Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Denna är bland de "bästa" gällande Tjernobyl från en artikel i New York Times ?

"In a particularly ill-advised action, a Russian soldier from a chemical, biological and nuclear protection unit picked up a source of cobalt-60 at one waste storage site with his bare hands, exposing himself to so much radiation in a few seconds that it went off the scales of a Geiger counter, Mr. Simyonov said. It was not clear what happened to the man, he said."
Kobolt 60 har väl väldigt kort halveringstid, så hittade han det där bör det inte ha varit speciellt högaktivt längre.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kobolt 60 har väl väldigt kort halveringstid, så hittade han det där bör det inte ha varit speciellt högaktivt längre.
Lite drygt 5 år, så beroende på hur stor klump kan det ju mycket väl ha varit en ansenlig mängd kobolt-60 kvar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och då pratar vi nog inte om bananskal.

Jo, men det skiljer på att "köra mätarn ut" på en moped och en hayabusa, det som skiljer är mätarn...

Vet vi inte vad "the scales" var så vet vi inte om det var mycket eller lite.
Jag har en analog voltmätare, om jag mäter på ett bilbatteri så är det "off the scales" i 0-10V läget, men nålen rör sig knapp i 0-100V läget

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, men det skiljer på att "köra mätarn ut" på en moped och en hayabusa, det som skiljer är mätarn...

Vet vi inte vad "the scales" var så vet vi inte om det var mycket eller lite.
Jag har en analog voltmätare, om jag mäter på ett bilbatteri så är det "off the scales" i 0-10V läget, men nålen rör sig knapp i 0-100V läget
Så tror vi ryssarna går omkring med "låga" mätare kring Tjernobyl som slår fullt ut på grund av den normala strålningen i en banan eller har de kanske saker som mäter lite högre värden?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så tror vi ryssarna går omkring med "låga" mätare kring Tjernobyl som slår fullt ut på grund av den normala strålningen i en banan eller har de kanske saker som mäter lite högre värden?

Nej, dom har nog högst normala mätare, men utan att veta så säger inte "mätaren slog i botten" något.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, dom har nog högst normala mätare, men utan att veta så säger inte "mätaren slog i botten" något.

Så tror vi att Kobolt 60 som mellanlagras vid Tjernobyl är lika radioaktivt som en vanlig banan då?
Nu vet jag iofs inte vilka bananer vi pratar om här. Det kan ju vara bananer från reaktor 3 vid Fukushima och då haltar ju jämförelsen lite. :tungan
Eller kan vi kanske komma fram till att plocka upp Kobolt 60 bitar som förvaras vid Tjernobyl är troligtvis dåligt för ens framtida hälsa?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För övrigt så har ju sanktionspaket nummer 5 sparkat igång igår.
Det var en massa saker där, men även att ryska lastbilar inte längre får komma in i EU. Dvs. landvägen från Ryssland till Kaliningrad medels lastbil är stängd.
"För transport införs ett förbud för lastbilar registrerade i Ryssland och Belarus att frakta varor till och från EU. Samtidigt får ryskflaggade fartyg inte längre lägga till i EU-hamnar."

Undantag finns ju dock.
"Undantag görs för transporter av bland annat livsmedel, läkemedel, humanitärt bistånd så väl som gas och olja"

Tågen rullar även fortfarande.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
För övrigt så har ju sanktionspaket nummer 5 sparkat igång igår.
Det var en massa saker där, men även att ryska lastbilar inte längre får komma in i EU. Dvs. landvägen från Ryssland till Kaliningrad medels lastbil är stängd.
"För transport införs ett förbud för lastbilar registrerade i Ryssland och Belarus att frakta varor till och från EU. Samtidigt får ryskflaggade fartyg inte längre lägga till i EU-hamnar."

Undantag finns ju dock.
"Undantag görs för transporter av bland annat livsmedel, läkemedel, humanitärt bistånd så väl som gas och olja"

Tågen rullar även fortfarande.
Jag undrar om det verkligen betyder att vi stänger landvägen till Kaliningrad?
Det tror jag inte Putler skulle se milt på isf.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så tror vi att Kobolt 60 som mellanlagras vid Tjernobyl är lika radioaktivt som en vanlig banan då?
Nu vet jag iofs inte vilka bananer vi pratar om här. Det kan ju vara bananer från reaktor 3 vid Fukushima och då haltar ju jämförelsen lite. :tungan
Eller kan vi kanske komma fram till att plocka upp Kobolt 60 bitar som förvaras vid Tjernobyl är troligtvis dåligt för ens framtida hälsa?
Nej, men med en halveringstid på 5 år så behöver det inte vara direkt dödligt.
Låg det så lättillgängligt till att en korkad människa kunde plocka upp det sä var det nog rätt gammalt

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Din flesta vettiga människor skulle nog varken plocka upp bananer eller stenbitar vid Tjernobyl-besök.
Eller gräva värn för den delen.
Men det cementerar väl bilden av att de flesta ryssar i armén helt enkelt inte är vettiga.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag tycker, att det är jäkligt vekt om det inte skett för länge sedan.
Ja, om man verkligen vill pusha ryssarna mot kanten sas.
Kaliningrad är lite av en öm punkt för Ryssland.
Jag har för mig om att man hotat om både det ena och andra förut gällande den landbiten?
Jag tror som sagt det skulle ta hårt på Kreml.
Kanske tom så hårt att man utökar sin "speciella operation".

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, om man verkligen vill pusha ryssarna mot kanten sas.
Kaliningrad är lite av en öm punkt för Ryssland.
Jag har för mig om att man hotat om både det ena och andra förut gällande den landbiten?
Jag tror som sagt det skulle ta hårt på Kreml.
Kanske tom så hårt att man utökar sin "speciella operation".
Ja visst kan man tycka att det skulle vara bra om Ryssland skulle dra ett "Skojja bara", lalla sig iväg hem, och välja ett resonligt statshuvud.
Men jag tror inte på det direkt.
Bäst kanske skulle vara att flytta ryska västgränsen till Uralbergen. Lite mer buffert.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag undrar om det verkligen betyder att vi stänger landvägen till Kaliningrad?
Det tror jag inte Putler skulle se milt på isf.
Det här är vad ryska RIA Novosti skriver:
Ukr_10.jpg

Översatt ungefär så här:
Från den 8 april stoppade EU-länderna, under förevändning av sanktioner, passagen av fordon registrerade i Ryska federationen och Vitryssland, rapporterade Rysslands federala tulltjänst.

Nu är de inte kända för att tala sanning direkt och meddelar mest vad Kreml vill att de skall meddela.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så.... man dödar de ukrainska föräldrarna, kidnappar barnen och sen adopterar iväg dem till ryssar....

"Russia to fast-track adoptions of Ukrainian children 'forcibly deported' after their parents were killed by Putin's troops, authorities say"

Kan förvisso tycka att barn som förlorat sina föräldrar bör tas hand om och få en trygg familj snarast möjligt, men kanske inte i Ryssland...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA