Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns väl något internationellt avtal gällande landbrygga till Kaliningrad?
Stänger dom den landbryggan kommer definitivt kriget eskalera.
Jag skulle tro att alla avtal gäller så länge fred råder
Det var ju inga problem att stänga luftrummet, trots internationella avtal
Finnarna stänger nu sista järnvägslinjen över gränsen.

Rent generellt tror jag Putler underskattade västs vilja att ta till sanktioner, han trodde nog att vi skulle vara rädda för att sanktionera honom för att han sitter på gaskranen till tyskland.

Förövrigt såg jag att den ryska ambassadens personal på Irland börjar frysa snart, dom får ingen påfyllning av gas/olja :lol

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om man inte vet om det är sant kanske det är bättre att inte sprida det.
Till skillnad från falska påståenden om t.ex. valfusk ,som vissa envisas med att dra upp, så lär vi märka om några dagar om detta stämmer.
Själv är jag inte säker även om både Polen och mest Estland är på hugget just nu och mycket väl skulle kunna tänka dig att göra det.
Det skulle nog kunna leda till en eskalering av kriget i så fall. I första fasen skulle nog skeppa det via Östersjön öka rejält för att sen gå över på en väpnad konflikt för att skapa en landkorridor. Det är ju inte allt för många mil de måste säkra för att uppnå det.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror de snällt kommer ta sjö/luftvägen från Peter. Går man in ett NATO-land är det game over på riktigt. Den Ryska björnen har skabb och saknar rätt många tänder...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ryssen har fimpat elen på Gotland.

Buy quality - Cry once
Jag har jobbat på Gotland. Visserligen för snart 40 år sedan. Elavbrott var redan då vanligt. Ingen ström i upp till en timme flera gånger i veckan, var rutin enligt Gotlänningarna.
Jag gissar på strul med omformarna till högspänd likström(?) för undervattenskabeln.
Och så tar det upp till en timme att koppla om till nästa omformare.
Dom borde ha 3 omformare i varje ände av kabeln.
Den som är i drift, den som står i reserv och den man gör service på just då.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Jag har jobbat på Gotland. Visserligen för snart 40 år sedan. Elavbrott var redan då vanligt. Ingen ström i upp till en timme flera gånger i veckan, var rutin enligt Gotlänningarna.
Ja, Rysk inkompetens innebär nog att de får svårt att sänka vårt elnät medan Svensk inkompetens innebär att det går ner ändå...

Är det en vinst för Sverige?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Till skillnad från falska påståenden om t.ex. valfusk ,som vissa envisas med att dra upp, så lär vi märka om några dagar om detta stämmer.
Själv är jag inte säker även om både Polen och mest Estland är på hugget just nu och mycket väl skulle kunna tänka dig att göra det.
Det skulle nog kunna leda till en eskalering av kriget i så fall. I första fasen skulle nog skeppa det via Östersjön öka rejält för att sen gå över på en väpnad konflikt för att skapa en landkorridor. Det är ju inte allt för många mil de måste säkra för att uppnå det.
Ja jag vet inte om just du ska prata om falska nyheter.. Hur många false flag har du rapporterat?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns inget rapporterat om det estniska påståendet i estnisk media. Det finns ett rykte.
Numera sprids det här också.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja jag vet inte om just du ska prata om falska nyheter.. Hur många false flag har du rapporterat?
Du är nog inte rätt person att komma med det påståendet... Men nu skall vi inte vara elaka här. Vi kommer inge vart med det :7peta

Jag skrev: "Om detta stämmer, tror vi att kriget kommer sprida sig för att kunna försörja Kaliningrad?"
Det är information som publicerats och som ledde till att jag hade en frågeställning om hur det skulle kunna utvecklats.
Jag tycker att det är fullt legitimt att både publicera länken, informationen och ställa frågan. Jag poängterar även att jag inte vet om informationen är korrekt för att folk som tror på allt som de läser på nätet inte skall utgå från att den är sann.
De andra tillfällena så har jag t.ex. ställt en fråga ifall en händelse är början till något annat. Det är fullt legitimt att ställa frågan. Det är inte att säga att en false flag skulle ägt rum. Att inte få diskutera saker innan de bekräftats av (Hur bekräftar man något btw? Är det saker jag själv upplever som gäller eller får man räkna in saker andra upplever i bekräftade händelser?) är ju en ganska dum form av censur som du förväntar dig av folk. Du måste förstå skillnad på när någon tar upp något och när man påstår något som en sanning..?

Jag ser däremot gärna fram emot en diskussion om saker som att det inte finns något i t.ex. estnisk media om det. Den informationen leder diskussionen vidare, även om detta i sig ännu inte är en bekräftelse på att inte kommer komma upp inom de närmaste dagarna. Att felaktigt hävda att jag skulle sprida falska nyheter och vilja att jag skulle självcensurera mig, gör inte det.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag gissar på strul med omformarna till högspänd likström(?) för undervattenskabeln.
Och så tar det upp till en timme att koppla om till nästa omformare.
Dom borde ha 3 omformare i varje ände av kabeln.
Den som är i drift, den som står i reserv och den man gör service på just då.
Ett gäng stockholmare som kopplat in sina Teslor på laddning i hamnen och överbelasta hela öns elsystem?

(Ovanstående är ett skämt för de som har svårt att förstå det)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag skrev: "Om detta stämmer, tror vi att kriget kommer sprida sig för att kunna försörja Kaliningrad?"
Det är information som publicerats och som ledde till att jag hade en frågeställning om hur det skulle kunna utvecklats.
Jag tycker att det är fullt legitimt att både publicera länken, informationen och ställa frågan. Jag poängterar även att jag inte vet om informationen är korrekt för att folk som tror på allt som de läser på nätet inte skall utgå från att den är sann.
De andra tillfällena så har jag t.ex. ställt en fråga ifall en händelse är början till något annat. Det är fullt legitimt att ställa frågan. Det är inte att säga att en false flag skulle ägt rum. Att inte få diskutera saker innan de bekräftats av (Hur bekräftar man något btw? Är det saker jag själv upplever som gäller eller får man räkna in saker andra upplever i bekräftade händelser?) är ju en ganska dum form av censur som du förväntar dig av folk. Du måste förstå skillnad på när någon tar upp något och när man påstår något som en sanning..?
Så är det ju. Och man behöver inte ha en åsikt för huruvida det man postar är sant eller falskt bara för att man har en fundering i saken. Man behöver inte ens ha en direkt åsikt i frågan innan man postar, kanske är samtalet som blir av postningen något som leder fram till att man kommer fram till en åsikt.

Som det här noterar jag som en fråga som skulle vara trevligt att få svar på. Stämmer "översättningen" till att börja med?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Det finns inget rapporterat om det estniska påståendet i estnisk media. Det finns ett rykte.
Numera sprids det här också.
Det pågår självklart samtal om det iaf och Ukraina försöker nog elda på genom att gå ut i media för att få västländerna att framstå som flata om de "backar". Man verkar ha gjort likadant vad gäller en del vapenleveranser och extra tydligt har det varit när det gäller de Polska MIG:arna.

Om vi nu säger att landvägen till Kaliningrad (eller ska vi kalla det Königsberg?) skulle stängas så är frågan om Finland/Estland även teoretiskt skulle kunna stänga sjövägen genom att dela upp den smala remsa internationellt vatten som delar länderna i viken?
Det är ju definitivt mindre än 12 sjömil mellan land och den nuvarande gränsen för respektive lands territorialvatten men finns det ytterligare regler att förhålla sig till?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vilka påståenden är falska?

Retorisk fråga då jag vet att du inte kommer svara. Vet att du brukar häva ur dig falska påståenden och sen inte stå för dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Retorisk fråga då jag vet att du inte kommer svara. Vet att du brukar häva ur dig falska påståenden och sen inte stå för dem.
Håll snattran! Socialdemokratin är nöjd, då är det bra! Sluta fråga så jävla mycket!!!!!!!!!!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Moldaviden får hjälp att hantera flyktingar från Ukraina. Kan förklara den oväntade besöket av västligt militärt flyg till Moldavien tidigare i veckan som gick.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kan du inte starta Den STORA Valfuskråden i OT2 så samlar vi allt sånt där?

Vettig taktik att nå ut till Ryssarna, även om det kommer att ta tid innan det har någon egentlig effekt på samhället i stort.
"de tre stora VPN-tjänsterna Amnezia VPN, Proton och Highload VPN kommer att erbjuda kostnadsfri tillgång till bland annat sociala medier, BBC och Euronews för användare i Ryssland."

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kan du inte starta Den STORA Valfuskråden i OT2 så samlar vi allt sånt där?

Vettig taktik att nå ut till Ryssarna, även om det kommer att ta tid innan det har någon egentlig effekt på samhället i stort.
"de tre stora VPN-tjänsterna Amnezia VPN, Proton och Highload VPN kommer att erbjuda kostnadsfri tillgång till bland annat sociala medier, BBC och Euronews för användare i Ryssland."

Tänkte väl det. Du slänger ur dig ett påstående som visar sig vara falskt och sen står du inte för det. Like an open book.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept