Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?

• Antal röstningar
    0

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Vad är idén med ERF?

Är det en rekryteringsklass är svaret givet.
Likaså ifall det är en serie för avdankade MotoGp förare.

Finns möjligheten att dela upp startfältet till 2 delar och bägge bär sig själva är det inget problem.

Det är redan uppdelat, men folk har hängt upp sej på att det finns några långsamma med i klassen som inte kör så snabbt:va

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad är idén med ERF?

Är det en rekryteringsklass är svaret givet.
Likaså ifall det är en serie för avdankade MotoGp förare.

Finns möjligheten att dela upp startfältet till 2 delar och bägge bär sig själva är det inget problem.
Det som diskuteras är främst REC. ERF är uppdelat i två klasser, NEC (Nordic Endurence Cup) och REC (Rookie Endurance Cup).

REC är den klass alla nya team börjar i. De bästa teamen för året klassas upp tilll NEC. På motsvarande sätt klassas de sämsta NEC-teamen ner. Det finns totalt 40 fasta platser i NEC. Till dessa kan tävlingsledningen dela t wild cards till REC-team eller helt nya team med meriterade förare.

Problemet, för oss som ser det så, finns i REC. Eftersom alla team som inte är inne i NEC måste börja där så betyder det att de snabbaste förarna i REC är ungefär så snabba som de snabbaste i NEC. De långsammaste förarna i REC är däremot verkligt långsamma, oavsett måttstock. Det betyder att det blir mycket stora skillnader i hastighet mellan de snabbaste och de långsammaste förarna.

Många av förarna i REC kör inte snabbare än man typiskt sett kör i grön grupp (nybörjargrupp) på en vanlig bandag. Det finns tydligen förare som inte vågar ge full gas på raksträckorna.

De stora skillnaderna i hastighet utgör en säkerhetsrisk. Både för den som blir ikappkörd och för den som kör ikapp. Det har inte hänt någon olycka pga detta än (vad jag vet), men det har tydligen varit incidenter. Det är skälet till att bl a undertecknad tycker att det bör krävas ett visst tempo för att man skall tävla. Det har inget med snobbighet eller kaxighet at göra. Jag själv är mycket långsam och hör till den exklusiva skara som blivit utkvalad från ett ERF.

Om man inte har ett rimligt tempo så bör man träna upp farten lite. Tills man har något som ligger i närheten av racetempo. Då får man naturligtvis gärna tävla. Det är alltså inget personligt livstidsstraff någon är ute efter.

Sen kan det tilläggas att jag personligen tror att det finns ett visst samband mellan tempo och saker som spårval. Kör man riktigt sakta så saknar man nog ofta andra racefärdigheter också - pga bristande träning/rutin.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det är redan uppdelat, men folk har hängt upp sej på att det finns några långsamma med i klassen som inte kör så snabbt:va

jaha och? kör om dem då? vad är problemet? finns inget tycker jag, om inte vissa "snabba" förare har fått lite storhetsvansinne...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
vad är problemet?
Det har du ju läst i de andra trådarna om samma ämne, som du du varit aktiv i. Där finns både hypotetiska situationer och inträffade incidenter beskrivna.

I RR reglerna bör det finnas stöd för att hantera om någon kör farligt, oavsett hastighet. Det bör ju vara detta som egentligen är problemet när man kör ERF, inte hastigheten!!
Det finns regler för det.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
hmm men jag skulle kunna vända på steken och säga att det bara är att köra om de långsamma. är det i sig ett problem? för om du inte kan det, och samtidigt tillhör den skaran som ingår i den 'snabba förar' gruppen, då är ju den snabba föraren problemet eftersom han inte vet/kan/vågar etc etc köra om en långsam förare..? erf handlar väl också mycket om just uthållighet?

och att det ska hållas ett visst tempo, det kan jag köpa men vad för tempo är det egentligen?

du nämner också att just för att bli en bättre förare så borde man träna mer. det håller jag med om. men för mig innebär det (ju) också att jag gör det på bana med såna som är bättre än jag själv.

verkar som att det finns väldigt duktiga förare som kanske borde upp till en bättre (snabbare) klass? alt. utöka platserna i den snabba gruppen?

Det som diskuteras är främst REC. ERF är uppdelat i två klasser, NEC (Nordic Endurence Cup) och REC (Rookie Endurance Cup).

REC är den klass alla nya team börjar i. De bästa teamen för året klassas upp tilll NEC. På motsvarande sätt klassas de sämsta NEC-teamen ner. Det finns totalt 40 fasta platser i NEC. Till dessa kan tävlingsledningen dela t wild cards till REC-team eller helt nya team med meriterade förare.

Problemet, för oss som ser det så, finns i REC. Eftersom alla team som inte är inne i NEC måste börja där så betyder det att de snabbaste förarna i REC är ungefär så snabba som de snabbaste i NEC. De långsammaste förarna i REC är däremot verkligt långsamma, oavsett måttstock. Det betyder att det blir mycket stora skillnader i hastighet mellan de snabbaste och de långsammaste förarna.

Många av förarna i REC kör inte snabbare än man typiskt sett kör i grön grupp (nybörjargrupp) på en vanlig bandag. Det finns tydligen förare som inte vågar ge full gas på raksträckorna.

De stora skillnaderna i hastighet utgör en säkerhetsrisk. Både för den som blir ikappkörd och för den som kör ikapp. Det har inte hänt någon olycka pga detta än (vad jag vet), men det har tydligen varit incidenter. Det är skälet till att bl a undertecknad tycker att det bör krävas ett visst tempo för att man skall tävla. Det har inget med snobbighet eller kaxighet at göra. Jag själv är mycket långsam och hör till den exklusiva skara som blivit utkvalad från ett ERF.

Om man inte har ett rimligt tempo så bör man träna upp farten lite. Tills man har något som ligger i närheten av racetempo. Då får man naturligtvis gärna tävla. Det är alltså inget personligt livstidsstraff någon är ute efter.

Sen kan det tilläggas att jag personligen tror att det finns ett visst samband mellan tempo och saker som spårval. Kör man riktigt sakta så saknar man nog ofta andra racefärdigheter också - pga bristande träning/rutin.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

sandstream

Guest
@Bettskena: Lägg in citatet först och sedan ditt svar, inte tvärtom :tummenupp

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Haha, du gillar att spekulera va :D

Här ser du vad som kan hända när ett koppel, som krigar om placeringarna, kommer ikapp en långsam förare: http://www.youtube.com/watch?v=19PewNovA7g

hahaha faktiskt inte, spekulera suger. trust me on that. :tummenupp

joora, jag förstår redan vad som kan hända och dina åsikter, no worries.

jag tror däremot att det inte är hela sanningen. kanske borde grupperna bli större, flera etc etc. att bara 'ta bort' långsamma förare är inte hela sanningen.

se till att ha en dialog med arrangörerna (om det nu inte redan finns) tex. en tävlingsform är aldrig bättre eller sämre än just de som deltar.

@Bettskena: Lägg in citatet först och sedan ditt svar, inte tvärtom :tummenupp

ok, såg ditt inlägg nyss :tummenupp

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ursäkta att jag står här på andra sidan staketet och tjuvlyssnar på er. ERF är ju inte min påse men denna principfråga förekommer ju brett i alla klasser. Jag tycker verkligen att denna klassiska diskussion om långsamma förares vara eller icke vara i en N-Y-B-Ö-R-J-A-R-K-L-A-S-S är så så sååå löjligt. Det största problemet som jag ser det är halvsnabba förares uppblåsta egon som förminskar deras anpassningsförmåga. Det kanske borde klargöras på inbjudan att man kommer att dela banan med andra? Många riktigt duktiga förare har visat större hänsyn och respekt mot sin omgivning än de halvsnabba amatörer som spottar på nybörjare.

En av sveriges bästa förare, Fredrik Watz, har frågat mig de senaste tre åren om jag inte ska ställa upp i 250R SM på Sviestad och jag svarar alltid, nej tack jag skulle bara vara i vägen när Sveriges bästa racerförare gör upp, men Fredde viftar alltid bort det och säger "Äh det finns plats för alla, vi får väl köra runt dig". Faktum är att under mina sju år i denna sport har de flesta farliga situationer jag bevittnat skapats av just halvsnabba förare som inte visat tillräckligt med hänsyn vid omkörning av långsamma förare. När jag har varit träningsansvarig på tisdagsträningar har jag alltid påpekat att på banan gäller samma regler som överallt annars, det är den som kör om som ansvarar för att göra en säker omkörning. Snabba och ödmjuka förare har aldrig något problem med det. Jag skulle kunna skriva spaltkilometer om det här men det ska liksom inte behövas, det här borde alla förstå.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snabba och ödmjuka förare har aldrig något problem med det. Jag skulle kunna skriva spaltkilometer om det här men det ska liksom inte behövas, det här borde alla förstå.
Killen i videolänken ovan, han som kör på, anser du att han är halvsnabb och har problem med sitt uppblåsta ego? Att han inte förstår det du i din överlägsna vishet bara vet?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
jaha och? kör om dem då? vad är problemet? finns inget tycker jag, om inte vissa "snabba" förare har fått lite storhetsvansinne...

Precis min åsikt också!

Killen i videolänken ovan, han som kör på, anser du att han är halvsnabb och har problem med sitt uppblåsta ego? Att han inte förstår det du i din överlägsna vishet bara vet?

Den filmen är inte tagen under ett ERF.

Last edited:

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Bör man inte i denna serie välkomna alla som vill och kan vara med?

Sverige domineras av ett fåtal stora sporter och motorsporten kommer i skymundan.

Dom riktigt duktiga förarna har klasser som man måste kvala in på med skapligt hårda krav.

bör man inte kunna hålla vissa rejs mer öppna så fler får möjlighet att köra och ha roligt och ändå känna spänningen och stämningen av att tävla. att få vara med i en tävling där man kan jämföra sig mot andra.

om nu vissa är så brutalt snabba och skickliga på att köra skulle inte dessa då kunna hjälpa nykomlingarna till bättre varvtider och därmed mer flyt på banan och en roligare upplevelse för alla.
därmed också locka fler deltagare till sporten som i sin tur resulterar i ett större motorsverige och kanske fler roliga banor.

många hjälper säkert till och ger tips till nybörjare och det är ju kanon. jag tror att alla som ligger sist och harvara och blir varvade gång på gång önskar dom kunde hålla högre tempo och få mer hjälp av mer erfarna förare.

TILLSAMMANS. i god anda!

hänsyn och omtanke om varandra på banan i denhär typen av serier.

ni fattar nog vad jag menar

//Droopfy

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Bör man inte i denna serie välkomna alla som vill och kan vara med?

Sverige domineras av ett fåtal stora sporter och motorsporten kommer i skymundan.

Dom riktigt duktiga förarna har klasser som man måste kvala in på med skapligt hårda krav.

bör man inte kunna hålla vissa rejs mer öppna så fler får möjlighet att köra och ha roligt och ändå känna spänningen och stämningen av att tävla. att få vara med i en tävling där man kan jämföra sig mot andra.

om nu vissa är så brutalt snabba och skickliga på att köra skulle inte dessa då kunna hjälpa nykomlingarna till bättre varvtider och därmed mer flyt på banan och en roligare upplevelse för alla.
därmed också locka fler deltagare till sporten som i sin tur resulterar i ett större motorsverige och kanske fler roliga banor.

många hjälper säkert till och ger tips till nybörjare och det är ju kanon. jag tror att alla som ligger sist och harvara och blir varvade gång på gång önskar dom kunde hålla högre tempo och få mer hjälp av mer erfarna förare.

TILLSAMMANS. i god anda!

hänsyn och omtanke om varandra på banan i denhär typen av serier.

ni fattar nog vad jag menar

//Droopfy

jag antar att det var utifrån tankar liknande dina som erf startade, så därför håller jag givetvis inte med några härinne som tycker långsamma förare ska bort...bra skrivet.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den filmen är inte tagen under ett ERF.
Nä, det är sant. Jag länkade till den för att illustrera för Teddy att det det inte bara är halvsnabba förare med uppblåsta egon som kan ha problem med stora hastighetsskillnader.

Men än sen, det kvittar väl var filmen är tagen? För du måste ju inse att sådant kan ske när det skiljer minuten på varvet?

Det är också en incident från Anderstorp beskriven i en annan av trådarna om samma sak. Där var det tydligen nära att två förare åkte ut pga ett spårbyte av en mycket långsam förare. Den föraren vände sig om för att se om det kom någon bakifrån. När han såg att det kom någon flyttade han sig i sidled till det spår som den första av de omkörande hade valt för omkörningen. För mig är det uppenbart att den omkörda inte var redo för race.

Sen måste man iofs vara lite ödmjuk också, det hela gick bra och situationen kan lika gärna bero på förarna som körde om - de kan ha varit halvsnabba med uppblåsta egon. Det är ju det största problemet.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Om formuleringen "långsamma förare" släpps för ett tag för det verkar vara den som alla hänger upp sig på och vi istället pratar erfarenhet så skulle jag vilja ställa en fråga.
Är det ok att en person som knappt aldrig kört bana ställer upp i ERF? Låt säga mindre än 5 gånger och då fortfarande inte kommit upp i snabb grupp.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Sen måste man iofs vara lite ödmjuk också, det hela gick bra och situationen kan lika gärna bero på förarna som körde om - de kan ha varit halvsnabba med uppblåsta egon. Det är ju det största problemet.

nu börjar vi komma nånvart :tummenupp

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
jag antar att det var utifrån tankar liknande dina som erf startade, så därför håller jag givetvis inte med några härinne som tycker långsamma förare ska bort...bra skrivet.

tack.

ja någonstans måste man ju få börja.

pratade med en garagegranne häromdagen som gjorde mig uppmärksam på ERF serien.
när han pratade om det så kände jag att det nog skulle vara något för mig.

men då vill man ju ha det just så öppet att jag vet att jag inte blir utslängd bara för att jag är långsammast på banan.

dock är det ju viktigt att dom som ÄR långsammast är medvetna om det och tar sitt ansvar och underlättar för snabbare förare genom att vara bestämd och tydlig med vart man ska på banan.
men det hör ju till vanligt banvett som man ändå ska ha lärt sig när man tar licens.

//Droopfy

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...