anders_69
Datadoktor
Det var ett gäng BMP vi köpte av tyskarna, infanteritransport. De kan möjligen ingå i det som tjeckerna skickar nu, men stridsvagnarna är ett gäng av deras egna gamla T72 som ukraina vet hur man kör.
Ja, det är ungefär dessa antaganden jag utgick ifrån i min spekulation.Det är nu eller aldrig som gäller.
Han är gammal, han har ingen uppenbar efterträdare, sanktionerna slår hårt, världen runt omkring kommer se på Ryssland med tveksamhet länge framöver, tiden att bygga upp förutsättningarna och momentumet för ett skapande av ett stor Ryssland kommer inte komma igen på många år.
Ett av skälen till att de inledde kriget i Ukraina var ju att förutsättningarna fanns där. Väst hade genomlidit en pandemi, man hade lyckats splittra EU genom att göda strömningar inom de olika staterna. Storbritannien hade gått sin egen väg. Tyskland lydde under gasen. USA hade övergått till en mera hemmainriktad politik. Kina gav en klapp på axeln och sa att de tyckte en ny världsordning lät bra.
Sen gick det som det gick.
Väst samlades starkare än de någonsin gjort efter WWII.
Detta leder då till att förutsättningarna för att göra något sånt här under Putins livstid inte kommer återkomma.
Han har således två val; köra loppet fullt ut (och förstöra Ryssland) eller backa och aldrig uppnå det han drömt om, samt ta risken att sluta som Kadaffi.
Ja, men frågan som min spekulation utgick ifrån är ju om Kreml kommer agera på något sätt ifall Sverige och Finland går med i NATO och vad som i sin tur blir följdverkningarna av det agerandet.Ivan lär inte komma många meter in på polsk/littauisk mark innan det blir en kyrkogård för ryska stridsvagnar - så det scenariot låter, iaf för mig, osannolikt. Två mer troliga scenarion, långvarigt krig i östra Ukraina eller ett abrupt slut för nuvarande Kreml och staten Ryssland.
Det vet dom säkert i försvarsmakten, men försvarsmakten är bara ett särintresse bland andra !Jag är ganska säker på att försvarsmakten har koll på vad de behöver och hur det skall användas... och nu har det faktiskt vaknat även på den civila sidan.
Precis.Låt mig gissa att ett gäng väldigt PK MP-väljare går åt först och att våra problemområden klarar sig bäst.
Det enda han har att hota med, inom de närmsta 10 åren, är kärnvapen. Då är det slut med oss alla, inklusive ryssland. Osannolikt scenario. "Förhandlingsfrihet/oberoende" ekar tomt mot ett beslut för medlemskap i NATO. (S) verkar försöka upprätthålla något slags romantiskt skimmer à la 1968.Ja, men frågan som min spekulation utgick ifrån är ju om Kreml kommer agera på något sätt ifall Sverige och Finland går med i NATO och vad som i sin tur blir följdverkningarna av det agerandet.
Vilka NATO länder har röstat för ett ingripande i Ukraina och vilka har röstat mot ?Det enda han har att hota med, inom de närmsta 10 åren, är kärnvapen. Då är det slut med oss alla, inklusive ryssland. Osannolikt scenario. "Förhandlingsfrihet/oberoende" ekar tomt mot ett beslut för medlemskap i NATO. (S) verkar försöka upprätthålla något slags romantiskt skimmer à la 1968.
Ja, men frågan som min spekulation utgick ifrån är ju om Kreml kommer agera på något sätt ifall Sverige och Finland går med i NATO och vad som i sin tur blir följdverkningarna av det agerandet.
Vilka NATO länder har röstat för ett ingripande i Ukraina och vilka har röstat mot ?
Då är ju möjligheten att NATO kommer i konflikt med Ryssland mycket låg.....Konsensusbeslut gäller i NATO. Ingen tvingar någon annan.
Jag tycker inte vi behöver länkar om sådant som händer i Sverige som många här inne förnekar och förminskar. Det kommer bara omöjliggöra fokus.
Strutsismen menar du.Whataboutismen slår nya rekord. Inte ens värt att kommentera med en citering.
Tror inte EU kommer behövas.Jag misstänker att nu när den ryska björnen visat sig ha fel antal kromosomer, och dessutom har tappat de flesta tänderna så kan nog fler länder tänka sig att ge bort lite häftigare prylar.
Om ett tag kanske till och med hjälpa till med att skicka in folk.
Det som verkligen skulle vara trevligt var att om/när ukraina lyckas mota bort Ivan, vore om EU faktiskt hjälpte till med att bygga upp landet igen, utan att göra det i form av lån.
Tror inte pengar är en bra lösning där, eftersom att landet alltid varit grundligt korrupt. Bättre att skicka dit arbetare och material.Tror inte EU kommer behövas.
Gissar att det kommer komma privata pengar i överflöd.
Men vad ska då "Sida" ha att göra...? När de har miljarder över och redan tryckt in fullt i Afrika och div andra svarta hål.Tror inte pengar är en bra lösning där, eftersom att landet alltid varit grundligt korrupt. Bättre att skicka dit arbetare och material.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|