Sist i Sverige med smartphone, hjälp med val av lur!

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Har nu skaffat en Galaxy S2 och har fått mina bekymmer lösta! Ingen ännu som jag retar mig på, men det kommer väl. Problemet är mer att man inte fattar så mycket än eftersom det har öppnat sig en ny värld av möjligheter.

Vad bör man inte missa att göra/skaffa med en Android? Blir ju lätt att man försöker att få den att se ut som en Iphone bara för att man är van med det, men det är ju liksom inte meningen...

Installera LauncherPro. Snygghet + snabb!

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Nu har jag också bestämt mig och det blev en Galaxy S2. Får den nog imorgon så helgen är räddad :)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kan man inte ansluta en extern antenn till någon telefon alls idag? Förr kunde man ju ha en förlängare i till exempel bilen eller liknande. Jag skulle behöva en sån i stugan där signalen redan är dålig och ännu sämre inomhus :(

http://www.teknikproffset.se/MOBIL/HTC/Reservdelar/Antennfoerstaerkare-till-mobiltelefon-2-pack.htm

Funkar säkert, kostar bara 19 kr att bli lurad :gnissla

Annars finns det antenn har jag för mig som du kan sätta på utsidan och dra en kabel in i stugan till en repeater men det kostar nog en aning..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vill egentligen ha en telefon som håller att tappa i backen, har bra batteritid och är bra att messa med.
Då ska du inte köpa en smartphone om du tänker använda den utomhus.
Och om du vill att du och dina vänner är din sak och inte Apples/Googles.
Jag har två smartfones en Garmin Asus A10 och en HTC Desire Z.
Köpte Garminen för navigationen bra! Mindre bra var storleken på skärmen 3,3". Tangentbordet för litet så var 3e bokstav blir fel. Så jag köpte en HTC Desire Z. Med tangentbord och 3,7" skärm. Vitsen var att kunna skriva på tangentbordet.
Problemet med båda två är: För att kunna ringa ett samtal måste man använda skärmen.
I starkt solljus, typ en vacker sommardag i Värmland, så är skärmen så ljussvag att man måste hitta skugga för att kunna använda telefonen.
Betydligt bättre ljusstyrka på min gamla Samsung B2700.
Ljudstyrkan i högtalaren är så dålig på båda så de går inte att använda vid en trafikerad gata.
Men det som verkligen gjort att jag tappat sugen är appanvändaravtalet med Google. Som jag måste signa JA till för att få använda t.ex Youtubeappen:
"Samtyck till att dina data samlas in (av Google), används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation..
dvs kontakter, SMS, mail, foton, filmer av mig själv och mina vänner, vad vi säger på telefonen, vad mikrofonen hör och vad kameran ser, mina inloggningar och lösenord till siter jag besöker, vilka siter jag besöker, var jag är (eller var telefonen är) ska jag ge Google rätt att samla in. När Google klarar det tekniskt.
För att jag ska få kolla på Youtube. Vilket nerköp för mig !
Apples insamlings/trojanriktlinjer är på 1984-språk döpt till Apples Integritetspolicy, läs själv
http://www.apple.com/se/privacy/
Det mest intressanta är att Apple och Google inte ger några som helst garantier för att dina data, t.ex bankontonummer inte hamnar på internet. Sidan 18 två nedersta raderna och 1 rad sidan 19
http://www.google.se/url?sa=t&sourc...sg=AFQjCNGanEjsuokdVLFktr3-pL05NTjd9Q&cad=rja

Är en tjänst gratis är du inte kund utan varan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=647678

Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Då ska du inte köpa en smartphone om du tänker använda den utomhus.
Och om du vill att du och dina vänner är din sak och inte Apples/Googles.
Jag har två smartfones en Garmin Asus A10 och en HTC Desire Z.
Köpte Garminen för navigationen bra! Mindre bra var storleken på skärmen 3,3". Tangentbordet för litet så var 3e bokstav blir fel. Så jag köpte en HTC Desire Z. Med tangentbord och 3,7" skärm. Vitsen var att kunna skriva på tangentbordet.
Problemet med båda två är: För att kunna ringa ett samtal måste man använda skärmen.
I starkt solljus, typ en vacker sommardag i Värmland, så är skärmen så ljussvag att man måste hitta skugga för att kunna använda telefonen.
Betydligt bättre ljusstyrka på min gamla Samsung B2700.
Ljudstyrkan i högtalaren är så dålig på båda så de går inte att använda vid en trafikerad gata.
Men det som verkligen gjort att jag tappat sugen är appanvändaravtalet med Google. Som jag måste signa JA till för att få använda t.ex Youtubeappen:
"Samtyck till att dina data samlas in (av Google), används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation..
dvs kontakter, SMS, mail, foton, filmer av mig själv och mina vänner, vad vi säger på telefonen, vad mikrofonen hör och vad kameran ser, mina inloggningar och lösenord till siter jag besöker, vilka siter jag besöker, var jag är (eller var telefonen är) ska jag ge Google rätt att samla in. När Google klarar det tekniskt.
För att jag ska få kolla på Youtube. Vilket nerköp för mig !
Apples insamlings/trojanriktlinjer är på 1984-språk döpt till Apples Integritetspolicy, läs själv
http://www.apple.com/se/privacy/
Det mest intressanta är att Apple och Google inte ger några som helst garantier för att dina data, t.ex bankontonummer inte hamnar på internet. Sidan 18 två nedersta raderna och 1 rad sidan 19
http://www.google.se/url?sa=t&sourc...sg=AFQjCNGanEjsuokdVLFktr3-pL05NTjd9Q&cad=rja

Är en tjänst gratis är du inte kund utan varan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=647678
Stäng av datatrafiken när du inte använder den ;) Brukar gå i andoidlurar, eller så ringer du operatören så fixar dom det, dock är det ingen större vits med smartphone då...

Annars får du skaffa en operatör som har dålig täckning, så räcker det med att gå utanför stan så kan inga data överföras ;)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har gjort tvärt om och köpt en DORO 345 Phone Easy. Ett av dom bättre köp jag gjort. När man inte sitter vid datorn vill i alla fall inte jag ha med en i fickan. För mig känns det dessutom korkat att gå omkring med X antal tusenlappar i fickan bara för att kunna telefonera.

Rediga knappar är skiten :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har gjort tvärt om och köpt en DORO 345 Phone Easy. Ett av dom bättre köp jag gjort. När man inte sitter vid datorn vill i alla fall inte jag ha med en i fickan. För mig känns det dessutom korkat att gå omkring med X antal tusenlappar i fickan bara för att kunna telefonera.

Rediga knappar är skiten :tummenupp

Sämre skittelefon går icket att finna, dessutom är den dyr eftersom dom tar betalt för funktionen att den inte har några funktioner.

Morsan hade en sån, rent skräp, nu har hon någon Nokia dom sålde på ICA för 200:-, den saknar också alla funktioner, därför är den billig.
(den har dock ficklampa, en skitbra sådan)

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Samtalskvaliteten har jag inga problem med. Där har jag inte märkt någon skillnad faktiskt.

Det är när jag strömmar ljud via blåtanden till bilstereon som det blir problem. Jag gissar att A2DP överföringen är känsligare och det är där man kan ha nytta av att ställa om bitpool och liknande för att få bättre ljudkvalitet. Där får jag sunkigt ljud med iPhonen och bra ljud med HTC.

På gamla Windows mobile låg bitpoolen för A2DP ganska lågt för att öka räckvidden lite på bekostnad av ljudkvalitet men det har jag ställt om på den. På flickvännens desire så behöver man inte ställa om något. Det bara funkar och ljudkvaliteten är bra.

Så jag misstänker att iPhone kör med låg bitpool vilket leder till taskig ljudkvalitet i bilen. Jag har inte testat att ställa ner min gamla HTC touch pro för att kolla om samma problem uppstår. Pilla inte om det funkar liksom. iPhonen går ju inte att ställa om i alla fall. Det enda man kan göra är ju ansluta och koppla ifrån saker.

Nej. Den är inte breakad.
Det är jobbtelefonen som jag även får använda privat så jag misstänker att jag hamnar rätt långt ned på favoritlistan om jag breakar den och sabbar garantin.
Dessutom är det ju det jag stör mig på. Att jag inte kan få över musik till telefonen utan att antingen installera iTunes eller lägga till appar på telefonen.
Jag kan ju göra det via Spotify så att breaka telefonen och installera ytterligare en app känns onödigt.

Det jag vänder mig mot är ju just att det inte går i telefonen från Scratch.

Alternativt hade dom ju kunnat göra ett iTunes som funkade och inte krävde att datorn var på superdaturnivå för att orka med det.
Visserligen är den inte supersnabb men det är ändå en tvåkärnig processor på 1,7 GHz och 2GB ram men när jag kör iTunes så känns det som om någon smugit dit en gammal 286 processor och 8 MB ram.
så ska det inte behöva vara med en såpass basic programvara som det ju trots allt är.

håller väl lite med det men med ios fem så blir det lättare att fixa musik antar jag då du bara loggar in i molnet o slipper koppla in dig på datorn,sitter man på jobbet som jag gör just nu så är ju ganska mycket som inte är tillåtet

Näe, har alltid haft Telia, men SE-lurarna hade dålig täckning där iphonen har ingen.

Den verkar vara mycket sämre på att sända än att ta emot, jag hör folk men dom hör inte mig.

Kan ha 2-3 staplar men ändå går det inte att prata.

konstigt jag har upplevt det tvärtom,har nästan alltid täckning på iphonen,men var ett tag sedan jag hade se lur så nätet blir väl mer o mer utbyggt.
konstigt att jag inte fått mer mothugg,säger inte att iphone är bäst men för mig funkar den bra,och jag kommer nog inte ha nåt annat märke på ett bra tag.
men en mobil blir ju ganska personlig så det är ju en smaksak.
köpte en iphone 4 i går till grabben,en månad gammal för 3800,han som sålde den hade en htc i jobbet o hade blivit så van den så han ville inte byta tänk när han skulle använda iphonen så jag fick köpa den.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Betal-musik?? :va Typ 9:- för en låt, som man lyssnar på 4 ggr på ett år eller nåt.

Tiden där man stod en hel söndag på Mega och "shoppade" CD-skivor är förbi, jag har inte tid att vara kräsen, och knappast lust att köpa grisen i säcken.
Grisen i säcken blir det ju inte då du får förhandslyssna på låtarna innan du köper ngt.

Men vill du streama är det ju bara att gå igång med Spotify.

Vad är problemet?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
konstigt att jag inte fått mer mothugg,säger inte att iphone är bäst men för mig funkar den bra,och jag kommer nog inte ha nåt annat märke på ett bra tag.
men en mobil blir ju ganska personlig så det är ju en smaksak.

Kan tillägga att jag är jäkligt nöjd med skärm, touchen, spel/program-utbudet, det är just telefonidelen jag ogillar.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Sämre skittelefon går icket att finna, dessutom är den dyr eftersom dom tar betalt för funktionen att den inte har några funktioner.

Morsan hade en sån, rent skräp, nu har hon någon Nokia dom sålde på ICA för 200:-, den saknar också alla funktioner, därför är den billig.
(den har dock ficklampa, en skitbra sådan)

Jag köpte en Doro 345 till min morsa också och nu svarar hon när man ringer. Min funkar klockrent, Bästa telefon jag haft hittills (Nokia 6350 var djävligt bra också). Bluetoothen funkar ihop med min bil och FM radion funkar kanon med det medföljande "head-setet". Din morsa måste fått ett dåligt exemplar.:)

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Finns det några rugged smartphones som är värda pengarna?

Min andra zte blade dog för en vecka sen och inser att det är handikapande att inte ha tillgång till mail och bankkonton 24/7 när man vant sig vid det. Och att inte ha musik på väg till jobbet :D

Är egentligen bara ute efter så liten årskostnad som möjligt för mobiler.
i år har jag haft 4 mobiler.
1 nokia som numera ligger mellan liftarna nånstans i vemdalen, sen en samsung som jag råka tvätta i arbetsbyxorna (funkar igen efter badat i destillerat vatten och fått torka!)

Min första zte hade jag i 6 veckor innan jag råka tappa den och sätta foten på den i samma rörelse (glaset sprack) sen efter det börja den dumma sig med att tappa all mottagning tills man starta om den, sluta med att jag slog sönder den och elda upp den med en svets i rent raseri, fick ny på försäkringen :)hihi) den fick damm innanför skärmen dag 3, efter 2 månader börja den cpa lite och i helgen blev den tok varm och dog i billadaren.

Vad bör jag köpa?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag dränkte massa Nokior , E52or och E72or - grymma telefoner - men fan så känsliga
om man lever som vilde o springer omrking i skogen o sover brevi älgar och fiskar o så.

Köpte en Motorola Defy (android) , den är väl som Ericssons R310 gamla hajfena i ip
klassning.Lägga i ölglaset på puben klassning.
Folk har la dykt på nån meter och filmat med dom men det rekomnderas inte.

Finns väl någon lur till en korean och en Sony Ericsson numera också.

Skönt och kunna diska telefonen.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Efter att ha ägt en Iphone 3gs i nästan två år tröttnade jag på en he¨l del småsaker som gjorde mig skapligt irri. För en månad sedan fick jag nog och bytte till den android som ska vara vassast på marknaden, Samsung Galaxy S2. Blev jag nöjd? Nej, snarare ur askan in i elden.

Vad var det som var kasst hos Iphone då?

-Itunes. Ett program från helvetet som är omöjlig att förstå sig på. Jag är liksom inte dum i huvudet vad gäller teknik och data, men där mötte jag min överman.

-Inte se detaljer om sms. Har man en konversation med flera sms i följd så får man bara tiden för det sms man skickade sist. Inte heller kan man se om det sms man fått även sänts till andra än dig vid ev massutskick.

-Du kan inte se när ett foto är taget med din egen mobilkamera. Alltså datumet och tidpunkten går bara att se om du för över bilden till datorn.

-Du kan inte välja ringsignal, sms-signal etc själv utan att antingen köpa en låt eller att krångla in en låt efter en jädra massa procedurer i Itunes.

-Kameran är rätt kass.

-Du kan inte spara filer som någon mailat dig, ex ett PDF-dokument.

-Håller du in hemknappen när telefonen är låst hoppar ändå röststyrningen på. Inte bra när det plötsligt låter "Ringer Hasse mobil" i fickan...

-Appstore suger. Du kan inte ordna appar på annat sätt än "mest nedladdae2, vilket medför att en app som en gång blivit poppis kommer alltid att ligga på topplistan. Bra appar som kommit senare försvinner i mängden eftersom man inte kan ordna ex efter rating.

Positivt är att den är så sjukt intuitiv. Den tänker åt dig ibland känns det som! Apparna fungerar mestadels perfekt. Telefonen och programvaran är sjukt stabilt.

Samsungen då? Den måste ju vara en frälsare i sammanhanget!?

Jo, visst kan den allt det jag klagat på ovan, men så enkelt är det inte... Jag kan ta upp några saker som suger nåt så jävulskt.

-Att surfa är ett problem numera eftersom inge browser håller måttet. Originalläsaren krånglar och kraschar titt som tätt och de andra har stora svagheter i jämförelse med Safari. Då har jag provat Dolphin, Firefox, Opera mobile, Opera Mini mfl.

-Näst intill omöjligt att manövrera markören. Det "förstoringsglas" finns även på android, men fungerar endast i 5% av fallen. Ex i googles sökfält så går det inte att ändra en sökfras om den är längre än vad som ryms i textfältet. Vill du ändra sista ordet måste du skriva in allt igen. Du kan heller inte pricka ett visst ord, eller ett visst stycke i en text där du vill sätta markören för förstoringsglaset dyker inte upp...

-Nästan alla appar krånglar. Yr fungerar inte. Snowstorm (som tar sina prognoser frå yr) uppdaterar inte som den ska. Facebook strular. Blocket jävlas hela tiden, Spotify lägger sig offline. ja, så fortsätter det! Den enda appen som ännu inte strulat är text-tv...

-Under ikonen "telefon" finns en massa funktioner, bla "loggar" som är tänkt att funka som "senaste samtal" el dyl. Problemet är att man ser allt i den loggen, dvs missade, mottagna och uppringda samtal, men även skickade och mottagna sms. Detta leder till att funktionen blir helt kass. Har du då smsat totalt tio sms om dagen så är det med andra ord fyrtio sms + alla samtal i vägen när du ska se numret till den du ringde för fyra dagar sedan.

-Mottagningen är kass. Jag vet vart det är dålig mottagning i min omgivning och att man ska stå vid ett visst fönster om man ska ringa osv, men det kan du glömma med en Samsung. Där Iphonen fungerade är Galaxyn död.

-Det finns en funktion som heter "brusreducering" i Samsungen vars tanke är att man ska kunna prata även om det väsnas i bakgrunden. Tyvärr får denna funktion motsatt effekt i 99% av fallen. Man hörs helt enkelt dåligt. Man kan stänga av den funktionen och då blir kvalitén bra, men tyvärr måste man göra det varje gång ett samtal startas och kan inte sättas i "off-läge" permanent. Ännu mer störande är att du inte kan trycka på "ring upp" och därefter direkt på knappen "brusreducering av" utan du måste vänta tills motparten svarat.

-Du kan inte ha en volym på hörlurar och en volym på högtalare, utan allt har samma volym. Ex om man kör Spotify i bilen så vill man ha volymen maxad när man kör aux-in, medan när man sedan ska kolla på ett youtube-klipp så är volymen fortfarande på max. Samma gäller ringsignalvolymen. Den är konstant oavsett om du kör med lurar eller utan.

-Knapplåset är kasst då man kan slajda hela skärmen istället för ett reglage. Det leder till att man oavsiktligt slår av knapplåset. Visst, det finns kodlos och dyl, men det ska inte behövas. De funktionerna är en annan form av skydd.

-Powerknappen kan hållas inne trots att knapplåset är på och en meny dyker upp med bla "stäng av" som alternativ. Inte riktigt ett knapplås om du frågar mig på en telefon med två knappar.

-Sjukt långsam ljussensor som ändrar styrkan på skärmen. Man ser inte ens vart "avsluta samta-knappen" är när man är utomhus förrän efter flera sekunder.

Positivt är bra batteritid, bra kamera, bra skärm, snabb processor, "fria tyglar".

Så till dig som ska välja telefon så råder jag dig att låna en lur av någon och prova själv eftersom ingen riktigt kan säga att deras telefon suger eftersom de betalat dyra pengar för den...

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Så till dig som ska välja telefon så råder jag dig att låna en lur av någon och prova själv eftersom ingen riktigt kan säga att deras telefon suger eftersom de betalat dyra pengar för den...[/QUOTE]

Är det den här som är "världens bästa telefon" just nu enligt många siter?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så till dig som ska välja telefon så råder jag dig att låna en lur av någon och prova själv eftersom ingen riktigt kan säga att deras telefon suger eftersom de betalat dyra pengar för den...

Du har verkligen fått tag i en helmuppig telefon. Det mesta av det du nämner med din Samsung funkar på min. Låset kan du ändra till "punktlås". Då kan du ha en "slide" som mönster.

I övrigt funkar min lur precis som jag vill nu efter att jag hittyat en app som heter NoLED (=liten ikon som visar om man har mail/missat samtal osv).

Stör mig dock på GPSen som behöver flera minuter för att låsa på satelliter. Min gamla Hero fixade det på några sekunder. Funderar faktiskt på att gå tillbaka med luren och få en ny.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Du har verkligen fått tag i en helmuppig telefon. Det mesta av det du nämner med din Samsung funkar på min. Låset kan du ändra till "punktlås". Då kan du ha en "slide" som mönster.

Verkar inte som att min skiljer sig från andras. Fast å andra sidan alla Galaxy ha sina egna egenheter...

Punktlås. Jo, det kan man ju ha, men då finns det ju längre ingen bakgrundsbild heller kvar, utan det är ett punktmönster över hela skärmen...

Om mna nu prompt måste ha ett punktlås, kan man då inte ha punkterna dolda så att telefonen fortfarande ser vettig ut?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC