Nr:18
Snabbare än Don Queer
Nä, det är sant. Jag länkade till den för att illustrera för Teddy att det det inte bara är halvsnabba förare med uppblåsta egon som kan ha problem med stora hastighetsskillnader.
Men än sen, det kvittar väl var filmen är tagen? För du måste ju inse att sådant kan ske när det skiljer minuten på varvet?
Det är också en incident från Anderstorp beskriven i en annan av trådarna om samma sak. Där var det tydligen nära att två förare åkte ut pga ett spårbyte av en mycket långsam förare. Den föraren vände sig om för att se om det kom någon bakifrån. När han såg att det kom någon flyttade han sig i sidled till det spår som den första av de omkörande hade valt för omkörningen. För mig är det uppenbart att den omkörda föraren var nära att orsaka en avåkning - därför att han inte var redo för race.
Sen måste man iofs vara lite ödmjuk också, det hela gick bra och situationen kan lika gärna bero på förarna som körde om - de kan ha varit halvsnabba med uppblåsta egon. Det är ju det största problemet.
Jag tycker nog att det har betydelse var filmen kommer ifrån. En olycka på en 30-väg ska väl inte illustreras med ett klipp från en verklig olycka på motorvägen?
Incidenten du beskriver har egentligen inte så mycket med fartskillnaden att göra, utan med orutin främst hos den som blev omkörd. Oväntade förflyttningar i sidled kan, och ska inte försvaras. Men samtidigt är det ju så att de snabba förarna i incidenten kunde lugnat sej och tagit ett bättre tillfälle för att köra om?