Det är klart att det är demokrati. Om M+KD går ut, och som en del i sin politik säger att de inte skall samarbeta med sd, så vet 'folket' vad som gäller och kan lägga sin röst som de behagar.
Men
-Om man som potentiell högerväljare har missat vilken ekonomisk 'politik' sd förespråkar så har man lite hemläxa att göra innan söndag.
- Om man röstar på sd för deras 'enlösning', då kanske man skall lyfta blicken lite och inse att 'vi och dom'-tänkande aldrig leder till ett gott samhälle. Motsatsen har dock bevisats gång på gång.
- Om man röstar på sd för att 'röra om i grytan' så skall man ha klart för sig att man bidrar till en potentiellt svagare regering i Sverige de närmaste fyra åren. Vad en svag regering kan innebära för dig som privatperson i form av räntenivåer, arbetsmarknadsinsatser etc är lätt att begripa.
Jag tycker inte du har helt fel. För mig är det absolut viktigaste att vi inte får en rödgrön regering och det verkar vara rätt lugnt på den fronten. M har alltid helt klart varit de som stämmer mest överens med mina åsikter och jag har alltid gett M min röst. Även när man hade ett LO-jobb. Jag skulle verkligen inte vilja se ett Sverige där SD har majoritet.
Dock har konstigt nog FP kommit med en del idéer på senare tid som faktiskt gör dem mer blå än "det nya M". Bla vad gäller skola och en del saker om invandring. De är väl de enda som ens yttrat något som kan liknas vid nån slags skyldighet hos invandrare. Dessutom tycker jag Björklund är den partiledare som kan ge rakast svar och framstår som ärligast. Hade gärna sett honom som statsminister istället.
Men att ge liberaler sin röst känns ändå lite fel för mig. Jag hade tidigare tänkt ge stödröst åt antingen C eller KD men nu verkar det som om de har en del marginal ner till 4% och att de klarar sig kvar i riksdagen.
Vad är det då jag saknar hos tex M? Jo, någon slags debatt om kriminalitet och invandring samt deras koppling. Hur då påverka det? Ja de verkar ju inte ta upp ämnet själva. Då återstår en röst på SD.
Jag håller med dem om vissa saker. Jag vill ha hårdare straff, jag vill ha en mycket mer ansvarsfull invandring och jag tror också att den invandring vi haft hittills har kostat mycket mer än vad som redovisats. Mer hjälp på plats i länder med problem istället för att låta "alla" komma hit. Tex som anhörighetsinvandring utan försörjningsmöjligheter. Inte för att vara elak utan för att jag helt enkelt inte tycker vi har möjlighet att ta in mer och då måste vi verkligen se till att de som kommer hit verkligen har detta som sin sista chans. SD:s valfilm må vara populistisk men faktum kvarstår. De som byggde detta land ska inte behöva leva i misär bara för att vi ska ha råd att låta nya människor leva gott.
Sen håller jag inte med om att vi ska stänga in oss i nån Bullerbyidyll som någon nämnde. Jag har alltid varit för fri handel och EU. Jag tycker, som jag skrivit tidigare, inte att invandrare ska bli "helsvenskar" bara för att de bor här. Man ska inte behöva ge upp sina traditioner, det har jag också skrivit tidigare. Det funkar alldeles utmärkt att mixa sina gamla traditioner med nya. Det räcker gott och väl att spela efter reglerna och försöka göra så gott man kan tillsammans med oss andra som bor här.
Men vem håller med om allt ett parti har att säga? Det gör nog inte ens dess företrädare.
Jag håller också med om att många är stollar inom det partiet, särskilt ute i mindre kommuner (Däremot håller jag inte med om att deras åsikter skulle vara såpass stolliga att de förtjänar den behandling de får. TROTS att jag inte håller med om hälften de tycker). Och jag tror inte att någon representant eller person i deras ledning är någon som jag skulle vilja ha som vän. Tror helt enkelt inte att deras personligheter passar med min. Men det är skitsamma, jag ger dem ev min röst, jag är inte medlem eller kompis med dem och vill helst inte förknippas med dem.
Och jag är varken nazist eller annat. Min fru räknas ju för h-e som andra generationens invandrare från ett MENA-land! Jag ser ett Sverige som mår rätt dåligt under ytan och jag blir förbannad hur många utländska brottslingar kan ha lekstuga här i princip utan påföljd och hur det sitts och daltas nåt hejdlöst. Sen är jag rent ut sagt jävligt less på att man ska respektera ens det minsta av kulturer som förespråkar inskränkande på vad kvinnor får göra eller vad andra får tycka. Och då vet alla att det handlar om resultat av islamtolkning. INTE alla som har islam "som religion" precis som man själv "är" kristen.
Jag ger dem isf min röst för att försöka tvinga de andra partierna att sluta gömma problemen genom att inte prata om dem och att de inte ges en rättvis chans att lyfta fram dessa åsikter. Röra om i grytan som det brukar heta.
Dum eller inte? Tja, vem vet. Jag tycker i varje fall inte att man förtjänar att bli kallad nasse eller pucko eller nåt annat för att man vill ha förändring. Jag tror SD kan vara ett verktyg att få de andra att ta bladet från munnen och våga diskutera problematik med invandring utan att bara tycka synd om, vara förstående och tjata om utanförskap hit och dit.
Sen har jag många gånger tidigare förklarat att jag verkligen hatar hur man klumpar ihop olika grupper som "invandrare". Det blev så även i detta inlägg men jag ser otroligt stor skillnad mellan olika invandrargrupper. Vissa tycker jag tillför Sverige väldigt mycket andra mest tar och förstör. Det är inte politiskt korrekt att tycka så, det vet jag, men det är så det ser ut. Och JA Korvgubbe det finns schyssta av alla. Även zigenare.
Så nu vet ni hur jag resonerar. Jag tror inte att jag är ensam. Mer stake åt politikerna!