Om man har problem med hojen så att tempot på grund av detta resulterar i att man är en säkerhetsrisk för andra deltagare anser jag att man bryter eller åker ut sista varvet för att komma i mål, inte fortlöper tävlingen som om inget hänt och utsätter andra för fara. Så skulle jag gjort, det är mest sportsmannamässigt!
/ Jens
Åter igen, det är inget sprint race
Följande hände på Knutstorp och i mitt tycke så faller ingen skugga över dom jag tar upp.
Starten ska gå i NEC racet på Knutstorp och jag tog starten för oss (Holmbergracing/Proact).
Efter bara ett par varv så kommer jag ifatt Mick som kör för Team22. Undrar hur det kan komma sig då vi är väldigt jämna normalt sett. Han körde dock skiten ur mig på Torpet när finalen gick men det är en annan historia.
Efter ytterligare ett par varv så rundar jag honom på yttern uppe i hårnålen och inser att dom har startat på slicks i den blötan som då rådde.
Tävlingen fortlöpte och efter 6 timmar så blev det en strid mellan oss som slutade med att vi slog dom med 222 TUSENdelar.
Hade nu dom åkt in och ställt sig för att dom var FÖR långsamma eller ännu värre blivit svartflaggade för att dom var en säkerhetsrisk så hade vi aldrig haft våran fight på slutet.
Dom hade heller inte slutat på 11 plats och fått sina 19 poäng varav 9 är placerings poäng.
Hade det varit sportsmannamässigt???
Dom gjorde ett aktivt val, inget fel på hojen, ingen "dålig" förare och med facit i hand så kanske dom inte gjorde något dåligt däcksval i och med att dom inte har några snabb bytes grejor på sin hoj.
Har tittat på dom första varven från tävlingen i resultatlistorna och Team22 snittade ungefär 1.30/varv dom första 50 varven.
HET som senare vann hela tävlingen hade Robert Augustsson i sadeln och han snittade ungefär 1.12 på varvet dom första 50 varven
Detta innebär att Team22 under första stinten skulle ha blivit svartflaggade om ERF hade haft en 125% regel.
Den diskussion som förs här går inte att applicera in i ett endurance race då det finns alldeles för många faktorer som avgör ett ERF. Det kan ni fråga vilken lite mer erfaren endurance förarer som helst.
Sen visades det en film på hur en förare blev påkörd bakifrån (dock inte i den här tråden)
Sandstream: Du som gapar ganska högt och mycket runt det här ämnet.
Vad du har talat om för mig och vad jag såg på Sviesta så är inte starter din starka sida. Är helt säker på att du tränar starter som en galning för att bli bättre.
Men har tanken slagit dig att kliva av ett race för det skulle ju kunna hända att du blir påkörd bakifrån av nån som får en kanonstart.
Jag menar det skulle ju kunna bli en ganska våldsam krasch.
Jag är övertygad att tanken inte har slagit dig och med rätta!
Jag vet att du är en fullt kompetent förare i rookie 1000 fast du har lite problem att komma av linjen.
Tror ni att Team22 eller Sandstream skulle bli nöjda om dom inte fick starta på grund av att dom bedömdes som en säkerhetsrisk??
Hur mycket SKIT skulle skrivas här på forumet om vilken jävla skandal dom besluten av TL skulle vara??
//Robert
![Martial Art :martialar :martialar](/img/smilies/martialartist.gif)