Ska man vara orolig för Kina?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Om vi släpper in USA och Nato och låter dem ta över vårt land med fulla befogenheter så kan väl Kina få en chans att etablera sig också?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Menar du samtliga kinesiska gästforskare eller avser du någon annan definition?

EDIT: Antar att det är Lagen om särskild utlänningskontroll du har i åtanke som juridisk grund. I såna fall är det inte bara ett regeringsbeslut bort och jag har svårt att se att det skulle gå utan lagändring. Det är Säpo som ansöker hos Migrationsverket för beslut. Sedan går det att överklaga till Regeringen, som då beslutar utifrån utlåtande från Migrationsöverdomstolen. Besluten behöver förstås följa lagarna inom området.
Ja jag föreslår som du, det är bättre och skönare, vi gör ingenting.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja jag föreslår som du, det är bättre och skönare, vi gör ingenting.
Nej, att göra ingenting var inte vad jag föreslog. Däremot så behöver förslag åtföljas med en idé om hur de praktiskt skall kunna genomföras - annars blir det bara retorik och tomma ord och liktydigt med att göra just ingenting.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej, att göra ingenting var inte vad jag föreslog. Däremot så behöver förslag åtföljas med en idé om hur de praktiskt skall kunna genomföras - annars blir det bara retorik och tomma ord och liktydigt med att göra just ingenting.
Inga andra länder än Sverige har så svårt att förhålla sig till verkligheten men så lätt att förhålla sig till byråkrati. Du upplevs av mig som väldigt svensk
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inga andra länder än Sverige har så svårt att förhålla sig till verkligheten men så lätt att förhålla sig till byråkrati. Du upplevs av mig som väldigt svensk
Det är inte direkt något unikt svenskt att en regering inte kan fatta vilka beslut som helst utan måste förhålla sig till lagar, utan snarare något som kännetecknar alla demokratier. Men jag är öppen för förslag, exempel från andra länder eller vad som helst, givet att det finns någon tanke om hur det kan genomföras. Något sådant har jag inte sett (ännu).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är inte direkt något unikt svenskt att en regering inte kan fatta vilka beslut som helst utan måste förhålla sig till lagar, utan snarare något som kännetecknar alla demokratier. Men jag är öppen för förslag, exempel från andra länder eller vad som helst, givet att det finns någon tanke om hur det kan genomföras. Något sådant har jag inte sett (ännu).
Hur tror du Israel gör om de upptäcker ett potentiellt säkerhetshot?

Hur gör Finland när de tröttnar på migranter längs ryska gränsen?

Hur gjorde Polen när Europa svämmade över med migranter från Afghanistan och Syrien?

Gud bevare oss om vi någonsin blir invaderade, kommer inte gå att försvara landet innan Migrationsverket bekräftat att det inte bara är vanliga gängkriminella. Sedan ska det till id kontroll osv.

We're doomed, och det är på på grund av ditt synsätt.

Vägen till helvetet... Ja du vet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur tror du Israel gör om de upptäcker ett potentiellt säkerhetshot?

Hur gör Finland när de tröttnar på migranter längs ryska gränsen?

Hur gjorde Polen när Europa svämmade över med migranter från Afghanistan och Syrien?

Gud bevare oss om vi någonsin blir invaderade, kommer inte gå att försvara landet innan Migrationsverket bekräftat att det inte bara är vanliga gängkriminella. Sedan ska det till id kontroll osv.

We're doomed, och det är på på grund av ditt synsätt.

Vägen till helvetet... Ja du vet.
Det blir svårt att ta dig seriöst när du svingar brett, högt och lågt och tar upp helt andra frågor och kryddar med halmgubbeargument. Du har fortfarande inte presenterat något förslag som går att ta ställning till ang. hantering av potentiella säkerhetshot med kinesiska utbytesforskare, jag tänker alltså på sådana förslag som hade kunnat läggas fram av en regering. Vi kan för diskussionens skull anta att det är en regering som till 100% består av SD och total majoritet i Sveriges Riksdag för att göra det enklare. Men vill du inte det så slipper du. Då kan vi sätta en punkt i den delen av diskussionen med det konstaterandet.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Menar du samtliga kinesiska gästforskare eller avser du någon annan definition?

EDIT: Antar att det är Lagen om särskild utlänningskontroll du har i åtanke som juridisk grund. I såna fall är det inte bara ett regeringsbeslut bort och jag har svårt att se att det skulle gå utan lagändring. Det är Säpo som ansöker hos Migrationsverket för beslut. Sedan går det att överklaga till Regeringen, som då beslutar utifrån utlåtande från Migrationsöverdomstolen. Besluten behöver förstås följa lagarna inom området.

Vet inte hur det ser ut i Sverige, men i USA sköts sånt här via exportkontroller, vilket även innefattar teknisk kompetens. Närvarar en medborgare från ett land till vilket en exportlicens skulle krävas (om produkten fysiskt skickades dit), vid forskning/presentation/reparation, etc, så krävs det en exportlicens även för detta. Detsamma gäller mjukvara som görs tillgänglig för samma medborgare.

En student vid ett universitet kan alltså nekas tillgång till känslig information, typiskt relaterat till produkter med multipla användningsområden, om en exportlicens saknas.

Detta kan man sköta separat från migration/visum-processer, men kräver givetvis att produkter/information klassifieras korrekt och att företag/universitet följer reglerna.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vet inte hur det ser ut i Sverige, men i USA sköts sånt här via exportkontroller, vilket även innefattar teknisk kompetens. Närvarar en medborgare från ett land till vilket en exportlicens skulle krävas (om produkten fysiskt skickades dit), vid forskning/presentation/reparation, etc, så krävs det en exportlicens även för detta. Detsamma gäller mjukvara som görs tillgänglig för samma medborgare.

En student vid ett universitet kan alltså nekas tillgång till känslig information, typiskt relaterat till produkter med multipla användningsområden, om en exportlicens saknas.

Detta kan man sköta separat från migration/visum-processer, men kräver givetvis att produkter/information klassifieras korrekt och att företag/universitet följer reglerna.
Intressant. Verkar vara ett rimligt upplägg. Försökte hitta information om upplägget i Sverige vs. USA och dels verkar restriktionerna i USA vara mer omfattande än i Sverige/EU, framför allt när det gäller andra användningsområden än rent militära ändamål och dual use där det är mer lika. Men det verkar inte alls vara samma individuella fokus i Sverige/EU på vilka som får arbeta inom känsliga områden, så länge man som företag är "compliant" för att exportera produkterna.

Sen finns det förstås inom en del områden krav på säkerhetsklassning osv. och Säpo har väl bevakning på industrispionage, men gissningsvis borde det med Sveriges system vara betydligt lättare för illvilliga stater att få in människor som bedriver olika typer av industrispionage. Framför allt när det gäller strategiska områden som inte är varken militära eller dual use, där det trots allt verkar rätt strikt.

Låter som Sverige och EU borde ta efter USA i en del avseenden när det gäller dessa frågor, även om jag gissar att även USA:s system har brister.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det blir svårt att ta dig seriöst när du svingar brett, högt och lågt och tar upp helt andra frågor och kryddar med halmgubbeargument. Du har fortfarande inte presenterat något förslag som går att ta ställning till ang. hantering av potentiella säkerhetshot med kinesiska utbytesforskare, jag tänker alltså på sådana förslag som hade kunnat läggas fram av en regering. Vi kan för diskussionens skull anta att det är en regering som till 100% består av SD och total majoritet i Sveriges Riksdag för att göra det enklare. Men vill du inte det så slipper du. Då kan vi sätta en punkt i den delen av diskussionen med det konstaterandet.
Tro mig, när du sätter igång med filosofisk afton så får jag också nog.

Två inlägg senare:

Jahaaaa, gör USA så, ja men kanske!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tro mig, när du sätter igång med filosofisk afton så får jag också nog.

Två inlägg senare:

Jahaaaa, gör USA så, ja men kanske!
Jag efterfrågade sakliga argument därför att jag på riktigt är intresserad av att diskutera seriösa lösningar på det här problemet och nu fick vi precis ett utmärkt förslag som dessutom är sakligt så det är möjligt att diskutera vidare. Vill du istället fortsätta slänga ur dig personangrepp, halmgubbar och osakligheter kan du förstås göra det, men räkna då inte med att bli tagen på allvar. Ingen tvingar dig att delta i diskussionen om du inte vill det - det är helt frivilligt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag efterfrågade sakliga argument därför att jag på riktigt är intresserad av att diskutera seriösa lösningar på det här problemet och nu fick vi precis ett utmärkt förslag som dessutom är sakligt så det är möjligt att diskutera vidare. Vill du istället fortsätta slänga ur dig personangrepp, halmgubbar och osakligheter kan du förstås göra det, men räkna då inte med att bli tagen på allvar. Ingen tvingar dig att delta i diskussionen om du inte vill det - det är helt frivilligt.
Var det så avancerat att du inte kunde tänka ut det själv eller varför avfärdar du alla förslag reflexmässigt?

Du börjar direkt med dina enormt långa inlägg, dvs invändningar, så snart det inte är en idag helt genomförbar lösning enligt en regel du hört talas om.

Det som Lugn var inte direkt nobelpristagaren i samhällsplanering som författat, du borde verkligen lyfta blicken utanför dina egna inlägg sinsemellan.

Och vet du vad, du behöver inte heller delta. 🙂
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Var det så avancerat att du inte kunde tänka ut det själv eller varför avfärdar du alla förslag reflexmässigt?

Du börjar direkt med dina enormt långa inlägg, dvs invändningar, så snart det inte är en idag helt genomförbar lösning enligt en regel du hört talas om.

Det som Lugn var inte direkt nobelpristagaren i samhällsplanering som författat, du borde verkligen lyfta blicken utanför dina egna inlägg sinsemellan.

Och vet du vad, du behöver inte heller delta. 🙂

Emellan personangreppen och raljerandet uppfattade jag bl.a. följande argument från dig:

Välj en annan definition, det är ok för mig. Alla vet vilka vi inte vill ha här.
Man kan så klart börja med utvisningar också men för det krävs en annan politisk majoritet.
Är väl bara ett regeringsbeslut bort, rikets säkerhet, Tack och hej.
Hur tror du Israel gör om de upptäcker ett potentiellt säkerhetshot?

Hur gör Finland när de tröttnar på migranter längs ryska gränsen?

Hur gjorde Polen när Europa svämmade över med migranter från Afghanistan och Syrien?

Gud bevare oss om vi någonsin blir invaderade, kommer inte gå att försvara landet innan Migrationsverket bekräftat att det inte bara är vanliga gängkriminella. Sedan ska det till id kontroll osv.

We're doomed, och det är på på grund av ditt synsätt.

Vägen till helvetet... Ja du vet.

Det blev för mig inte helt tydligt hur man skulle kunna omsätta dessa idéer i praktiskt genomförbara förslag för att motverka bl.a. industrispionage från Kina. Därför bad jag om förtydligande. Om du vill utveckla så välkomnar jag fortfarande det. Men diskussionen blir betydligt lättare om du läser det jag skriver istället för att försöka läsa in en massa som jag inte skriver. Att be om förtydliganden och ställa följdfrågor är för övrigt inte samma sak som att avfärda.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
098ebceb969cea7dcab3de805dd58d08.jpg
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top