SJ vad tycker vi om dem?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Angående tågen, att X2000 går sönder ofta är inte konstigt. Det är ändå 20 år gamla tåg, och det är mycket som slits med den tyngden och farten. Tänk om folk ens visste om hälften av vad som går sönder på dom där :brinnerup

Ja, precis som i flygbranschen. Det är 30 år gamla flygplan, så att de havererar ungefär varannan månad får man bara leva med.

Eller så har det att göra med att SJ under det senaste decenniet eller så har sparat på underhållet. Detta enligt initierade källor.

Saker funkar kasst om man inte sköter dem. Så är det, och att SJ:s underhåll av lok- och vagnpark har eftersatts är rätt allmänt känt.
 

granit

Nykter och stolt
Gick med
10 Aug 2009
Ort
I ett hus
Hoj
Kör en sur ford
x2000 är så jäkla överreklammerat :zpy. Reginatågen kan gå i samma hastighet "lutar"på samma sätt som krysset och de har väl runt 10 år på nacken o de går som "tåget" förutom lite problem med dörrarna då och då. Man har haft problem med x2000 ända sedan de köptes in.

Den 26 juli 2006 kom ett ombyggt Regina-tåg under ett test upp i 281 km/h på raksträckan mellan Skövde och Töreboda på Västgötaslätten.:yoparty Därmed slogs det gamla, svenska hastighetsrekordet på 276 km/h, som innehades av ett X2000-tåg. Det senaste rekordet sattes den 14 september 2008 på Västra stambanan norr om Skövde, där hastigheten kom upp i hela 303 km/h

Vid förseningar är de grymma på att ta in förseningen...till skillnad från krysset som aldrig verkar komma iväg :brinnerup

Föredrar regina alla dagar framför krysset :)


http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...sj-krafttag-mot-foersenade-x-2000-taag-253814
Tyvärr verkar det bara bli mer o mer problem o därav att krysset nu börjar bli en säkerhetsrisk.
Ett X50-54 tåg "Regina" har INGEN form av korglutning, däremot mjuka boggies.
Tyvärr bara exet "X2000" som har korglutningssystemet.
Punkt.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
vad är problemet med 16 2/3hz ?
Det vi ser ofta är slitskador på tråd,kontaktledning eller lits, oftast inget som har med matningar eller liknande att göra. Litsar går av, kontaktledning slits ner till bara några mm, grejorna är gamla thats it. Grejor är i koppar, koppar är mjuk, flexar koppar tillräckligt mycket går det av, bara räkna ut resten =)
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Ja, precis som i flygbranschen. Det är 30 år gamla flygplan, så att de havererar ungefär varannan månad får man bara leva med.

Eller så har det att göra med att SJ under det senaste decenniet eller så har sparat på underhållet. Detta enligt initierade källor.

Saker funkar kasst om man inte sköter dem. Så är det, och att SJ:s underhåll av lok- och vagnpark har eftersatts är rätt allmänt känt.

Sant att underhållet är kraftigt eftersatt, men det har väl väldigt mycket att göra med att SJ är en statlig instans, och deras årliga anslag inte har varit den bästa Spara in och skär ner! All service görs dessutom av Euromaint på uppdrag av SJ.

Men, det finns 43 drivar i Sverige (den delen där motorn sitter), lika många, kanske någon extra, manöver (bara en "cockpit", resten av vagnen är säten). Varje dag står det inne 2 st tågset i Göteborg, och 3 st tror jag i Stockholm, resten är ute och rullar. Dagtid har vi alltså 38 st X2000 som flyttar folk runt om i landet. Går ett av dom sönder måste detta bytas ut mot ett av dom som står inne för underhåll. Håller dom då på med att byta bromsbackar, en ruta eller hjul-byte, ja då tar det en bra stund innan det kan skickas ut för att byta av det trasiga. Men dom arga passagerarna kan inte förstå varför det tar sådan tid.

Och jag vet att även om jag blir lovad ett tågset kl 12 på dagen så måste jag ändå ringa 10 minuter innan för att stämma av att det verkligen kommer. Dom kastas om hela tiden i planeringen pga ersättningar. Jag har gått igenom samtliga X2000-vagnar, manövrar och drivar 3 ggr i mitt jobb, jobb som har tagit flera veckor mest pga av att det blir så svårt att få tag i alla tåg pga av alla omkastningar.

I höst ska jag gå igenom dom ytterligare en gång :gnissla

I alla fall, det är väl mer acceptabelt att ha en sämre service-nivå på något som bara stannar än på ett flygplan som ramlar flera tusen meter ner i backen.

Oooh, igen, "krysset"! Heftikt!!!!!!!!!11111111111

Appappappappapap! I branshen så säger man "X2", det är den korrekta benämningen på den här tåg-typen :fakta
 

Kneedrag

Guest
Sant att underhållet är kraftigt eftersatt, men det har väl väldigt mycket att göra med att SJ är en statlig instans, och deras årliga anslag inte har varit den bästa Spara in och skär ner! All service görs dessutom av Euromaint på uppdrag av SJ.

Men, det finns 43 drivar i Sverige (den delen där motorn sitter), lika många, kanske någon extra, manöver (bara en "cockpit", resten av vagnen är säten). Varje dag står det inne 2 st tågset i Göteborg, och 3 st tror jag i Stockholm, resten är ute och rullar. Dagtid har vi alltså 38 st X2000 som flyttar folk runt om i landet. Går ett av dom sönder måste detta bytas ut mot ett av dom som står inne för underhåll. Håller dom då på med att byta bromsbackar, en ruta eller hjul-byte, ja då tar det en bra stund innan det kan skickas ut för att byta av det trasiga. Men dom arga passagerarna kan inte förstå varför det tar sådan tid.

Och jag vet att även om jag blir lovad ett tågset kl 12 på dagen så måste jag ändå ringa 10 minuter innan för att stämma av att det verkligen kommer. Dom kastas om hela tiden i planeringen pga ersättningar. Jag har gått igenom samtliga X2000-vagnar, manövrar och drivar 3 ggr i mitt jobb, jobb som har tagit flera veckor mest pga av att det blir så svårt att få tag i alla tåg pga av alla omkastningar.

I höst ska jag gå igenom dom ytterligare en gång :gnissla

I alla fall, det är väl mer acceptabelt att ha en sämre service-nivå på något som bara stannar än på ett flygplan som ramlar flera tusen meter ner i backen.



Appappappappapap! I branshen så säger man "X2", det är den korrekta benämningen på den här tåg-typen :fakta

Alltså köp in fler tåg då!!! Hur J***** svårt kan det vara.
Nej tycker inte man ska acceptera sämre servicenivå.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Appappappappapap! I branshen så säger man "X2", det är den korrekta benämningen på den här tåg-typen :fakta
Jo, jag är medveten om det.

O :hej där har vi Valmers igen....Heftikt:yoparty

Bättre sent än aldrig :D
Kan du inte säga det igen? Den där coola benämningen på X2000 som bara ni fräna pendlare med IPhone vet om? Snälla?

Alltså köp in fler tåg då!!! Hur J***** svårt kan det vara.
Nej tycker inte man ska acceptera sämre servicenivå.
Ett statligt företag med en massa lata anställda, som springer till facket för minsta lilla, kommer aldrig att bli så lönsamt att det har råd att investera i nya tågset.

Sälj ut, konkurrensutsätt.
 
Last edited:

granit

Nykter och stolt
Gick med
10 Aug 2009
Ort
I ett hus
Hoj
Kör en sur ford
Kanske dags att sätta krashpuckar på krysset.
Det heter inte krysset puckobängo!:krama:)
EXET!
Det händer TYVÄRR allt för ofta att man kör skrotet.
Hm!
Vissa tåg med 2 st fungerande moduler och som inte är belastad med Dansk ATC osv är en dröm att köra, händer dock väldigt sällan.:mad:
Sitter faktiskt i ett just nu, på väg hem till Skåne från Tokholm.
Rullar på fint.
Körde ett MA lok sträckan Trg-Et från tidigt 50 tal förra veckan, DET ÄR SKROT!!
Fördelen med gammalt skrot är att man håller sig vaken.:)
Ang allt annat strul på "banan" så är till 95 proc bana, Atc, solkurvor, signalfel, nedrivna kontaktledningar, självmord, överkörda kossor, hästar, älgar, vildsvin och givetvis andra bantekniska prob.
Kan sitta hela dan och skriva om banverkets ursäkter till stopp.
Som förare av tåg är man helt maktlös..
Så är det bara.
Tjing:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Därför tar man bilen!

Vill man få ner milkostnaden lite kör man gammal skitbil utan avgasrening, eller en ännu äldre lågskattad dieselbil utan avgasrening...

Jag kollade bara på kul vad Umeå-Uppsala skulle kosta med tåg, en hyfsat bränslesnål bil så går det ihop, jag får åka när jag vill, starta var jag vill och köra ända fram dit jag vill...

Dessutom är vi två i bilen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det heter inte krysset puckobängo!:krama:)
EXET!
Det händer TYVÄRR allt för ofta att man kör skrotet.
Hm!
Vissa tåg med 2 st fungerande moduler och som inte är belastad med Dansk ATC osv är en dröm att köra, händer dock väldigt sällan.:mad:
Sitter faktiskt i ett just nu, på väg hem till Skåne från Tokholm.
Rullar på fint.
Körde ett MA lok sträckan Trg-Et från tidigt 50 tal förra veckan, DET ÄR SKROT!!
Fördelen med gammalt skrot är att man håller sig vaken.:)
Ang allt annat strul på "banan" så är till 95 proc bana, Atc, solkurvor, signalfel, nedrivna kontaktledningar, självmord, överkörda kossor, hästar, älgar, vildsvin och givetvis andra bantekniska prob.
Kan sitta hela dan och skriva om banverkets ursäkter till stopp.
Som förare av tåg är man helt maktlös..
Så är det bara.
Tjing:)
Finns det lok från 50-talet kvar i trafik än alltså?
 

granit

Nykter och stolt
Gick med
10 Aug 2009
Ort
I ett hus
Hoj
Kör en sur ford
Finns det lok från 50-talet kvar i trafik än alltså?
japp!
Endast i godstrafiken iofs..
Det radiostyrda växel loket vi använder i Malmö är en MX från sent 40 tal.
Åker aldrig på linjen, tack och lov.
Firman Jag kör gods åt hyr nämligen in lok..
Sedan om Vi som förare har det bra eller anus i vår förarmiljö skiter dom fullständigt i..
Bara det är billigt.
Tyvärr lite så i hela branchen.
Banverket, SJ, Euro maint, Swed maint, andra underhållsfirmor MFL MFL.
Allt handlar om pengar.
Kontentan av detta blir att Ni/Jag som resenär/lokförare blir negativt drabbade.
Det är nya tåg på väg in, liknande Regina "X50"
Men när??
Tippar på 10-15 år.
Så.
Vi får nog bita i det sura äpplet och bara "gilla läget"
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Därför tar man bilen!

Vill man få ner milkostnaden lite kör man gammal skitbil utan avgasrening, eller en ännu äldre lågskattad dieselbil utan avgasrening...

Jag kollade bara på kul vad Umeå-Uppsala skulle kosta med tåg, en hyfsat bränslesnål bil så går det ihop, jag får åka när jag vill, starta var jag vill och köra ända fram dit jag vill...
Jag har åkt Östersund-Stockholm-Göteborg-Stockholm-Östersund med tåg nu på några dagar.

När jag i onsdags åkte härifrån till Göteborg via Stockholm så blev tåget totalt nästan tre timmar försenat. Först stillastående ett bra tag utanför Uppsala så att jag missade tåget jag skulle byta till i Stockholm. Sedan blev tåget sthlm-gbg försenat på grund av diverse anledningar.

Skulle jag ha kört bil så skulle det ha tagit ungefär samma tid och bränslekostnaden skulle ha blivit lägre än priset för tågbiljetten.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Solkurva läste jag just?

Vad är en solkurva? Blir spåren böjda av den varma svenska sommarsolen så det inte går att köra tåget då?
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Solkurva läste jag just?

Vad är en solkurva? Blir spåren böjda av den varma svenska sommarsolen så det inte går att köra tåget då?

Svar ja, metallen expanderar i värme och spåren blir krokiga.

solkurva_hogerspalt-150.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Last edited:

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Problemet är väl att de flesta saker i tåget, förutom motorn, gillar 50Hz bättre :)

Mao får man likrikta och sedan "hacka" till Hz.

jo förstår att dom dom gör om det från likriktarstationerna till 16 2/3 hz, men det har ju aldrig vart nå större problem att man fått "trasiga" motorer etc etc.

solkurvor uppstår av värme som nån annan här skrev, metallen expanderar och rälen börjar bli krokig och urspårningar kan ske mkt lättare. Det man får göra är att kapa upp rälsen och sätta ny förankring, tills svetsarna kommer o svetsar skarven. Ni som bor i sthlm kanske insåg förra veckan att saltsjöbanan stog still från slussen till henriksdal. Solkurva som gjorde att vagnen spåra ur efter bron
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ang allt annat strul på "banan" så är till 95 proc bana, Atc, solkurvor, signalfel, nedrivna kontaktledningar, självmord, överkörda kossor, hästar, älgar, vildsvin och givetvis andra bantekniska prob.
Kan sitta hela dan och skriva om banverkets ursäkter till stopp.
Som förare av tåg är man helt maktlös..
Så är det bara.
Tjing:)

Hade ett tag funderingar på att utbilda mig till lokförare men mitt synfel satte stopp för det :näsblod. Har varit med om det mesta när det gäller "strul" liknande ovan nämnda o i efterhand kan man bara skratta åt med, det mest pinsamma måste dock ha varit när lokföraren körde iväg och lämnade tågkonduktören kvar på perrongen :rofl eller den gången vi körde fram o tillbaka fram o tillbaka från perrongen i nästan en timme :brinnerup

Vi vip-pendlare :rolleyes: kommer alltid att kalla det där krånglande snigeltåget för :censored så det så :6surkart :krama

Därför tar man bilen!

Vill man få ner milkostnaden lite kör man gammal skitbil utan avgasrening, eller en ännu äldre lågskattad dieselbil utan avgasrening...

Jag kollade bara på kul vad Umeå-Uppsala skulle kosta med tåg, en hyfsat bränslesnål bil så går det ihop, jag får åka när jag vill, starta var jag vill och köra ända fram dit jag vill...

Dessutom är vi två i bilen.

Ta tåget någon enstaka gång lönar sig inte men ska man pendla långt under en längre tid så lönar det sig definitivt :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top