Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?


  • Antal röstningar
    0

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du vet ju precis hur det blir om det är sista varvet och du ligger och tampas om sergern... inte långt ifrån ett sprintrace!

Du ligger ju inte och väntar på att komma om... eller?
Haha, en kul sak kom jag på. På racet på Falken senast så vann Nr18:s team. Deras sisteförare gick ut som tvåa med ca 50 (?) sek upp till ettan. Han körde som en besatt. Han la sina och racets snabbaste varv på den stinten. Han ville verkligen om, vilket han också gjorde, på allra sista varvet. Jag tror inte att han höll igen särskilt mycket. Humlan var fö glad som en lärka :D

@Nr18: grattis till segern, snyggt gjort. Men nog kör folk sprinttempo på ERF också, och inte bara i NEC ;)
 

sandstream

Guest
Haha, en kul sak kom jag på. På racet på Falken senast så vann Nr18:s team. Deras sisteförare gick ut som tvåa med ca 50 (?) sek upp till ettan. Han körde som en besatt. Han la sina och racets snabbaste varv på den stinten. Han ville verkligen om, vilket han också gjorde, på allra sista varvet. Jag tror inte att han höll igen särskilt mycket. Humlan var fö glad som en lärka :D
:hihi

EDIT: Just nu svara 43% ja på den ganska dåligt formulerade frågan.
Den borde ha varit något i stil med "Ska extremt långsamma förare plockas..."
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Du har fattat det hela rätt. Trots rutin och duktiga förare kan olyckor inträffa pga stora skillnader i fart. Den analys jag gör av det jag ser är att mycket stora fartskillnader i sig är farliga.
Så vad har då denna film för bäring i just denna diskussion där vi diskuterar långsamma förares vara eller icke vara? Den filmen är en påminnare om vad som kan hända alla förare oavsett vilken klass man kör i. Vad jag ser på filmen är en långsam förare (nr 3 i den första kvartetten) som håller vänsterspår och blir påkörd bakifrån av en annan förare (nr 3 i den andra kvartetten). Inget vingel eller spårbyte från den påkörda. Den påkörande verkar inte ha uppfattat att det ligger en långsam förare i vänsterkant.

Nu är det din tur att förklara vad du menar med att det största problemet är halvsnabba förare med stora egon.
De brister i hänsyn och respekt mot sin omgivning och visar dåligt omdömme.

Förstå mig rätt. Jag ställer mig till de som propagerar för att förare med farligt beteende bör tas av banan, men jag anser inte att långsamma förare i sig är farliga.

Peace. :)
 

sandstream

Guest
Så vad har då denna film för bäring i just denna diskussion där vi diskuterar långsamma förares vara eller icke vara?
Det är väl som sagt extremt långsamma förare som diskuteras, i det här fallet när det skiljer 1 minut i varvtid på Torpet.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Enkel lösning

Kan inte alla som gnäller bilda en egen serie? en för långsamma förare å en för snabba..... Ta med vårdslösa också, stoppa dem i vilken av klasserna som helst, de tycks ju inte vara den viktiga frågeställningen enligt vissa.
 

MC Doktorn

Guest
Tråden är oklar och saknar signifikans.
Vad är en långsam förare?
En som kör runt på banan i 50 km/h i snitt är alltså helt ok om man tycker det är ok med att inte plockla bort denne person.
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Jag undrar lite över den mentala biten. Jag är själv sjukt långsam men tycker det är kul att köra en bandag då och då. Jag har aldrig haft problem med snabbare förare utan har alltid blivit omkörd på ett juste sätt. Däremot, för att ställa upp i en tävling, skulle jag förbereda mig grundligt och satsa såpass mycket så att jag visste att jag kunde hänga med hyggligt i rådande tempo. Om jag inte skulle klara det (och i realiteten skulle jag nog inte heller klara det ens med åratal av träning) så skulle jag ställa mig frågan:

Är det roligt eller meningsfullt för mig att ställa mig på start och veta att jag med största sannolikhet blir varvad ungefär vart tredje varv?

Jag tycker inte det men det är min personliga åsikt. Det här kan ju jämföras med vilken sport som helst och jag har ofta funderat hur man resonerar när man ställer upp i något där man på förhand vet att man är helt chanslös. Träna upp sig och förbättra sig kan man alltid göra och det finns många exempel på människor som har flyttat fram sina gränser på ett otroligt sätt. Men om jag t.ex. vill bli snabbare så tror jag att jag behöver en bra instruktör och köra med dem som hela tiden är lite snabbare. Jag tror inte att jag blir särskilt mycket bättre om jag ska samsas i ett race med ett gäng bålgetingar som kommer ifatt mig och är utom synhåll lika fort.

Jag tycker också man måste sklija på vanliga bandagar och race. En snabb förare som kanske missar ett omkörningstillfälle på en bandag är en sak men under ett race gäller andra förutsättningar. Jag tror att det gör det mer riskabelt med stora fartskillnader i racesammanhang än under en bandag.
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Lite självkritik både bland BÄTTRE o SÄMRE förare kanske skulle hjälpa. Varvar man alla trappa upp, blir man varvad av alla trappa ner...Så funkar det ju i alla sporter. Platsar man/laget inte så flytta ner en division, är man/laget bättre så flyttar man uppåt...eller?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det Teddy har sagt i sina inlägg håller jag med om. Mycket vettigt ur hans mun

Jag har inte kört ERF i RR med med bil och en förare i b-klassen ska inte plockas av för den är långsam. Det har aldrig varit svårt att köra om en långsam förare.

Det som är svårt att köra om är dom som kör lika fort som en själv eller som som är snabbare.

Farliga är dom förare som har nollkoll ute på banan men då ska man även komma ihåg att det kanske är deras första år eller rent av första racet.
Alla är vi barn i början och utan tävlingar får man inte rutin och erfarenhet.

Kommer ihåg i början när man var nybörjare i Go-kart, då fick man en vit rand runt nummerskylten dom tre första tävlingarna man körde för att visa att man var nybörjare.

Eftersom det finns en B-klass numera så anser jag alltså att långsam förare ska få vara kvar. B-klassen är för alla.

Är det en förare som byter spår hela tiden, stänger förare och beter sig illa och är en fara för andra, då ska den plockas av.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Innan gummibanden i knäna blev för slappa/gick av och innan ryggen blev så trött så pysslade jag med motionscross. Vi hade Hallandscupen, en lysande tillställning för ALLA, oavsett fart. Beroende på hur man presterat tävlingen/tävlingarna innan hamnade man i A, B eller C-grupp. Jag var alltid i C-grupp och fifan vad coolt det var!!!
Här fanns ett helt startfält med trötta, långsamma, 5-metershoppande boys som körde SOM FAN! Iaf enligt de själva. STENHÅRDA fighter i ett tempo som de i A-grupp flabbade åt... men OJ vad kul vi hade. Och det jag minns är hur bedfriande det var att slippa bli omkörd i öronhöjd av grymma förare som tog ett 25-meters platåhopp i ett flyg. Det är INTE kul! Vid en del träningar hemma på Anneberg (crossbanan i Varberg) så packade jag och åkte hem för att det var inte kul (och kändes farligt) att bli varvad vart tredje varv I VETTLÖS FART.
Men när det var bara vi... så var jag stark...snygg... modig.. och det var kul! Att tävla, träna tillsammans med jämnsnabba är inte bara säkrare utan även roligare. Tycker jag. Skulle jag ge mig ut i ett Moto gp-fält skulle det kanske vara intressant men DEFINITIVT inte lika kul som ett STK 600-race.

Någonstans bärjade den här diskussionen om det var farligt med alltför långsamma förare i REC... och det tror jag det är. DESSUTOM blir det ännu värre om APsnabba A-förare ÖKAR de redan stora fartskillnaderna. DESSUTOM är jag övertygad om att MÅNGA av de långsamma förarna tycker att det är mindre roligt att bli omkörd ONÖDIGT många gånger och dessutom i ytterligare högre fart än nödvändigt. Så... kanske den farligaste aspekten är de apsnabba... som spär på fartskillnaderna ochDESSUTOM förtar det roliga för de långsamma. För det tror jag de gör.

- Bara B-förare i REC. Då blir det säkert och kul!
- Bara snabba förare i NEC. Då blir det säkert och kul!
- Bara A-förare i A-förarklasser (alltså som det är). Säkert och kul!
- Bara B-förare I Rookieracen (alltså som det är). Säkert och kul!
- Förbjud förare att "ligga och vänta på fria varv" (som ofta sker på träning i STK 600) då detta är FARLIGT, ligga och cikulera i 120!!! Fan! Livsfarligt! Bort!
- Förbjud förare att ligga och cirkulera med kassa hojar i slutet av Endurancerace (köra 2 varv på 6 minuter som någon nämde tidigare). Livsfarligt!!! Bort!

Hmmmm fan vad långt det blev:D
 

sandstream

Guest
- Förbjud förare att ligga och cirkulera med kassa hojar i slutet av Endurancerace (köra 2 varv på 6 minuter som någon nämde tidigare). Livsfarligt!!! Bort!
Absolut!
Sånt borde TL se och svartflagga (alternativt diska om det görs så att svartflagg inte hinner ges) bums!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
- Förbjud förare att "ligga och vänta på fria varv" (som ofta sker på träning i STK 600) då detta är FARLIGT, ligga och cikulera i 120!!! Fan! Livsfarligt! Bort!

Det är ju precis så det blir i ERF när någon inte ens håller fullt på rakan. Att säga att det blir bättre om man bara har B-förare i en klass stämmer inte. Det kommer alltid finnas någon Mats Törnval, Per Nilsson eller motsvarande.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är ju precis så det blir i ERF när någon inte ens håller fullt på rakan. Att säga att det blir bättre om man bara har B-förare i en klass stämmer inte. Det kommer alltid finnas någon Mats Törnval, Per Nilsson eller motsvarande.


Visst! Absolut! Men det behöver inte vara fler än nödvändigt. Och när en übersnabb B-förare dyker upp SKA denna klassas upp snabbt och geschvinnt så är det inget problem längre.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Visst! Absolut! Men det behöver inte vara fler än nödvändigt. Och när en übersnabb B-förare dyker upp SKA denna klassas upp snabbt och geschvinnt så är det inget problem längre.

Men om en Törnvall kör i ett team med inte lika snabba förare då? Ska han då bli utsparkad?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men om en Törnvall kör i ett team med inte lika snabba förare då? Ska han då bli utsparkad?

Jag tycker att han kan hålla sig hemma och låta di lite långsammare hålla på för sig själva. Det blir roligare för alla då... eller iaf för de långsamma!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag tycker att han kan hålla sig hemma och låta di lite långsammare hålla på för sig själva. Det blir roligare för alla då... eller iaf för de långsamma!

Jeje.... Jag har iaf inget emot långsamma förare, men jag gillar inte att man inte ens kan hålla fullt på rakan. Jag förstår inte varför man ens vill vara med då? Vad är tjusningen?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
En av sveriges bästa förare, Fredrik Watz, har frågat mig de senaste tre åren om jag inte ska ställa upp i 250R SM på Sviestad och jag svarar alltid, nej tack jag skulle bara vara i vägen när Sveriges bästa racerförare gör upp, men Fredde viftar alltid bort det och säger "Äh det finns plats för alla, vi får väl köra runt dig". Faktum är att under mina sju år i denna sport har de flesta farliga situationer jag bevittnat skapats av just halvsnabba förare som inte visat tillräckligt med hänsyn vid omkörning av långsamma förare. När jag har varit träningsansvarig på tisdagsträningar har jag alltid påpekat att på banan gäller samma regler som överallt annars, det är den som kör om som ansvarar för att göra en säker omkörning. Snabba och ödmjuka förare har aldrig något problem med det. Jag skulle kunna skriva spaltkilometer om det här men det ska liksom inte behövas, det här borde alla förstå.

Jag harvade ju själv som ensam b-förare i 250r med alla raket-förare och hade samma oro i början. Men det funkade trots allt väl och man fick upp lite fart till slut, till nåt man kanske skulle kunna kalla halvsnabbt iaf.
Har även kört på r600 race och åtskilliga träningar. Men jag blev faktiskt en aning upprörd av den körning jag såg på REC-kga, det saknades liksom lite sans och vett hos ett par där, och återigen det hade inte direkt med varvtiderna att göra, utan det var några "halvlångsamma", blockeringar, vingel, försök till utbromsningar som slutade med prejning etc. Det är lite som om jag skulle norpa Fredde W's spår i nästa böj när han varvade mig för 3'dje gången, för att jag skulle försöka bromsa ut honom där.
Jag är inte förvånad att diskussionen kommer upp iaf.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top