Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?


  • Antal röstningar
    0

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Mina starter är inget jag är stolt över och tro det eller ej men jag har faktiskt tränat lite under säsongen utan att nå några större framgångar på just den fronten. Dock så står jag inte helt still och mig veterligen har ingen ens varit i närheten av att köra på mig. Men du vet lika väl som jag att det kan hända saker i starten, kolla bara på vad som hände Züber på Åsen, pga misstag även från de mest erfarna förarna. Om jag hade behövt någon som balanserade hojen åt mig ute på startplattan hade jag förståt din kritik men när det mig veterligen inte finns någon regel för att diska förare som startar dåligt tycker jag att du är ute och cyklar.

Dock ska du ha en eloge för att du tar diskussionen och inte lämnar den som vissa andra gjort när de upptäcker att de inte kan packa på alla sina egna sanningar :tummenupp

Med gapar så menar jag att du väldigt flitigt använder tangentbordet här inne.

Att ta upp dina starter handlade absolut inte om att jag tycker att du ska diskas eller kritisera dig på något sätt. Vi har alla våra brister på RR banan.
Tror dig när du säger att ingen varit nära att köra på dig och det var inte heller vad det handlade om.
Det var en känga till dig och alla andra som pratar om självinsikt och varför man ställer upp.
Det var ett tänkbart senario och vi pratar säkerhet.

//Robert:martialar

Ska man verkligen tävla i RR om man med en fullt fungerande hoj inte håller full gas ens på rakorna? Det är detta tråden handlar om.

Snälla sluta!
Om man läser den här och Zoulflys tråd så handlar dom om mycket annat också.
SÄKERHETEN och FARTSKILLNADER hävdar ju alla att dom diskuterar! Faller inte mina exempel innanför ramarna för den diskussionen??

//Robert
 
Last edited:

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Gapar vet jag inte men det kanske framstår så utan att det är medvetet från min sida. Varför du tar den här diskussionen ganska så personligt kanske inte är så självklart för alla men jag har full förståelse för det och kanske skulle ta till samma defensiv om det gällde någon som stod mig nära. Från min sida har inte den här diskussionen handlat om någon enskild person och jag struntar fullständigt i vem det var som körde 2.40 på Åsen. Det är säkerheten jag har velat diskutera.

Att jag får klä skott för en åsikt som många andra delar med mig är inga problem. Personangrepp rör mig inte ryggen eftersom de ofta är skrivna i ren frustration och i brist på förmåga att föra en sansad diskussion. Däremot är det trist att jag via PM får höra både det ena och det andra men att folk inte vågar skriva vad de tycker av rädsla för att gå emot strömmen. De orkar helt enkelt inte diskutera viktiga saker för att de blir påhoppade direkt.

För dom som inte vet då så är Alex min sambo och jag har hjälpt dom under hela REC säsongen då jag ändå är på plats efter att själv ha kört NEC.

Ja jag håller med om att det är trist om du får skit via PM, nu vet jag inte vad som har skrivits men jag antar att en del av dom inte innehåller så mycket vettiga inslag.

Anledningen till att jag tar diskussionen (förutom min relation till Alex då) är att jag ser problem i eventuella svartflaggor eller nekade starter som vissa här inne bara vräker ur sig utan att tänka.

//Robert
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
ERF står väl för endurance racing for fun?

Är väl meningen att alla skall kunna deltaga oavsett material o körförmåga?
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
2.40 är långsamt vilket även Alex själv tyckte, däremot så har hon ju kört på 2.14 tidigare på premiären. Tränar hon lite fram till premiären 2008 skulle i alla fall jag bli förvånad om hon kör 2.40 på torpet igen.
Så varför fortsätta att diskutera hennes 2.40-tider? Det hör ju inte heller till varje race att det är SÅ stora skillnader som 1 minut?!

Frågan som många här ställer sig är ju ändå varför man ens tänker tanken på att tävla om man inte är snabbare än så?
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Hittade ett par intressanta synpunkter i den här och den andra tråden. Finns folk som uttrycker sig ganska klart om vad de tycker. Vill inte spela martyr men.....

Kör man SÅ j-a långsamt har man inte på en tävling å göra. Fattar man inte detta själv, så har TL som plikt att av säkerhetsskäl plocka vederbörande av banan.

---------------------------

Håller absolut med om detta!

---------------------------

2.40? Mamma mia! Det är 40 sekunder långsammare per varv än absolut nybörjartempo. En duktig tävlingscyklist kan förmodligen cykla runt banan på en bättre tid. Svartflagg känns motiverat.

---------------------------

Vansinne att tillåta 60 (sextio!) sekunders skillnad i varvtid. Vad håller TL på med?

---------------------------

Det låter faktiskt helt absurt. Inte bra för någon...

---------------------------

Oj... Mycket farligt!!!!!! Det funkar inte! Plocka av banan, träna lite mera!


Intressanta och intressanta??
Tre av kommentarerna kommer från sprintåkare (vet dock inte om dom har tävlat i endurance)
Två av dom från samma person
Ett från Valmers (Do I need to say more??):D

Nää skämt och sido, klart alla ska få uttala sig men som du skrev "de ofta är skrivna i ren frustration och i brist på förmåga att föra en sansad diskussion.";)

//Robert:martialar
 

sandstream

Guest
Ja jag håller med om att det är trist om du får skit via PM, nu vet jag inte vad som har skrivits men jag antar att en del av dom inte innehåller så mycket vettiga inslag.
Tvärtom, PM:n jag har fått är positiva eftersom de håller med mig :)

Nää skämt och sido, klart alla ska få uttala sig men som du skrev "de ofta är skrivna i ren frustration och i brist på förmåga att föra en sansad diskussion.
Det var mest för att visa att det finns folk som har uttryckt sina åsikter ganska hårt utan att någon har "hoppat på" dem.
 
Last edited:

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Frågan som många här ställer sig är ju ändå varför man ens tänker tanken på att tävla om man inte är snabbare än så?

Om du hade lästa alla inlägg i trådarna som berör ämnet så hade du sett att samma förare åkte premiären på 2.14. Hon förklarar också att hon inte hade räknat med att det skulle gå så långsamt på sista tävlingen.

//Robert
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Frågan som många här ställer sig är ju ändå varför man ens tänker tanken på att tävla om man inte är snabbare än så?

En vild :)va) gissning från min sida är för att man tycker att det är roligt?!
Tittar man på hur tiderna låg i premiären så är det fler som kör på tider kring 2.14
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Snälla sluta!
Om man läser den här och Zoulflys tråd så handlar dom om mycket annat också.
SÄKERHETEN och FARTSKILLNADER hävdar ju alla att dom diskuterar! Faller inte mina exempel innanför ramarna för den diskussionen??

//Robert

Vad ska jag sluta med? Ska jag sluta med att tycka att man inte ska tävla i RR om man inte ens håller fullt på rakorna?
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Vad ska jag sluta med? Ska jag sluta med att tycka att man inte ska tävla i RR om man inte ens håller fullt på rakorna?

Nej du är i din fulla rätt att tycka det!
Men skriv inte att bara det är frågan för om det bara handlade om det så hade knappast så många sidor som är fyllda här varit det.

//Robert
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
En vild :)va) gissning från min sida är för att man tycker att det är roligt?!
Tittar man på hur tiderna låg i premiären så är det fler som kör på tider kring 2.14

Det är alltså roligt att utsätta både sig själv och andra för fara?
Ja, det är alltså flera som borde fundera på vad dom egentligen gör i tävlingssammanhang. 2.14 är knappast en fantomtid det heller...

Jag trodde tävling handlade om att mäta sig med andra. Att känna att man kan prestera något, att man är med i leken.
Med 2.14 i bagaget mäter man sig bäst med bakre ledet av gul grupp på en bandag.
(gul grupp = nybörjare till halvvan bandagsbesökare)

Om du hade lästa alla inlägg i trådarna som berör ämnet så hade du sett att samma förare åkte premiären på 2.14. Hon förklarar också att hon inte hade räknat med att det skulle gå så långsamt på sista tävlingen.

//Robert

Jag har läst en hel del i flera trådar men har inte orkat följa alla. Det hela är för mig så självklart. I mina ögon finns det inga bortförklaringar som fungerar.
Jag ogillar att prata om person i fallet, tider däremot kan jag prata om.
Och i det här fallet menar jag på, som skrivit ovan, att med 2.14 i bagaget bör man hålla sig till bandagar tills man är snabbare o säkrare.
Att sänka sig mer än 25 sekunder tyder ju på stor oerfarenhet och erfarenhet är något jag tycker man ska ha innan man beträder en bana i tävlingssammanhang eftersom folk kör mer på gränsen då än vad man gör annars.
 
Last edited:

oregano

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Tallinn
Hoj
nx650
tävling e tävling...man ska varken hindra eller skapa knepiga sitationer för andra förare.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Det är alltså roligt att utsätta både sig själv och andra för fara?
Ja, det är alltså flera som borde fundera på vad dom egentligen gör i tävlingssammanhang. 2.14 är knappast en fantomtid det heller...

Jag trodde tävling handlade om att mäta sig med andra. Att känna att man kan prestera något, att man är med i leken.
Med 2.14 i bagaget mäter man sig bäst med bakre ledet av gul grupp på en bandag.
(gul grupp = nybörjare till halvvan bandagsbesökare)



Jag har läst en hel del i flera trådar men har inte orkat följa alla. Det hela är för mig så självklart. I mina ögon finns det inga bortförklaringar som fungerar.
Jag ogillar att prata om person i fallet, tider däremot kan jag prata om.
Och i det här fallet menar jag på, som skrivit ovan, att med 2.14 i bagaget bör man hålla sig till bandagar tills man är snabbare o säkrare.
Att sänka sig mer än 25 sekunder tyder ju på stor oerfarenhet och erfarenhet är något jag tycker man ska ha innan man beträder en bana i tävlingssammanhang eftersom folk kör mer på gränsen då än vad man gör annars.

Orkar inte ta allt igen.
Det är endurance tävlingar vi pratar om men det förstår inte du och många andra vad det handlar om så läs på eller åk och titta på en ERF tävling så diskuterar vi sen.

//Robert

tävling e tävling...man ska varken hindra eller skapa knepiga sitationer för andra förare.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta........
Om vi nu ser till ett sprint race så är det fullt tillåtet att "åka defensivt" vilket går att klassa som att hindra.
Knepiga situationer uppstår nästan alltid under en tävling.

Det du pratar om låter som en förargenomgång till en bandag.

Med det här säger jag inte att en väldigt långsam förare ska ligga och blocka eller så i ett ERF. Men det har jag inte uppfattat att någon har klagat på i nån tråd ännu.

//Robert
 
Last edited:

oregano

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Tallinn
Hoj
nx650
skratta eller gråta.....vet inte heller. är man osäker på banan kan man alltid gå åt sidan.....men vafan Robert va tycker du?
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Det är alltså roligt att utsätta både sig själv och andra för fara?
Ja, det är alltså flera som borde fundera på vad dom egentligen gör i tävlingssammanhang. 2.14 är knappast en fantomtid det heller...

Har jag någonstans skrivit att det är roligt att utsätta sig själv och andra för fara?! Jag skrev att den personen förmodligen tävlar för att det är kul, oavsett om tiderna visar 2.14. Vilket jag för övrigt inte anser vara en säkerhetsfarlig tid även om den inte är snabb.

På Knutstorp kraschade vi ganska rejält, men fixade ihop hojen så vi ändå kunde komma ut på banan igen. Tiderna låg då kring 1.18 - 1.27 och trots urusla tider hade vi skitkul när vi körde. Om jag tycker att vi utsatte oss själva och andra för fara? Nej.
 
Last edited:

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
är man osäker på banan kan man alltid gå åt sidan.

Jag skulle vilja påstå att just det är ett farligt beteende på en tävlingsbana.
Man ska alltid hålla sitt spår (idealspår) så får personen som ska runt eller förbi göra precis hur han/hon vill förutom att torpedera.

men vafan Robert va tycker du?

Jag kanske är naiv men jag var ganska säker på att det hade gått fram till dom som har läst den här tråden från början.
Om du backar ett par sidor och läser mina inlägg så är jag ganska övertygad att du kommer att upplysas angående mina åsikter.

//Robert

Nej, för dem som verkar tro att det enbart är jag som tycker att extremt långsamma förare kan vara en säkerthetsrisk.

Är det någon som tror det efter c:a 26 sidor i ämnet på SH???:va
Nää du Sandstream du står aldrig ensam!! Som det ser ut så gör jag dig sällskap nästa år:yoparty

//Robert
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
2.40 är ett kurvtempo nästan alla kör på gatan. Det gör man i 2.14 med för den delen om det inte är så mycket trafik. Träna där innan man ställer upp i en tävling, både billigare och mer lättillgängligt.
Klarar man att köra något över hastighetsbegränsningarna men inte vill det så kan man ju ändå köra ett par bandagar.
Att köra skitlångsamt på tävling begriper jag inte hur man kan tycka är kul, man blir ju bara föraktad av alla andra deltagare (kanske inte om man är tjej, det verkar funka lite olika där ibland har jag sett exempel på) och det kostar ändlöst mycket mera pengar än vad det gör om man kör på gatan. Hur kan det då vara roligt? Är det hela grejjen med en massa hojåkandes människor omkring som lockar så gå med i en mcklubb. Även det är billigare och lättare än att köra tävling.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är endurance tävlingar vi pratar om men det förstår inte du och många andra vad det handlar om så läs på eller åk och titta på en ERF tävling så diskuterar vi sen.
Ja så men diskutera då! Corben har tillräcklig erfarenhet av ERF för att skriva i tråden. Tonen i dina inläg är lika trist som dina hittepåproblem.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top