Ska man vara orolig för Ryssland?

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Nja, vi har ju "Plåtschabraken" kvar, fast små och rörliga plåtschabrak jämfört med andra.
Jag tror jag skrev tidigt i tråden, allt hänger på om vi får ut minorna… Det är nyckeln för sjövägen måste skiten komma och tar det för lång tid för fi att landsätta då kan det finnas en chans.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns ju hur många klipp som helst med ryskt flyg som både bombar och skjuter raketer mot mål i Ukraina.
Det tunga bombflyget vågar sig dock inte in pga. Luftvärn, manpads, stingers, starstreak och alla vad det nu heter.

Såg någon kommentar att Ryssland hade förlorat fler plan och stridsvagnar än Sverige och Finland har tillsammans. Har dock ingen koll på just de siffrorna.
Ok, så sju?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Återigen, mina bekanta i Colombia, där hela staden blev utan vatten, spände upp en liten presenning som vattensamlare, satte en ren sopsäck i tvättkorgen och ställde den under och skopade över till andra hinkar och dunkar löpande.
Dom hade mer vatten än dom behövde på 4 personer och lite husdjur

Är vi verkligen så mycket dummare i Sverige?

...
Låt mig gissa att ett gäng väldigt PK MP-väljare går åt först och att våra problemområden klarar sig bäst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror jag skrev tidigt i tråden, allt hänger på om vi får ut minorna… Det är nyckeln för sjövägen måste skiten komma och tar det för lång tid för fi att landsätta då kan det finnas en chans.

Minor för att fördröja, sensorer för att upptäcka och robotar för att slå ut.
Jag tror att vi är ganska duktiga på sensorbiten, men behöver ett eller två signalspaningsplan till (vi har ju fått bevaka viktigaste slingan mot Ukraina/vitryssland från Polskt luftrum nu på senaste tiden)

Hur det ser ut på mineringssidan vet jag inte, kustrobotar kan vi aldrig ha för mycket av, och det gäller att våra flygplan har bra sjömålsrobotar också.
Vi måste kunna slå en ring runt Öland-Gotland och mot fastlandskusten och allt som kommer i närheten ska omvandlas till artificiella rev på gränsen till vårt fostervatten.

Går Finland med i Nato sjunker ju risken att det kommer att rulla in pansar norrifrån, då dom inte kan göra det utan att det först blir krig med Nato, jag känner större hopp om att vi räcker till där nu efter att ha sett hur det har gått i norra Ukraina.
Men samma sak gäller där, helst ska det bli ett stort ryskt skrotupplag redan innan svenska gränsen, och våra nordiska grannländer har nog inget emot att vi skjuter bort sånt som rullar över deras mark.

Finska bönder får gärna återvinna metallen.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Så fick de smaka på sin egen medicin om det nu stämmer. Bra där!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är därför det är så viktigt att dom aldrig får sätta sin fot i landet utan ska stoppas vid gränsen.
Klippa pitten på dem och se hur de blöder ut långsamt...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så fick de smaka på sin egen medicin om det nu stämmer. Bra där!

Även om det nu är ryssarnas egna vapen som vänds mot dom själva så är det ett fruktansvärt vapen som ska användas ytterst sparsamt och bara där man vet att det inte finns några civila.

Men jag hade gärna sett dom användas mot ryska skepp utanför Ukrainas kust, över en rysk militärkonvoj eller en rysk militärbas.
Det var som sagt dom som tog med vapnet i avsikt att använda det.

Ryssarna har skjutit termobariska laddningar in mellan hyreshusen i städerna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eloge till Tjeckien ivf.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eloge till Tjeckien ivf.

Lite mera:
Australien skickar även 20 Bushmaster
Britterna har skickat Harpoon sjömålsrobotar till Odessa. Så nu kommer inte ryska fartyg att röra sig där ostraffat.
Britterna ser även ut att skicka dit Mastiff och eventuellt några Jackal

Samtidigt fortsätter posten i Belarus att ha högsäsong när ryska soldater roteras in från Ukraina. 7 apri, dvs. igår:
7apr.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Funderade på en sak. Innan kriget brutit ut och Rysslands kravlista diskuterades var det ju många som spekulerade i vad som avsågs med de "militärtekniska åtgärder" som Ryssland hotade med ifall Sverige gick med i NATO.

Igår uttalade sig Rysslands talesperson Dmitrij Peskov i Sky News och sade något i stil med att ifall Sverige och Finland gick med i NATO skulle Ryssland då behöva vidta åtgärder för att balansera situationen och göra sin västra flank mer sofistikerad för att säkerställa sin säkerhet. Han sade samtidigt att det inte skulle innebära ett sådant hot mot Rysslands existens att kärnvapen skulle kunna vara aktuellt.

Det kan ju i det här fallet förstås handla om utplacering av olika vapensystem, men jag funderar även på om det kan finnas en territoriell aspekt av det hela.

Nu skall man ju inte ta något som sägs av Ryssland som en sanning, men i sin ständiga ström av lögner får man ju ändå känslan av att de hela tiden i efterhand vill kunna säga "vad var det vi sa", när de gör verklighet av sina hot.

Skulle t ex en möjlig motreaktion kunna vara att säkerställa fri landväg till Kaliningrad genom en mindre "specialoperation" där de tar den s.k, Suwalki-korridoren?

Oavsett om de isf går genom Polen, Litauen eller både och innebär det ju ett angrepp på ett NATO-land, vilket kommer få konsekvenser och det är knappast ett rationellt svar av Ryssland på ett svenskt NATO-medlemskap ur det perspektivet, men jag får känslan av att Ryssland har en större strategi. Att de snarare hittar ursäkter för att göra vad de ändå har i sin större plan och sedan slår till när de anser att läget är rätt.

Att hela invasionen av Ukraina antagligen byggde på en rejäl missbedömning och felaktiga underrättelser i det avseendet hjälper ju inte nu när bollen väl är i rullning och det knappast går att vrida klockan tillbaka. Risknivån och insatsen har redan höjts rejält för Ryssland och frågan är om Putin är beredd att fortsätta i den riktningen, ifall han ser ett steg tillbaka som en möjlig väg att ta eller snarare ser att varje fortsatt steg måste vara ett steg framåt i sin större plan, oavsett risknivå, ifall han har en uppfattning om att det är "nu eller aldrig" som gäller?

Nu är ju detta resonemang förstås helt fria spekulationer.

Raderad medlem 51742

Guest
Hans önskemål är/var ju ett ryskt europa ända ned till Portugal. Well, han får träna lite till på Ukraina först - en försvarare med modernare vapen än han själv har tillgång till.
Ja, att önskemålen går i den riktningen börjar ju bli tydligt. Frågan är hur mycket av detta som också finns i strategin. Det står ju förstås relativt klart att förmågan att göra något sådant inte finns idag.

Min spekulation ovan utgick mer från om Ryssland skulle kunna tänkas gambla och ta risken att koppla ihop sig landmässigt med Kaliningrad för att därigenom kunna stänga in Baltikum och ha bättre möjligheter att hota Sverige och Finland - en position de sedan skulle kunna ha under några år, under tiden de bygger upp nya krigsförmågor för nästa steg. Att ge sig in i ett sådant scenario är förstås helt huvudlöst, såvida inte Putin kallt räknar med att lyckas, genom att kunna hålla den militära konfrontationen med NATO begränsad, så det inte eskalerar till fullt världskrig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Han har en uppfattning om att det är "nu eller aldrig" som gäller?
Det är nu eller aldrig som gäller.
Han är gammal, han har ingen uppenbar efterträdare, sanktionerna slår hårt, världen runt omkring kommer se på Ryssland med tveksamhet länge framöver, tiden att bygga upp förutsättningarna och momentumet för ett skapande av ett stor Ryssland kommer inte komma igen på många år.

Ett av skälen till att de inledde kriget i Ukraina var ju att förutsättningarna fanns där. Väst hade genomlidit en pandemi, man hade lyckats splittra EU genom att göda strömningar inom de olika staterna. Storbritannien hade gått sin egen väg. Tyskland lydde under gasen. USA hade övergått till en mera hemmainriktad politik. Kina gav en klapp på axeln och sa att de tyckte en ny världsordning lät bra.
Sen gick det som det gick.
Väst samlades starkare än de någonsin gjort efter WWII.
Detta leder då till att förutsättningarna för att göra något sånt här under Putins livstid inte kommer återkomma.
Han har således två val; köra loppet fullt ut (och förstöra Ryssland) eller backa och aldrig uppnå det han drömt om, samt ta risken att sluta som Kadaffi.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kunna hålla den militära konfrontationen med NATO begränsad
Ivan lär inte komma många meter in på polsk/littauisk mark innan det blir en kyrkogård för ryska stridsvagnar - så det scenariot låter, iaf för mig, osannolikt. Två mer troliga scenarion, långvarigt krig i östra Ukraina eller ett abrupt slut för nuvarande Kreml och staten Ryssland.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Eloge till Tjeckien ivf.

Var det inte dom stridsvagnarna sverige köpte från tyskland, och ganska snabbt kasserade och sålde vidare till tjeckien? Ända sättet att bli av med dom?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Mera om ryssar vid Tjernobyl. Denna gång med video av folk som besöker platsen efteråt.
Vi ser att Ryssarna har gjort klart olämpliga manövrar men med tanke på att ingen verkade höja på ögonbrynen över vad dosimetern visade lär det inte ha framkommit något som tyder på att just denna lägerplats utsatt soldaterna för en dos hög nog att ge akut strålsjuka.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati