Ska bygga en jetmotor

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
God afton gott folk,

nu när man fått lite fritid på händerna tänkte jag att det var läge att börja jobba på mitt projektarbete - byggandet av en jetmotor.

Alla idéer är välkomna, och helst av allt tips om ritningar, införskaffandet av material, själva byggandet etc :)

Någon här på SH kanske till och med har gjort det själv? I så fall, ta omedelbart kontakt med mig!

Det jag just när är inne på är en ventillös pulsjetmotor, men då denna design kräver någon form av svetsning är jag osäker på om jag kan få det genomfört. Ett alternativ är detta, men då sidan inte har uppdaterats på 2 år finns en risk att gubben som driver sajten är död :huvet

Se så, ös på med tips!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
mini-knutten skrev:
2308300 God afton gott folk,

nu när man fått lite fritid på händerna tänkte jag att det var läge att börja jobba på mitt projektarbete - byggandet av en jetmotor.

Alla idéer är välkomna, och helst av allt tips om ritningar, införskaffandet av material, själva byggandet etc :)

Någon här på SH kanske till och med har gjort det själv? I så fall, ta omedelbart kontakt med mig!

Det jag just när är inne på är en ventillös pulsjetmotor, men då denna design kräver någon form av svetsning är jag osäker på om jag kan få det genomfört. Ett alternativ är detta, men då sidan inte har uppdaterats på 2 år finns en risk att gubben som driver sajten är död :huvet

Se så, ös på med tips!

Sök på RAM jet så hittar du mer.
Till exempel den här sidan:
http://www.aviation-history.com/engines/ramjet.htm
Det finns även en variant med ett U format rör, där förbränningskammaren ser ut som expansionskammaren på en tvåtaktsmotorcykel.
Den startar med ett pulserande som ökar i takt tills det blir ett långdraget yyyyyylande ljud.
Konstruktionen är sådan att varje puls ut skapar ett undertryck som suger in mer färskgas i pipan.
Det är inga motorer som ger enorm dragkraft, men enkla att bygga och mäktiga att skåda.

Jag och en kompis byggde en enkel RAM jet motor i unga dar, och startade den med tryckluft, vi fick dragkraft, men vi hade ingen möjlighet att prova att dragkraften var tillräcklig för att driva fram motorn och lasten för egen maskin till en hastighet då den inrusande luften skulle vara tillräcklig för att få den "självgående"

Vi hade planer på att bygga en raketsläde av den och skicka den över sjön, men innan vi var klara med motorn så var isen snötäckt.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Tidningen Allt om Hobby har haft en del artiklar (och även ritningar tror jag) genom åren.

Jag har en gammal tysk modellflygtidning/häfte, som innehåller vissa ritningar på turbin & pulsjet.
Du kan få låna om du vill.

Inga direkta byggbeskrivningar precis, men alltid något kanske.

Last edited:

FreddaGädda

Guest
Annars kan du puttra till Volvo flygmotor i Trollhättan och utföra lite recon i deras lokaler. Lär finnas rätt maffiga grejer där med tanke på hur det ryker därifrån när de testkör sina pjäser

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jao pulsjet o ramjet va det. lycka till, svetsningen lär va ditt minsta problem

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
mini-knutten skrev:

Se så, ös på med tips!

Verkar intressant, behöver du hjälp med svarvning/fräsning så PM'a.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Tack för svaren!

Kollade lite snabbt på Ramjet designen, men som jag förstod det krävs en viss hastighet för att luften ska komprimeras tillräckligt, vilket betyder att man antingen få stå där med en tryckluft eller använda något annat för att först få upp den i adekvata hastigheter. Av denna anledning tycker jag att pulsjetdesignen verkar betydligt enklare, och kanske framförallt den ventillösa U-formade versionen. Har hittat lite ritningar på ebay och ska införskaffa några sådana om inte jag lyckas köpa den här.

Ska väl förshoppningsvis förvandla detta till någon form av byggtråd när allt sparkat igång ordentligt.

GuW, du skulle inte kunna beskriva ditt bygge lite närmare?

Limstift, jag hör av mig om det blir aktuellt!

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Men det absolut mest imponerande i jet-väg är en turbojet. :fakta
Men då behöver du en turbo också. Det står nog lite om turbojet på www.howstuffworks.com, och jag kan tänka mig a google har en del också.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Trashcan skrev:
2308961 Men det absolut mest imponerande i jet-väg är en turbojet. :fakta
Men då behöver du en turbo också. Det står nog lite om turbojet på www.howstuffworks.com, och jag kan tänka mig a google har en del också.
Turbojet är ingen turboladdad jetmotor om du tror det.

Det är bara ett annat namn för jetmotor/gasturbinmotor.

Man behöver inte alls någon turbo för ett sånt bygge.
Däremot kan man med fördel använda delar från ett turboaggregat för att bygga en liten jetmotor.
(Om man nu vill bygga en med en radialkompressor)

Trådskaparen: Förresten, dessa ritningar finns i den tyska gamla tidningen/boken iallafall.
Du får väl hojta till om du vill låna. (Funkar som studier iallafall)

Bifogat

• Ajet2.JPG
    Ajet2.JPG
    130.4 KB · Visningar: 909
  • aPuls2.JPG
    aPuls2.JPG
    136.9 KB · Visningar: 856
Last edited:

kruss

~
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Z
mini-knutten skrev:

nu när man fått lite fritid på händerna tänkte jag att det var läge att börja jobba på mitt projektarbete - byggandet av en jetmotor.......

Får man fråga vad du ska ha jetmotorn till ? :)

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
War-psycho skrev:
2309010 Turbojet är ingen turboladdad jetmotor om du tror det.

Det är bara ett annat namn för jetmotor/gasturbinmotor.

Nja inte helt sant heller, en jetmotor är en öhh ren jetmotor..., å en turbojet är en jetmotor med fläkt

kruss skrev:
2309044 Får man fråga vad du ska ha jetmotorn till ? :)

grilla korv tror jag :yoparty

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Bra sida för dig som vill bygga en jetmotor, när jag var aktiv fanns det ett bra forum också, kanske fortfarande är bra.

Här finns även en jetmotor byggd av en DAF-lastbilsturbo (tror jag)

http://www.pulse-jets.com/

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
kruss skrev:
2309044 Får man fråga vad du ska ha jetmotorn till ? :)

tycker att min SV är lite för svår att få upp på bakhjulet på låga varv :lol

Angående www.pulse-jets.com så verkar dom ha en hel del bra ritningar och dessutom ett hyfsat forum, hade bara kollat igenom den som snabbast förut men tack vare tipset tog jag mig lite tid och det lönade sig!

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Mr. Kongo skrev:
2309150 Nja inte helt sant heller, en jetmotor är en öhh ren jetmotor..., å en turbojet är en jetmotor med fläkt
Nädu, snarare tvärtom.

Har den en "fläkt" kallas det för turbofläkt. (och är en dubbelströmsmotor)

Turbojet är egentligen en enkelströmsmotor utan fläkt.

Du har rört ihop begreppen lite... här kan du läsa mer. :)

http://susning.nu/Jetmotor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jetmotor

Kolla även GuW's länk, där finns det tydliga bilder:

Turbojet

Turbofan

Fast kärt barn har många namn... jetmotor, gasgenerator, gasturbin, reamotor, turbojetmotor... alla används ofta för att beskriva samma sak, även om det kan vara skillnad mellan typerna.

Själv kan jag förlita mig på min "bibel" (från när jag utbildade mig till flygtekniker), Flygvapnets Jetmotorlära. :Bugar
(Den är inte lätt att få tag i.)

Bifogat

• aae.JPG
    aae.JPG
    79.3 KB · Visningar: 350
  • aae2.JPG
    aae2.JPG
    93.7 KB · Visningar: 203
  • aae3.JPG
    aae3.JPG
    76.6 KB · Visningar: 233
Last edited:

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
mini-knutten skrev:

Se så, ös på med tips!

Här finns en mini till salu :D http://www.blocket.se/vi/8243505.htm?ca=13_s

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
War-psycho skrev:
2309609 Nädu, snarare tvärtom.

Har den en "fläkt" kallas det för turbofläkt. (och är en dubbelströmsmotor)

Turbojet är egentligen en enkelströmsmotor utan fläkt.

Du har rört ihop begreppen lite... här kan du läsa mer. :)

Fast kärt barn har många namn... jetmotor, gasgenerator, gasturbin, reamotor, turbojetmotor... alla används ofta för att beskriva samma sak, även om det kan vara skillnad mellan typerna.

Själv kan jag förlita mig på min "bibel" (från när jag utbildade mig till flygtekniker), Flygvapnets Jetmotorlära. :Bugar
(Den är inte lätt att få tag i.)

å vad dum jag är, men sen är man ju nästan flygingenjör oxå :tungan
får skylla på att det typ var 2 år sen jag läste om det :rolleyes:

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Mr. Kongo skrev:
2310118 å vad dum jag är, men sen är man ju nästan flygingenjör oxå :tungan
får skylla på att det typ var 2 år sen jag läste om det :rolleyes:
Hehehe... När jag pluggade flygtekniker så kom ett gäng flygingenjörer på utbildning på besök.

Det var tydligen en stor skillnad på utbildningarna, då dom fick åka på "besök" för att se några plan i verkligheten. :)
Ingenjörer är väl mer teoretiker, om man jämför med tekniker & mekaniker.

Fast det är 12 år sen man pluggade där själv. :rolleyes:

Misstänker att du pluggade i Västerås?
(Såna fall har vi lekt med samma plan)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024