Ska bygga en jetmotor

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Rock ´n Robin - om du vill bråka med War-psycho och de andra som försökt hjälpa till kan du väl göra det via PM och sluta bajsa ner min tråd? :va

Ledsen om du tog ENORMT illa upp av att jag kallade tråden Ska bygga en jetmotor, när en pulsjet (som jag nu var inne på) enligt dig inte kvalificerar i denna kategori. Du kan uppenbarligen en hel del om jetmotorer, men då jag inte köper dina invecklade teorier så väljer jag att fortsätta att kalla mitt projekt för jetmotor, om inte annat för namnet: pulsjet.

Nu är knappast Wikipedia världens mest säkra källa, men enligt dem så finns pulsjeten under jetmotorer, vilket dom justifierar med:

There are a large number of different types of jet engines, all of which get propulsion from a high speed exhaust jet
Kom gärna med tips, men bråka kan ni göra någon annan stans!

Har förresten köpt ritningar på ebay som hamna i brevlådan idag, perfekt present så här när man nyss tagit A-kort :yoparty
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Rock ´n Robin skrev:
2316725 De va inte ja som började tjaffsa me han :död

Men saken var den att jag erbjöd mig att fixa ritningar (gratis) till dig på pulsjet, information i form av böcker och material.. Jag ville hjälpa!

tackar! It takes two to tango som sagt, men försök hålla stämningen i tråden lite muntrare, okej? :)

Har du någon erfarenhet av pulsjeter som du vill dela med dig av? :pannkyss
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
mini-knutten skrev:
2316739 tackar! It takes two to tango som sagt, men försök hålla stämningen i tråden lite muntrare, okej? :)

Har du någon erfarenhet av pulsjeter som du vill dela med dig av? :pannkyss

Affirmative..

Ja ja har byggt 1! Samt min far har byggt ett par själv.. han har även byggt en jetmotor!

Eum.. nått jag vill dela med mig.. Tänk på materialet du bygger den med! Den blir EXTREMT varm och att värma upp och kyla ner vissa metaller så extremt pallar inte alla material.. Aluminium är bra! Jag tycker dock att du ska göra en ventilstyrd! Dom är roligare, bättre, lika lätta / svåra!

Nått som du kan göra är att göra en förlängning på utblåset som du kan ta bort.. det är nämligen lättare att få den att starta med längre "avgasrör" ( :3freak ) Köp en kompressor! Sen va ska du köra den på för bränsle?

Gör en "intercooler" ;)


Edit.. BORDE de inte gå o göra en turbomatad pulsjet? :banana
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Rock ´n Robin skrev:
2316762 Affirmative..

Ja ja har byggt 1! Samt min far har byggt ett par själv.. han har även byggt en jetmotor!

Eum.. nått jag vill dela med mig.. Tänk på materialet du bygger den med! Den blir EXTREMT varm och att värma upp och kyla ner vissa metaller så extremt pallar inte alla material.. Aluminium är bra! Jag tycker dock att du ska göra en ventilstyrd! Dom är roligare, bättre, lika lätta / svåra!

Nått som du kan göra är att göra en förlängning på utblåset som du kan ta bort.. det är nämligen lättare att få den att starta med längre "avgasrör" ( :3freak ) Köp en kompressor! Sen va ska du köra den på för bränsle?

Gör en "intercooler" ;)


Edit.. BORDE de inte gå o göra en turbomatad pulsjet? :banana

Alumnium är väl rätt dyrt? :va Tänkte annars på stainless av lämplig tjocklek. Får se vilken design jag väljer, har som sagt 20 ritningar att kolla igenom ikväll :näsblod Det där med förlängningen lätt som ett bra alternativ om jag inte lyckas få igång fanskapet. Kommer förmodligen att köra på propangas.

Inte för att jag vet särskilt mycket om jetmotorer, men visst ger en afterburner samma effekt som en turbo? (även om dom gör annurlunda saker)
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
mini-knutten skrev:
2316780 Alumnium är väl rätt dyrt? :va Tänkte annars på stainless av lämplig tjocklek. Får se vilken design jag väljer, har som sagt 20 ritningar att kolla igenom ikväll :näsblod Det där med förlängningen lätt som ett bra alternativ om jag inte lyckas få igång fanskapet. Kommer förmodligen att köra på propangas.

Inte för att jag vet särskilt mycket om jetmotorer, men visst ger en afterburner samma effekt som en turbo? (även om dom gör annurlunda saker)


Ja aluminium ä fett dyrt! Dessutom ä de skitsvårt o svetsa o få bra med!
Men det tål upphettningen bra! Om du ska köra med den så KAN du ju sätta på värmeavledare (kylflänsar) Det gjorde vi! Vi svarvade ut ventil/insugsstycket ur en solid del aluminium.. fy fan.. ja mår illa av vad dyrt det var! Du kan få köpa det MED om du vill / behöver.. DÅ hade vi kylflänsar på.. tror det påverkade o de positiva.. Har du ritningar på ventilstyrda med? :) Dom ÄR roligare.. du kommer inte att ångra dig om du kör på en sån! Det är väldigt svårt att få igång motorerna..! VISSA har fått igång sina motorer med cykelpumpar.. sägs det.. men du måste nästan ha en kompressor!

Ett till tipps är placeringen och utfomningen på bränsle matningen.. Svårt o förklara men ja skulle kunna maila ritningar eventuellt? I princip ser det ut som en grov nål med en springa i! Sen så kan man från andra hållet (mitt emot) bränslegivar"huvet" sätta en skruv som du SPETTSAR så de blir en spetts på.. så du kan skruva ner spettsen i hålet på "nålen"/slanget/röret.. på så sätt kan du ändra frekvensen/ bränsle matningen o likaså "gasa" motorn..

Sen om du skaffan reglerbar "utblåsrör" eller va man ska kalla det för.. så kommer du märka att du kan få den att gå bättre även SÅ.. Tänk på att ritningarna du har.. dom som gjorde dom bodde ju inte med din luftfuktighet/atmosfärtryck osv osv.. så dem är inte exakta / perfekta!

Obs igen.. dom blir EXTREMT varma.. Har hort talas om folk som har fått viss genomskinlighet på tunna rör då det glöder vitt!

Det där med efterbrännare o turbo vet jag inte om jag håller med om.. jag vet iuförsig inte på rak arm vad efterbrännare är.. jag TROR att man ger mer bränsle nånstans i motorn så att.. eller.. ja.. nått.. :hihi
De där ja tänkte på me att turboladda en pulsjet.. :va nu vart jag konfurdersam.. jag får tänka lite på det..
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
mini-knutten skrev:
2316707 Rock ´n Robin - om du vill bråka med War-psycho och de andra som försökt hjälpa till kan du väl göra det via PM och sluta bajsa ner min tråd? :va
Jag beklagar att jag lät mig dras ner i den diskussionen.

Jag trodde det skulle gå att förklara med honom, men utan de grundläggande kunskaperna i ämnet så finns det inget att bygga på där.

Mitt tips till dig är att lyssna på hans praktiska råd om konstruktionen (hans pappa har ju byggt en jetmotor), men inte ta alla hans teoretiska kunskaper på för stort allvar.

Låna lite böcker från bibblan och plugga (om du inte redan gjort detta) grunderna i aerodynamik & jetmotorlära.
När du förstår dessa grundprinciper, så blir resten mycket enklare att förstå.

Det svåraste med att bygga jetmotorer är de höga krav på materialet som gäller.
Det är höga temeraturer och mycket höga varvtal vi snackar om.
Man kan med fördel använda delar från turboaggregat för att bygga en motor med radialkompressor & turbin.

Annars är mitt råd att vända dig till modellflygvärlden.
Där har man hållt på med både pulsjet & jetmotorer under lång tid, och det finns både ritningar & byggsatser att erhålla till motorer som fungerar bra i praktiken också.
Utgår du från dessa så ökar dina chanser för ett lyckat resultat betydligt, då dom provats av många både stationärt, och i flygande modeller.

Sen kan du naturligtvis fråga här om du vill, men grunderna går snabbt att lära sig via böckerna.

Lycka till, och glöm inte att berätta hur det går sen. :)
 
Last edited:
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:

Det jag menade med att min farsa hade byggt en jetmotor var snarare att om han då visste hur man gjorte och eftersom jetmotorer är ämnet så kan ja fråga honom om det är nått.. försökte du göra narr av mig och lägga fram det som om jag försökte skryta?

Nej.. ta inte min teori för allvarligt.. ja kan inte ens dom enklaste grunder! Som tex att en raketmotor är 2takt och en jetmotor 4takt.. :hihi


Edit.. onödigt av DIG att börja tjaffsa IGEN?

Sen var det ju inte en jetmotor han sa nu.. utan en pulsjet.. Så då behöver han ingen turbo.. :7peta

Vi har även ritning o data kvar sen vi svarvade ut toppen ur aluminium du kan få om du väljer att bygga en ventilare.. Du kan få ett bra pris på 2kg massiv aluminium samt fjäderstål med ;)
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
mini-knutten skrev:
2316780 Inte för att jag vet särskilt mycket om jetmotorer, men visst ger en afterburner samma effekt som en turbo? (även om dom gör annurlunda saker)
Nja, det är inte riktigt samma sak.

Det man i princip gör med en efterbrännkammare är att skicka in en massa bränsle i den heta luften strax bakom huvudmotorn.
Bränslet antänds och ger en extra förbränning, med ett bra effekttillskott.
Det drar dock hiskeligt med soppa.

En turbo däremot ger ju som bekant en överladdning av syrerik luft till motorn, som sedan förbränns genom motorn.
 
Last edited:
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2316978 Nja, det är inte riktigt samma sak.

Det man i princip gör med en efterbrännkammare är att skicka in en massa bränsle i den heta luften strax bakom huvudmotorn.
Bränslet antänds och ger en extra förbränning, med ett bra effekttillskott.
Det drar dock hiskeligt med soppa.

En turbo däremot ger ju som bekant en överladdning av syrerik luft till motorn, som sedan förbränns genom motorn.

Fan du är som en treåring... håll käften istället.

Ja kanske inte är mycket äldre? Nej men jag tänkte mest på att var tvungen att ha sista ordet..

War-psycho skrev:
2316978 håll dina takt-idiotier för dig själv istället.

HAHAHA :D

Nej men 2takt raketer o 4takt jetmotorer.. de ä fan kul asså! :pannkyss
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
Du för fan.. för det första så har ja den där jävla boken!
Sen för det andra så HADE HAN TRÅDEN!

INNAN DU SATTE IGÅNG IGEN! OM DU LÄSER OVAN SÅ SLUTADE JAG O GICK IN PÅ MATERIAL O FÖRSÖKTE HJÄLPA HAN!

Men DU va tvungen att ha sista ordet o fortsätta.. Du kunde inte ge dig? Ärligt.. Håll käften nu o lämna de här.. INGEN av oss skriver ett ord till om de här!?
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
Hibboi skrev:
2317037 :corn

robin: Lust o dela med dig av ritningarna du sitter på till mig? :rolleyes:

Det är inte omöjligt! Ja måste scanna dom först.. Sen kan du ju Pma mig din mail!

Intresserad av material med? ;)


Warpsyko.. du gör ett nytt inlägg bara för att säga det DÄR? DET kunde du inte tatt på pm? suck.. Seriöst.. jävla fjant! MÅSTE ha sista ordet! Snorunge?
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
eftersom jag vet lika mycket om svetsning som jag vet om sovjetiska balettdansörer tänkte jag kolla runt lite:

Är det möjligt att kunstruera apparaten vars ritningar finns bifogad enbart från det som finns just på ritningen, och vad skulle detta kosta ungefär?

Skriv i tråden eller skicka PM!
 

Bifogat

  • 55lb lockwood dimensions.jpg
    55lb lockwood dimensions.jpg
    93.6 KB · Visningar: 934
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
mini-knutten skrev:
2317148 eftersom jag vet lika mycket om svetsning som jag vet om sovjetiska balettdansörer tänkte jag kolla runt lite:

Är det möjligt att kunstruera apparaten vars ritningar finns bifogad enbart från det som finns just på ritningen, och vad skulle detta kosta ungefär?

Skriv i tråden eller skicka PM!
Dom pulsjetmotorer jag sett har varit raka, inte böjda.
(Ser inte vitsen med att komplicera saken.)

Exempel

Här finns mer att läsa om pulsjet

Här finns mer om vanlig jet, från samma sida

NASA's länk :tummenupp

Utan att säga för mycket, kolla runt på lite alternativa motorer/satser/ritningar först, innan du lägger ner några pengar på det.
Finns beprövade grejer att tillgå, inge kul att bygga nåt som kanske stupar på dålig funktion, eller andra praktiska detaljer.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Kul att se fler som läst till flygtekniker!! :)
Gjorde min "mission" 90-91 på Tannerfors Center (Traf) vid Ljungstedska skolan i Linköping.

16 år sen sist jag fick gräva i huvvet efter dessa kunskaper...och det var knappt lönt nu att försöka.

MEN...ang. material i motorn på en, för ämnet ngt ovidkommande, reamotor så är det inte konstigt att valet ofta hamnar på titan men funkar alu så kör på det för det är ju KLART billigare än titan.

Har hela läromedelssamlingen undanstoppad på vinden så några direkta idéer, tips och råd har jag svårt att ge, just nu. Hittar jag dem så kan jag kanske göra ngt som underlättar i ditt arbete i form av bilder, ritningar m.m.. :)

Fast dem bygger ju på RM från J35 och i viss mån J37
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
mini-knutten skrev:
2317148 eftersom jag vet lika mycket om svetsning som jag vet om sovjetiska balettdansörer tänkte jag kolla runt lite:

Är det möjligt att kunstruera apparaten vars ritningar finns bifogad enbart från det som finns just på ritningen, och vad skulle detta kosta ungefär?

Skriv i tråden eller skicka PM!

Det ser ut som om ritningen innehåller alla nödvändiga mått. Kostnaden är ju svår att säga nåt om.. Vilket material har du tänkt dig? Ska skiten flyga eller bara stå på backen o susa o spruta eld?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Limstift skrev:
2317321 Det ser ut som om ritningen innehåller alla nödvändiga mått. Kostnaden är ju svår att säga nåt om.. Vilket material har du tänkt dig? Ska skiten flyga eller bara stå på backen o susa o spruta eld?
Blir nog svårt att få den där böjda saken att flyga. :)

Så du kan nog lugnt räkna med att den blir stationär.

Fördelen med detta blir ju att man inte behöver välja lätta(dyra) material.

Ska han ha något flygande, så bör han satsa på en rak modell, med inlopp fram och utlopp bak.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
fördelen med den böjda är att den är är ventillös, tror nog att det blir enklast så... :va

Materialet jag tänkt mig var framförallt stål, då jag inte är jätte jätte intresserad av extrem hållighet. Hittade på www.pulse-jets.com forum något som hetter mild steel som bör vara minst ~0.7 mm, 1/32". Ett annat alternativ var stainless steel, eller beroende på pris, kanske till och med alumnium om man orkar. Kan du göra en estimering av pris på dessa material + tillverkningskostnad Limstift? Skiten är framförallt tänkt att vara stationär, får se om jag sätter hjul på ramen :rolleyes:
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
Alltså.. det blir inte lättare med den ventillösa! Det låter lättare o man tänker att man slipper krångla med ventliler.. MEN det är inte så svårt!
En sån där är MYCKET känslig o fan omöjlig att få att gå bra..

MEN underskatta dom inte.. det går att få en sån där o röra på sig med.. inte minst flyga med! Men om du ska bygga en sån så ta bara nån stålplåt o bygg skiten av.. meningslöst att lägga ut stålar på nått som kommer funka sissådär!

Precis som war-psyko sa så kör på en rak me insug fram o utblås bak.. MEN ventiler.. det är LÄTT med ventilerna.. de finns säkert tusen lösningar varav den billigaste kanske tar en halvtimma att snickra ihop..


Dessutom.. svetsa ihop ett krökt rör? De vill fan inte JAG ge mig in på iallafall :)


Kostnaden på en vantillös på ca 50cm (liten) kanske hamnar runt ett par hundra.. de ä ju bara lite plåt!

Priset på den med ventiler beror på storleken o hur bra den skall vara.. Vi köpte en svarv som var väldigt dyr för att kunna svarva ur aluminiumtoppen.. det kanske är LIITE overkill då man kan köra på aluminiumkoner här med! Så de är det enda man behöver förutom aluminiumplåt, fjäderstål då.. jag beställde mitt från.. kommer fan inte ihåg nu.. norge eller nått.. (ritningar från engalnd och tyskland) men de kan ja fixa billigt!

Men du.. hur mycket pengar ska du lägga på de här och vad har du tillgång till för material? för eftersom du sa att du inte var nån gud på att svetsa så är nog aluminium bara o skita i!

Men för fan! kör på 1,2-1,5mm stålplåt! O skippa aluminiumtoppen! Kör med vanliga koner! O sen kör på en ventilstyrd! DET blir lättast och billigast.. nu vet inte ja vad stålplåt i den tjockleken kostar.. men det är ju bara att räkna ut efter hur stor motor du vill ha vad det kommer att kosta!

Läs inte : ;)
(En ramjet förstår du war-psyko är 2takt för att i första takten så suger den in och kompar, sen i andra förbränner o blåser ut.. det är ju inte för intet det kallas för pulsmotor.. Den kan ju OMÖJLIGT suga in och explodera samtidigt!)
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top