Ska bygga en jetmotor

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
pulsjet = typ av jetmotor, precis som att jetturbin, RAMjet etcetera etcetera...

Vet ärligt talat inte vad som kan vara felet; längden på både ut-och inlopp var några centimeter längre vid de första försöken och kapades av i efterhand. :huvet

Pulsjet har ingen kontinuerlig förbränning = ingen jetmotor..
Det är alltså en pulsmotor.. "pulsjet".. ingen jetmotor.

Dock så är det att vara så jävla pettitessig som möjligt.. det kanske klassas som nån form av jetmotor..
MEN.. en jetmotor kan suga in, komprimera, förbränna och blåsa ut på en "takt".. En pulsjet är mera som en 2t.. den kan inte göra de sakerna samtidigt.. Därför har den ingen kontinuerlig förbränning.. = ingen riktig jetmotor..

Utblåsröret är det som är viktigast o fiffla med.. prova ennu längre.. samt låt den komma upp i temp..

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Pulsjet har ingen kontinuerlig förbränning = ingen jetmotor..
Det är alltså en pulsmotor.. "pulsjet".. ingen jetmotor.

Dock så är det att vara så jävla pettitessig som möjligt.. det kanske klassas som nån form av jetmotor..
MEN.. en jetmotor kan suga in, komprimera, förbränna och blåsa ut på en "takt".. En pulsjet är mera som en 2t.. den kan inte göra de sakerna samtidigt.. Därför har den ingen kontinuerlig förbränning.. = ingen riktig jetmotor..

Utblåsröret är det som är viktigast o fiffla med.. prova ennu längre.. samt låt den komma upp i temp..

jag är fullt medveten om pulsjetens och "jetmotorns" förbränningsprocesser - andra delen av mitt projektarbete resulterade i en 35 sidor lång uppsats om ämnet :tummenupp

Dock står jag fast vid att definitionen av en jetmotorn inte ligger i dess förbränningsprocess utan vad den genererar: en jetström.

Eftersom du verkar påläst undrar jag hur du skulle klassificera den hittills hypotetiska pulsdetonationsmotorn som med sina ca 1500 pulser per sekund i praktiken är kontinuerlig?

Och jo, återstår väl bara att försöka variera längderna nu...

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
jag är fullt medveten om pulsjetens och "jetmotorns" förbränningsprocesser - andra delen av mitt projektarbete resulterade i en 35 sidor lång uppsats om ämnet :tummenupp

Dock står jag fast vid att definitionen av en jetmotorn inte ligger i dess förbränningsprocess utan vad den genererar: en jetström.

Eftersom du verkar påläst undrar jag hur du skulle klassificera den hittills hypotetiska pulsdetonationsmotorn som med sina ca 1500 pulser per sekund i praktiken är kontinuerlig?

Och jo, återstår väl bara att försöka variera längderna nu...

För det första.. 1500pulser i sekunden? V1 bombaren hade runt 45 hz..
Visa mig några papper på 1500hz! DET vore extremt!
Men för att hålla oss lite till ämnet.. du undrar varför jag inte klassificerar en motor som inte kan förbränna gaser kontinuerligt som en som kan det?
Enligt de böcker jag har läst, de folket jag har pratat med, så är det en konstant förbränning som gör att det får kallas för jetmotor.

(fan va grötigt jag försöker förklara.. jag är bakfull så jag ber om ursäkt)

En pulsjet kan man ju se som en uppblåst ballong, som när luften i den är slut, så måste man blåsa upp den igen.. medans en jetmotor blåser upp den i en annan ände samtidigt som luften åker ut.
Men du vet ju hur de funkar båda motorerna.

EGENTLIGEN så är det ju ingen jetström den genererar.. eftersom den inte är konstant.. håller du en metallskiva bakom så fladdrar den istället för att ha en konstant lika högt tryck på sig.. Man kan ju jämföra det med ett avgasrör.. det är ju ingen jetström som kommer ut därifrån!

Såg på din film för övrigt! Fint bygge! Dock, tror jag att du ska ha utblåset ennu längre.. sen.. eftersom du kör på en ventilfri motor så, när förbränningen sker, så bromsas ju, och rent av skjuts tillbaka de färskgaser som är på insugssidan.. o med ett långt rör där, så är det tyngre att få den att ta fart igen.. så kanske ett lite kortare rör på insugssidan.. men det vet u väl endå med tanke på hur mycket du hade jobbat med det.. bara skriver det.. om nån annan ska försöka..

//R

Edit.. Pulsjetmotor är en motor i sig.. en egen typ.. 2t jetmotor? :näsblod
Det är ett väldigt omtvistat ämne.. men man får absolut säga att det är en jetmotor.. jag ville bara diskutera lite :)

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
För det första.. 1500pulser i sekunden? V1 bombaren hade runt 45 hz..
Visa mig några papper på 1500hz! DET vore extremt!
Men för att hålla oss lite till ämnet.. du undrar varför jag inte klassificerar en motor som inte kan förbränna gaser kontinuerligt som en som kan det?
Enligt de böcker jag har läst, de folket jag har pratat med, så är det en konstant förbränning som gör att det får kallas för jetmotor.

(fan va grötigt jag försöker förklara.. jag är bakfull så jag ber om ursäkt)

En pulsjet kan man ju se som en uppblåst ballong, som när luften i den är slut, så måste man blåsa upp den igen.. medans en jetmotor blåser upp den i en annan ände samtidigt som luften åker ut.
Men du vet ju hur de funkar båda motorerna.

EGENTLIGEN så är det ju ingen jetström den genererar.. eftersom den inte är konstant.. håller du en metallskiva bakom så fladdrar den istället för att ha en konstant lika högt tryck på sig.. Man kan ju jämföra det med ett avgasrör.. det är ju ingen jetström som kommer ut därifrån!

Såg på din film för övrigt! Fint bygge! Dock, tror jag att du ska ha utblåset ennu längre.. sen.. eftersom du kör på en ventilfri motor så, när förbränningen sker, så bromsas ju, och rent av skjuts tillbaka de färskgaser som är på insugssidan.. o med ett långt rör där, så är det tyngre att få den att ta fart igen.. så kanske ett lite kortare rör på insugssidan.. men det vet u väl endå med tanke på hur mycket du hade jobbat med det.. bara skriver det.. om nån annan ska försöka..

//R

Edit.. Pulsjetmotor är en motor i sig.. en egen typ.. 2t jetmotor? :näsblod
Det är ett väldigt omtvistat ämne.. men man får absolut säga att det är en jetmotor.. jag ville bara diskutera lite :)

okej, då har vi bara sett lite olika definitioner på begreppet jetmotor - jag köper förövrigt helt och hållet dina argument :tummenupp

De där 1500Hz är vad som är möjligt i en pulsdetonationsmotor, ingen pulsjetmotor. I en pulsjet deflagreras bränslet under förbränningen, men i den nya generation detoneras dito istället och därav namnet. Detonering sker i överljudshastigheter och sprider värmen genom shockvågor som är mycket effektivare.

Ska för övrigt göra ett nytt försök nästa helg :)

är det dina? :Bugar

Last edited:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Tror att det va en RAMjet-motor polaren byggde. I en vanlig jetmotor går det ju en axel som driver fläkten som trycker in luften. Polaren satte en vanlig fläkt där istället. Den funkade kanon och ville nästan driva framåt, men inte riktigt. Angående utblåsen så hade han typ 5 olika som han kunde variera mellan.

//paco

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
okej, då har vi bara sett lite olika definitioner på begreppet jetmotor - jag köper förövrigt helt och hållet dina argument :tummenupp

De där 1500Hz är vad som är möjligt i en pulsdetonationsmotor, ingen pulsjetmotor. I en pulsjet deflagreras bränslet under förbränningen, men i den nya generation detoneras dito istället och därav namnet. Detonering sker i överljudshastigheter och sprider värmen genom shockvågor som är mycket effektivare.

Ska för övrigt göra ett nytt försök nästa helg :)

är det dina? :Bugar

Offan.. kan du berätta mer om pulsdetonationsmotorn? Bilder?
Hur funkar de..? Annat drivmedel? Högre komp?

Men om en pde motor klarar av 1500hz.. o det nu skulle klassas som en jetmotor.. (även fast den inte heller har en kontinuerlig jetström :) ) så betyder ju inte det att en pulsjet (som du har) på typ.. 45hz är det?

edit.. de vore ballt att driva en turbin med hjälp av en pulsjet :)

edit 2.. sökte lite och det var både högre tryck och annat bränsle som krävdes.. :) Nått insprut med syre och nått bränsle.. så det är ju typ som en.. blandning mellan en raketmotor och en pulsjet.. de ä ju fusk :D
Dock hittade jag inget om 1500hz.. det låter väldigt mycket?

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
bra artikel som jag angav som en källa till mitt korta kapitel om pulsdetonation:

http://www.popsci.com/popsci/aviationspace/e46d5b4a1db84010vgnvcm1000004eecbccdrcrd.html

Tror inte att det var där jag hittade 1500Hz dock - tur att jag inte hade med det påstående i uppstatsen :gnissla

Förresten så finns det ett par projekt på Pulse-jets.com tror jag där folk har har lyckas driva RAM-jets på "luftströmmen" från en pulsjet... blir förmodligen nästa projekt när jag väl fått igång pulsjeten ordentligt :D

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
bra artikel som jag angav som en källa till mitt korta kapitel om pulsdetonation:

http://www.popsci.com/popsci/aviationspace/e46d5b4a1db84010vgnvcm1000004eecbccdrcrd.html

Tror inte att det var där jag hittade 1500Hz dock - tur att jag inte hade med det påstående i uppstatsen :gnissla

Förresten så finns det ett par projekt på Pulse-jets.com tror jag där folk har har lyckas driva RAM-jets på "luftströmmen" från en pulsjet... blir förmodligen nästa projekt när jag väl fått igång pulsjeten ordentligt :D

Ja ja har sett de projekten :D De ä rätt tuffa.. dock undrar ja varifrån syret till förbränningen i ramjeten kommer ifrån?

Edit.. när ja skrev att de vore ballt att driva en turbin med hjälp av en pulsjet så menade ja inte att driva den för.. sakens skulla.. utan ja menade att kunna driva nånting med hjälp av vridmoment :p

Last edited:

Snyggve

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
aprillia rs 50 1999
Jag har bestämt mig för att bygga en turbojet och jag tänkte använda en radialkompressor jag har skaffat ett antal turboaggregat med olika storlek så att jag kan göra kompressor rummet koniskt och montera mindre och mindre aggregat, men jag behöver en ritning, någon som har?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kan bespara dig en massa besvär och meddela att det tyvärr inte kommer funka, att bygga en gasturbin med flerstegkompression är extremt klurigt och kräver spaltmeter med beräkningar för att inte trycken ska kollapsa mellan stegen.

Ta en lämplig turbo av dom du har och bygg en enkel motor till att börja med, det är nog så mycket jobb innan du har fixat oljetillförseln, brännkammaren och allt annat. Den går senare utveckla till döddagar genom att gå över till flytande bränsle från gasol, kraftturbin osv...

Bild på min gamla gocart:

Bifogat

• vapour_coil_1_936.jpg
    vapour_coil_1_936.jpg
    55.8 KB · Visningar: 318

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Kapar tråden litet;
på Kustbevakarna igår visades en elak katamaran med två 1000 hk turboshaftmotorer, som sades tillhöra en av kungens kompisar. Vet nån nåt om båten, länk till tillverkaren etc? Motorer (T58:eek:r?)...?

(Jag trodde inte att det kunde vara praktiskt med jetdrift i en speedbåt med tanke på att man vill kunna reglera kraftuttaget väldigt snabbt om det går litet sjö, men imponatorfaktorn är åtminstone fet... :yoparty )

Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Återupplivar tråden.

Har planer på att bygga en pulsmotor som projektarbete, har ritningar så där är inga beskymmer. Det är den enklaste valv fria modelen som jag har tittat på.

Men det jag undrar är: Kan man driva den på gasol? Vad ska jag ha för att tända gasen? vanligt mc tändstift? glödstift? Hur räknar jag ut kraften som den producerar?
Hur startar jag den?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Återupplivar tråden.

Har planer på att bygga en pulsmotor som projektarbete, har ritningar så där är inga beskymmer. Det är den enklaste valv fria modelen som jag har tittat på.

Men det jag undrar är: Kan man driva den på gasol? Vad ska jag ha för att tända gasen? vanligt mc tändstift? glödstift? Hur räknar jag ut kraften som den producerar?
Hur startar jag den?

Gasol ja, enkelt slipper pumpa in bränslet.

Tända med tändtransformator från oljebrännare är enkelt.

Starta med lövblås.

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Vad ska gnistan ges av? Vanligt tändstift?

På de ritningar jag beskådat så finns det någon slags "Ignition" vid motorns ena kortsida.

Förresten, någon som vet var man kan få tag på rostfritt stål i tunnplåt? Biltema?

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Återupplivar tråden.

Hur startar jag den?

slutprojekt på gymnasiet? byggde själv en pulse jet som det, jag körde på gasol, vanligt tändstift och tryckluft för att starta. tändstiftet fick jag ett "fäste" svarvat och gängat av lokala mekaniska verkstaden

hittade en gammal länk också http://www.pulse-jets.com/
lycka till :tummenupp

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Japp, slutprojekt på gymnasiet. :)

Var fick du tag på grejerna? Vad för typ av tändstift? Vad kostade hela projektet totalt?

Går det inte att starta den utan tryckluft genom att koppla tändstiftet till ett batteri?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy