Skäms på er

Smagatusk

Guest
upplever jag att det finns en grundläggande "vi" och "dom"-ton som genomsyrar det allra mesta.

Jag håller inte med där... "Vi och dem"-begreppet är väl det de försöker radera ut med tanke på deras integrationspolitik? Sd har ju svaret på det hur ska överkommas. Invandrarna ska ju integreras och inte segregeras enligt deras partiprogram. Verkar sunt tycker jag, och hoppas de kan tillföra nå´t om de kommer in i riksdagen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag håller inte med där... "Vi och dem"-begreppet är väl det de försöker radera ut med tanke på deras integrationspolitik? Sd har ju svaret på det hur ska överkommas. Invandrarna ska ju integreras och inte segregeras enligt deras partiprogram. Verkar sunt tycker jag, och hoppas de kan tillföra nå´t om de kommer in i riksdagen.

Enligt de själva handlar det om invandringsbroms kontra pensionsbroms.
Självklart blir det lättare att integrera om man stryper invandringen.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Ok, kan inte du starta en diskussion med Cowbell om det då? Hade varit intressant att se velouren och blockflöjtarna flyga åt alla håll ;)
Hörruduru! Edward Bulwer-Lytton sa faktiskt att blockflöjten är mäktigare än KETTINGEN!!!1!
(typ, i alla fall...)
:D

Starta en ny tråd om ämnet då. :tummenupp

Det vet jag inte men han tyckte inte man skulle vara stolt för vad man var iaf.

Antingen formulerade jag mig väldigt olyckligt, eller så är det du som inte ska hänga på SH när du är hög på röksalubrin. :krama
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Antingen formulerade jag mig väldigt olyckligt, eller så är det du som inte ska hänga på SH när du är hög på röksalubrin. :krama

Riktigt kasst formulerat av mig bara. Du hade faktiskt ett PK-tillägg med ovanför. My bad.

Så här istället då som svar till korvguben: Han förstår inte hur man kan vara "stolt över att vara svensk".

Kan fortfarande se framför mig hur ni iförda velourtangas och korallröda sockiplast ömsom kramas ömsom fäktas med era blockflöjtar så flisorna ryker. :eek:

;)
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Jag håller inte med där... "Vi och dem"-begreppet är väl det de försöker radera ut med tanke på deras integrationspolitik? Sd har ju svaret på det hur ska överkommas. Invandrarna ska ju integreras och inte segregeras enligt deras partiprogram. Verkar sunt tycker jag, och hoppas de kan tillföra nå´t om de kommer in i riksdagen.

Integration framför segregation är jag absolut för!

Kollade deras hemsida nu, och det första (okej, jag ljuger lite. det var andra meningen i deras invandringspolitiska program) jag ser är att "Inom detta område finner vi att en alltför stor invandring på ett allvarligt sätt har kommit att hota den svenska nationella identiteten och sammanhållningen i landet."

Visst. Hela den här tråden är ett tydligt exempel på att det finns oenighet i landet om vissa saker. Vilket det gör inom oräkneliga andra områden, så det är knappast nåt nytt. Där jag blir trött på allvar är när skrämselpropagandan om hotet mot den svenska nationella identiteten dras upp.

Som någon annan var inne på tidigare, så finns det knappast någon nationell identitet att tala om, ifall man går lite djupare än små grodorna, midsommarafton och Arne Weise. Eftersom alla har sin ytterst personliga berättelse om vad dom menar är svenskt. Någon talar lyriskt om rapsfält, en annan om renhjorden och en tredje har aldrig varit i närheten av skärgården.

Sverige är ett land som alltid har förändrats och tagit intryck utifrån. Men nu lever vi i en tid där det går lite snabbare. Och jag förstår att det ter sig skrämmande för många.
Och att dessa finner nån sorts hopp i idén om att "återupprätta en gemensam nationell identitet" som det också står på SD's sida.

Och till alla som läser inlägg här som fan läser bibeln, eller som Bin Laden läser koranen, eller som alla fundamentalistiska idioter tolkar diverse skrifter för egen vinnings skull och missar hela poängen:

:hördu Det - är - inget - fel - på - att - gilla - Sverige!:hördu

Riktigt kasst formulerat av mig bara. Du hade faktiskt ett PK-tillägg med ovanför. My bad.

Så här istället då som svar till korvguben: Han förstår inte hur man kan vara "stolt över att vara svensk".

Kan fortfarande se framför mig hur ni iförda velourtangas och korallröda sockiplast ömsom kramas ömsom fäktas med era blockflöjtar så flisorna ryker. :eek:

;)

App app, vad har vi SAGT om röksalubrin?
Prova den här istället: Han undrar ibland vad folk menar när dom säger "stolt över att vara svensk".
"Att vara STOOOLT" eller att "man får ju inte ens vara STOOOOLT..." kastas tämligen lättvindigt omkring som nån sorts festlig konfetti. Och ibland undrar jag bara lite enkelt vad det är man går omkring och är stolt över, när man slår sig för bröstet och deklamerar att man är stolt över att vara svensk.

Naturligtvis får man vara stolt över det man är, men bara det faktum att man är svensk är ju inget som man (vi infödingar) har valt eller åstadkommit.

Och jag tror att "stolt" ibland förväxlas med "Åååh vad jag älskar och känner mig trygg med vissa väl valda delar av mitt land som kanske inte alla diggar men som i alla fall jag och några till som jag vet om tycker är överschyssta".

Ska du inte ta och berätta varför du själv är stolt över att vara svensk medan jag går och övar lite blockflöjt? Drygar mig inte det minsta, utan är faktiskt genuint intresserad vad det betyder för dig.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Prova den här istället: Han undrar ibland vad folk menar när dom säger "stolt över att vara svensk".

Nu är du inne på hårklyverier.

Ska du inte ta och berätta varför du själv är stolt över att vara svensk medan jag går och övar lite blockflöjt? Drygar mig inte det minsta, utan är faktiskt genuint intresserad vad det betyder för dig.

Trodde jag hade stängt balkongdörren men salubrinångorna måste ha smitit ända ner till Malmö. Jag har väl inte skrivit att jag är stolt över att vara svensk? Därför säger jag nu till dig som jag sa till korvguben. Fast tvärtom då. Ta den diskussionen med korvguben! :D
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Egentligen tänkte jag rösta på moderaterna, men nu tänker jag rösta på SD i ren protest för att folk och politiker försöker trycka undan och bojkotta SD... Är det ett demokratiskt samhälle så är det... Och får dom många röster så får man respektera deras politik oxå.
Precis som jag fått respektera och accepterat sossarna när dom vart vid makten...
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Nu är du inne på hårklyverier.



Trodde jag hade stängt balkongdörren men salubrinångorna måste ha smitit ända ner till Malmö. Jag har väl inte skrivit att jag är stolt över att vara svensk? Därför säger jag nu till dig som jag sa till korvguben. Fast tvärtom då. Ta den diskussionen med korvguben! :D

Nja, det är rätt stor skillnad tycker jag. Men skit samma.
Sorry, då förväxlade jag dig med nån annan som var stolt och inte behagade berätta om sina tankar kring det. Jävla salubrin.

Nu ska jag sova, så se för fan till att stänga balkongdörren.
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jag hade egentligen tänkt rösta på folkpartiet men tror banne mig det blir SD på Söndag för mig med. Anledningen till det är precis som föregående skribent tar upp. (edit: två inlägg upp..)

Fortfarande har jag inte förstått varför lärare nu ska undervisa eleverna till rätta, efter att SD vunnit skolvalet. När man nu de senaste dagarna sett media som direkt arbetar för att smutskasta SD känns det som det får finnas ett stopp.

Sättet där samtliga partier, media och kända profiler direkt smutskastar och tystar ner SD känns så odemokratiskt det kan bli. Det finns inga ursäkter för såna handlingar och det är en anledning till varför jag funderar på att lägga rösten på SD. De har trots allt inte speciellt hård invandringspolitik vad jag kan läsa utifrån deras partiprogram. I alla fall inte om man jämför med övriga europeiska länder.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Och får dom många röster så får man respektera deras politik oxå...


En sak som jag tycker är spännande är att SD infört helt nya definitioner på demokrati och yttrandefrihet.

När det gäller demokrati har SD och deras anhängare infört någon form av regel att ett parti plötsligt skall få inflytande bara för att de får några % eller ett par mandat. Så har det aldrig varit. Övriga partier har alltid kunnat välja vilka de har velat lyssna på. Allianspartierna t.ex har ALDRIG velat eller ens varit nära för att utsätta sig för en situation där de t.ex behövt ta hänsyn till vänsterpartiet. Inte ens sossarna har gett Vänstern särskilt mycket inflytande förän på senare år.

En annan ny tolkning är den av yttrandefrihet som SD plötsligt förvandlat till rätten att säga vad man vill utan att någon käftar emot.

...Någon sådan rättighet har aldrig funnits. Lika självklart som det är att de får kritisera Islam, invandring, äldrevård eller bredden på cykelställ har andra debattörer rätt att käfta emot och protestera.

(Nej, våld/hot eller de senaste dagarnas aktioner där man stoppat torgmöten och annat inryms inte i det jag ser som godtagbart)
 

MC Doktorn

Guest
Jag kommer aldrig rösta på extrempartierna. Men det är var och ens ensak att lägga sin röst på det man vill utan att skämmas. Detta är demokratins frälsning och jävelskap, att alla har rätt till en åsikt.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Oj, nu tror jag frågorna börjar bli "lite" för svåra. :5sure

Det tror jag väl inte. Undrade bara om han inte tycker det var bra att det är lättare att integrera dom som redan är här på ett bra sätt, än att ta in ännu fler och det fortsätter i en ond cirkel.

Eller missuppfattade jag något ?

När jag gick på högstadiet sa lärarna i SO att om vi hade några främlingsfientliga åsikter eller röstade på SD i skolvalet skulle vi få IG i dom ämnena pga av att vi då inte hade förstått kursplanen. Det är väl inte riktigt okej av en lärare att säga det. Jag skulle kalla allt som pågår mot SD just omvänd rasism, som en stor del av folket, politiker, media just nu håller på med.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vi hade val i skolan (gymnasium) igår och sd fick fler röster än båda blocken tillsammans!!

Coola A-traktorraggare...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vi hade val i skolan (gymnasium) igår och sd fick fler röster än båda blocken tillsammans!!

Coola A-traktorraggare...

Var det någon av a-traktorraggarna som lade fram ett, relativt, bra argument till att rösta på SD efter skolvalet?

Då menar jag inte, "Utt me paCkeTt"-argument alltså..
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Var det någon av a-traktorraggarna som lade fram ett, relativt, bra argument till att rösta på SD efter skolvalet?

Då menar jag inte, "Utt me paCkeTt"-argument alltså..

Snackade inte med någon. Antar bara att det är de som har röstat på sd.

Tror knappast att det finns några andra argument än det du nämner :brinnerup Något måste ju vara fel om man röstar på ett rasistiskt enfrågeparti istället för ett parti som har frågor rörande alla områden, dessutom med vettiga förslag :va
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
En sak som jag tycker är spännande är att SD infört helt nya definitioner på demokrati och yttrandefrihet.

När det gäller demokrati har SD och deras anhängare infört någon form av regel att ett parti plötsligt skall få inflytande bara för att de får några % eller ett par mandat.

Hur kan du få det till det? Allt de har bett om är väl att få vara med i debatter i tex TV. De är ju i en del opinionsundersökningar tredje största parti. Tycker du inte det är konstigt då? Det är ju just den här behandlingen som gör att många väljer att rösta på dem. Det är bara att läsa den här tråden. Visserligen inga nyheter.

De andra partierna och media gör bara SD en tjänst. Historien upprepar sig. Samma sak har hänt i de flesta andra länder där SD:s motsvarigheter nu ligger på stabila höga siffror. Nu diskuteras ju även från en del sk experter att S och M ska samregera. Något som i tex Österrike i ännu högre grad har lett till att outsidern har stärkts.

Hittar ingen länk till vad som stod i GP idag angående detta men bla uttalar sig Naser Khader, talesperson i integrations- och invandringsfrågor i danska Konservative Folkeparti.

Han hävdar(i intervju om dessa frågor) att Sverige är ett u-land när det gäller yttrandefrihet. Vidare citeras han: Jag har hållit en del föredrag i Sverige, bla för socialarbetare i Malmö, och jag kan konstatera att det sjuder under ytan. Många socialarbetare är djupt frustrerade men vågar inte tala högt om integrationsproblemen. Den dominerande linjen i Sverige är att man försöker tiga ihjäl problemen.


En annan ny tolkning är den av yttrandefrihet som SD plötsligt förvandlat till rätten att säga vad man vill utan att någon käftar emot.

De vill ju att de andra partierna ska ställa upp i debatter mot dem. Hur kan du få det till att de inte vill bli emotsagda? :confused:

Edit: Nu när jag tänker efter så dillar du faktiskt värre än någonsin. Grattis, nytt rekord! :tummenupp
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Allt de har bett om är väl att få vara med i debatter i tex TV. De är ju i en del opinionsundersökningar tredje största parti.

Vad mig beträffar bör SD få vara med i debatten. Jag anser att det är rent kontraproduktivt att stänga ute dem eftersom det enbart späder på deras martyrskap.

Jag pratade heller inte om medias bojkott utan om vissa SH-medlemmars tro att en viss mängd % per automatik skall ge samma mängd inflytande i de politiska sammanhangen. Så har det aldrig någonsin varit. Partier har alltid kunnat samarbeta med eller ignorerat partier bäst de själva velat så länge de kunnat skapa majoritet för de frågor de själva driver.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top