SJ vad tycker vi om dem?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Som jag förstod det gick det prestige i ärendet. Önskar jag kunde länka till något annat än Aftonbladet, men det var där jag läste det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7469128.ab

Var är Mavve när man behöver honom? Någon borde prylas!

"SJ:s informatör Tobias Johansson bekräftar att SJ använde ett eget tåg trots att jourtåget fanns tillgängligt.
Trafikverkets tåg var diesel, SJ:s eldrivet.
– Med elloket sparade vi lite på miljön samtidigt, säger SJ:s Tobias Johansson. "

Edit:
Ah, såg nu att du gjort samma iakttagelse...
där ser man. Verkar helt åt helvete ..

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Sj/ansvariga borde anmälas, inte ens våra boskap får vara instängda så länge. Detta är bara en av många händelser o toppen av ett isberg. Krysset är opålitligt o borde tas ur bruk innan ngt allvarligt med tragisk utgång inträffar (detta medhåller flera lokförare o annan personal jag har pratat med).

Jag skulle inte vilja vara i Adolfssons kläder nu, enligt uppgifter jag fick idag så är man på sj "väldigt skakade" över händelsen.

Last edited:

Merovingian

Guest
Vi skulle på min arbetsplats till våren resa till Göteborg med tåg för att hälsa på ett kontor vi jobbat mycket med över telefon.
En av mina kollegor sitter i rullstol och behöver då en vagn som ackommoderar detta, vilket finns. Chefen började bråka med SJ redan i mars och fick till slut fatt på en biljett. Vi skulle åkt i maj, och chefen ringde alltså i mars. Vi fick till slut skjuta upp resan till september, det var första möjliga avgång. Sep.. Tem.. Ber..

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Anledningen till att man inte släpper ut folk vid olyckor eller fel är för att företaget
då får stå till svars om någon passagerare på något sätt skadar sig.
Samt att det ibland finns risker med mötande tåg eller ledningarna osv...

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Anledningen till att man inte släpper ut folk vid olyckor eller fel är för att företaget

ledningar är det inge risk med tanke på höjd på allt som är strömförande.
tror mest på påkörningsrisken, företaget som har anläggningen går ut och säger kliv ej ut pga påkörningsrisken, sen om björn o janne kliver ut iaf är inte deras problem

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM

Vid akuta evakueringar/situationer ska inte mötande tåg få köra förbi! det är fullständigt oacceptabelt att låta det ta så lång tid o för att citera en sj-anställd "det borde t om en femåringen begripa" Inte nog med det så var det fel på tåget som ersatte också! O de blev stående i herrljunga o fick till sist ta pendeln in till gtb! Trafikverket ska också ha en sin del i kritiken o förhoppningsvis blir detta ett hårt uppvaknande om att säkerheten o servicen måste bli bättre!

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Då var det dags ingen. Den här gången evakuerade man dock betydligt snabbare men återingen så visar detta de stora problemmen man har med :zpykrysset, ngt mer överskattat tåg får man leta efter.

Ett X2000-tåg på väg från Malmö till Stockholm fick på onsdagskvällen tekniska problem och blev stående på rälsen mellan Linköping och Norrköping.
Efter en dryg timme ombord på det stillastående tåget evakuerades de omkring 200 passagerarna och fick fortsätta sin resa med ett ersättningståg som körts fram.
Passagerarna som satt fast på tåget kommer att få ersättning via restidsgarantin. Tågstoppet orsakade inga ytterligare störningar, enligt Tobias Johansson vid SJ:s pressjour.
/ TT

:rofl det va ju tur att de blev stående på rälsen o inte utanför.

Last edited:

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
ledningar är det inge risk med tanke på höjd på allt som är strömförande.
tror mest på påkörningsrisken, företaget som har anläggningen går ut och säger kliv ej ut pga påkörningsrisken, sen om björn o janne kliver ut iaf är inte deras problem

Nja, ibland kan man inte vara helt säker på vad som pajat,
är det bygelhaveri så finns risk för ledningsras. Visserligen
väldigt liten risk men vi vet ju hur det funkar i sverige. Finns
det minsta möjliga risk att någon skadas så ska saker och ting
helst totalförbjudas...

Men som du säger; om någon pajar en ruta och sticker ut så
har de ju brutit säkerhetsföreskrifterna och då är inte företaget
ansvarigt längre.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Inte för att försvara SJ på något sätt men många problem verkar ju vara materialrelaterade, sånt här hände aldrig när ASEA eller Nohab var huvudsakliga leverantörer av lok.
Sen är ju ett stort problem i samhället idag att ingen jävel vågar fatta ett beslut, har man inte tagit ett beslut så har man ju inte tagit fel beslut, verkar vara melodin.

Kneedrag

Guest
Inte för att försvara SJ på något sätt men många problem verkar ju vara materialrelaterade, sånt här hände aldrig när ASEA eller Nohab var huvudsakliga leverantörer av lok.
Sen är ju ett stort problem i samhället idag att ingen jävel vågar fatta ett beslut, har man inte tagit ett beslut så har man ju inte tagit fel beslut, verkar vara melodin.

Eller ingen vågar bryta några regler och tänka själva, av rädsla för att förlora jobbet. Typ Jag följer regelboken så kan ingen skylla på mig att jag gjort fel.:näsblod:näsblod:va:confused:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Eller ingen vågar bryta några regler och tänka själva, av rädsla för att förlora jobbet. Typ Jag följer regelboken så kan ingen skylla på mig att jag gjort fel.:näsblod:näsblod:va:confused:

Det är gissningsvis ganska strikta säkerhetsbestämmelser. Kan gissa att både SJ och Banverket har bestämmelser om vad man får/inte får göra.

Just säkerhetsbestämmelser hade jag nog inte brutit mot, men det är ju jag det. :)

Dessutom KAN ju faktiskt nåt gå riktigt ordentligt åt h-e...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Förstår frustrationen att inte få gå ur tåget i den värmen, meeeen...

Jag jobbar som servicetekniker för ett företag som har vissa produkter i X2000 (nej ingenting som kan orsaka att tåget stannar!).

För att få jobba på X2000, eller i spår-område överhuvudtaget, så måste man genomgå en säkerhetsutbildning på 4-5 timmar med skriftligt prov. Det är ganska mycket att tänka på och veta om. Man får inte ens vistas i vagnhallarna utan utbildningen.

Jag skulle inte heller vilja vara ansvarig för ett par hundra irriterade och förbannade personer och hålla koll på dom och deras säkerhet i ett område som dom inte får vistas i.

Angående tågen, att X2000 går sönder ofta är inte konstigt. Det är ändå 20 år gamla tåg, och det är mycket som slits med den tyngden och farten. Tänk om folk ens visste om hälften av vad som går sönder på dom där :brinnerup

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Angående tågen, att X2000 går sönder ofta är inte konstigt. Det är ändå 20 år gamla tåg, och det är mycket som slits med den tyngden och farten. Tänk om folk ens visste om hälften av vad som går sönder på dom där :brinnerup

Det är väl det mesta som går sönder? :) Kanske med tonvikt på kraftelektroniken gissar jag?

Det är ju en bra början för problem att använda 16 2/3Hz...

Kneedrag

Guest
Hur gamla är RC loken? De måste vara 30-40 år gamla?

Måste säga att jag åkt med dem i 6 år och inte så ofta är de trasiga.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag skulle inte heller vilja vara ansvarig för ett par hundra irriterade och förbannade personer och hålla koll på dom och deras säkerhet i ett område som dom inte får vistas i.

Räcker att mota upp resenärerna i närmsta skogsbacke, så fort du kommer av banvallen är det fritt fram för vem som helst att vistas där.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Det är väl det mesta som går sönder? :) Kanske med tonvikt på kraftelektroniken gissar jag?

Det är ju en bra början för problem att använda 16 2/3Hz...
''

Hehe sant, och ja dom har, och har alltid, haft stora problem pga 16 2/3 Hz.

Hur gamla är RC loken? De måste vara 30-40 år gamla?

Måste säga att jag åkt med dem i 6 år och inte så ofta är de trasiga.

Nä men att jämföra dom med X2000 är väl lite som att jämföra äpplen och päron. Det är så sjukt mycket elektronik, pneumatik och fin-mekanik som en vanlig resenär inte tänker på i X2000. Tyngden och farten är en helt annan grej också.

Får SJs fel-rapporter varje månad på samtliga vagnar, drivar och manövrar, och det är ganska många km dom rullar i månaden vilket ökar fel-frekvensen gissar jag.

Vi pratar ändå om minst 350 ton som ska färdas i upp mot 200 km/h fram och tillbaka mellan t.ex Göteborg och Stockholm minst 2 ggr/dag, på en av världens kurvigaste järnvägar. Ca 200 mil om dagen alltså. Nu vet jag inte exakt hur ofta dom är inne på service, rullande schema på det men jag tror att det är 1 gång i veckan.

Jag har i alla fall förståelse för att tågen går sönder.

Räcker att mota upp resenärerna i närmsta skogsbacke, så fort du kommer av banvallen är det fritt fram för vem som helst att vistas där.

Exakt. Det håller jag med dig om. Personalen borde få den befogenheten att leda ut alla till en samlingspunkt. Men hur ska 5-10 pers. hålla reda på 300 arga passagerare?!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM

x2000 är så jäkla överreklammerat :zpy. Reginatågen kan gå i samma hastighet "lutar"på samma sätt som krysset och de har väl runt 10 år på nacken o de går som "tåget" förutom lite problem med dörrarna då och då. Man har haft problem med x2000 ända sedan de köptes in.

Den 26 juli 2006 kom ett ombyggt Regina-tåg under ett test upp i 281 km/h på raksträckan mellan Skövde och Töreboda på Västgötaslätten.:yoparty Därmed slogs det gamla, svenska hastighetsrekordet på 276 km/h, som innehades av ett X2000-tåg. Det senaste rekordet sattes den 14 september 2008 på Västra stambanan norr om Skövde, där hastigheten kom upp i hela 303 km/h

Vid förseningar är de grymma på att ta in förseningen...till skillnad från krysset som aldrig verkar komma iväg :brinnerup

Föredrar regina alla dagar framför krysset :)

http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...sj-krafttag-mot-foersenade-x-2000-taag-253814
Tyvärr verkar det bara bli mer o mer problem o därav att krysset nu börjar bli en säkerhetsrisk.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det så kallade LO-syndromet.

x2000 är så jäkla överreklammerat :zpy. Reginatågen kan gå i samma hastighet "lutar"på samma sätt som krysset och de har väl runt 10 år på nacken o de går som "tåget" förutom lite problem med dörrarna då och då. Man har haft problem med x2000 ända sedan de köptes in.

Den 26 juli 2006 kom ett ombyggt Regina-tåg under ett test upp i 281 km/h på raksträckan mellan Skövde och Töreboda på Västgötaslätten.:yoparty Därmed slogs det gamla, svenska hastighetsrekordet på 276 km/h, som innehades av ett X2000-tåg. Det senaste rekordet sattes den 14 september 2008 på Västra stambanan norr om Skövde, där hastigheten kom upp i hela 303 km/h

Vid förseningar är de grymma på att ta in förseningen...till skillnad från krysset som aldrig verkar komma iväg :brinnerup

Föredrar regina alla dagar framför krysset :)

http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...sj-krafttag-mot-foersenade-x-2000-taag-253814
Tyvärr verkar det bara bli mer o mer problem o därav att krysset nu börjar bli en säkerhetsrisk.
OK, nu vet vi att ni fräna tågpendlare kallar X2000 för krysset. Heftikt. :yoparty

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...