War-psycho skrev:2310175Hehehe... När jag pluggade flygtekniker så kom ett gäng flygingenjörer på utbildning på besök.
Det var tydligen en stor skillnad på utbildningarna, då dom fick åka på "besök" för att se några plan i verkligheten.![]()
Ingenjörer är väl mer teoretiker, om man jämför med tekniker & mekaniker.
Fast det är 12 år sen man pluggade där själv.![]()
Misstänker att du pluggade i Västerås?
(Såna fall har vi lekt med samma plan)
War-psycho skrev:2315640Ämnet borde väl vara det trådskaparen tar upp... eller?
Som sagt...![]()
Rock ´n Robin skrev:2315657Jojo men då har han FEL som kallar det för jetmotor.. det är INTE en jet.. BTW så har jag byggt en.. har ritningar.. böcker.. info.. osv osv.. jag är nog fan en av dom som du ska prata med om det är pulsjet det gäller!![]()
MEN det är ingen jetmotor!
<klipp>
Han har väl inte direkt kallat pulsjet för jetmotor heller...Rock ´n Robin skrev:2315657Jojo men då har han FEL som kallar det för jetmotor.. det är INTE en jet..
Bikeboy500 skrev:2316069Det är inte så att du blandar ihop JETMOTOR med TURBOJETMOTOR ?
War-psycho skrev:2316114Han har väl inte direkt kallat pulsjet för jetmotor heller...![]()
Han vill bygga en jetmotor, men funderar på olika varianter av reaktionsdrift.
Förresten; vart vill du placera pulsjet & ramjet, i kategorin ångmaskiner?![]()
Förstår att du är en expert, men annars kan jag rekommendera dig att läsa tråden, och klickarna på länkarna.
Bikeboy500 skrev:2316069Det är inte så att du blandar ihop JETMOTOR med TURBOJETMOTOR ?
Rock ´n Robin skrev:2316284<klipp>
Nej det gör jag inte.
1, Det du gapade om först var:Rock ´n Robin skrev:23162841, "Det jag just när är inne på är en ventillös pulsjetmotor" och sen så läser man trådnamnet där det står att han ska bygga en jetmotor.. så han har nog visst kallat det för jetmotor!![]()
2, Nej han vill inte bygga en jetmotor.. han ville bygga en pulsjet! Okej..
3, Nej jag skulle kalla det för pulsjetmotorer.. INTE för jetmotor iallafall! Och huvudanledningen är att en jetmotor har kontunerlig förbränning.. och en pulsjet är snarare 2t! Ett till skäl är väl att pulsjeten inte komprimerar gaserna heller..
Det var alltså han som snackade om både jet och ventillös pulsjet. Det ene behöver inte utesluta det andra.Rock ´n Robin skrev:2315619Jetmotor är ämnet o ni tar upp pulsjet o ramjet o skit..![]()
War-psycho skrev:2310175Hehehe... När jag pluggade flygtekniker så kom ett gäng flygingenjörer på utbildning på besök.
Det var tydligen en stor skillnad på utbildningarna, då dom fick åka på "besök" för att se några plan i verkligheten.![]()
Ingenjörer är väl mer teoretiker, om man jämför med tekniker & mekaniker.
Fast det är 12 år sen man pluggade där själv.![]()
Misstänker att du pluggade i Västerås?
(Såna fall har vi lekt med samma plan)
War-psycho skrev:2316384
3, En ramjet då, som du också gnällde över... har inte den kontinuerlig förbränning menar du?
Både ramjet, pulsjet & vanlig jetmotor komprimerar luften.
Skillnaden är att en vanlig jetmotor använder en kompressor, medans dom två andra använder fartvinden och venturieffekten till detta.
Utan komprimerad luft, ingen förbränning. Det är dessutom just därför som pulsjet & ramjet kräver fartvind för att fungera.
Grundprincipen är således densamma.
Jag tycker iallafall att det är bättre att placera pulsjet & ramjet i jet-kategorin, än i tvåtaktskategorin. (Bara namnen borde ju vittna om detta, om inte annat.)
Jag förstår hur du tänker & resonerar, men tycker du gör fel i att gasta om hur fel andra har, när du inte har mer rätt själv.
Det finns trevligare sätt att erbjuda sin hjälp, än sättet du gjorde det på.
Bikeboy500 skrev:2316363Aha, var inte medveten om att det endast var din egen definition av jetmotor som avsågs...![]()
kruss skrev:2309044Får man fråga vad du ska ha jetmotorn till ?![]()
Njae, egentligen inte... men det underlättar.Rock ´n Robin skrev:2316427Edit.. jaha du förklarade.. det med FARTVIND och venturieffekten.. jo då ä de VERKLIGEN motorn i sog som komprimerar![]()
Sen så kräver INTE en pulsjet fartvind för att funka!
Inte mer än en vanlig jetmotor. (se ovan)Rock ´n Robin skrev:2316427Edit.. en ramjet har kontinuerlig förbränning men det är fortfarande 2t!
War-psycho skrev:2316490Njae, egentligen inte... men det underlättar.
Det är nämligen så att venturi/dysa-utformningen är något som puls-, ram-, raket- & jetmotorer har gemensamt.
Det är alltså visst motorns konstruktion som ser till att fartvinden komprimeras.
Jetmotorer använder en kompressor för att öka kompressionen.
En Ramjet är i princip en jet/pulsjetmotor utan inre rörliga delar.
Den använder enbart venturieffekten till att komprimmera luften.
Tänk lite grundprinciper så blir det lättare att se skillnaden.
En raket och en varmluftsballong är nästan samma sak = expanderande gas som endast har en väg att gå.
En ramjet är nästan som en raket, fast den tar in mer luft/bränsle hela tiden, till skillnad från raketen som kör med fast bränsle.
En pulsjet är nästan som ett mellanting mellan raket & ramjet, den använder endast ventilerna för att fylla på mer luft/bränsle, sen kör den på raketprincipen.
En vanlig jetmotor har samma principer som ovanståeende, fast här har man satt in en "turbo" i allting för att hjälpa kompressionen på traven (ganska rejält). Det gör att den funkar bra i både låga & höga farter.
Observera alla "nästan", och ta detta med en rejäl nypa salt.
(Vi snackar förenklade grundprinciper här.)
Men grundprincipen är iallafall den vanliga ballongen, sen använder man lite olika sätt för att utnyttja detta.
Det är därför dessa typer av motorer ofta behandlas under samma kategori.
Tar du ut alla rörliga delar ur en jetmotor (axial) så funkar den alltså som en ramjetmotor (om än dåligt)
Inte mer än en vanlig jetmotor. (se ovan)
Inlopp-kompression-förbränning-utlopp = 4 takter (om man nu ska räkna takter)
War-psycho skrev:2316490
Tar du ut alla rörliga delar ur en jetmotor (med axialkompressor) så funkar den alltså i princip som en ramjetmotor (om än dåligt, p.g.a att den ej är optimerad för det såklart)
Samma sak om du tar bort ventilerna ut en pulsjet.
Korkar du dessutom igen inloppet å packar med fast bränsle, så funkar dom som raketer istället.![]()
Det är då bara raketmotorer som skulle kunna kallas för 2t.
War-psycho skrev:2316490
Det är då bara raketmotorer som skulle kunna kallas för 2t, eftersom dom inte har dom två första "takterna".
(Fast den jobbar ju inte taktvis såklart)
Äh usch... nu orkar jag inte försöka få dig att fatta mer.Rock ´n Robin skrev:2316520* en massa goja & felaktigheter, tror inte det fanns ett enda rätt här*
Jo, det verkar onekligen så...Thermal skrev:2316548Ge upp War_pchycoSök efter trådar där Rf_Racing eller Mr_Robin har deltagit så inser du att du inte är ensam. Jag ger upp i raket tråden för den delen, svalde betet med hull och hår den här gången också fast jag lovade mig själv att inte göra det fler gånger.
![]()
War-psycho skrev:2316539Äh usch... nu orkar jag inte försöka få dig att fatta mer.
(Du går ju från oklarhet till oklarhet, blir ju bara värre ju mer du försöker.)
Du måste helt enkelt ha ett hum om aerodynamik för att fatta hur man kan utnyttja lufthastighet till kompression.
Du är säkert duktig på att förstå jetmotorer, men verkar helt ha skippat grunderna till varför det funkar.
(Typ, det som förklaras i barnböcker.)
Det är därför du inte förstår vad jag pratar om.
Läser du du grunderna så klarnar allt, utan dess kommer du inte att haja.
Prova å läs kapitel 1 i jetmotorlära, och i aerodynamikböckerna, så ska du se att det klarnar.
Då blir det även lättare i fortsättningen för dig.
Lycka till.![]()
War-psycho skrev:2316550Jo, det verkar onekligen så...![]()
Hoppas nån annan begrep vad jag försökte förklara iallafall.![]()
Thermal skrev:2316548Ge upp War_pchycoSök efter trådar där Rf_Racing eller Mr_Robin har deltagit så inser du att du inte är ensam. Jag ger upp i raket tråden för den delen, svalde betet med hull och hår den här gången också fast jag lovade mig själv att inte göra det fler gånger.
![]()
War-psycho skrev:2316583Nädu, vi befinner oss i helt olika atmosfärer.![]()
(Försökte förklara på ditt eget språk med takter hit å dit, men det begrep du ju inte heller.)
![]()
![]()
![]()
När du skriver detta så förstår jag varför du inte begriper vad jag snackar om.
Det är tydligt att du inte lärt dig grunderna, för du har så fel du bara kan.
I dina första inlägg hade du fel, sen kom du med hyfsade argument (som dock innehöll fel), för att till sist skriva ett inlägg där inte ett rätt finns.
Aj giv app...![]()
War-psycho skrev:2316612Äh, du har gott från att bara ha fel, till att vara dum nu.
Jag vågar inte argumentera mer med dig, för risken är väl att du blir ännu dummare och till slut glömmer bort att andas.![]()
Du får nog gå tillbaka till att vika pappersplan istället.![]()
(Men du bör nog ta på dig en hjälm för säkerhets skull)
PS: Sorry för tonen i detta inlägg, men du var ju bara för mycket.
Hej då.![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |