Ska bygga en jetmotor

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
War-psycho skrev:
2310175 Hehehe... När jag pluggade flygtekniker så kom ett gäng flygingenjörer på utbildning på besök.

Det var tydligen en stor skillnad på utbildningarna, då dom fick åka på "besök" för att se några plan i verkligheten. :)
Ingenjörer är väl mer teoretiker, om man jämför med tekniker & mekaniker.

Fast det är 12 år sen man pluggade där själv. :rolleyes:

Misstänker att du pluggade i Västerås?
(Såna fall har vi lekt med samma plan)

ja jag sitter i Västerås å väntar på att någon ska ringa och erbjuda mig å min kompis ett konstruktionsexjobb :rolleyes:

Jo visst har så gott som allt varit teoretiskt men vi har faktiskt fått ha kul ute på Hässlö imellanåt :)
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2315640 Ämnet borde väl vara det trådskaparen tar upp... eller? :tomten

Som sagt... :fakta


Jojo men då har han FEL som kallar det för jetmotor.. det är INTE en jet.. BTW så har jag byggt en.. har ritningar.. böcker.. info.. osv osv.. jag är nog fan en av dom som du ska prata med om det är pulsjet det gäller! :tummenupp

MEN det är ingen jetmotor!


Edit.. det är ingen ventillös jag har byggt förresten.. den har ventiler! Jag föreslår att du med bygger en sån.. mer drag i en sån samt lätt endå.. det enda som är svårt att fixa i materialväg är fjäderstål/mässing.. sån tur att jag har du kan få köpa ;)

Den ventillösa är SKIT!
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Rock ´n Robin skrev:
2315657 Jojo men då har han FEL som kallar det för jetmotor.. det är INTE en jet.. BTW så har jag byggt en.. har ritningar.. böcker.. info.. osv osv.. jag är nog fan en av dom som du ska prata med om det är pulsjet det gäller! :tummenupp

MEN det är ingen jetmotor!
<klipp>

Det är inte så att du blandar ihop JETMOTOR med TURBOJETMOTOR ?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Rock ´n Robin skrev:
2315657 Jojo men då har han FEL som kallar det för jetmotor.. det är INTE en jet..
Han har väl inte direkt kallat pulsjet för jetmotor heller... :7peta

Han vill bygga en jetmotor, men funderar på olika varianter av reaktionsdrift.

Förresten; vart vill du placera pulsjet & ramjet, i kategorin ångmaskiner? :D

Förstår att du är en expert, men annars kan jag rekommendera dig att läsa tråden, och klickarna på länkarna.

Bikeboy500 skrev:
2316069 Det är inte så att du blandar ihop JETMOTOR med TURBOJETMOTOR ?
:lol (En som har läst tråden iallafall.)
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2316114 Han har väl inte direkt kallat pulsjet för jetmotor heller... :7peta

Han vill bygga en jetmotor, men funderar på olika varianter av reaktionsdrift.

Förresten; vart vill du placera pulsjet & ramjet, i kategorin ångmaskiner? :D

Förstår att du är en expert, men annars kan jag rekommendera dig att läsa tråden, och klickarna på länkarna.

"Det jag just när är inne på är en ventillös pulsjetmotor" och sen så läser man trådnamnet där det står att han ska bygga en jetmotor.. så han har nog visst kallat det för jetmotor! :7peta


Nej han vill inte bygga en jetmotor.. han ville bygga en pulsjet! Okej..

Nej jag skulle kalla det för pulsjetmotorer.. INTE för jetmotor iallafall! Och huvudanledningen är att en jetmotor har kontunerlig förbränning.. och en pulsjet är snarare 2t! Ett till skäl är väl att pulsjeten inte komprimerar gaserna heller..

Jo jag har läst tråden! Men det jag ville komma fram till var att pulsjet inte är en jetmotor.. och att jag föreslog en ventilstyrd pulsjet, och att då jag kan fixa fjäderstål (.02mm) och ritningar, böcker osv osv!

Bikeboy500 skrev:
2316069 Det är inte så att du blandar ihop JETMOTOR med TURBOJETMOTOR ?

Nej det gör jag inte.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Rock ´n Robin skrev:
23162841, "Det jag just när är inne på är en ventillös pulsjetmotor" och sen så läser man trådnamnet där det står att han ska bygga en jetmotor.. så han har nog visst kallat det för jetmotor! :7peta


2, Nej han vill inte bygga en jetmotor.. han ville bygga en pulsjet! Okej..


3, Nej jag skulle kalla det för pulsjetmotorer.. INTE för jetmotor iallafall! Och huvudanledningen är att en jetmotor har kontunerlig förbränning.. och en pulsjet är snarare 2t! Ett till skäl är väl att pulsjeten inte komprimerar gaserna heller..
1, Det du gapade om först var:
Rock ´n Robin skrev:
2315619 Jetmotor är ämnet o ni tar upp pulsjet o ramjet o skit.. :p
Det var alltså han som snackade om både jet och ventillös pulsjet. Det ene behöver inte utesluta det andra.
Han är intreserad av att bygga en jetmotor, sen skriver han att han just nu funderar på en ventillös pulsjet.
På inget sätt skriver han att jet & pulsjet är samma sak, det är bara du som lägger ihop två & två.

2, Han kanske är intresserad av bägge två. :7peta
Det ene behöver som sagt inte utesluta det andre, det är hans tråd och han får fråga vad sjutton han vill.
Om han skriver att han vill bygga en jetmotor, och sen att han funderar på en stjärnmotor, så betyder inte det att han påstår att det är samma sak.
Det betyder bara att han är intresserad av flera saker.

3, En ramjet då, som du också gnällde över... har inte den kontinuerlig förbränning menar du?

Både ramjet, pulsjet & vanlig jetmotor komprimerar luften.
Skillnaden är att en vanlig jetmotor använder en kompressor, medans dom två andra använder fartvinden och venturieffekten till detta.
Utan komprimerad luft, ingen förbränning. Det är dessutom just därför som pulsjet & ramjet kräver fartvind för att fungera.
Grundprincipen är således densamma.

Jag tycker iallafall att det är bättre att placera pulsjet & ramjet i jet-kategorin, än i tvåtaktskategorin. (Bara namnen borde ju vittna om detta, om inte annat.)
Jag förstår hur du tänker & resonerar, men tycker du gör fel i att gasta om hur fel andra har, när du inte har mer rätt själv.
Det finns trevligare sätt att erbjuda sin hjälp, än sättet du gjorde det på.
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
War-psycho skrev:
2310175 Hehehe... När jag pluggade flygtekniker så kom ett gäng flygingenjörer på utbildning på besök.

Det var tydligen en stor skillnad på utbildningarna, då dom fick åka på "besök" för att se några plan i verkligheten. :)
Ingenjörer är väl mer teoretiker, om man jämför med tekniker & mekaniker.

Fast det är 12 år sen man pluggade där själv. :rolleyes:

Misstänker att du pluggade i Västerås?
(Såna fall har vi lekt med samma plan)

Fan är det fler som pluggat där! Någon som jobbar med flyg idag?

Eller kanske är det någon som har ett teknikerjobb åt mig? :rolleyes:
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2316384

3, En ramjet då, som du också gnällde över... har inte den kontinuerlig förbränning menar du?

Både ramjet, pulsjet & vanlig jetmotor komprimerar luften.
Skillnaden är att en vanlig jetmotor använder en kompressor, medans dom två andra använder fartvinden och venturieffekten till detta.
Utan komprimerad luft, ingen förbränning. Det är dessutom just därför som pulsjet & ramjet kräver fartvind för att fungera.
Grundprincipen är således densamma.

Jag tycker iallafall att det är bättre att placera pulsjet & ramjet i jet-kategorin, än i tvåtaktskategorin. (Bara namnen borde ju vittna om detta, om inte annat.)
Jag förstår hur du tänker & resonerar, men tycker du gör fel i att gasta om hur fel andra har, när du inte har mer rätt själv.
Det finns trevligare sätt att erbjuda sin hjälp, än sättet du gjorde det på.

1 och 2.. okej de va ja som lade ihop det.. reagerade på att rubriken var "..jetmotor" och i hans första inlägg står det att han just NU funderade på pulsjet.. my bad!


Jag vet inte om en ramjet har konstant förbränning.. men ja vet att pulsjet INTE har det.. alltså är det INTE en jetmotor!

Då kan du få förklara hur en pulsjet komprimerar luften! Eller en ramjet! :banana

Edit.. jaha du förklarade.. det med FARTVIND och venturieffekten.. jo då ä de VERKLIGEN motorn i sog som komprimerar :7peta
Sen så kräver INTE en pulsjet fartvind för att funka!

Men att det heter en sak betyder INTE att en pulsjet inte är en 2t motor.. det ÄR inte en jet.. även om den kanske finns i den kategorin! (?)
Men har en ramjet kontinuerlig förbränning?

Ja du har helt rätt! Jag va fan för jävla otrevlig.. ja ska skärpa mig!
Mvh

Bikeboy500 skrev:
2316363 Aha, var inte medveten om att det endast var din egen definition av jetmotor som avsågs... :rolleyes:

Visst..


Edit.. en ramjet har kontinuerlig förbränning men det är fortfarande 2t!
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Rock ´n Robin skrev:
2316427 Edit.. jaha du förklarade.. det med FARTVIND och venturieffekten.. jo då ä de VERKLIGEN motorn i sog som komprimerar :7peta
Sen så kräver INTE en pulsjet fartvind för att funka!
Njae, egentligen inte... men det underlättar.

Det är nämligen så att venturi/dysa-utformningen är något som puls-, ram-, raket- & jetmotorer har gemensamt.

Det är alltså visst motorns konstruktion som ser till att fartvinden komprimeras.
Jetmotorer använder en kompressor för att öka kompressionen.
Men även en vanlig jetmotor använder aerodynamiken för att komprimera luften.

En Ramjet är i princip en jet/pulsjetmotor utan inre rörliga delar.
Den använder enbart venturieffekten till att komprimera luften.

Tänk lite grundprinciper så blir det lättare att se skillnaden/likheterna:

En raket och en varmluftsballong är nästan samma sak = expanderande gas som endast har en väg att gå.

En ramjet är nästan som en raket, fast den tar in mer luft/bränsle hela tiden, till skillnad från raketen som kör med fast bränsle.

En pulsjet är nästan som ett mellanting mellan raket & ramjet, den använder endast ventilerna för att fylla på mer luft/bränsle, sen kör den på raketprincipen.

En vanlig jetmotor har samma principer som ovanståeende, fast här har man satt in en "turbo" i allting för att hjälpa kompressionen på traven (ganska rejält). Det gör att den funkar bra i både låga & höga farter.

Observera alla "nästan", och ta detta med en rejäl nypa salt. :mattias
(Vi snackar förenklade grundprinciper här.)

Men grundprincipen är iallafall den vanliga ballongen, sen använder man lite olika sätt för att utnyttja detta.
Det är därför dessa typer av motorer ofta behandlas under samma kategori.

Tar du ut alla rörliga delar ur en jetmotor (med axialkompressor) så funkar den alltså i princip som en ramjetmotor (om än dåligt, p.g.a att den ej är optimerad för det såklart)
Samma sak om du tar bort ventilerna ut en pulsjet.
Korkar du dessutom igen inloppet å packar med fast bränsle, så funkar dom som raketer istället. :)

Rock ´n Robin skrev:
2316427 Edit.. en ramjet har kontinuerlig förbränning men det är fortfarande 2t!
Inte mer än en vanlig jetmotor. (se ovan)

Inlopp-kompression-förbränning/expansion-utlopp = 4 takter (om man nu ska räkna takter)

Det är då bara raketmotorer som skulle kunna kallas för 2t, eftersom dom inte har dom två första "takterna".
(Fast den jobbar ju inte taktvis såklart)
 
Last edited:
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2316490 Njae, egentligen inte... men det underlättar.

Det är nämligen så att venturi/dysa-utformningen är något som puls-, ram-, raket- & jetmotorer har gemensamt.

Det är alltså visst motorns konstruktion som ser till att fartvinden komprimeras.
Jetmotorer använder en kompressor för att öka kompressionen.
En Ramjet är i princip en jet/pulsjetmotor utan inre rörliga delar.
Den använder enbart venturieffekten till att komprimmera luften.

Tänk lite grundprinciper så blir det lättare att se skillnaden.

En raket och en varmluftsballong är nästan samma sak = expanderande gas som endast har en väg att gå.

En ramjet är nästan som en raket, fast den tar in mer luft/bränsle hela tiden, till skillnad från raketen som kör med fast bränsle.

En pulsjet är nästan som ett mellanting mellan raket & ramjet, den använder endast ventilerna för att fylla på mer luft/bränsle, sen kör den på raketprincipen.

En vanlig jetmotor har samma principer som ovanståeende, fast här har man satt in en "turbo" i allting för att hjälpa kompressionen på traven (ganska rejält). Det gör att den funkar bra i både låga & höga farter.

Observera alla "nästan", och ta detta med en rejäl nypa salt. :mattias
(Vi snackar förenklade grundprinciper här.)

Men grundprincipen är iallafall den vanliga ballongen, sen använder man lite olika sätt för att utnyttja detta.
Det är därför dessa typer av motorer ofta behandlas under samma kategori.

Tar du ut alla rörliga delar ur en jetmotor (axial) så funkar den alltså som en ramjetmotor (om än dåligt)

Inte mer än en vanlig jetmotor. (se ovan)

Inlopp-kompression-förbränning-utlopp = 4 takter (om man nu ska räkna takter)

Svarar först på ditt sissta.. Insug o kompression är i samma takt! Liksom förbränning och utblås = 2takter!

Sen men alltså.. en pulsjet komprimerar ingen luft.. den suger in luft med hjälp av undertryck I motorn.. om den skulle kunna komprimera själv skulle man nog kunna få den gå på högre frekvens stillastående? (inte säker)
En ramjet ä ju samma.. eller nästan sämre.. hur menar du att den skulle komprimera då?

Jag vet inte om jag tror det är så som du säger.. för en jetmotor matar ju sig själv typ o förbränner kontinuerligt.. att jämföra den med en balong som tex pulsjeten tycker jag är fel! den bildar ju sitt eget övertryck! Det är ju det som är grejen! En pulsjet / ramjet = ballong.. / raket.. och bör inte föväxlas med jetmotor! Det är alltså LÅNGT ifrån att fungera på samma sätt igentligen!

En pulsjet har ju som sagt var INTE 4 takter.. utan 2 som ja sa ovan!

en jetmotor kan man kanske säga funkar som en ramjet gör tillsammans med ett högt insugstryck! Bara att jetmotorn skapar det själv och inte förbränner i pulser!

War-psycho skrev:
2316490

Tar du ut alla rörliga delar ur en jetmotor (med axialkompressor) så funkar den alltså i princip som en ramjetmotor (om än dåligt, p.g.a att den ej är optimerad för det såklart)
Samma sak om du tar bort ventilerna ut en pulsjet.
Korkar du dessutom igen inloppet å packar med fast bränsle, så funkar dom som raketer istället. :)


Det är då bara raketmotorer som skulle kunna kallas för 2t.

Alltså.. njaa.. om du tar ut alla rörliga delar ur en jetmotor så kommer den INTE att kunna ha en kontinuerlig förbränning som innan.. utan om den nu skulle funka som en dålig ramjet så skulle den arbeta i pulser.. således bli en helt annan motor!

Det som är speciellt för en jetmotor är som sagt var en kontinuerlig förbränning.. OCH att den kan skapa mer övertryck!

Tar man bort ventilerna ur en pulsjet.. så vet ja inte om de funkar som en ramjet? :död

Varför skulle bara raketer kunna kallas för 2t? vilka 2 takter? det finns KOLVmotorer som är 2t ju! pulsjet är 2takt! mopeder är! raketmotorer har ju inte takter på samma sätt.. sen om du menar en vätske raket så har ju den likt en jetmotor insug (pumpar, turbiner) och förbränning i förbränningskammaren.. men den har en kontinuerlig förbränning så DEN är lik en jetmotor! Man skulle kanske om man ser mellan fingrarna lite kunna kalla det för 1takt då allt händer samtidigt!

War-psycho skrev:
2316490
Det är då bara raketmotorer som skulle kunna kallas för 2t, eftersom dom inte har dom två första "takterna".
(Fast den jobbar ju inte taktvis såklart)

Alltså raketmotorer med FAST bränsle är ju inte samma sak.. Är en bomb 2takt? Sen så menar du nog 1takt isåfall då de enda den gör är förbränner!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Rock ´n Robin skrev:
2316520* en massa goja & felaktigheter, tror inte det fanns ett enda rätt här*
Äh usch... nu orkar jag inte försöka få dig att fatta mer.
(Du går ju från oklarhet till oklarhet, blir ju bara värre ju mer du försöker.)

Du måste helt enkelt ha ett hum om aerodynamik för att fatta hur man kan utnyttja lufthastighet till kompression.

Du är säkert duktig på att förstå jetmotorer, men verkar helt ha skippat grunderna till varför det funkar.
(Typ, det som förklaras i barnböcker.)

Det är därför du inte förstår vad jag pratar om.

Läser du du grunderna så klarnar allt, utan dess kommer du inte att haja.
Prova å läs kapitel 1 i jetmotorlära, och i aerodynamikböckerna, så ska du se att det klarnar.
Då blir det även lättare i fortsättningen för dig, för nu är du helt ute å cyklar.

Lycka till. :pannkyss
 
Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Ge upp War_pchyco :hihi Sök efter trådar där Rf_Racing eller Mr_Robin har deltagit så inser du att du inte är ensam. Jag ger upp i raket tråden för den delen, svalde betet med hull och hår den här gången också fast jag lovade mig själv att inte göra det fler gånger. :huvet
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Thermal skrev:
2316548 Ge upp War_pchyco :hihi Sök efter trådar där Rf_Racing eller Mr_Robin har deltagit så inser du att du inte är ensam. Jag ger upp i raket tråden för den delen, svalde betet med hull och hår den här gången också fast jag lovade mig själv att inte göra det fler gånger. :huvet
Jo, det verkar onekligen så... :tomten

Hoppas nån annan begrep vad jag försökte förklara iallafall. :rolleyes:
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2316539 Äh usch... nu orkar jag inte försöka få dig att fatta mer.
(Du går ju från oklarhet till oklarhet, blir ju bara värre ju mer du försöker.)

Du måste helt enkelt ha ett hum om aerodynamik för att fatta hur man kan utnyttja lufthastighet till kompression.

Du är säkert duktig på att förstå jetmotorer, men verkar helt ha skippat grunderna till varför det funkar.
(Typ, det som förklaras i barnböcker.)

Det är därför du inte förstår vad jag pratar om.

Läser du du grunderna så klarnar allt, utan dess kommer du inte att haja.
Prova å läs kapitel 1 i jetmotorlära, och i aerodynamikböckerna, så ska du se att det klarnar.
Då blir det även lättare i fortsättningen för dig.

Lycka till. :pannkyss


Suck.. du vet ju inte ens att en pulsjet är 2takt! Jag vill verkligen att du ska fortsätta! Tror du TROR lite mycket.. Jag vet varför det funkar mycket väl! Där är vi väl inte oense? Men att en pulsjet är en jet o inte 2t.. det är väl där våra vägar skiljs?

Men har inte du mer o säga så ä de okej.. lycka till med dina 4t pulsjet och 2t raketer.. Sen så kan ju du få dina pulsjetar att komprimera o dina ramjetar att ha kontinuerlig förbränning.. lycka till du med! :pannkyss

War-psycho skrev:
2316550 Jo, det verkar onekligen så... :tomten

Hoppas nån annan begrep vad jag försökte förklara iallafall. :rolleyes:

Säkerligen! Hoppas folk förstod att min vink i senaste..

Thermal skrev:
2316548 Ge upp War_pchyco :hihi Sök efter trådar där Rf_Racing eller Mr_Robin har deltagit så inser du att du inte är ensam. Jag ger upp i raket tråden för den delen, svalde betet med hull och hår den här gången också fast jag lovade mig själv att inte göra det fler gånger. :huvet

Nej.. du var för smart för mig!
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2316583 Nädu, vi befinner oss i helt olika atmosfärer. :tomten

(Försökte förklara på ditt eget språk med takter hit å dit, men det begrep du ju inte heller.)

:3freak :rofl :lol

När du skriver detta så förstår jag varför du inte begriper vad jag snackar om.

Det är tydligt att du inte lärt dig grunderna, för du har så fel du bara kan.

I dina första inlägg hade du fel, sen kom du med hyfsade argument (som dock innehöll fel), för att till sist skriva ett inlägg där inte ett rätt finns.

Aj giv app... :D

Alltså JOBBADE inte du eller hade utbildning inom området? Inget är fel mer det där! Men ja ska söka lite efter 2t raketer o 4t pulsjet.. du vet att insug behöver inte vara en takt.. insug OCH kompression kan vara 1 med.. du blandar ihop det.. Sen var det rätt det jag skrev.. :7peta


Edit.. jag hittade tyvärr inget som styrker att en pulsjet skulle vara en jetmotor..
 
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Ärr secksa
War-psycho skrev:
2316612 Äh, du har gott från att bara ha fel, till att vara dum nu.
Jag vågar inte argumentera mer med dig, för risken är väl att du blir ännu dummare och till slut glömmer bort att andas. :hihi

Du får nog gå tillbaka till att vika pappersplan istället. :D
(Men du bör nog ta på dig en hjälm för säkerhets skull)

PS: Sorry för tonen i detta inlägg, men du var ju bara för mycket.
Hej då. :hej

4t raketmotor? Hej då :)


Men det vore rätt kul om du hävdade att insug är en takt och att det således inte finns 2t motorer.. Eftersom du trodde att insug o komp måste vara 2taker.. :hihi
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top