Jag tror jag skrev tidigt i tråden, allt hänger på om vi får ut minorna… Det är nyckeln för sjövägen måste skiten komma och tar det för lång tid för fi att landsätta då kan det finnas en chans.
Minor för att fördröja, sensorer för att upptäcka och robotar för att slå ut.
Jag tror att vi är ganska duktiga på sensorbiten, men behöver ett eller två signalspaningsplan till (vi har ju fått bevaka viktigaste slingan mot Ukraina/vitryssland från Polskt luftrum nu på senaste tiden)
Hur det ser ut på mineringssidan vet jag inte, kustrobotar kan vi aldrig ha för mycket av, och det gäller att våra flygplan har bra sjömålsrobotar också.
Vi måste kunna slå en ring runt Öland-Gotland och mot fastlandskusten och allt som kommer i närheten ska omvandlas till artificiella rev på gränsen till vårt fostervatten.
Går Finland med i Nato sjunker ju risken att det kommer att rulla in pansar norrifrån, då dom inte kan göra det utan att det först blir krig med Nato, jag känner större hopp om att vi räcker till där nu efter att ha sett hur det har gått i norra Ukraina.
Men samma sak gäller där, helst ska det bli ett stort ryskt skrotupplag redan innan svenska gränsen, och våra nordiska grannländer har nog inget emot att vi skjuter bort sånt som rullar över deras mark.
Finska bönder får gärna återvinna metallen.