngre anser jag, därför lutar det åt att åka utomlands. Det är dessutom en rolig sak man borde göra medan man är ung och fri. Masterutbildningen kan man alltid läsa senare oavsett hur livet ser ut. Så resonerar jag iallafall. Dessutom kan jag väl plugga master efter året utomlands eftersom CSN ändå inte täcker kostnader för att plugga utomlands
(med andra ord förlorar jag inte ett år på CSN o har således alla år kvar till mastern).
Anekdot - varsågod.