Singeltråden

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Va? Jag hajar inte.. lyfta armarna bakåt upp till 180 grader? dvs så de pekar upp över huvudet fast bakåt?
Det går ju inte. Framåt inga problem, åt sidorna inga problem.. men bakåt? Då måste man ju kunna rotera axlarna ett halvt varv.

Nån som hajar beskrivningen?

Det står väl inte bakåt nånstans?

Men då är det ju hur lätt som helst?

Nej. Jag kommer inte ens i närheten...

Tjita1

Guest
Jag tolkade det som att man ska se hur långt bakom rakt uppåt man kommer med helt raka armar.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Står att man ska kolla "hur långt bak" man kommer med armarna?

:hihi

Det har du rätt i, men jag tolkade det som bak, "förbi huvudet", men jag kanske tolkade fel?

Det andra testet då, låter det vettigt?

"Börja testet stående med fötterna axelbrett och tårna pekande rakt fram. Greppa en pinne lite bredare än axelbrett och sträck upp över huvudet. Nu är du redo att utföra knäböjen. Gå ner tills framsidan av låret är parallellt med golvet. Hälarna måste vara i kontakt med golvet under hela rörelsen. Sträva efter att pinnen skall vara kvar över huvudet på raka armar."

Fötterna får inte vridas utåt, hälarna får inte förlora kontakt med golvet och överkroppen ska inte lutas för mycket framåt.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tolkade det som att man ska se hur långt bakom rakt uppåt man kommer med helt raka armar.

Iofs, nu när jag såg nåt youtubeklipp så ser det ut som att det helt enkelt bara är att man ska börja med armarna hängandes vid sidorna och lyfta dom framåt och se hur långt upp man kommer. En del kommer t om förbi "rakt upp".. Inte sturty då :D

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Iofs, nu när jag såg nåt youtubeklipp så ser det ut som att det helt enkelt bara är att man ska börja med armarna hängandes vid sidorna och lyfta dom framåt och se hur långt upp man kommer. En del kommer t om förbi "rakt upp".. Inte sturty då :D

Bara om jag svankar men det fick man ju inte göra... :(

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag hittade detta:

"Det finns flera tester för axeln och skuldrornas rörlighet och de enskilda muskler som påverkar ledens rörlighet. Vill man ta den lätta vägen kan man helt enkelt kolla hur långt bak man kommer med raka armar, neutral handposition (tummarna pekandes framåt när armarna hänger längs sidorna) över huvudet. Kommer du inte 180° utan att öka svanken eller att böja armarna har du inte fullgod rörlighet." På den här sidan

Och den här sidan innehållande lite mer för hela kroppen.

Och eh... Jag kan nog bara konstatera att det är en jäkla tur att min syster läser till sjukgymnast. :glömdet

Tjika in.

Tjita1

Guest
Inte jag heller, men å andra sidan är jag just nu "överviktig" enligt BMI-skalan, så det kanske inte är så konstigt..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inte jag heller, men å andra sidan är jag just nu "överviktig" enligt BMI-skalan, så det kanske inte är så konstigt..

Eftersom varken du eller struty kan så måste man leta efter en gemensam nämnare.
Och den har jag hittat ser du... Karlstad!

Den enda och mest logiska slutsatsen vi kan dra är alltså att om man bor i Karlstad så är man rörelsehindrad :mattias

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Eftersom varken du eller struty kan så måste man leta efter en gemensam nämnare.
Och den har jag hittat ser du... Karlstad!

Den enda och mest logiska slutsatsen vi kan dra är alltså att om man bor i Karlstad så är man rörelsehindrad :mattias

Det stämmer nog, för jag hade inte alls såna problem när jag bodde i Norrtälje. Då sa till och med min tränare att jag var väldigt rörlig i höften och det är jag definitivt inte längre...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring