Näst största partiet i pollen här på SH
Men allvarligt - varför är det i Sverige tabu och belagt med skam att visa att man är Nationalist och stolt över att vara svensk. Vidare att svenska flaggan skulle vara någonting rasistiskt om man skulle råka visa den på annan tidpunkt än nationell flaggdag........
* * * * * * *
Men allvarligt talat... VEM fan är det som har sagt det?!?
Det där har jag hört oräkneliga gånger... men aldrig hört någon skälla nån för att vara nasse som hissar flaggan lite trevligt en onsdageftermiddag. Det är naturligtvis inget fel på att vara stolt för att man är svensk. (Även om man kanske rent filosofiskt kan grunna lite på vad det egentligen man är "stolt" över... "Hurra, jag råkade födas i ett skandinaviskt land...?")
Det finns heller ingen normalt funtad människa som börjar gasta om "waaa rasister!!!!" om någon uttrycker sin uppriktiga bekymring om invandrings- och integrationspolitik.
Och hur definierar du begreppet "Nationalist"? Eller blandar du ihop det med att man helt enkelt rådiggar surströmming, blir poetiskt tårögd av ljusa sommarnätter, får mysattacker av röda små stugor med nyklippt gräsdoft och med en varm känsla blickar tillbaka på barndomens Kalle Anka på julafton?
Kan "stolt över att vara svensk" ibland förväxlas med "jösses vad jag älskar allt det här som är bekant sedan jag var liten!"
(Efter en period av boende i Danmark smällde jag t.ex. av på hur registreringsskyltarna såg ut här hemma...)
I den mån folk eventuellt kopplar brundoft till svenska flaggan gissar jag att det kan ha att göra med stollarna som kvicknar till den 30:e november, och med flaggan i ena näven och högerarmen käckt i vädret glatt skanderar "sieg heil" och nationalsången vartannat i en mycket besynnerlig röra.
Det som jag personligen tycker är beklämmande i allt det här är att rädslan för invandringens konsekvenser lätt riktar sig mot människor som bara försöker hålla näsan över vattnet och ha ett så drägligt liv som möjligt - inte mot krigsherrar, fundamentalister och våra förtroendevalda.
Och det av den enkla anledningen att mohammed i den lilla kiosken är mycket närmre till hands än dom som i praktiken bär ansvar för att folk inte pallar/vågar/får vara kvar där dom föddes - och i min enkla värld säkert hade stannat.
Det är alltså rätt påfrestande att flytta till en helt annan del av världen, har svårt att tänka mig att den stora majoriteten tar det projektet med en klackspark.