SJ vad tycker vi om dem?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
det mest pinsamma måste dock ha varit när lokföraren körde iväg och lämnade tågkonduktören kvar på perrongen :rofl eller den gången vi körde fram o tillbaka fram o tillbaka från perrongen i nästan en timme :brinnerup

Hahahaha ,jag vet fan inte vilket som är värst!!! :D :D :D
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Ett statligt företag med en massa lata anställda, som springer till facket för minsta lilla, kommer aldrig att bli så lönsamt att det har råd att investera i nya tågset.

Sälj ut, konkurrensutsätt.

Det är konkurensutsatt :tummenupp

Det är väl det mesta som går sönder? :) Kanske med tonvikt på kraftelektroniken gissar jag?

Det är ju en bra början för problem att använda 16 2/3Hz...

Vad är problemet med att använda 16 2/3 hz? De flesta nya tåg, går på 50hz i motorn.
Man tar in 16 2/3 och omvandlar det till 50 hz. Inga större problem. Den största anledningen till att nybyggnationen av kontaktledningen inte görs på vanlig 50 hz är för att det finns så många gamla lok som kör och inte klarar 50 hz. En stor fördel med 16 2/3 är att man får ingen snedbelastning iom att man bara har en fas.
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Vad är problemet med att använda 16 2/3 hz? De flesta nya tåg, går på 50hz i motorn.
Man tar in 16 2/3 och omvandlar det till 50 hz. Inga större problem. Den största anledningen till att nybyggnationen av kontaktledningen inte görs på vanlig 50 hz är för att det finns så många gamla lok som kör och inte klarar 50 hz. En stor fördel med 16 2/3 är att man får ingen snedbelastning iom att man bara har en fas.

Som jag skrev så får man ju då två extra steg, likriktning och därefter hacka upp den till 50Hz. Det är väl inget problem i sig men det är två extra steg som kan gå sönder... :)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ang evakuering är det ett beslut som fattas av trafikledare/tågklarerare. De har ett personligt juridiskt ansvar för säkerheten. När jag jobbade där var arbetsbeskrivningen "en fot på jobbet, en fot i tingsrätten".

Att köra ut ett ersättningståg är inte som att köra ut en buss. Det finns ett bestämt antal spår, tåget kan stå på ett spår som inte kan växlas in till m.m. Resenärer ska inte vara ute och gå på spåren. Sen gäller också principen att isolera förseningar, dvs ett sent tåg har alltid lägre prio på spåren än tåg som är i tid. Därför blir sena tåg nästan alltid bara mer och mer sena.

Med reservation för nedsatt minnesfunktion 12 år efter sista arbetspass.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
jo förstår att dom dom gör om det från likriktarstationerna till 16 2/3 hz, men det har ju aldrig vart nå större problem att man fått "trasiga" motorer etc etc.

För lääängesen när jag var lite, lite, insatt i x2000 vill jag minnas att det uppkom problem pga störningar mm just pga likriktning/växelriktning. Kan ju givetvis ändrats sen dess. :)

Annars gissar jag att det är mest kraftelektroniken kring motorer som strular. Varför har jag ingen aning om men gissar att alltihop är ganska mkt mera avancerat än i RC loken?
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
För lääängesen när jag var lite, lite, insatt i x2000 vill jag minnas att det uppkom problem pga störningar mm just pga likriktning/växelriktning. Kan ju givetvis ändrats sen dess. :)

Annars gissar jag att det är mest kraftelektroniken kring motorer som strular. Varför har jag ingen aning om men gissar att alltihop är ganska mkt mera avancerat än i RC loken?

Precis vad den här tråden går ut på. Folk gissar helt hejdlöst.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Då kanske du kan bringa lite fakta till tråden? :)

Läs mitt förrförra inlägg så ser du. Anledningen till att man har 16 2/3 var för att dom riktigt gamla loken var likströmsmotorer, men dessa gick att köra på 16/2/3, därför kör man fortfarande på det. De nya loken/motorvagnarna går oftast på både 16 2/3 eller 50 hz beroende på vart dom kör.

I Danmark har man 50 hz, så Öresundstågen är ett bra exempel på dessa tåg, när de kör e Sverige = 16 2/3 över bron till Danmark 50 hz. De fel som ligger till största förseningarna är växlarna signaler, signalställverk med mera, loken har fel,men inte överdrivet många, men när det väl blir fel på dom så tar det lång tid att åtgärda iom att det ska ut reservlok o.s.v.

Sen kan jag hålla med om att underhållet hos SJ är eftersatt, liksom hos Trafikverket (gamla Banverket), när det gäller anläggningen. Folk blandar ihop anläggningen och spåren. Trafikverket äger anläggningen SJ + ca 40 andra intressenter kör på tågen, alltså SJ är konkurensutsatt.
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Läs mitt förrförra inlägg så ser du. Anledningen till att man har 16 2/3 var för att dom riktigt gamla loken var likströmsmotorer, men dessa gick att köra på 16/2/3, därför kör man fortfarande på det. De nya loken/motorvagnarna går oftast på både 16 2/3 eller 50 hz beroende på vart dom kör.

Nu var det inte just det jag avsåg utan varför det fortfarande är såpass mkt problem med just x2000?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Sj borde även ha "en fot i verkligheten"

Det kan man tycka, personligen förstår jag att det finns en tvekan till att ge grönt ljus att släppa ut 400 personer på ett spårområde när jag själv, ansvarig för deras säkerhet, sitter 15 mil därifrån.

Sen är det inte SJ som sköter trafikledning, det gör Trafikverket (f.d. Banverket).
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Sant att underhållet är kraftigt eftersatt, men det har väl väldigt mycket att göra med att SJ är en statlig instans, och deras årliga anslag inte har varit den bästa Spara in och skär ner!

Så statlig verksamhet får vara hur kass som helst? Om det är staten som betalar, varför betalar vi då dyrt för biljetterna? Är det inte vagnunderhållet vi betalar för?

Det handlar om ekonomi, statlig eller inte statligt. Man har valt att konkurrera med lägre biljettpriser och därför satt efter underhållet. Det går bra att göra så. I några år. Sedan blir det jobbigt. Nu är det jobbigt.

I alla fall, det är väl mer acceptabelt att ha en sämre service-nivå på något som bara stannar än på ett flygplan som ramlar flera tusen meter ner i backen.

Något sämre, ja. Men så mycket sämre som den är? Verkar det som att det anses vara acceptabelt av de betalande kunderna, när man läser tidningar, pratar med folk, läser på SH?

Logistik är en vetenskap, och tillgänglighet är ett nyckelord inom logistiken - i alla fall inom flyget. Man bestämmer sig vilken tillgänglighet till materielen som motsvarar en rimligt servicenivå med hänsyn till kundernas förväntningar, produktens pris och de störningar som orsakas när man faller igenom. Sedan ser man till att ha extra tåg, flygplan, bilar, reservdelar, personal o s v så att man kan nå upp till den servicenivån.

Det känns inte som att den uppnådda tillgängligheten är tillgänglig. Frågan är, varför inte och vad görs åt det?

Och varför har inte alla X40 körts utför ett stup än?
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ingen värnar om SJ:s tortyroffer
Läs Peter Kadhammars krönika
08:35
Några tyska kommunister skulle i början av 1900-talet resa till ett hemligt möte för att planlägga den kommande revolutionen. På järnvägsstationen fann de ingen som kunde klippa deras biljetter. De missade tåget och den stora omvälvningen blev inte av.
Den sovjetiske diktatorn Josef Stalin lär ha berättat denna anekdot. Ett land där upproret blir inställt för att man inte hittar konduktören är ett alltför fogligt land.
Jag tänkte på Stalin när jag läste om SJ:s tortyr av sina passagerare.
De satt instängda i 60-gradig värme i över sex timmar. En desperat karl slog sönder en ruta i bistrovagnen. SJ meddelade senare storsint att han inte ska bli polisanmäld.
De människor som kokades levande får 800 kronor i kompensation. Sedan detta löfte utfärdades har inget hörts om skandalen.
Håkan Edén, chef för Arbetsmiljöverket i Stockholm, har dock reagerat å personalens vägnar.
Det finns ett statligt verk som skyddar anställda mot misshandel. Det finns inget statligt verk som värnar de halvdöda trafikanter som är i händerna på SJ-personalen.
Sålunda existerar personalens lidande - det blir sannolikt utredning - medan passagerarna avfärdas med några hundralappar.
Så fungerar ett eftergivet och sönderorganiserat samhälle. Om det saknas en redan uppställd struktur för klagomål finns inte problemet.
Om kunderna ändå knorrar påpekar SJ att kompensationen är högre än vad bolaget är skyldigt att utbetala. Är det då inte oförskämt att klaga? Och ingen blir polisanmäld trots att en ruta är trasig.
SJ:s vd Jan Forsberg ger sig själv klart godkänt - när det gäller lönsamhet. Det säger han i Dagens Nyheter. Vad gäller punktlighet (kokade resenärer, i vintras frysta till is) ger han sig själv "inte riktigt godkänt".
Forsberg arbetar efter de förutsättningar som riksdag och regering ger. Vi har själva genom våra ombud beslutat om en ordning där tågen inte fungerar.
Men lönsamheten är god.
Det finns en enda skillnad mellan de tyska kommunisterna och svenska tågpassagerare. Kommunisterna fann ingen konduktör. Svenskarna drabbas av den bottenlösa olyckan att någon släpper ombord dem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan gå till en restaurang och bli serverad halvkall mat och mögligt bröd, då är det en dålig restaurang.

Men går man dit om och om igen trots att kyparen dessutom är otrevlig, då är det inte restaurangen som är felet....

Sluta för fan åka tåg då, så länge folk åker trots alla fel och brister så kan dom fortsätta att ta hutlöst betalt och ge dålig service.

Ta bussen, flyg, eller kör själva, eller sluta för helvete att gnälla, ni vet vad ni kan vänta er om ni bokar tåg.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Man kan gå till en restaurang och bli serverad halvkall mat och mögligt bröd, då är det en dålig restaurang.

Men går man dit om och om igen trots att kyparen dessutom är otrevlig, då är det inte restaurangen som är felet....

Sluta för fan åka tåg då, så länge folk åker trots alla fel och brister så kan dom fortsätta att ta hutlöst betalt och ge dålig service.

Ta bussen, flyg, eller kör själva, eller sluta för helvete att gnälla, ni vet vad ni kan vänta er om ni bokar tåg.
En resturang som inte sköter mathanteringen får slås igen men sj får tack vare att de fortfarande har monopol på vissa sträckor fortsätta köra trots stora problem. pendlarna unviker X2000 just därför.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top