Vad är idén med ERF?
Är det en rekryteringsklass är svaret givet.
Likaså ifall det är en serie för avdankade MotoGp förare.
Finns möjligheten att dela upp startfältet till 2 delar och bägge bär sig själva är det inget problem.
Det som diskuteras är främst REC. ERF är uppdelat i två klasser, NEC (Nordic Endurence Cup) och REC (Rookie Endurance Cup).
REC är den klass alla nya team börjar i. De bästa teamen för året klassas upp tilll NEC. På motsvarande sätt klassas de sämsta NEC-teamen ner. Det finns totalt 40 fasta platser i NEC. Till dessa kan tävlingsledningen dela t wild cards till REC-team eller helt nya team med meriterade förare.
Problemet, för oss som ser det så, finns i REC. Eftersom alla team som inte är inne i NEC måste börja där så betyder det att de snabbaste förarna i REC är ungefär så snabba som de snabbaste i NEC. De långsammaste förarna i REC är däremot verkligt långsamma, oavsett måttstock. Det betyder att det blir mycket stora skillnader i hastighet mellan de snabbaste och de långsammaste förarna.
Många av förarna i REC kör inte snabbare än man typiskt sett kör i grön grupp (nybörjargrupp) på en vanlig bandag. Det finns tydligen förare som inte vågar ge full gas på raksträckorna.
De stora skillnaderna i hastighet utgör en säkerhetsrisk. Både för den som blir ikappkörd och för den som kör ikapp. Det har inte hänt någon olycka pga detta än (vad jag vet), men det har tydligen varit incidenter. Det är skälet till att bl a undertecknad tycker att det bör krävas ett visst tempo för att man skall tävla. Det har inget med snobbighet eller kaxighet at göra. Jag själv är mycket långsam och hör till den exklusiva skara som blivit utkvalad från ett ERF.
Om man inte har ett rimligt tempo så bör man träna upp farten lite. Tills man har något som ligger i närheten av racetempo. Då får man naturligtvis gärna tävla. Det är alltså inget personligt livstidsstraff någon är ute efter.
Sen kan det tilläggas att jag personligen tror att det finns ett visst samband mellan tempo och saker som spårval. Kör man
riktigt sakta så saknar man nog ofta andra racefärdigheter också - pga bristande träning/rutin.