Det är fanken inga självutnämnda världsmästare här, det är en stor spridning av förare i den här diskussionen, i internationella mått är de flesta här väldigt långsamma, inget snack om saken. Däremot skulle jag nog säga att de flesta som tävlar i rr är rätt mycket duktigare än gemene mc-förare på gatan i att både hantera hoj och köra fort, även de som är rookies. Många har kört cross innan eller har mycket hojvana från annat håll.
Det som jag ser nu i ERF-rec är förare som inte har så bra koll helt enkelt, vare sig på hojen, farten, placeringen eller allmänt uppförande på banan. Hade det varit på en vanlig bandag hade de blivit avplockade av instruktörerna och blivit uppläxade/instruerade.
Alla måste ju dock som sagt börja någonstans, och jag har sett juniorer som knappt haft styrfart i början av sin karriär, som bara på ett par träningar och sedan några race fått upp en sjujävla fart. Junisarna har dock likadana hojar, på träningar ofta en väst så de syns, de har inte så hög toppfart heller, lättkörda hojar, så varvtiderna är heller inte så extremt spridda. I ERF är hojarna modell värre, 1000cc eller 600cc, mycket effekt och oftast ansett som inte det enklaste sättet att lära sig köra fort.
Kör ni i crossen knattar och vm-förare samtidigt? För det har funnits ett par vm-förare som kör ERF också..
Oavsett om det är en hobby, så måste man kolla säkerheten, även hos förarna, och för 50-11'e gången, det är inte bara farten som är avgörande..