Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som jag har förstått det, och jag har haft fel förut, så har Ryssarna flygbombat så mycket man vågat utan totalt luftherravälde.
Så man kan bara spekulera i vad Ryssarna gjort med fullt herravälde i luften.
Sedan har man öst på med raketer och vanligt artilleri så gott det går mot civila mål/områden.
Sen vet jag inte om det infrastrukturmässigt går att jämföra Mariupol med Afganistans berg?
Nej, jag tror inte det är jämförbar riktigt, låt oss hoppas det.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nått måste dom göra rätt i Kina, 3:e största BNP efter USA och EU.
Och ca 10ggr så stor BNP som Ryssland.
Var är din Mobil tillverkad ?
Kina har samma problem som Japan hade när deras ekonomi satte en sjujävla fart, det är en stor bostadsbubbla som de använt för att finansiera allt med. Nu håller den på att spricka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nått måste dom göra rätt i Kina, 3:e största BNP efter USA och EU.
Och ca 10ggr så stor BNP som Ryssland.
Var är din Mobil tillverkad ?
Min mobil är kinesisk, 100% kinesiskt märke, den har inte ens ett västerländskt namn som Apple
Jag är ganska säker på att det står made in Kina på den också, om det inte gör det ska jag skriva dit det så att alla ser att jag inte hycklar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns ju hur många klipp som helst med ryskt flyg som både bombar och skjuter raketer mot mål i Ukraina.
Det tunga bombflyget vågar sig dock inte in pga. Luftvärn, manpads, stingers, starstreak och alla vad det nu heter.

Såg någon kommentar att Ryssland hade förlorat fler plan och stridsvagnar än Sverige och Finland har tillsammans. Har dock ingen koll på just de siffrorna.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Finns ju hur många klipp som helst med ryskt flyg som både bombar och skjuter raketer mot mål i Ukraina.
Det tunga bombflyget vågar sig dock inte in pga. Luftvärn, manpads, stingers, starstreak och alla vad det nu heter.

Såg någon kommentar att Ryssland hade förlorat fler plan och stridsvagnar än Sverige och Finland har tillsammans. Har dock ingen koll på just de siffrorna.
Tror jag sett att vad gäller soldater har Sverige bara besättningar till ett (1) stridsvagnkompani.
Som GuW skrev i ett inlägg, jobb på sågen ger snabbare Volvo, villa, vovve än jobb som soldat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jo, men det är nog troligt, vi har ju inga mängder, utan har satsat på "få men bra"
Vilket gör oss förbannat sårbara.

Lyckas dom sabotera ett Patriotbatteri för oss innan dom invaderar så har vi tre kvar, varav ett kommer att stå på Gotland, ett kommer att stå i Stockholmstrakten (av någon outgrundlig anledning) och det sista kommer att stå på en tågvagn på väg dit vi tror att det för stunden kommer att behövas.

Går något av dom två driftsatta sönder så vet vi var det hamnar

Vi har lyckligtvis mycket fler Archers än vad som var tänkt, tack vare att norrmännen backade ur affären och dom som var tänkt till dom stannade här.

Flygplan, nja, vi har det vi har, långt ifrån fornstora dar.
Visserligen flyger våra plan fler sortier per dag än t.e.x amerikanska plan, men förr eller senare måste vi ställa på grund av tekniska fel, och även om både piloter och plan är bra kommer vi att ta förluster.

Båtarna är jag inte insatt i, men jag har svårt att tro att vi har det vi behöver där heller,

Vårat hopp står till att mota Oleg i grind, inte en båt ska få nå land, inte ett flygplan ska nå fram.
Vi behöver mer av allt inom kust och luftvärn, lång, medel och korträckviddigt.

Och FRAMFÖRALLT vi behöver mer drönare, både av Bayraktar-typ, men även loitering munition som Switchblade

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jo, men det är nog troligt, vi har ju inga mängder, utan har satsat på "få men bra"
Vilket gör oss förbannat sårbara.

Lyckas dom sabotera ett Patriotbatteri för oss innan dom invaderar så har vi tre kvar, varav ett kommer att stå på Gotland, ett kommer att stå i Stockholmstrakten (av någon outgrundlig anledning) och det sista kommer att stå på en tågvagn på väg dit vi tror att det för stunden kommer att behövas.

Går något av dom två driftsatta sönder så vet vi var det hamnar

Vi har lyckligtvis mycket fler Archers än vad som var tänkt, tack vare att norrmännen backade ur affären och dom som var tänkt till dom stannade här.

Flygplan, nja, vi har det vi har, långt ifrån fornstora dar.
Visserligen flyger våra plan fler sortier per dag än t.e.x amerikanska plan, men förr eller senare måste vi ställa på grund av tekniska fel, och även om både piloter och plan är bra kommer vi att ta förluster.

Båtarna är jag inte insatt i, men jag har svårt att tro att vi har det vi behöver där heller,

Vårat hopp står till att mota Oleg i grind, inte en båt ska få nå land, inte ett flygplan ska nå fram.
Vi behöver mer av allt inom kust och luftvärn, lång, medel och korträckviddigt.

Och FRAMFÖRALLT vi behöver mer drönare, både av Bayraktar-typ, men även loitering munition som Switchblade
Vi har en jävlarns massa småbåtar i flottan, och väldigt få större prylar.
Finns lista här:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Bullshit!

Ingen dör av att vattnet slutar rinna i kranen eller att iPaden inte går att ladda, det finns hela länder som saknar el och rinnande vatten.

Det tvingar folk att leva utan el och söka vatten på annat vis, och förmodligen tvingar det folk på flykt till ställen där det finns vatten.

Att buntbanda ihop händerna på civila och ställa dom på knä på gatan och skjuta dom i huvudet framför sina barn är NÅGRA snäpp värre.

Jag pratade med en bekant i Colombia för en vecka sedan, vattenledningen till HELA STADEN hade pajjat, så dom samlade regnvatten.
Det bor ett par millioner människor i den staden.

Edit, tog bort bilden då den var från ett par månader sedan, då samma sak hände i en annan stad i Colombia
Du har rätt. Men i de länderna är befolkningen inte beroende av vare sig el eller central vattenförsörjning. Vi här i Sverige är väldigt dåliga på att klara oss utan vatten.
Ett exempel är TV'n Expedition Robinson där man för att hålla liv i deltagarna förser dom med obegränsade mängder flaskvatten.

Moderaternas 1-veckas försvar är inte så dumt uttänkt. Det är precis så länge som stadsbefolkningen i Svealand och Götaland skulle klara sig efter elkraften från Norrland kopplats bort och kärnkraftverken i Svealand och Götaland också kopplats bort.
För när strömmen ryker så stannar vattenverk, avloppsverk och bensinstationer.
Och alla butiker och all livsmedelsdistribution.
Det finns för övrigt inget att distribuera för alla beredskapslager är ju borta. Tack 7-klövern !
När jag var barn kunde man pumpa fram bensin med en spak på på bensinpumpen.
Inte idag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ganska säker på att försvarsmakten har koll på vad de behöver och hur det skall användas... och nu har det faktiskt vaknat även på den civila sidan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Läste att Vladimir Zjirinovskij hade dött. Skönt med positiva nyheter från Ryssland.
Citat: His father, Volf Isaakovich Eidelshtein, was a Ukrainian Jew from Kostopil in western Ukraine, and his mother, Alexandra Pavlovna (née Makarova), was of Russian background from Mordovia region.
citat slut
För mig lika ryssk som Österikaren A Hitler var tysk.

Men känns som redan sagts inte som någon större förlust för mänskligheten att han gått vidare.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har rätt. Men i de länderna är befolkningen inte beroende av vare sig el eller central vattenförsörjning. Vi här i Sverige är väldigt dåliga på att klara oss utan vatten.
Ett exempel är TV'n Expedition Robinson där man för att hålla liv i deltagarna förser dom med obegränsade mängder flaskvatten.

Återigen, mina bekanta i Colombia, där hela staden blev utan vatten, spände upp en liten presenning som vattensamlare, satte en ren sopsäck i tvättkorgen och ställde den under och skopade över till andra hinkar och dunkar löpande.
Dom hade mer vatten än dom behövde på 4 personer och lite husdjur

Är vi verkligen så mycket dummare i Sverige?

Vatten går att lösa, om man är normalhändig och inte helt dum i huvet.
El likaså, vad fan behöver JAG el till? Ladda lite saker ibland bara, och jag har powerbanks med solceller till det. (eller billaddare)
Alla andra funktioner, som bensinpumpen på macken kan drivas med elverk.
(jag har ett eget elverk också, men jag drar inte igång det i onödan)
Men mest troligt kommer man att köpa direkt ur tankbil med självtryck.

Sen hur länge har dom haft elavbrott som längst i städerna i Ukraina?
Någon vecka?
Det lagas ju fortlöpande, till och med strömmen till Chernobyl fixade dom ju, medans ryssarna belägrade platsen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skärmklipp.PNG
1 - Chanel gnuggar händerna då de kommer få sälja en ny när de öppnar upp igen.
2 - Om hon tar sönder resten av sina varor från väst, får hon något kvar alls?
3 - Helvete vad hon kommer gräma sig "off camera".
:hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
View attachment 470507
1 - Chanel gnuggar händerna då de kommer få sälja en ny när de öppnar upp igen.
2 - Om hon tar sönder resten av sina varor från väst, får hon något kvar alls?
3 - Helvete vad hon kommer gräma sig "off camera".
:hihi
Äsch, det är bara ryska/kinesiska kopior ändå. Hon har kvar de riktiga.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vi har en jävlarns massa småbåtar i flottan, och väldigt få större prylar.
Finns lista här:
Hela idén med det marina försvaret är och har varit sedan 50-talet små rörliga enheter. Sen om det vi har är tillräckligt är högst tveksamt. Som i de andra vapenslagen skulle jag tro, bra skit men för lite.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hela idén med det marina försvaret är och har varit sedan 50-talet små rörliga enheter. Sen om det vi har är tillräckligt är högst tveksamt. Som i de andra vapenslagen skulle jag tro, bra skit men för lite.
Vi har en herrans massa kust att försvara, och stridsbåt 90 må vara alldeles förträfflig men den kan nog få lite jobbigt mot större skepp även om det är flera av dem på en gång. Om våra 9 korvetter råkar vara nån annanstans så får fiendemaktens större båtar antagligen ganska lätt att ta sig in till land och ställa till med dumheter.
Våra ubåtar är ju iofs allmänt förträffliga, och är ju erkänt svåra att hålla koll på så de kan nog göra ett rätt bra jobb med att ställa till det för den lede fi i östersjön.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja, vi har ju "Plåtschabraken" kvar, fast små och rörliga plåtschabrak jämfört med andra.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati