Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ryssarna verkar inte ens bry sig om att lögnerna går att motbevisa.
U: -"Ni har mördat civila människor på gatorna!"
R: -"Dom lades dit efter vi drog oss undan."
USA: -"Vi har sattelitbevis på att de låg där innan."

Ukrainas "skådespelare" lades alltså dit två veckor i förväg för att "sätta dit" ryssarna?

Hur många av sina egna byggnader, fabriker, skolor, sjukhus och dagis har Ukraina nu bombat för att ställa till det för Ryssland?
10000, 20000, 50000?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Var och en får naturligtvis bilda sig en egen uppfattning efter egen källkritik, men när det gäller "modiga" ryska soldaters beteende ute i fält så råder det - i alla fall för mig - inga som helst tvivel om att de är svin som helt ohejdat ger sig på civila människor, kvinnor, barn och gamlingar.

Den som är intresserad av historia kan läsa hur mycket som helst från gamla tider långt innan ett informationskrig fördes parallellt med det militära kriget. Det finns skrifter och berättelser om detta från norra Sverige i början av 1800-talet. Samma sak med Karelen och södra Finland 1939-1940. Samma sak med Polen, Tyskland och centraleuropa 1944-1945. Samma sak med moderna krig under Putins ledning.

En dålig kombination av östslaviska gener (*) och att de mer eller mindre utbildas i denna typ av krigföring, och inget har ändrats oavsett om överheten är tsaren, Stalin eller Putin.

(*) = ren och skär rasbiologi, jag vet. Men det räcker ju med att titta på några enstaka av de miljoner ryska "dashcam-videos" som finns på Youtube. Redan där och då förstår man ju att något i deras genetik leder till impulskontroll nolla...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur svårt kan det vara att kolla om det verkligen är the Mayor?
Måste finnas massor med bilder på honom…
Detta med identifiering av döda är lite som med dödförklaring.. Identitet fastställs inte av press eller dig och mig.

Även om det känns både fel och svårt behöver vi förhålla oss på rätt sida skiljelinjen även om Ryssen inte har några som helst problem att ljuga sig blå.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Stageade? Du menar att dom hyr in skådespelare att spela lik?

Ryssarna själva har filmat och delat när dom begår krigsbrott, dom behöver absolut ingen hjälp av Ukraina med att sprida det.
Jag menar att det är lätt att exempelvis placera ut lik eller rensa bort spår efter att "civila" dödsoffer har burit vapen för att det ska se värre ut än vad det är. Media måste förhålla sig till denna möjlighet.
Jag säger dock inte att jag tror att det har gjorts i just detta fall, bara att möjligheten måste vägas in i hur man rapporterar när man blir runtvallad av den ena sidan i konfliken.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag menar att det är lätt att exempelvis placera ut lik eller rensa bort spår efter att "civila" dödsoffer har burit vapen för att det ska se värre ut än vad det är. Media måste förhålla sig till denna möjlighet.
Jag säger dock inte att jag tror att det har gjorts i just detta fall, bara att möjligheten måste vägas in i hur man rapporterar när man blir runtvallad av den ena sidan i konfliken.
Det finns ju satellitbilder sedan flera veckor tillbaka på kropparna så de verkar ju inte vara utplacerade iaf.
Men man ser ju inte ev vapen eller om kropparna bakbundits i efterhand såklart.

Man får applicera 10% skepsis på Ukrainas bilder och 112% på Rysslands.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilket för övrigt är högst oklart om det är olagligt, eftersom polisen inte ingriper.

Men att demonstrera utanför en ambassad är mig veterligen inte olagligt.
Jag såg snarare framför mig att någon bakbunden med lite teaterblod lägger sig på gatan utanför ambasaden där denne riskerar att bli överkörd. Vilket säkert är någon form av störande av ordning eller vad det nu heter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Krig är krig och det är hemska saker som görs. Krigsskadade soldater utan ledning spårar till slut alltid ur eller ännu värre när ledningen spårar ur själv. Först slutar man ta fångar, sen slutar allt liv spela någon roll. Det är när dessa saker görs mot civila blir det extra hemskt.
Bevisläget är oftast svårt, men vi lever i en nutid där OSINT/media gör att dylika saker belyses på ett helt annat sätt än tidigare. Det kan ta en stund men ofta kommer sanningen fram.

Sen finns det vissa situationer där förklaringen bara är hemsk även om alla fakta inte finns att tillgå.
Som de där 5 nakna & skjutna kvinnorna som någon lagt bildäck/bråte på och försökt att elda upp på ett område som tills nyligen kontrollerades av Ryssarna.
Råkade de bara klä av sig nakna innan de sköts och varför försökte någon sen elda upp dem?
Eller den nakna 10-åriga flickan med trasigt underliv som låg skjuten med resten av sin familj i källaren där Ryssland nyss härjade.

Ryssland måste stoppas och hållas ansvarig för vad som skett och fortsätter att ske.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Krig är krig och det är hemska saker som görs. Krigsskadade soldater utan ledning spårar till slut alltid ur eller ännu värre när ledningen spårar ur själv. Först slutar man ta fångar, sen slutar allt liv spela någon roll. Det är när dessa saker görs mot civila blir det extra hemskt.
Bevisläget är oftast svårt, men vi lever i en nutid där OSINT/media gör att dylika saker belyses på ett helt annat sätt än tidigare. Det kan ta en stund men ofta kommer sanningen fram.

Sen finns det vissa situationer där förklaringen bara är hemsk även om alla fakta inte finns att tillgå.
Som de där 5 nakna & skjutna kvinnorna som någon lagt bildäck/bråte på och försökt att elda upp på ett område som tills nyligen kontrollerades av Ryssarna.
Råkade de bara klä av sig nakna innan de sköts och varför försökte någon sen elda upp dem?
Eller den nakna 10-åriga flickan med trasigt underliv som låg skjuten med resten av sin familj i källaren där Ryssland nyss härjade.

Ryssland måste stoppas och hållas ansvarig för vad som skett och fortsätter att ske.
De hade varit för vadå, en vecka? Nej, det är modus operandi avseende rysk ”krigföring”/terrorism.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Luktar det inte lite fälla om det där?
Kanske..?
De flesta förband roterar ju iofs in i östra Ukraina igen efter att ha fått möjlighet att posta hem sina fynd.

På tal om det ställer jag mig lite undrande till varför tillfångatagna ryska löjtnanter bär denna utrustning. Är det standard inom ryska militären?
20220405_135057.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...