Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?


  • Antal röstningar
    0

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ur ERF-reglementet:

"k) Alla tävlande måste hålla samma fart som Safetycar och MC´n framför dem. Alla skall hålla ett avstånd till fordonet framför dem med mellan 5 och 10 meter."

Ur RR-reglementet:

"6.7.3.5 Långsamtkörande förare kan av tävlingsledaren om han bedöms som en säkerhetsrisk svartflaggas."

Det finns även en punkt i ERFreglementet som behandlar detta lite ytligt:

1.14 Beteende under träning och tävling

- Förare måste köra på ett sådant sätt att de inte utsätter medtävlande och deltagare för fara.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Vissa av argumenten håller kanske bättre än andra men fortfarande tror jag att man måste se lite mellan fingararna på "långsama" förare.

För om man vänder på slanten och tittar på motorsportens tillväxt så kanske man måste ge killen eller tjejen en chans att utvecklas på banan under racelikande förhållanden.
/Dimman

Såklart att alla ser mellan fingrarna vad gäller långsamma förare, framför allt i en sån här serie. Frågan gäller egentligen mer hur stora skillnader det ska eller bör vara mellan förarna som är ute och tävlar. Iofs handlar just den här tråden om man ska plocka bort de långsamma, men ursprunget till den här tråden är fartskillnader. Vi är ALLA långsamma, beroende på vem vi jämför oss med.

Tyvärr måste jag nog även ta och rasera din illusion om att det här rör sig om RR-Sveriges tillväxt...snarare pratar vi om racingens bakgård, korpserie eller nåt liknande :) Men kul är det likafullt.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Sen är det knepigt att säga vad som är rätt och vad som är fel i bedömningsfrågor.

och det är just det jag tycker kommentarer och åsikter nu mest handlar om, några tycker si och några tycker så. och så upprepar vi det gång efter annan.

säger inte att folk inte ska kommentera mer etc etc men känns inte heller som att vi kommer nånvart heller. å andra sidan är det ju en diskussion det handlar om...å tredje sidan skulle jag gärna vilja höra vad en tävlingsledare själv tycker i den här frågan. någon som känner någon som skulle vilja uttala sig?
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Såklart att alla ser mellan fingrarna vad gäller långsamma förare, framför allt i en sån här serie. Frågan gäller egentligen mer hur stora skillnader det ska eller bör vara mellan förarna som är ute och tävlar. Iofs handlar just den här tråden om man ska plocka bort de långsamma, men ursprunget till den här tråden är fartskillnader. Vi är ALLA långsamma, beroende på vem vi jämför oss med.

Tyvärr måste jag nog även ta och rasera din illusion om att det här rör sig om RR-Sveriges tillväxt...snarare pratar vi om racingens bakgård, korpserie eller nåt liknande :) Men kul är det likafullt.

Det väldigt få tar upp är SNABBA FARLIGA förare. Tror inte den definitionen finns i tankesättet för allt för många. :-/ Såg ett inlägg förut om att nåt i stil med "snabba som långsamma förare ska tas av banan om de utgör fara". Det är väl huvudet på spiken och står, som redan nämnts. tydligt i RR-reglementet att det finns stöd för allt vad tråden berör. En långsam förare blir dessutom inte per automatik farlig på en bana. Tyvärr ser nog de flesta långsam som farlig. Jag ser det mer som dålig anpassning till förhållande av de som kör snabbt och har dålig riskanpassning. ERF-racing är just uthållighet under lång tid. Det kan gå snabbt ibland och långsamt ibland.

Min åsikt som åskådare och passiv medlem i RR-skaran. Jag är teoretiker inte praktiker inom RR. :rolleyes:
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Det väldigt få tar upp är SNABBA FARLIGA förare. Tror inte den definitionen finns i tankesättet för allt för många. :-/ Såg ett inlägg förut om att nåt i stil med "snabba som långsamma förare ska tas av banan om de utgör fara". Det är väl huvudet på spiken och står, som redan nämnts. tydligt i RR-reglementet att det finns stöd för allt vad tråden berör. En långsam förare blir dessutom inte per automatik farlig på en bana. Tyvärr ser nog de flesta långsam som farlig. Jag ser det mer som dålig anpassning till förhållande av de som kör snabbt och har dålig riskanpassning. ERF-racing är just uthållighet under lång tid. Det kan gå snabbt ibland och långsamt ibland.

Jo, det har inte varit så mkt diskussion om den biten i just de här trådarna, det är sant. Men det finns nog en vakenhet om problem med snabba förare med annorlunda syn på risk och marginaler. Jag har själv fört såna diskussioner med ex. No. 18 och andra om detta tidigare i år, fast det var inte här på forumet. Så det finns alltid en uppmärksamhet på sådant som kan vara eller uppfattas som farligt/riskabelt.

Och när man kör ERF så anpassar man sig till de förutsättningar som gäller där (eller som man tror sig gälla). Detta innebär att man räknar med att det finns större fartskillnader än i ex. sprintrace, att det förekommer lite märklig trafik på banan pga. hojstrul, trötthet m.m. Men det finns kanske en gräns för vilka skillnader man ska/bör räkna med, även i ett ERF.

Kontentan av allt är ju att vi vill ha det så säkert som möjligt och säkerheten består av en massa olika parametrar där fartskillnaden är EN del. Givetvis finns det många andra saker som har med säkerhet att göra, men det innebär ju inte att vi inte kan diskutera varje enskild orsak för sig.
 

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
Är förmodligen själv en av dem som tråden handlar om om jag hade gett mig ut i en tävling, därför håller jag mig till öppna bandagar för att det är kul och kanske kanske med god vilja o vaselin få upp farten.

För att få ett annat perspektiv på problemet, eller snarare problemet med att reglera det i reglementet:
Vad händer om ledaren som kört som en fantom och leder med många minuter får ett växellådsras med 2-3 varv kvar och tvingas harva sig runt på 2:ans växel:gnissla

Ska han plockas av nästa gång han passerar start/mål då han är långsam:va


:corn
 

sandstream

Guest
För att få ett annat perspektiv på problemet, eller snarare problemet med att reglera det i reglementet:
Vad händer om ledaren som kört som en fantom och leder med många minuter får ett växellådsras med 2-3 varv kvar och tvingas harva sig runt på 2:ans växel:gnissla Ska han plockas av nästa gång han passerar start/mål då han är långsam:va
Om ekipaget utgör en fara för andra förare ska det självklart svartflaggas. Går det att vifta med vitflagg för att göra andra förare uppmärksamma på ett långsamtgående fordon så kan de fortsätta. Det är upp till TL att ta beslutet.
 

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Inte så långt från Lund
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
Ankdamm

Även om jag i dagsläget får anses vara en läktarspecialist så kan man inte sluta förundras vilken ankdamm svensk roadracing är, med en massa självutnämnda världsmästare.

Sport och roadracing på svensk nivå är i många fall bara en hobby för de flesta där huvudsaken är att ha roligt.

I ett SM står där i bästa fall ett 40 tal på gridden, med spridda förutsättningar, och ändå alla dessa problem.

I motocross är det kanske 250 kvalande med en jävla massa heat innan man når A final. Där är det väldigt stor spridning mellan åkarna, men inte ett pip som jag hört ifrån de tävlande. Där tränar VM åkare brevid nybörjare...
 

sandstream

Guest
Även om jag i dagsläget får anses vara en läktarspecialist så kan man inte sluta förundras vilken ankdamm svensk roadracing är, med en massa självutnämnda världsmästare.
Och jag kan inte slut förundras över hur vissa kan tolka en diskussion som att den skulle bestå av självutnämnda världsmästare :rolleyes:

Din jämföresle med crossen är lite intressant eftersom jag själv har bekanta som tränar cross och har berättat om Sverige-elitens framfart på banorna. Inte de snällaste gossarna precis, men det är en annan historia.
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Tyvärr måste jag nog även ta och rasera din illusion om att det här rör sig om RR-Sveriges tillväxt...snarare pratar vi om racingens bakgård, korpserie eller nåt liknande :) Men kul är det likafullt.

Fler bakgårdar där med lättare att skapa talanger.
Skulle tro att det i Italien finns fler bakgårdar med talanger än hela Sverige/Norge/Finland/Danmark.
Titta på rally var börjar man....

1. Sätter sig i den nya WRC bilen och kör.
x. Tittar på TV
2. Kör sin folkracebil för 5000:-

Jag skulle sätta mina pengar på folkrace och detta torde vara korpserien av rang.

Så helt ute och cyklar är jag nog inte.

Fan sätt en orange cykelflagga på de långsamma då, efter som det ändå är korpserien.

/Dimman
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Även om jag i dagsläget får anses vara en läktarspecialist så kan man inte sluta förundras vilken ankdamm svensk roadracing är, med en massa självutnämnda världsmästare.

Sport och roadracing på svensk nivå är i många fall bara en hobby för de flesta där huvudsaken är att ha roligt.

I ett SM står där i bästa fall ett 40 tal på gridden, med spridda förutsättningar, och ändå alla dessa problem.

I motocross är det kanske 250 kvalande med en jävla massa heat innan man når A final. Där är det väldigt stor spridning mellan åkarna, men inte ett pip som jag hört ifrån de tävlande. Där tränar VM åkare brevid nybörjare...

Du kan ju för f*n inte jämföra med motocross. Dom är HELT galna ;) Och visst, jämfört med en GGN-start, eller cross-start, så framstår en rr-bana som Lappträsk i befolkningstäthet.

I övrigt lite osäker på hur jag ska tolka det du säger om att det är en hobby. Så om vi har det som hobby och kör för att det är kul, så är det lite onödigt att ha en diskussion om säkerhet hit och dit. Vi borde just med tanke på att vi har det som hobby kunna ha en mer avslappnad inställning och inte fokusera så mycket på att köra så fort vi vågar, utan mer se till att det bara flyter på banan, vilket det borde göra, enligt din mening, för att så funkar det i ex. Sthlmscrossen?
 

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Inte så långt från Lund
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
Du kan ju för f*n inte jämföra med motocross. Dom är HELT galna ;) Och visst, jämfört med en GGN-start, eller cross-start, så framstår en rr-bana som Lappträsk i befolkningstäthet.

I övrigt lite osäker på hur jag ska tolka det du säger om att det är en hobby. Så om vi har det som hobby och kör för att det är kul, så är det lite onödigt att ha en diskussion om säkerhet hit och dit. Vi borde just med tanke på att vi har det som hobby kunna ha en mer avslappnad inställning och inte fokusera så mycket på att köra så fort vi vågar, utan mer se till att det bara flyter på banan, vilket det borde göra, enligt din mening, för att så funkar det i ex. Sthlmscrossen?


Det är precis den reflektionen jag gör, mellan cross åkare och roadracing folk, somliga snackar, somliga kör!:D

Somliga ser möjligheterna, somliga ser bara problemen......:rolleyes:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Även om jag i dagsläget får anses vara en läktarspecialist så kan man inte sluta förundras vilken ankdamm svensk roadracing är, med en massa självutnämnda världsmästare.

Sport och roadracing på svensk nivå är i många fall bara en hobby för de flesta där huvudsaken är att ha roligt.

I ett SM står där i bästa fall ett 40 tal på gridden, med spridda förutsättningar, och ändå alla dessa problem.

I motocross är det kanske 250 kvalande med en jävla massa heat innan man når A final. Där är det väldigt stor spridning mellan åkarna, men inte ett pip som jag hört ifrån de tävlande. Där tränar VM åkare brevid nybörjare...

Det är fanken inga självutnämnda världsmästare här, det är en stor spridning av förare i den här diskussionen, i internationella mått är de flesta här väldigt långsamma, inget snack om saken. Däremot skulle jag nog säga att de flesta som tävlar i rr är rätt mycket duktigare än gemene mc-förare på gatan i att både hantera hoj och köra fort, även de som är rookies. Många har kört cross innan eller har mycket hojvana från annat håll.
Det som jag ser nu i ERF-rec är förare som inte har så bra koll helt enkelt, vare sig på hojen, farten, placeringen eller allmänt uppförande på banan. Hade det varit på en vanlig bandag hade de blivit avplockade av instruktörerna och blivit uppläxade/instruerade.
Alla måste ju dock som sagt börja någonstans, och jag har sett juniorer som knappt haft styrfart i början av sin karriär, som bara på ett par träningar och sedan några race fått upp en sjujävla fart. Junisarna har dock likadana hojar, på träningar ofta en väst så de syns, de har inte så hög toppfart heller, lättkörda hojar, så varvtiderna är heller inte så extremt spridda. I ERF är hojarna modell värre, 1000cc eller 600cc, mycket effekt och oftast ansett som inte det enklaste sättet att lära sig köra fort.

Kör ni i crossen knattar och vm-förare samtidigt? För det har funnits ett par vm-förare som kör ERF också..

Oavsett om det är en hobby, så måste man kolla säkerheten, även hos förarna, och för 50-11'e gången, det är inte bara farten som är avgörande..
 

Carlsson

Möjligheternas kille.
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Inte så långt från Lund
Hoj
1 st R1:a + massa annat roligt.
Det är fanken inga självutnämnda världsmästare här, det är en stor spridning av förare i den här diskussionen, i internationella mått är de flesta här väldigt långsamma, inget snack om saken. Däremot skulle jag nog säga att de flesta som tävlar i rr är rätt mycket duktigare än gemene mc-förare på gatan i att både hantera hoj och köra fort, även de som är rookies. Många har kört cross innan eller har mycket hojvana från annat håll.
Det som jag ser nu i ERF-rec är förare som inte har så bra koll helt enkelt, vare sig på hojen, farten, placeringen eller allmänt uppförande på banan. Hade det varit på en vanlig bandag hade de blivit avplockade av instruktörerna och blivit uppläxade/instruerade.
Alla måste ju dock som sagt börja någonstans, och jag har sett juniorer som knappt haft styrfart i början av sin karriär, som bara på ett par träningar och sedan några race fått upp en sjujävla fart. Junisarna har dock likadana hojar, på träningar ofta en väst så de syns, de har inte så hög toppfart heller, lättkörda hojar, så varvtiderna är heller inte så extremt spridda. I ERF är hojarna modell värre, 1000cc eller 600cc, mycket effekt och oftast ansett som inte det enklaste sättet att lära sig köra fort.

Kör ni i crossen knattar och vm-förare samtidigt? För det har funnits ett par vm-förare som kör ERF också..

Oavsett om det är en hobby, så måste man kolla säkerheten, även hos förarna, och för 50-11'e gången, det är inte bara farten som är avgörande..


Det är ju det jag menar, att man inte ska göra så stor sak av saker och ting, givetvis är säkerhet och liv och lem viktigt. Någonstans går ju också skiljelinjen mellan vad som är rimligt och inte rimligt. Jag menar dom som då är söliga, ska de köra ensamma i en annan grupp bland andra söliga?

Det är det jag menar, crossförarna hanterar det på ett rimligt sätt, alla kör tillsammans och lär av de bättre, och gör inte en så stor grej av ett problem som egentligen bara handlar om att ha sunt förnuft och ge de långsammare killarna lite lite mer utrymme än vanligt?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det är det jag menar, crossförarna hanterar det på ett rimligt sätt, alla kör tillsammans och lär av de bättre, och gör inte en så stor grej av ett problem som egentligen bara handlar om att ha sunt förnuft och ge de långsammare killarna lite lite mer utrymme än vanligt?
Det funkar utmärkt på träning, men om det är optimalt på tävling vet jag inte...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är ju det jag menar, att man inte ska göra så stor sak av saker och ting, givetvis är säkerhet och liv och lem viktigt. Någonstans går ju också skiljelinjen mellan vad som är rimligt och inte rimligt. Jag menar dom som då är söliga, ska de köra ensamma i en annan grupp bland andra söliga?

Det är det jag menar, crossförarna hanterar det på ett rimligt sätt, alla kör tillsammans och lär av de bättre, och gör inte en så stor grej av ett problem som egentligen bara handlar om att ha sunt förnuft och ge de långsammare killarna lite lite mer utrymme än vanligt?

Jag gissar att du pratar om cross-träningar nu, och inte på tävlingar, för jag antar att man inte släpper ut knattar och sm-heat samtidigt?
För så sköter vi oftast rr-träningarna också, är det lite folk är det kanske bara en grupp som kör ihop, ibland delar man det på a och b-förare, ibland sätter man upp grupperna efter vilka tider man åker på ett ungefär. Även inom de grupperna kan det vara ett rätt stort spann. 2-3 sekunders skillnad på ett rr-varv är rätt stor skillnad i fart.

Det finns ej heller fler nivåer på tävlingar i sverige, utan det är a och b-förare, där redan rookie-rejsing faktiskt går i ett rätt högt tempo. Det har väl diskuterats "C-race" för de som inte kvalat in i vanliga rookie-race också, tror dock ingen riktigt skulle orka hålla i det idag dock. Det finns dock gott om träningstillfällen både på bandagar för licensåkare och vanliga licensträningar som klubbar håller i. Tycker man kan träna där till man får upp fart nog för race faktiskt, samt även lär sig lite banvett. Sen är race bästa sätt att träna på, men då kräver det iaf att man har fart nog att iaf hänga på den näst långsammaste, annars lär man sig bara bli omkörd..
 

sandstream

Guest
Vi kanske kan droppa snacket om cross vs RR.
Har själv kört crossträningar och jag har varken licens eller kunnande.
Rent krasst släpper de ut precis vad och vem som helst på banorna.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Vi kanske kan droppa snacket om cross vs RR.
Har själv kört crossträningar och jag har varken licens eller kunnande.
Rent krasst släpper de ut precis vad och vem som helst på banorna.

Och sen är det så att ex. Sthlms-crossen som är en jättelik sak med väldigt många deltagare, med allt från sopor som jag till SM-åkare, är uppdelat i 3 klasser med 3 sub-klasser i varje klass och ALLT är uppdelat med fart som enda parameter (tidskvalen må vara lite annorlunda).
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top