Skäms på er

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Ja, flera saker. Gör inte du?

Den dagen en dator kan rensa skiten ur din toa eller bygga ditt hus eller fixa fram maten på bordet etc etc. Då kanske alla är/blir högutbildade. Vissa vill inte sitta på ett kontor, många vill vara ute och jobba både vinter och sommar.

Högutbildad är ett ett jävla skämt enligt mig. Visst dom har spenderat mer tid i en skolbänk, men många av dom har en fruktansvärt skev verklighetsuppfattning och är i många andra sammanhang helt inkompetenta. Ska alla läsa, göra samma här i livet ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast med tanke på hur stolliga de är i övrigt - vilket jag själv kan konstatera - så anser jag det vara högst troligt att de räknat fel.

ÅAS vilket parti har någonsin historiskt lyckats räkna rätt?

Det är ju som en jättestor privatekonomi där det varje månad när det ser ut att bli pengar över dimper ner en räkning från tvättmaskinsreparatören i slutet på mandatperioden/månaden
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Kollektionsregering låter intressant :)

Slöseri att låta virrpannor som SD (och även V, S, Mp) ta upp massa platser i riksdagen istället för att besätta platserna med personer som faktiskt är kompetenta nog att hjälpa istället för att stjälpa.

Är dom så kompetenta när dom inte inser problematiken med dagens invandringspolitik ?
Det är inte direkt humant hur den funkar idag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Seriöst... Vet DU vem som gör Sd:s budget? Har du nå´n aning? Det är kanske nå´n med mer kompetens än buset som media anlitat för att granska Sd.
Nej jag vet inte vem som gör det, vet du det? Det som de ifrågasätter i artikeln, har du läst den, är dock sådant som man lär sig i ekonomisk grundkurs 1A - tom sådant som jag förstår.
Kul att du tycker nationalekonomer och professorer är "bus".
 

Smagatusk

Guest
Nej jag vet inte vem som gör det, vet du det? Det som de ifrågasätter i artikeln, har du läst den, är dock sådant som man lär sig i ekonomisk grundkurs 1A - tom sådant som jag förstår.
Kul att du tycker nationalekonomer och professorer är "bus".

Tror inte att Sd har hämtat sina siffror ur tomma intet. Och att du skulle ha bättre insikt i en statsbudget än ett potentiellt riksdagsparti är fenomenalt.

Nja alltså i det här fallet är jag rädd att inte ens den mest inbitne konspirationsteoretiker hostar till.

Jag förmodar att ett seriöst parti, som Sd trots allt vill vara, fattar att deras budget kommer att bli granskad och därmed gör den så noga de kan. Att det kan slå på några mrd kan jag köpa, men nästan 60? Känns farfetched...
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror inte att Sd har hämtat sina siffror ur tomma intet. Och att du skulle ha bättre insikt i en statsbudget än ett potentiellt riksdagsparti är fenomenalt.



Jag förmodar att ett seriöst parti, som Sd trots allt vill vara, fattar att deras budget kommer att bli granskad och därmed gör den så noga de kan. Att det kan slå på några mrd kan jag köpa, men nästan 60? Känns farfetched...
Läs vad jag skrev igen. :)
Har aldrig sagt att jag vet mer om detaljerna i statsbudgeten men sagt att deras budget enligt experter/buset inte håller ekonomiskt.
De gör ju enligt "buset" felaktiga ekonomiska antaganden som även en som gått årskurs ett på ekonomisk linje vet att man inte kan göra.

Men fortsätt köra martyrkortet/konspirationskortet det är populärt hos SD-anhngare.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag hade inte sagt något om SD varit ett nazist parti med extrema idéer och åsikter. Men det är ju ett helt vanligt parti med helt vanliga åsikter.

Politiker, media och vissa personer målar upp dom som börjar till Tyskland 1910-1940. Riktigt så är det ju inte.
Sunda åsikter enligt mig och helt normala. Har ni som hela tiden säger att folk inte läst deras program själva gått in och läst om deras frågor ?

Jag hade hellre sett M ta tag i problemet, men i det här jävla PK samhället så är det ju livsfarligt att säga något negativt om vår kära invandringspolitik eller deras effekter och hur det påverkar vårt samhälle. Det är ju lättare att blunda och låtsas att allt är bra. Ni som inte kommer rösta på dom av olika anledningar, kan ni säga att situationen idag är hållbar om vi fortsätter som vi gjort i säg 50 år till ?

Nu tar det väl hus i helvete för man sätter upp hakan lite.
 

Smagatusk

Guest
Men fortsätt köra martyrkortet/konspirationskortet det är populärt hos SD-anhngare.

Det har du jävligt rätt i. :D

Och det har en saklig grund. Röstar inte själv på dem, men de har en jävligt massa bra punkter på programmet som är värt att fundera över!

Kanske jag röstar ändå på dem... Får se på söndag. Min röst är viktig.
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Seriöst... Vet DU vem som gör Sd:s budget? Har du nå´n aning? Det är kanske nå´n med mer kompetens än buset som media anlitat för att granska Sd.

kanske, men...

Jan Ekberg, professor i nationalekonomi vid Linnéuniversitet, lägg där till flertalet förtroendeposter, refjobb på ekonomiska tidsskrifter och remissinsatser.

Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef på SACO med ett förflutet inom bl.a. UD, finansdepartementet och riksrevistionsverket.

John Hassler, professor i internationell ekonomi vid Stockholms universitet, sitter i kommittén som delar ut Nobelpriset i Ekonomi plus div annat.

Är inte direkt amatörer. Nån räknenisse från Svenskt Näringsliv är med på ett hörn också, och det var nån som ville kommentera att det bara är ett rödgrönt propagandautspel....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag ska inte rösta på SD, men vad är det som är så fruktansvärt fel i att göra det?

riskera att alliansen hamnar under 50%-strecket. Bättre att lägga sin röst där den gör nytta?

(det är det hela tråden handlat om, men starstriker har blivit lite glömsk efter alla vibrationer från boxern och glömde nämna det)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
riskera att alliansen hamnar under 50%-strecket. Bättre att lägga sin röst där den gör nytta?

(det är det hela tråden handlat om, men starstriker har blivit lite glömsk efter alla vibrationer från boxern och glömde nämna det)


Jo, självfallet! Men det låter ju som att alla som gillar SD´s politik är idioter :va.. Realister skulle jag kalla det
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Fast med tanke på hur stolliga de är i övrigt - vilket jag själv kan konstatera - så anser jag det vara högst troligt att de räknat fel.

Hej Gustav! :)

Exakt vad är det egentligen som är så stolligt? Jag ser ju att en del av deras representanter ute i de mindre kommunerna är stollar och jag tycker de gjorde ett supermisstag i att inte grunda ett nytt parti med nytt namn eftersom de ändå slängt ut de gamla ledarna. Det med nytt namn är ju försent. Visserligen hade kanske ett namnbyte ála VPK kunnat bidra något. Att de inte har vettigt folk i kommunstolarna tillskriver jag att de vuxit för fort.

Vidare förstår jag inte riktigt deras snack om att alla måste ta till sig svenskheten. Om du frågar mig måste ju folk få ha kvar traditioner från sina kulturer och vara stolta över dem(med vissa undantag, tex hederskulturer). Sen är det självklart att tex muslimer inte ska komma och pracka på oss sin skit eller ställa särkrav men att typ tvinga alla att börja äta surströmming och dansa Små grodorna är ju löjligt.

Däremot bör ju delar av vissa nya kulturer naturligtvis utrotas och då pratar jag exempelvis om kvinnoförtryck, hederskultur, gruppvåldtäkter etc. Det går alldeles utmärkt att kombinera nya traditioner med gamla. Se exempelvis finnarna eller judarna.

Men som sagt, förtjänar verkligen SD:s åsikter att hånas så som det görs? Vad exakt är det som de säger som gör att de är "stollar" och man inte vill ta i dem med tång? Jag kan faktiskt inte se det om jag ska vara ärlig. Att förneka att en urskiljningslös massinvandring har gett oss mycket elände är ju bara att stoppa huvudet i sanden. Invandring har också tillfört Sverige väldigt mycket men då framförallt tidigare invandring.
 
Last edited:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Näst största partiet i pollen här på SH :hihi

Men allvarligt - varför är det i Sverige tabu och belagt med skam att visa att man är Nationalist och stolt över att vara svensk. Vidare att svenska flaggan skulle vara någonting rasistiskt om man skulle råka visa den på annan tidpunkt än nationell flaggdag........
* * * * * * *

Men allvarligt talat... VEM fan är det som har sagt det?!?

Det där har jag hört oräkneliga gånger... men aldrig hört någon skälla nån för att vara nasse som hissar flaggan lite trevligt en onsdageftermiddag. Det är naturligtvis inget fel på att vara stolt för att man är svensk. (Även om man kanske rent filosofiskt kan grunna lite på vad det egentligen man är "stolt" över... "Hurra, jag råkade födas i ett skandinaviskt land...?")

Det finns heller ingen normalt funtad människa som börjar gasta om "waaa rasister!!!!" om någon uttrycker sin uppriktiga bekymring om invandrings- och integrationspolitik.

Och hur definierar du begreppet "Nationalist"? Eller blandar du ihop det med att man helt enkelt rådiggar surströmming, blir poetiskt tårögd av ljusa sommarnätter, får mysattacker av röda små stugor med nyklippt gräsdoft och med en varm känsla blickar tillbaka på barndomens Kalle Anka på julafton?

Kan "stolt över att vara svensk" ibland förväxlas med "jösses vad jag älskar allt det här som är bekant sedan jag var liten!"
(Efter en period av boende i Danmark smällde jag t.ex. av på hur registreringsskyltarna såg ut här hemma...)

I den mån folk eventuellt kopplar brundoft till svenska flaggan gissar jag att det kan ha att göra med stollarna som kvicknar till den 30:e november, och med flaggan i ena näven och högerarmen käckt i vädret glatt skanderar "sieg heil" och nationalsången vartannat i en mycket besynnerlig röra.

Det som jag personligen tycker är beklämmande i allt det här är att rädslan för invandringens konsekvenser lätt riktar sig mot människor som bara försöker hålla näsan över vattnet och ha ett så drägligt liv som möjligt - inte mot krigsherrar, fundamentalister och våra förtroendevalda.

Och det av den enkla anledningen att mohammed i den lilla kiosken är mycket närmre till hands än dom som i praktiken bär ansvar för att folk inte pallar/vågar/får vara kvar där dom föddes - och i min enkla värld säkert hade stannat.

Det är alltså rätt påfrestande att flytta till en helt annan del av världen, har svårt att tänka mig att den stora majoriteten tar det projektet med en klackspark.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Hej Gustav! :)
* * * * * * *

Men som sagt, förtjänar verkligen SD:s åsikter att hånas så som det görs? Vad exakt är det som de säger som gör att de är "stollar" och man inte vill ta i dem med tång? Jag kan faktiskt inte se det om jag ska vara ärlig. Att förneka att en urskiljningslös massinvandring har gett oss mycket elände är ju bara att stoppa huvudet i sanden. Invandring har också tillfört Sverige väldigt mycket men då framförallt tidigare invandring.

Jag tror säkert att det finns punkter i deras program som det går alldeles utmärkt att sympatisera med. Men snarare än att dom har vuxit för fort, upplever jag att det finns en grundläggande "vi" och "dom"-ton som genomsyrar det allra mesta.

Det tycker jag är enormt obehagligt och rent av bakåtsträvande, och tror att det är mest det som attraherar stollarna.

Eller kanske snarare, dom som är rädda för det okända, och i den bästa av världar skulle önska att vi konserverade det här landet som det såg ut i saltkråkan-rullarna. Eller kanske rent av ordnade en tidsmaskin och prejade Ahlströmmers båt och dumpade potatisjävlarna i spat... :rolleyes:

(heder till dig förresten för din sansade och trevliga ton i inlägget. Jag är nämligen lite klent sinnad o diggar sånt! :tummenupp)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top