Ska man vara orolig för Ryssland?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ryssen verkar tycka det är ok så?

Nej, tvångsförvaltning intill dess att de passerar ett par generationer. Radera deras krigsmakt. Det är rimligt däremot.
Det håller jag med om är en bra lösning. Hur man ska uppnå det är inte helt klart dock...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Rövhål brukar komma fram vid krig. De äckligaste sortens människor verkar (kanske föga förvånande) frodas i de situationerna.
Och även om man gärna vill intala sig att det är något ryskt, så är man jävligt naiv om man tror att det är på något sätt begränsat till ryssar och ryska armen.
Det är svårt att minnas någon större väpnad konflikt där sånt här skit inte rapporterats. I regel på bägge sidor. Bara några år sedan vi såg filmer på amerikaner som filmat sig själva och massakera civila från helikopter medan de leker call of duty tex.

Här bör styrkas att jag med det absolut INTE på något sätt förminskar eller försvarar ryssarnas agerande. Tvärt om. Men att beskylla detta på civila ryssar (varav många garanterat vill ha detta krig lika lite som vi andra) som folk avgränsat per nationalitet är förkastligt, det är varesig legitimt eller på något sätt konstruktivt. Tillika att tro att det på något sätt är begränsat till "dem", är vansinnigt naivt. Det finns tyvärr gått om as i genpoolen och det genomsyrar alla nationaliteter, kön, samhällsklasser, etc.

Grejen med Ryssland idag, som inte är unikt, men ändå extremt i ett relativt modernt land är att denna typ av människor leder landet helt okontrollerat, utan fungerande motstycke.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en alldeles utmärkt idé att radera Rysslands krigsmakt. Sedan kan omvärlden turas om att garantera deras gränser.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ukrainarna, samma folk boendes på andra sidan om ett streck på en karta verkar ha blivit civilicerade sedan dom slapp kommunismens ok när muren föll.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Civila bombas redan varje dag i Ukraina men det kanske du har missat?
Det har jag inte missat. Jag noterar att du tycker att lösningen är att bomba ännu fler civila. Jag tycker inte att man ska bomba civila alls.

Du slängde ur dig ett rent känsloargument att man borde bomba sönder hela Ryssland. Jag tror inte ens du tycker det är en bra lösning men mycket kan sägas i stridens hetta. Sov på saken så tror jag du inser att bomba ännu fler civila inte är lösningen på att civila bombas.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ett stigande antal bönder upplever att felparkerade bandfordon stör deras arbete och riskerar att påverka skördeutfallet.

Finland to the rescue!
En instruktionsfilm i hur man bärgar vanligen förekommande typer av bandfordon.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Rövhål brukar komma fram vid krig. De äckligaste sortens människor verkar (kanske föga förvånande) frodas i de situationerna.
Och även om man gärna vill intala sig att det är något ryskt, så är man jävligt naiv om man tror att det är på något sätt begränsat till ryssar och ryska armen.
Det är svårt att minnas någon större väpnad konflikt där sånt här skit inte rapporterats. I regel på bägge sidor. Bara några år sedan vi såg filmer på amerikaner som filmat sig själva och massakera civila från helikopter medan de leker call of duty tex.

Här bör styrkas att jag med det absolut INTE på något sätt förminskar eller försvarar ryssarnas agerande. Tvärt om. Men att beskylla detta på civila ryssar (varav många garanterat vill ha detta krig lika lite som vi andra) som folk avgränsat per nationalitet är förkastligt, det är varesig legitimt eller på något sätt konstruktivt. Tillika att tro att det på något sätt är begränsat till "dem", är vansinnigt naivt. Det finns tyvärr gått om as i genpoolen och det genomsyrar alla nationaliteter, kön, samhällsklasser, etc.

Grejen med Ryssland idag, som inte är unikt, men ändå extremt i ett relativt modernt land är att denna typ av människor leder landet helt okontrollerat, utan fungerande motstycke.
Så är det. Det har även rapporterats om ukrainska militärer som begått krigsbrott. Med högsta sannolikhet inte i närheten av ryssarnas brott men likväl brott.

Att vilja bomba sönder 140 miljoner människor för att deras styre, som dessutom råkar vara en diktatur, begår brott är allt annat än rationellt. Samtidigt har jag förståelse för känslan bakom ett sådant resonemang. Jag minns när jag var i yngre tonåren och 9/11-attackerna precis varit. Tänkte själv att man borde bomba sönder hela Afghanistan då. Jag blev vuxen, NisseHt blev det inte.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ryssland har ett minst sagt tveksamt förflutet vad gäller mänskliga rättigheter i såväl fred som krig och det är nära till känslan att tvångsförvaltning är bästa lösningen. Jag tror dock att de flesta egentligen inser att tvång föder mer våld, motstånd och mörker både för det Ryska folket och deras grannar.
Det känns idag långt till att lyckas humanisera Ryssland men vi har sett att det kan gå fort när man ger människor hopp, utbildning och möjligheter att påverka sin framtid.
De Sovjetstater som blev självständiga för 30år sedan har lyckats olika bra men det verkar inte som att exempelvis Baltikum var ett hopplöst fall.

Jag har besökt Ryssland ett par gånger och förvånats över den mänskliga värme jag mött. Det är långt ifrån ”Ryssar på charter” vilka i regel är de totalt vidriga översittarna som styr landet.
Frågan är hur vi kan hjälpa Ryssarna att hitta rätt väg mot en framtid som är ljus och säker för oss alla.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ryssen på gatan verkar ha sin åsikt klar....
https://www.reddit.com/r/poland/comments/tuuw96
Nu får jag nog ändå poängtera att jag anser att videon ovan är i kategorin när det gjordes de där klippen i USA när de frågar folk om saker och de spottar ur sig helt bizarra kommentarer.

Och jag anser inte att ryska folket är skyldiga till allt som sker i Ukraina. De bör ej heller kollektivt bombas eller bestraffas på ett dylikt sätt.
De skyldiga är ledningen, befälen som tappat kontrollen eller till och med uppmuntrat sakerna och de enskilda soldaterna.
Sanktioner är en annan sak. Dessa bör vara hårdare tills maktskifte skett. Det skall kosta att ha en diktator som vald ledare. För han är vald hur man än vrider och vänder på det.
Sen är den ryska befolkningen hårt ansatt av propaganda och flertal sväljer den med hull och hår. Det gör folk här i Sverige med. Så man får ha lite förståelse att alla inte ser eller förstår vad som sker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Play stupid games, win stupid prizes

Russian workers in Finland draw Z-symbols on their lockers etc.

So much about the Russians living in the west being any different.”

Problemet är ett folk med en grandios självbild. Ukraina ska inordnas under det ryska herrefolket. De som inte är villiga, dödas.
Låter det bekant? Konvertera eller dö? Mm.
Nja, så beter sig inte ryssar i tex Estland.

Vad gäller Sveriges försvarsmakt är den varken bättre eller sämre pga Ryssland och det blir inte mer eller mindre lämpligt med pride/vänster trams i försvaret i och med Ryssland, två helt olika frågor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Absolut, inte alla Ryssar...
Men den ryska militären samt deras välspacklade kärringar som hejar på kriget, och förser sig med nystulna Ukrainska smycken osv.
Jag hörde ett avlyssnat telefonsamtal hem från en soldat som beskrev misären, att dom inte fick mat osv, och kärringen där hemma läste upp en lista på vilka grejor hon ville att han skulle stjäla, dyra parfymer och väskor...

Dom och deras bostäder kan gärna bombas till stenåldern.
Känns ju faktiskt lite uppdiktat. Varför vore ett sådant samtal intressant att avlyssna och sedan publicera?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, så beter sig inte ryssar i tex Estland.

Vad gäller Sveriges försvarsmakt är den varken bättre eller sämre pga Ryssland och det blir inte mer eller mindre lämpligt med pride/vänster trams i försvaret i och med Ryssland, två helt olika frågor.
Vad yrar du om?
Det har gång efter annan från påstådda ”Sverigevänner” att det behövs en riktig hårdnackad armé likt ryska, inte svenskt fjolleri, etc. Nederlagsdoktriner om att ”vi skulle minsann inte stå emot en minut, än mindre en vecka” och dylikt från dessa Putinistslödder med svenska som språk.

Jo, vi vet nu med ganska gott underlag vilka som är att räkna med… väljer bort denna ryska kultur 8 dagar i veckan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad yrar du om?
Det har gång efter annan från påstådda ”Sverigevänner” att det behövs en riktig hårdnackad armé likt ryska, inte svenskt fjolleri, etc. Nederlagsdoktriner om att ”vi skulle minsann inte stå emot en minut, än mindre en vecka” och dylikt från dessa Putinistslödder med svenska som språk.

Jo, vi vet nu med ganska gott underlag vilka som är att räkna med… väljer bort denna ryska kultur 8 dagar i veckan.

Det är så klart olämpligt och i efterhand klart infantilt språkbruk men det gör det inte mer eller mindre lämpligt att försvaret deltar i Pride, som exempel på dåligt omdöme.

I övrigt kommenterade jag att gemene exilryss inte verkar fira det som pågår.

Hoppas du nu har fått klart för dig vad jag yrar om.

Berätta vilka som är att räkna med, ytterst få verkar ju ta sig till Ukraina, så det kanske inte är så många att räkna med trots allt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept