Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte väl det. Du slänger ur dig ett påstående som visar sig vara falskt och sen står du inte för det. Like an open book.
Jag bad dig starta och ta diskussionen i en separat tråd då denna tråd inte handlar om valfusk. Det första du omoget hispar ur dig att jag skulle ljuga och inte stå för saker jag skriver. Jag ville ju diskutera saken och ämnet i den separata tråden. Men uppenbart så vill du ha bara ha någon form av pajkastning och slänga skit på andra. En sådan barnslig ordväxling är jag tyvärr inte intresserad av, vare sig med dig eller the usual suspects.
:glömdet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är anledningen att Ryssland inte bombar mer med flyg?
Har inte sett en enda film på ett ryskt bombplan.
Luftvärn. Ukraina har eget och har också fått rejält stöd med luftvärnsrobotar så efter de inledande två-tre veckorna syns knappt ens en helikopter i de västra 2/3 av Ukraina.

De kör istället med kryssningsmissiler (som också skjuts ned om de kommer inom räckhåll) men nu verkar det lagret börja bli tomt, så då blir det det gamla ohederliga artilleriet med grovkalibrig fulammo som skjuts in bland bostadsområden, sjukhus osv.

Det artilleri som förts fram längre västerut har oskadliggjorts av ukrainska styrkor, så helt klart var Ryssland fullständigt oförberett på motstånd. Och framförallt på att de inte behärskar lufthavet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är anledningen att Ryssland inte bombar mer med flyg?
Har inte sett en enda film på ett ryskt bombplan.
NATO's taktik har ju blivit att bomba vatten- och elförsörjning i Jugoslavien (Kosovokriget) och i Irak. Lika effektivt sätt slå ihjäl civilbefolkningen som skjuta den men billigare och mindre rubriker i media.
Nackdelen är ju att om man tänkt lite framåt så ger det inga pluspoäng och det kostar att återställa vatten och elförsörjning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
NATO's taktik har ju blivit att bomba vatten- och elförsörjning i Jugoslavien (Kosovokriget) och i Irak. Lika effektivt sätt slå ihjäl civilbefolkningen som skjuta den men billigare och mindre rubriker i media.
Nackdelen är ju att om man tänkt lite framåt så ger det inga pluspoäng och det kostar att återställa vatten och elförsörjning.
Bullshit!

Ingen dör av att vattnet slutar rinna i kranen eller att iPaden inte går att ladda, det finns hela länder som saknar el och rinnande vatten.

Det tvingar folk att leva utan el och söka vatten på annat vis, och förmodligen tvingar det folk på flykt till ställen där det finns vatten.

Att buntbanda ihop händerna på civila och ställa dom på knä på gatan och skjuta dom i huvudet framför sina barn är NÅGRA snäpp värre.

Jag pratade med en bekant i Colombia för en vecka sedan, vattenledningen till HELA STADEN hade pajjat, så dom samlade regnvatten.
Det bor ett par millioner människor i den staden.

Edit, tog bort bilden då den var från ett par månader sedan, då samma sak hände i en annan stad i Colombia

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
De kör istället med kryssningsmissiler (som också skjuts ned om de kommer inom räckhåll) men nu verkar det lagret börja bli tomt
En sak som ofta missas är antalet kryssningsmissiler som ryssarna använder.
Det var väl 1260 stycken som hade skjutits mot Ukraina förra veckan.
USA sköt 288 stycken under Desert storm. Totalt har USA, sen 1991 fram till förra året, skjutit 1618 stycken kryssningsmissiler i Irak.
Ryssland är snart uppe i det under 5 veckor i Ukraina.
De har minst sagt kört slut på förrådet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En sak som ofta missas är antalet kryssningsmissiler som ryssarna använder.
Det var väl 1260 stycken som hade skjutits mot Ukraina förra veckan.
USA sköt 288 stycken under Desert storm. Totalt har USA, sen 1991 fram till förra året, skjutit 1618 stycken kryssningsmissiler i Irak.
Ryssland är snart uppe i det under 5 veckor i Ukraina.
De har minst sagt kört slut på förrådet.
Jo, dom har ju skrapat djupt i förråden och skjutit sånt som knappt är mera avancerat än hitlers V-bomber, och mycket av det har ju inte ens kommit fram.

Jag undrar hur många nerfallna missiler som har orsakat skada i Ryssland som Ukraina anklagas för.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
så helt klart var Ryssland fullständigt oförberett på motstånd

Med tanke på vilka enorma resurser detta korrupta skitland lägger ner på informationsinhämtning...så är det ju märkligt att de alltid framstår som fullständigt oförberedda på de mest uppenbara händelser...

Det finns ju hur många exempel som helst inom militärhistorien och ett annat exempel på deras tafflighet är ju deras mindre lyckade stormning av terroristerna som intog en teater i Moskva 2002. Man lyckades väl till slut döda alla terrorister, men också några hundra ur gisslan...dels genom att få dem mitt i skottlinjen, dels genom att gasa ihjäl dem med fentanyl...

Tyvärr hade alla som planerade stormningen glömt den lilla detaljen med sjukvårdare eller rent av att slå upp ett mobilt fältsjukhus utanför, så gisslan som precis befriats satt och dog på trottoaren utanför...

Jag är långt ifrån säker på hur mycket av detta som handlar om genetik, kultur, utbildning, vodkadimma eller en kombination av allt ihop, men de framstår ju allt som oftast som fullständigt oförmögna att planera alla former av insatser och händelser.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Med tanke på vilka enorma resurser detta korrupta skitland lägger ner på informationsinhämtning...så är det ju märkligt att de alltid framstår som fullständigt oförberedda på de mest uppenbara händelser...

Det finns ju hur många exempel som helst inom militärhistorien och ett annat exempel på deras tafflighet är ju deras mindre lyckade stormning av terroristerna som intog en teater i Moskva 2002. Man lyckades väl till slut döda alla terrorister, men också några hundra ur gisslan...dels genom att få dem mitt i skottlinjen, dels genom att gasa ihjäl dem med fentanyl...

Tyvärr hade alla som planerade stormningen glömt den lilla detaljen med sjukvårdare eller rent av att slå upp ett mobilt fältsjukhus utanför, så gisslan som precis befriats satt och dog på trottoaren utanför...

Jag är långt ifrån säker på hur mycket av detta som handlar om genetik, kultur, utbildning, vodkadimma eller en kombination av allt ihop, men de framstår ju allt som oftast som fullständigt oförmögna att planera alla former av insatser och händelser.
Jag misstänker att det har mer att göra med att de skiter blanka fan i egna civila, precis som de gör med de Ukrainska, snarare än att de glömt något.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag misstänker att det har mer att göra med att de skiter blanka fan i egna civila, precis som de gör med de Ukrainska, snarare än att de glömt något.
Eventuella konsekvenser tystar de på sedvanligt sätt, inrikes som utrikes. Människor går det alltid att tillverka fler av, lite svårare med utländska penningar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Precis, och I fallet med krigsföring så får förbanden pengar och utrustning och befälen ska få dom stridsmässiga, men om man inte övar så förbannat mycket så kan man ju stjäla dieseln och sälja på svarta marknaden så man har råd att renovera datjan dit man tar älskarinnan när man borde vara på övning.

Man kan ju sälja annat också, ammunition, matransoner, uniformer osv osv.

Problemet är bara att när högsta befälet gör så, då gör underbefälen också så, och soldaterna...

Sen kommer det någon beredskapövning, då fejkar man att det går bra, inte perfekt för då får man inte mer pengar, men inte dåligt för då får man ett helvete, utan ... sådär

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Och varifrån kommer detta beteende...? Genetik, kultur, utbildning, vodkadimma eller hela paketet...? "Unga arga män i orten"-syndromet kopplat till socioekonomiska faktorer...? Varför utmärker sig människor i denna del av världen med att bete sig som svin, oavsett om de kallar sig ryssar eller sovjeter...?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
(Nedanstående har jag inte bekräftat då jag inte varit på plats och sett varken ryska soldater eller döda personer. Det kan mycket väl vara psyops från någon sida.
Så är du en person som tar illa vid när saker inte är bekräftade 100% sanna bör du sluta läsa här.)

Verkar som om ryssarna har fått i uppgift att städa upp i Mariupol.
20220406_134241~2.jpg

Är hemskt att räkna på det som nedan, men för faktans skull.
Räknar man lite på det så är det nog inte alla de skall städa upp.
1 kremering tar väl 1-3 h. Så säg 2 h lite avrundat.
5000+ döda i staden. Låt oss säga 1/10 av dessa är döda som torterarats, våldtagits och avrättats under fångenskap. Så 500 döda på kanske 2 krematoriet ger fortfarande 20 dagar med dem igång 24/7.
Om uppgifterna stämmer så är det nog bara de allra värsta krigsbrotten de gör sig av med.

Edit: satellitbilder skulle lätt kunna bekräfta något dylikt ifall det förekommer och jag tror inte underrättelsetjänst i väst inte skulle publicera bekräftelser på dylikt om det finns.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bullshit!

Ingen dör av att vattnet slutar rinna i kranen eller att iPaden inte går att ladda, det finns hela länder som saknar el och rinnande vatten.

Det tvingar folk att leva utan el och söka vatten på annat vis, och förmodligen tvingar det folk på flykt till ställen där det finns vatten.

Att buntbanda ihop händerna på civila och ställa dom på knä på gatan och skjuta dom i huvudet framför sina barn är NÅGRA snäpp värre.

Jag pratade med en bekant i Colombia för en vecka sedan, vattenledningen till HELA STADEN hade pajjat, så dom samlade regnvatten.
Det bor ett par millioner människor i den staden.

Edit, tog bort bilden då den var från ett par månader sedan, då samma sak hände i en annan stad i Colombia
Vad du säger är med andra ord
att bombningen av vattenanläggningar och elförsörjning inte påverkar civilbefolkningen över huvudtaget i Jugoslavien och Irak ?

Här i Sverige skulle det få katastrofala konsekvenser. I samma ögonblick som strömmen försvinner kan inte affärerna längre sälja en enda pryl för kassaapparaterna inte längre fungerar.
Och böterna för försäljning utan fungerande kassaapparat ligger på ca 5000kr för en gång, ca 20000kr för två ggr.
Alla bensinstationer stoppar så alla livsmedeltransporter upphör.
Och var skulle jag få vatten ifrån här i Majorna ?
Cykla till Sisjön ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad du säger är med andra ord
att bombningen av vattenanläggningar och elförsörjning inte påverkar civilbefolkningen över huvudtaget i Jugoslavien och Irak ?

Här i Sverige skulle det få katastrofala konsekvenser. I samma ögonblick som strömmen försvinner kan inte affärerna längre sälja en enda pryl för kassaapparaterna inte längre fungerar.
Och böterna för försäljning utan fungerande kassaapparat ligger på ca 5000kr för en gång, ca 20000kr för två ggr.
Alla bensinstationer stoppar så alla livsmedeltransporter upphör.
Och var skulle jag få vatten ifrån här i Majorna ?
Cykla till Sisjön ?

Visst påverkar det civilbefolkningen.
Men i ett krig tror jag inte det utdelas böter för försäljning utan kassa-apparat

Jag tror att du glatt skulle cykla till närmsta vattendrag med tjänligt vatten om alterativet var att få händerna buntbandade bakom ryggen, bli utsläpad på gatan och dina barn får välja om dom vill se på när deras mamma våldtas eller du blir skjuten.

Proportioner för helvete!

Att infrastruktur slås ut får man räkna med i krig, det är därför precis ALLA rekomenderar att man ska ha vatten lagrat och en batteriradio/ficklampor/alternativ matlagning osv, i händelse av kris och KRIG

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati