Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?

• Antal röstningar
    0

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jeje.... Jag har iaf inget emot långsamma förare, men jag gillar inte att man inte ens kan hålla fullt på rakan. Jag förstår inte varför man ens vill vara med då? Vad är tjusningen?

Håller med! Och på samma sätt som jag tycker att de som cirkulerar runt på slutet av ett race med kassa hojar/trötta förare ska tas av banan så ska förare som håller 150 på A-torpsrakan också väck!
Och så ska snabba gossar som du hålla sig borta från REC!!:tungan

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
håller inte alls med....

- Bara B-förare i REC. Då blir det säkert och kul!
- Bara snabba förare i NEC. Då blir det säkert och kul!
- Bara A-förare i A-förarklasser (alltså som det är). Säkert och kul!
- Bara B-förare I Rookieracen (alltså som det är). Säkert och kul!
- Förbjud förare att "ligga och vänta på fria varv" (som ofta sker på träning i STK 600) då detta är FARLIGT, ligga och cikulera i 120!!! Fan! Livsfarligt! Bort!
- Förbjud förare att ligga och cirkulera med kassa hojar i slutet av Endurancerace (köra 2 varv på 6 minuter som någon nämde tidigare). Livsfarligt!!! Bort!
Hmmmm fan vad långt det blev:D

REC är inte en Rookieklass. Den är för team som inte kvalat till NEC, snabba eller inte.

Vill du stoppa förare som har meckat i tre timmar för att få målpoäng?

Det är inte hastigheten som är det farliga, det är hur man kör, omkörning på gulflagg, omkörning av SC, avsaknad respekt för svartflagg, avsaknad respekt för funktionärer etc...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Vill du stoppa förare som har meckat i tre timmar för att få målpoäng?

Om du med detta menar någon som långsamt cirkulerar runt banan med ett lik till hoj så Ja för fan! Det heter enduranceRACING och i det ligger att köra FORT! Inte manövrera runt sopor i promenadfart.
Jag tycker faktiskt att målpoängsregeln som den är utformad nu är en dålig regel. Gör som på långa endurovarvlopp, ordna en målfålla där alla som är för trötta/hartrasiga hojar kan stå och vänta in målgång för att sedan leda hojen i mål.
Eller dela ut startpoäng; alla som startar får poäng så blir det säkrare

REC är inte en Rookieklass. Den är för team som inte kvalat till NEC, snabba eller inte.

Ändra regeln. Dålig. B-förare i REC ska det vara. REC ska (som R2 säger i en annan tråd) vara en rookie rookie klass tycker jag.

Last edited:

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Om du med detta menar någon som långsamt cirkulerar runt banan med ett lik till hoj så Ja för fan! Det heter enduranceRACING och i det ligger att köra FORT! Inte manövrera runt sopor i promenadfart.
Jag tycker faktiskt att målpoängsregeln som den är utformad nu är en dålig regel. Gör som på långa endurovarvlopp, ordna en målfålla där alla som är för trötta/hartrasiga hojar kan stå och vänta in målgång för att sedan leda hojen i mål.
Eller dela ut startpoäng; alla som startar får poäng så blir det säkrare

Ändra regeln. Dålig. B-förare i REC ska det vara. REC ska (som R2 säger i en annan tråd) vara en rookie rookie klass tycker jag.

Startpoäng tilldelas de som startar på griden.

Visst skulle det gå att ändra regler, men då blir det ju en helt nya omständigheter. Frågan är väl om någon vill/orkar göra det, starta en ny serie alltså.

Annars kan man ju döpa om REC, kanske till QEC, Qualifiing (stavas?) endurance cup. För A- och B-förare, så slipper vi allt tjat om rookies

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
[/B]

Startpoäng tilldelas de som startar på griden.

Visst skulle det gå att ändra regler, men då blir det ju en helt nya omständigheter. Frågan är väl om någon vill/orkar göra det, starta en ny serie alltså.

Så det är redan så att de som startar får poäng? Vad bra. Och de som går i mål får en till? Ändra!
Det är väl inte svårt att ändra regler. Det är ju bara att ändra det man tycker är dåligt till något som är bättre. Varför ska man starta en ny serie?:va

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Pratar vi enbart om ERF-race här?

Finns det ingen kvalgräns där, typ 105-110% regel??
Jag är inte helt insatt i ERF men anser att långsamma får tävla och farliga tas bort.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pratar vi enbart om ERF-race här?

Finns det ingen kvalgräns där, typ 105-110% regel??
Jepp, enbart ERF.

Nej, om det är fler lag anmälda än vad som får köra så blir det kval om platserna. Men någon särskild kvalgräns finns inte.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Absolut!
Sånt borde TL se och svartflagga (alternativt diska om det görs så att svartflagg inte hinner ges) bums!

Så vi ska skippa systemet med målpoäng? Det laget körde apsnabbt i 5 timmar och 54 minuter och ska diskas för att deras hoj pajar? Du har inte fattat vad endurance går ut på.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
...Men någon särskild kvalgräns finns inte.
Men om det nu känns som sånt problem med fartskillnad i racen så får man väl införa kvalgräns.
Problem kanske uppstår om teamet har en snabb och en långsam förare? Kräv kvaltider för alla förare då...? :va

Det finns väl redan 'rookie-erf' där man kan skippa kvalgränserna.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men om det nu känns som sånt problem med fartskillnad i racen så får man väl införa kvalgräns.
Problem kanske uppstår om teamet har en snabb och en långsam förare? Kräv kvaltider för alla förare då...? :va

Det finns väl redan 'rookie-erf' där man kan skippa kvalgränserna.
Rookie ERF = REC är inte definerat som en serie för nybörjare eller långsamma(re) förare utan en serie för team som inte kört i ERF-serien tidigare. Detta innebär att alla kan anmäla sig till REC, übersnabb som helt färsk med nytagen licens. Detta skapar fartskillnaderna.

Ett läger här på SH anser att man inte ska ge sig ut på en RR-bana om man inte har hyffsad hastighet (d.v.s. man får inte hamna för långt bakom den übersnabba i varvtid, för det är så skillnaden mäts). Är man "farligt" långsam så ska man tas av banan. Detta gäller naturligtvis REC

Ett annat läger föreslår istället att de allra snabbaste inte borde få köra i REC utan ska hålla sig i NEC där dom andra snabba teamen finns. På detta sätt får vi ett antal mindre snabba team i REC som på det sättet blir en jämnare serie fartmässigt.

Så vi ska skippa systemet med målpoäng? Det laget körde apsnabbt i 5 timmar och 54 minuter och ska diskas för att deras hoj pajar? Du har inte fattat vad endurance går ut på.
Absolut inte!!
En av tjusningarna med ERF är just att man ska se till att ta sig i mål, no matter what.

Sen kan man ju diskutera om man ska få ligga ute i flera varv med en riktigt trasig hoj eller om man ska stå uppställd i depån under överinseende av funkisar och bara släppas ut på allra sista varvet och på det sättet få ta målflagg. Allt för att undvika snabb/långsam fenomenet.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Såklart kan man få målgångspoäng. Men särskilt bra att ha en massa lik till hojar som snurrar runt banan och kör 150 på rakan på Torpet är det ju inte. Ställ dom i depån och kör sista varvet efter att segraren gått i mål.

Exempel: Ta era sistavarv på Knudan: Hur intressant och säkert hade det varit att det legat 7 lik till hojar och kört 1.30 när Robban SKA forcera och VILL VINNA?? Drömläge för en sådan situation på 250gp-videon som cirkulerar.

Absolut inte!!
En av tjusningarna med ERF är just att man ska se till att ta sig i mål, no matter what.

Sen kan man ju diskutera om man ska få ligga ute i flera varv med en riktigt trasig hoj eller om man ska stå uppställd i depån under överinseende av funkisar och bara släppas ut på allra sista varvet och på det sättet få ta målflagg. Allt för att undvika snabb/långsam fenomenet.

Så var det sagt igen! Såg inte att Maverick redan sagt vad jag just sa!:)

Last edited:

sandstream

Guest
Jasså, det har jag inte? Intressant slutsats från din sida.

Spelar väl ingen roll hur fort man har kört tidigare under racet eller under hur lång tid när man går ut och kör de två sista varven på 6 minuter. Då är man en uppenbar säkerhetsrisk och att inte förstå det är bara att stoppa huvudet i sanden.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Finns problemet om nuvarande regelverk efterföljs?
Ur ERF-reglementet:

"k) Alla tävlande måste hålla samma fart som Safetycar och MC´n framför dem. Alla skall hålla ett avstånd till fordonet framför dem med mellan 5 och 10 meter."

Ur RR-reglementet:

"6.7.3.5 Långsamtkörande förare kan av tävlingsledaren om han bedöms som en säkerhetsrisk svartflaggas."

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Mycket intresant läsning i denna tråd då jag förhoppningsvis ska var med och tampas i denna klass så småningom.

Vissa av argumenten håller kanske bättre än andra men fortfarande tror jag att man måste se lite mellan fingararna på "långsama" förare.

För om man vänder på slanten och tittar på motorsportens tillväxt så kanske man måste ge killen eller tjejen en chans att utvecklas på banan under racelikande förhållanden.

Jag vet att när jag kommer att stå där på startlinjen kommer jag att vara nervös som satan och kanske inte hålla det tempo som de så kallade "TOPPFÖRARNA" har, och självklart måste man träna och bli bättre men man kan inte bara träna utan att tävla.

Ett annat ämne som berörts är att den svenska "mentaliteten" att "bara" delta är fel, kanske ska söka sig högre mål än denna serie.
Problemet kommer då att vara finansieringen.
Kanske kommer killen/tjejen som blev bortplockad från banan den där gången hålla hårt i sitt företagsplånbok när du kommer med utsträckt hand.

Sponsorer som provat eller har ett egenintresse av sporten, kommer lätta på plånboken betydligt lättare än den som inte anses vara snabb nog.

Men vad vet väll jag som får frågan av motor intresserad ungdom om ekonomiska bidrag.

/Dimman

sandstream

Guest
För om man vänder på slanten och tittar på motorsportens tillväxt så kanske man måste ge killen eller tjejen en chans att utvecklas på banan under racelikande förhållanden.
Självklart men man bör ha ett visst grundtempo för att inte vara en fara för andra. Det är inget som gäller enbart ERF. Inom sprintrace i Sverige finns det förare som borde träna mycket mer innan de ställer upp i ett race eftersom de blir varvade efter 2-3 varv.
Jag vet att när jag kommer att stå där på startlinjen kommer jag att vara nervös som satan och kanske inte hålla det tempo som de så kallade "TOPPFÖRARNA" har, och självklart måste man träna och bli bättre men man kan inte bara träna utan att tävla.
Finns ingen som begär att du eller någon annan ska hålla samma tempo som erfarna A-förare, det är inte vad diskussionen handlar om.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Vet inte om någon sagt det redan, men ska inte en sådan sak kanske upptäckas på kvalet?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Ur RR-reglementet:

"6.7.3.5 Långsamtkörande förare kan av tävlingsledaren om han bedöms som en säkerhetsrisk svartflaggas."

om detta OCKSÅ gäller för erf så är det end of discussion; tävlingsledaren har ansvar för den biten, att plocka långsamma förare av banan.

då kanske diskussionen (de som nu anser sig tillhöra den 'snabba gruppen') mer ska handla om ifall tävlingsledaren gör sitt jobb eller inte.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
om detta OCKSÅ gäller för erf så är det end of discussion; tävlingsledaren har ansvar för den biten, att plocka långsamma förare av banan.

då kanske diskussionen (de som nu anser sig tillhöra den 'snabba gruppen') mer ska handla om ifall tävlingsledaren gör sitt jobb eller inte.
Det är ur nationella reglementet och gäller all RR. Det är ett övergripande regelverk och ERF-reglementet är "bara" ett tillägg för den specifika disciplinen, som hanterar grenspecifika frågor.

Sen är det knepigt att säga vad som är rätt och vad som är fel i bedömningsfrågor.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy