Sant att underhållet är kraftigt eftersatt, men det har väl väldigt mycket att göra med att SJ är en statlig instans, och deras årliga anslag inte har varit den bästa Spara in och skär ner! All service görs dessutom av Euromaint på uppdrag av SJ.
Men, det finns 43 drivar i Sverige (den delen där motorn sitter), lika många, kanske någon extra, manöver (bara en "cockpit", resten av vagnen är säten). Varje dag står det inne 2 st tågset i Göteborg, och 3 st tror jag i Stockholm, resten är ute och rullar. Dagtid har vi alltså 38 st X2000 som flyttar folk runt om i landet. Går ett av dom sönder måste detta bytas ut mot ett av dom som står inne för underhåll. Håller dom då på med att byta bromsbackar, en ruta eller hjul-byte, ja då tar det en bra stund innan det kan skickas ut för att byta av det trasiga. Men dom arga passagerarna kan inte förstå varför det tar sådan tid.
Och jag vet att även om jag blir lovad ett tågset kl 12 på dagen så måste jag ändå ringa 10 minuter innan för att stämma av att det verkligen kommer. Dom kastas om hela tiden i planeringen pga ersättningar. Jag har gått igenom samtliga X2000-vagnar, manövrar och drivar 3 ggr i mitt jobb, jobb som har tagit flera veckor mest pga av att det blir så svårt att få tag i alla tåg pga av alla omkastningar.
I höst ska jag gå igenom dom ytterligare en gång
I alla fall, det är väl mer acceptabelt att ha en sämre service-nivå på något som bara stannar än på ett flygplan som ramlar flera tusen meter ner i backen.
Appappappappapap! I branshen så säger man "X2", det är den korrekta benämningen på den här tåg-typen