Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?


  • Antal röstningar
    0

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
En höjning av startavgiften är inget varken du eller jag beslutar om men du borde förstå att om man ska utesluta någon (ett alternativ som en arrangör ovan nämnde och som jag kommenterade) som ger pengar så måste de pengarna tas in någon annanstans.

Om TL nu beslutar om att ett team eller en förare är för långsam så har vederbörande redan betalat anmälningsavgift. Vilket innebär ingen förlorad inkomst.
Men tack så mycket för att du upplyste en tävlingsarrangör att iaf du kan tänka dig att betala mer i anmälningsavgift!:tummenupp

//Robert
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Om TL nu beslutar om att ett team eller en förare är för långsam så har vederbörande redan betalat anmälningsavgift. Vilket innebär ingen förlorad inkomst.
Men tack så mycket för att du upplyste en tävlingsarrangör att iaf du kan tänka dig att betala mer i anmälningsavgift!:tummenupp

//Robert

Sandstream får ett seciellt inbetalningskort med 4.000:- till vårens sm poå anderstorp!!! :D :D

:pannkyss ren ironi som ska tolkas som en klapp på axeln!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sandstream får ett seciellt inbetalningskort med 4.000:- till vårens sm poå anderstorp!!! :D :D

:pannkyss ren ironi som ska tolkas som en klapp på axeln!

Någon hundring dyrare för sandstream än för alla andra tror jag inte gör någon större skillnad :rolleyes: Eller menade du utan träningsavgiften :rolleyes: :tungan
 

sandstream

Guest
Om TL nu beslutar om att ett team eller en förare är för långsam så har vederbörande redan betalat anmälningsavgift. Vilket innebär ingen förlorad inkomst.
En hårdare kvalgräns skulle kanske få något eller några team att avstå tävlingen, det var nog det som arrangören i tråden tänkte på.

Sandstream får ett seciellt inbetalningskort med 4.000:- till vårens sm poå anderstorp!!! :D :D
:pannkyss ren ironi som ska tolkas som en klapp på axeln!
Va, ska ni sänka startavgiften till nästa år ;)
 
Last edited:

sandstream

Guest
Fast det var väl bland annat för att slippa kvalgränser och låta fler team delta som RECen bildades, eller är jag fel ute?!
Så har jag också uppfattat REC så du är nog inte helt fel ute.
Att det sen kanske ändå måste finnas någon typ av kvalgräns för att säkerställa säkerheten verkar vara en annan väldigt het potatis som är jobbigt för en del att diskutera.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Så har jag också uppfattat REC så du är nog inte helt fel ute.
Att det sen kanske ändå måste finnas någon typ av kvalgräns för att säkerställa säkerheten verkar vara en annan väldigt het potatis som är jobbigt för en del att diskutera.

Oavsett om man har en kvalgräns så kommer det ändå finnas tillfällen då hojen strular och man inte kan köra fullt under resterande tid av tävlingen. Därmed kommer det också finnas folk som kör långsamt (oavsett om de är snabba eller inte i vanliga fall). På så sätt kommer det som vissa upplever som ett problem fortfarande att finnas kvar..
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Jag tycker Sandstream skall få betala startavgift i förhållande till antalet inlägg han gör på SH. En krona per inlägg vore väl lagom för honom....





Då kan vi andra åka gratis,thi
 

sandstream

Guest
Jag tycker Sandstream skall få betala startavgift i förhållande till antalet inlägg han gör på SH. En krona per inlägg vore väl lagom för honom....
Jag tycker att Strider skall få lön i förhållande till antalet vettiga inlägg han gör på SH.

20060815124005.jpg
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Oavsett om man har en kvalgräns så kommer det ändå finnas tillfällen då hojen strular och man inte kan köra fullt under resterande tid av tävlingen. Därmed kommer det också finnas folk som kör långsamt (oavsett om de är snabba eller inte i vanliga fall). På så sätt kommer det som vissa upplever som ett problem fortfarande att finnas kvar..

Om man har problem med hojen så att tempot på grund av detta resulterar i att man är en säkerhetsrisk för andra deltagare anser jag att man bryter eller åker ut sista varvet för att komma i mål, inte fortlöper tävlingen som om inget hänt och utsätter andra för fara. Så skulle jag gjort, det är mest sportsmannamässigt! :fakta

/ Jens
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Om man har problem med hojen så att tempot på grund av detta resulterar i att man är en säkerhetsrisk för andra deltagare anser jag att man bryter eller åker ut sista varvet för att komma i mål, inte fortlöper tävlingen som om inget hänt och utsätter andra för fara. Så skulle jag gjort, det är mest sportsmannamässigt! :fakta

/ Jens

Fast jag anser att det är en väsentlig skillnad på att inte köra fullt (som jag skrev) och att vara en säkerhetsrisk för andra deltagare. Jag sätter inte ett likamed-tecken mellan långsam och säkerhetsrisk.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Om man har problem med hojen så att tempot på grund av detta resulterar i att man är en säkerhetsrisk för andra deltagare anser jag att man bryter eller åker ut sista varvet för att komma i mål, inte fortlöper tävlingen som om inget hänt och utsätter andra för fara. Så skulle jag gjort, det är mest sportsmannamässigt! :fakta

/ Jens

Åter igen, det är inget sprint race:fakta

Följande hände på Knutstorp och i mitt tycke så faller ingen skugga över dom jag tar upp.

Starten ska gå i NEC racet på Knutstorp och jag tog starten för oss (Holmbergracing/Proact).

Efter bara ett par varv så kommer jag ifatt Mick som kör för Team22. Undrar hur det kan komma sig då vi är väldigt jämna normalt sett. Han körde dock skiten ur mig på Torpet när finalen gick men det är en annan historia.

Efter ytterligare ett par varv så rundar jag honom på yttern uppe i hårnålen och inser att dom har startat på slicks i den blötan som då rådde.

Tävlingen fortlöpte och efter 6 timmar så blev det en strid mellan oss som slutade med att vi slog dom med 222 TUSENdelar.:yoparty

Hade nu dom åkt in och ställt sig för att dom var FÖR långsamma eller ännu värre blivit svartflaggade för att dom var en säkerhetsrisk så hade vi aldrig haft våran fight på slutet.
Dom hade heller inte slutat på 11 plats och fått sina 19 poäng varav 9 är placerings poäng.

Hade det varit sportsmannamässigt???:confused:

Dom gjorde ett aktivt val, inget fel på hojen, ingen "dålig" förare och med facit i hand så kanske dom inte gjorde något dåligt däcksval i och med att dom inte har några snabb bytes grejor på sin hoj.

Har tittat på dom första varven från tävlingen i resultatlistorna och Team22 snittade ungefär 1.30/varv dom första 50 varven.

HET som senare vann hela tävlingen hade Robert Augustsson i sadeln och han snittade ungefär 1.12 på varvet dom första 50 varven:klappar

Detta innebär att Team22 under första stinten skulle ha blivit svartflaggade om ERF hade haft en 125% regel.

Den diskussion som förs här går inte att applicera in i ett endurance race då det finns alldeles för många faktorer som avgör ett ERF. Det kan ni fråga vilken lite mer erfaren endurance förarer som helst.

Sen visades det en film på hur en förare blev påkörd bakifrån (dock inte i den här tråden)

Sandstream: Du som gapar ganska högt och mycket runt det här ämnet.
Vad du har talat om för mig och vad jag såg på Sviesta så är inte starter din starka sida. Är helt säker på att du tränar starter som en galning för att bli bättre.

Men har tanken slagit dig att kliva av ett race för det skulle ju kunna hända att du blir påkörd bakifrån av nån som får en kanonstart.
Jag menar det skulle ju kunna bli en ganska våldsam krasch.:eek:

Jag är övertygad att tanken inte har slagit dig och med rätta!
Jag vet att du är en fullt kompetent förare i rookie 1000 fast du har lite problem att komma av linjen.

Tror ni att Team22 eller Sandstream skulle bli nöjda om dom inte fick starta på grund av att dom bedömdes som en säkerhetsrisk??

Hur mycket SKIT skulle skrivas här på forumet om vilken jävla skandal dom besluten av TL skulle vara??

//Robert:martialar
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tror ni att Team22 eller Sandstream skulle bli nöjda om dom inte fick starta på grund av att dom bedömdes som en säkerhetsrisk??

Hur mycket SKIT skulle skrivas här på forumet om vilken jävla skandal dom besluten av TL skulle vara??

//Robert:martialar
Ja du har så rätt, det finns många parametrar att ta hänsyn till och det kan vara svårt för TL att bedöma om någon anses farlig.

Efterkonstruktioner på nätet om situationer som har hänt är ofta inte helt opartiska, det finns t.o.m folk som varken har kört eller sett ett ERF men trots det tror sig veta bättre än TL.

Brånalt for president :yoparty
 

sandstream

Guest
Sandstream: Du som gapar ganska högt och mycket runt det här ämnet. Vad du har talat om för mig och vad jag såg på Sviesta så är inte starter din starka sida. Är helt säker på att du tränar starter som en galning för att bli bättre. Men har tanken slagit dig att kliva av ett race för det skulle ju kunna hända att du blir påkörd bakifrån av nån som får en kanonstart. Jag menar det skulle ju kunna bli en ganska våldsam krasch.:eek:
Jag är övertygad att tanken inte har slagit dig och med rätta! Jag vet att du är en fullt kompetent förare i rookie 1000 fast du har lite problem att komma av linjen. Tror ni att Team22 eller Sandstream skulle bli nöjda om dom inte fick starta på grund av att dom bedömdes som en säkerhetsrisk??
Gapar vet jag inte men det kanske framstår så utan att det är medvetet från min sida. Varför du tar den här diskussionen ganska så personligt kanske inte är så självklart för alla men jag har full förståelse för det och kanske skulle ta till samma defensiv om det gällde någon som stod mig nära. Från min sida har inte den här diskussionen handlat om någon enskild person och jag struntar fullständigt i vem det var som körde 2.40 på Åsen. Det är säkerheten jag har velat diskutera.

Att jag får klä skott för en åsikt som många andra delar med mig är inga problem. Personangrepp rör mig inte ryggen eftersom de ofta är skrivna i ren frustration och i brist på förmåga att föra en sansad diskussion. Däremot är det trist att jag via PM får höra både det ena och det andra men att folk inte vågar skriva vad de tycker av rädsla för att gå emot strömmen. De orkar helt enkelt inte diskutera viktiga saker för att de blir påhoppade direkt.

Mina starter är inget jag är stolt över och tro det eller ej men jag har faktiskt tränat lite under säsongen utan att nå några större framgångar på just den fronten. Dock så står jag inte helt still och mig veterligen har ingen ens varit i närheten av att köra på mig. Men du vet lika väl som jag att det kan hända saker i starten, kolla bara på vad som hände Züber på Åsen, pga misstag även från de mest erfarna förarna. Om jag hade behövt någon som balanserade hojen åt mig ute på startplattan hade jag förståt din kritik men när det mig veterligen inte finns någon regel för att diska förare som startar dåligt tycker jag att du är ute och cyklar.

Dock ska du ha en eloge för att du tar diskussionen och inte lämnar den som vissa andra gjort när de upptäcker att de inte kan packa på alla sina egna sanningar :tummenupp
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ska man verkligen tävla i RR om man med en fullt fungerande hoj inte håller full gas ens på rakorna? Det är detta tråden handlar om.
 

sandstream

Guest
Hittade ett par intressanta synpunkter i den här och den andra tråden. Finns folk som uttrycker sig ganska klart om vad de tycker. Vill inte spela martyr men.....

Kör man SÅ j-a långsamt har man inte på en tävling å göra. Fattar man inte detta själv, så har TL som plikt att av säkerhetsskäl plocka vederbörande av banan.

---------------------------

Håller absolut med om detta!

---------------------------

2.40? Mamma mia! Det är 40 sekunder långsammare per varv än absolut nybörjartempo. En duktig tävlingscyklist kan förmodligen cykla runt banan på en bättre tid. Svartflagg känns motiverat.

---------------------------

Vansinne att tillåta 60 (sextio!) sekunders skillnad i varvtid. Vad håller TL på med?

---------------------------

Det låter faktiskt helt absurt. Inte bra för någon...

---------------------------

Oj... Mycket farligt!!!!!! Det funkar inte! Plocka av banan, träna lite mera!

 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ska man verkligen tävla i RR om man med en fullt fungerande hoj inte håller full gas ens på rakorna? Det är detta tråden handlar om.

precis, det är frågan.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top