Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fria ryska val...

Det är ju ungefär som att slänga sig med uttrycken Hondas vackra design eller KTM's suveräna garantiåtaganden...
Kan ändå tycka det är humor på minst två sätt att det var ryska valobservatörer på plats när jag röstade 2018.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att det huvudsakligen handlar om nyttiga idioter. Jag har en bekant/kollega som regelbundet skickar länkar med allehanda skit via Messenger. Det har han alltid gjort, mycket klimatförnekande och annat som alternativ media spridit men nu tror jag det är mycket Putinkramande. Fast jag är inte säker för jag tittar i princip aldrig på skiten han delar.

Dessutom har han hjärntvättat sin fru till samma idéer för hon delar ogenerat sån skit öppet på Facebook och förstår nog inte hur korkad hon framstår.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ryska valobservatörer på plats för att bevaka ett svenskt val...? I så fall handlar det väl om något av dessa scenarion:

1) Ren informationsinhämtning i syfte att rigga framtida svenska val.

2) Enbart få till stånd ett foto som visar "observatören" på plats, något som senare kan vridas och vinklas i lokal rysk media. Typ "se på min bild, jag var där och jag såg minsann hur det fuskades helt öppet...".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror att det huvudsakligen handlar om nyttiga idioter. Jag har en bekant/kollega som regelbundet skickar länkar med allehanda skit via Messenger. Det har han alltid gjort, mycket klimatförnekande och annat som alternativ media spridit men nu tror jag det är mycket Putinkramande. Fast jag är inte säker för jag tittar i princip aldrig på skiten han delar.

Dessutom har han hjärntvättat sin fru till samma idéer för hon delar ogenerat sån skit öppet på Facebook och förstår nog inte hur korkad hon framstår.
Garanterat anti-vax kvinna som gillar tarot.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ryska valobservatörer på plats för att bevaka ett svenskt val...? I så fall handlar det väl om något av dessa scenarion:

2) Enbart få till stånd ett foto som visar "observatören" på plats, något som senare kan vridas och vinklas i lokal rysk media. Typ "se på min bild, jag var där och jag såg minsann hur det fuskades helt öppet...".
Nej det var något med Osse och det var omtalat.

Det är tragiskt att det behövdes, och det är bara sinnessjukt att Ryssland fick uppdraget. Tyvärr har ju vänstern tappat bort valsedlar många gånger, det kanske inte är så smart att "tappa bort" saker, men sådant bekommer inte vänstern.

"Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, förkortat OSSE, är en internationell organisation som arbetar med "tidiga varningar, konflikthantering, riskhantering och återuppbyggnad" i Europa och organisationen bildades 1975."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nej det var något med Osse och det var omtalat.

Det är tragiskt att det behövdes, och det är bara sinnessjukt att Ryssland fick uppdraget. Tyvärr har ju vänstern tappat bort valsedlar många gånger, det kanske inte är så smart att "tappa bort" saker, men sådant bekommer inte vänstern.

"Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, förkortat OSSE, är en internationell organisation som arbetar med "tidiga varningar, konflikthantering, riskhantering och återuppbyggnad" i Europa och organisationen bildades 1975."

Nu får du ändå ge dig med ditt pushande om valfusk i Sverige. Det ÄR ett ryskt narrativ och att dra upp det i tid och otid är att gå deras ärenden. Bara se hur bra det fungerat i USA. Du vet allt det här innerst inne, även om du aldrig kommer erkänna det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu får du ändå ge dig med ditt pushande om valfusk i Sverige. Det ÄR ett ryskt narrativ och att dra upp det i tid och otid är att gå deras ärenden. Bara se hur bra det fungerat i USA. Du vet allt det här innerst inne, även om du aldrig kommer erkänna det.
Nej det vet jag faktiskt inte innerst inne och jag ser noll koppling till Ryssland.

Jag gick en utbildning för många år sedan tillsammans med en chef på riksdagens utredningstjänst. Detta var året efter SD kom in i riksdagen. Han satt och bredde ut sig och sina bekymmer, dvs att han och hans team inte ville dela med sig av information till SD.

Den som påstår att SD inte motarbetas av en massa olämpliga människor är ju bra blind, nästan lika blind som den som inte förstått vad som hände i USA, dvs att demokraterna lade åtta år (2000-2008) på att påstå att GwB valdes illegitimt, och sedan fyra år till (2016-2020) på att falskt anklaga Trump för ryskt samröre.

Har du sett vilka som är valarbetare? Det är samma aktivister som limmar fast sig på Centralbron. Har du sett vilka som är journalister? Har du sett vilka som är "mannen på gatan"?

Igen, det här har inget med Ryssland att göra.

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Här kan ni få lite liverapportering från Ukraina av en som bor där

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej det vet jag faktiskt inte innerst inne och jag ser noll koppling till Ryssland.
........
Igen, det här har inget med Ryssland att göra.
Jo, det har till 95% med rysk påverkan att göra. Resterande 5% är högerpopulisternas försök att spinna påståendet om valfusk lika lyckat som alt-right gjorde i USA.
Och där var det rysk påverkan bakom det hela.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, det har till 95% med rysk påverkan att göra. Resterande 5% är högerpopulisternas försök att spinna påståendet om valfusk lika lyckat som alt-right gjorde i USA.
Och där var det rysk påverkan bakom det hela.
Det där är CNN fantasier som ingen kunnat belägga, helt i klass med andra spektakulära konspirationsteorier.

Det här kommer vara bli ett ja nej ja nej ja nej ja nej resonemang oss emellan.
Belägg ditt case med lite mer eller så lämnar jag denna del av diskussionen nu.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det där är CNN fantasier som ingen kunnat belägga, helt i klass med andra spektakulära konspirationsteorier.

Det här kommer vara bli ett ja nej ja nej ja nej ja nej resonemang oss emellan.
Belägg ditt case med lite mer eller så lämnar jag denna del av diskussionen nu.

Nej, jag kollar inte ens på CNN. Men sakerna har kunnat beläggas ganska ordentligt av alla förutom de som är faktaresistenta.

Tänker inte belägga något du faktiskt kan goola fram själv via diverse säkerställda källor. Så det är lika bra att du lämnar diskussionen om valfusk i Sverige (i denna tråd åtminståne ? ).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, jag kollar inte ens på CNN. Men sakerna har kunnat beläggas ganska ordentligt av alla förutom de som är faktaresistenta.

Tänker inte belägga något du faktiskt kan goola fram själv via diverse säkerställda källor. Så det är lika bra att du lämnar diskussionen om valfusk i Sverige (i denna tråd åtminståne ).
Tvärtom, trots alla utredningar som gjorts så finns fortfarande ingen rysk dynga som skvätter på Trump.
Det vore ett ryskt synsätt att jag skall bevisa att det inte gör det.
Men du vill ha en ny ja nej ja nej ja nej ser jag.

Du behöver inte kalla mig faktaresistent förresten, tacksam om du hyfsar språket lite. Tack.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Whataboutism. De ville framställa svenska val som ”osäkra” och så tvivel inte bara hemma i Ryssland utan även hos de svenskar som trodde att Ryssland väl inte kan ljuga…

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SItter och skrollar igenom lite ryska medier. Har inte gjort det sista veckan typ. Damn vad de skruvat upp retoriken nu.

Bland annat hävdar de att alla Ukrainare är nazister och ligger bakom alla saker som de själva gjort. Allt skall förvrängas och skruvas till att det är Ukraina eller väst som gör det och alla är nazister. Sen förordar de att:
(Google översättning av den ryska propagandan från RIA novosti)

"Nazisterna som tog till vapen borde förstöras maximalt på slagfältet. Ingen väsentlig skillnad bör göras mellan APUoch de så kallade nationella bataljonerna, samt det territoriella försvaret som förenade dessa två typer av militära formationer. Alla är lika involverade i extrem grymhet mot civilbefolkningen, lika skyldiga till folkmordet på det ryska folket, följer inte krigets lagar och seder. Krigsförbrytare och aktiva nazister bör exemplariskt och exponentiellt straffas"

"likvidering av väpnade nazistiska formationer (vilket betyder alla väpnade formationer i Ukraina, inklusive Ukrainas väpnade styrkor), såväl som den militära, informations- och utbildningsinfrastruktur som säkerställer deras verksamhet"

Det är inte lite som det pratet som fördes av tredje riket innan och under WWII.
Trodde faktikst inte att man under sin livstid skulle få se ett till sådant rike växa fram.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr är det ungefär samma retorik och tankemönster. Ukraina skall upphöra som stat.

Därav medförandet av fältkrematorier och polisstyrkor. Organiserat folkmord var - och är - planen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept