Jag håller inte med där... "Vi och dem"-begreppet är väl det de försöker radera ut med tanke på deras integrationspolitik? Sd har ju svaret på det hur ska överkommas. Invandrarna ska ju integreras och inte segregeras enligt deras partiprogram. Verkar sunt tycker jag, och hoppas de kan tillföra nå´t om de kommer in i riksdagen.
Integration framför segregation är jag absolut för!
Kollade deras hemsida nu, och det första (okej, jag ljuger lite. det var andra meningen i deras invandringspolitiska program) jag ser är att "Inom detta område finner vi att en alltför stor invandring på ett allvarligt sätt har kommit att hota den svenska nationella identiteten och sammanhållningen i landet."
Visst. Hela den här tråden är ett tydligt exempel på att det finns oenighet i landet om vissa saker. Vilket det gör inom oräkneliga andra områden, så det är knappast nåt nytt. Där jag blir trött på allvar är när skrämselpropagandan om hotet mot den svenska nationella identiteten dras upp.
Som någon annan var inne på tidigare, så finns det knappast någon nationell identitet att tala om, ifall man går lite djupare än små grodorna, midsommarafton och Arne Weise. Eftersom alla har sin ytterst personliga berättelse om vad dom menar är svenskt. Någon talar lyriskt om rapsfält, en annan om renhjorden och en tredje har aldrig varit i närheten av skärgården.
Sverige är ett land som alltid har förändrats och tagit intryck utifrån. Men nu lever vi i en tid där det går lite snabbare. Och jag förstår att det ter sig skrämmande för många.
Och att dessa finner nån sorts hopp i idén om att "återupprätta en gemensam nationell identitet" som det också står på SD's sida.
Och till alla som läser inlägg här som fan läser bibeln, eller som Bin Laden läser koranen, eller som alla fundamentalistiska idioter tolkar diverse skrifter för egen vinnings skull och missar hela poängen:
Det - är - inget - fel - på - att - gilla - Sverige!
Riktigt kasst formulerat av mig bara. Du hade faktiskt ett PK-tillägg med ovanför. My bad.
Så här istället då som svar till korvguben:
Han förstår inte hur man kan vara "stolt över att vara svensk".
Kan fortfarande se framför mig hur ni iförda velourtangas och korallröda sockiplast ömsom kramas ömsom fäktas med era blockflöjtar så flisorna ryker.
App app, vad har vi SAGT om röksalubrin?
Prova den här istället:
Han undrar ibland vad folk menar när dom säger "stolt över att vara svensk".
"Att vara STOOOLT" eller att "man får ju inte ens vara STOOOOLT..." kastas tämligen lättvindigt omkring som nån sorts festlig konfetti. Och ibland undrar jag bara lite enkelt vad det är man går omkring och är stolt över, när man slår sig för bröstet och deklamerar att man är stolt över att vara svensk.
Naturligtvis får man vara stolt över det man är, men bara det faktum att man är svensk är ju inget som man (vi infödingar) har valt eller åstadkommit.
Och jag tror att "stolt" ibland förväxlas med "Åååh vad jag älskar och känner mig trygg med vissa väl valda delar av mitt land som kanske inte alla diggar men som i alla fall jag och några till som jag vet om tycker är överschyssta".
Ska du inte ta och berätta varför du själv är stolt över att vara svensk medan jag går och övar lite blockflöjt? Drygar mig inte det minsta, utan är faktiskt genuint intresserad vad det betyder för dig.