Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Och varifrån kommer detta beteende...? Genetik, kultur, utbildning, vodkadimma eller hela paketet...? "Unga arga män i orten"-syndromet kopplat till socioekonomiska faktorer...? Varför utmärker sig människor i denna del av världen med att bete sig som svin, oavsett om de kallar sig ryssar eller sovjeter...?
Ja det kan man fundera på.
Knappast är det en enskild orsak, men att det är en kultur som sitter i väggarna är tydligt.

Vilket är varför jag för länge sedan påstått att Ryssland i den form som finns nu behöver upphöra att existera om det skall bli någon varaktig förbättring.

Putin är problematisk, men han är knappast hela problemet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Lite fortsättning på det där med ryssar som gräver skyttevärn i röda skogen. Nu med drönarfilmer och kartor.

Efter att ha läst detta så citerar jag åter:

Jag misstänker att det har mer att göra med att de skiter blanka fan i egna civila, precis som de gör med de Ukrainska, snarare än att de glömt något.

Jag tror att detta sträcker sig längre än att bara skita i civila...Gräver man ner sig i skyttevärn i världens mest radioaktiva jord så skiter man nog i sin egen hälsa också...Eller så har man återigen bommat hemläxan totalt. De framstår ju som fullständigt inkompetenta och just det här är ju snudd på material för Darwin Award...

Eller var befälen månne Sovjetiska ungdomar när Tjernobylolyckan inträffade...? För den inträffade ju aldrig om man lyssnade på sovjetisk media, så jorden man gräver ner sig i kan väl omöjligt vara radioaktiv...?

Karma bites back. Again.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Jag tror att detta sträcker sig längre än att bara skita i civila...Gräver man ner sig i skyttevärn i världens mest radioaktiva jord så skiter man nog i sin egen hälsa också...Eller så har man återigen bommat hemläxan totalt. De framstår ju som fullständigt inkompetenta och just det här är ju snudd på material för Darwin Award...

Eller var befälen månne Sovjetiska ungdomar när Tjernobylolyckan inträffade...? För den inträffade ju aldrig om man lyssnade på sovjetisk media, så jorden man gräver ner sig i kan väl omöjligt vara radioaktiv...?

Karma bites back. Again.
Tveksamt att den som sätter spaden i marken har både koll och gör ett aktivt val.

Den som gör valet att gräva värn har troligen koll, samt skiter blanka fan i att snubben med spaden får lite strålsjuka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Karma bites back. Again.

Det kan vara lite både och, Ryssarna tonade ju ner olyckan när den hände, och har väl inte undervisat om den i någon större utsträckning efter det.
(det är väl kanske inte något dom är stolta över direkt)
Soldater är ju oftast unga (och således födda ganska långt efter att det hände), och kanske inte alltid av den mest välutbildade delen av befolkningen.
Under sin utbildning avhumaniseras dom totalt, med ständig misshandel av varandra, alla som sticker ut slås ner, alla som har en åsikt tystas.
Säger befälen "Gräv" så frågar dom inte ens hur djupt, utan dom gräver slött och oengagerat (utom när befälen tittar på) tills dom får order om att göra något annat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och varifrån kommer detta beteende...? Genetik, kultur, utbildning, vodkadimma eller hela paketet...? "Unga arga män i orten"-syndromet kopplat till socioekonomiska faktorer...? Varför utmärker sig människor i denna del av världen med att bete sig som svin, oavsett om de kallar sig ryssar eller sovjeter...?
Kultur är envist, Alaska har fortfarande en säregen kriminalitet sedan guldsruschen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Läste att Vladimir Zjirinovskij hade dött. Skönt med positiva nyheter från Ryssland.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Intressant, en F35 flygandes västerut genom Polen slog på transpondern en stund, sände Squawk 7700 (Emergency) och slog sedan av transpondern igen.

Opera Snapshot_2022-04-06_214139_www.flightradar24.com.png

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ungern är redo att betala för rysk gas i rubel och är emot att exportera vapen från Ungern till Ukraina.
Det var ju inte helt oväntat. Sparka på Bryssel och slicka Moskva. Orban har ju implat samma typ av styre som Ryssland. Mediamonopol, oligarker och hela biddevitten. Enda bumpen hittills har varit att en av han penningpungspolare gjorde "skilsmässa". Polen försökte sig på något liknande tidigare men EU-pengarna var tydligen viktigare.

<edit>Hepp, Kremlins CCTV hackat av "The Black Rabbit World".
</edit>

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NATO's taktik har ju blivit att bomba vatten- och elförsörjning i Jugoslavien (Kosovokriget) och i Irak. Lika effektivt sätt slå ihjäl civilbefolkningen som skjuta den men billigare och mindre rubriker i media.
Nackdelen är ju att om man tänkt lite framåt så ger det inga pluspoäng och det kostar att återställa vatten och elförsörjning.
Som de verkar behandla mariupol kunde de väl lika bra hällt bomber över hela staden?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som de verkar behandla mariupol kunde de väl lika bra hällt bomber över hela staden?
De har ju gjort det?

Som framgått av övrig information om rysk krigföring och bakomliggande planer och metoder så är inte målet att Ukraina - eller ukrainare - skall ha någon framtid alls. Så det är inte ett problem att städer plundras, läggs i aska och befolkningen plågas ihjäl. Därför börjar man med bostadsområden, sjukhus, skolor osv. Befolkningen skall BORT. De som inte kan fly, otur för dem.

Helt enligt rysk doktrin.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De har ju gjort det?

Som framgått av övrig information om rysk krigföring och bakomliggande planer och metoder så är inte målet att Ukraina - eller ukrainare - skall ha någon framtid alls. Så det är inte ett problem att städer plundras, läggs i aska och befolkningen plågas ihjäl. Därför börjar man med bostadsområden, sjukhus, skolor osv. Befolkningen skall BORT. De som inte kan fly, otur för dem.

Helt enligt rysk doktrin.
Har de gjort det? Som jag skrev ursprungligen var min fråga baserad på att jag inte sett det i något endaste klipp eller läst det någonstans.
Sovjetunionen har väl någon motsvarighet till B52? Har de hällt mattor över Mariupol som US gjorde i Afghanistans berg?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har de gjort det? Som jag skrev ursprungligen var min fråga baserad på att jag inte sett det i något endaste klipp eller läst det någonstans.
Sovjetunionen har väl någon motsvarighet till B52? Har de hällt mattor över Mariupol som US gjorde i Afghanistans berg?
Som jag har förstått det, och jag har haft fel förut, så har Ryssarna flygbombat så mycket man vågat utan totalt luftherravälde.
Så man kan bara spekulera i vad Ryssarna gjort med fullt herravälde i luften.
Sedan har man öst på med raketer och vanligt artilleri så gott det går mot civila mål/områden.
Sen vet jag inte om det infrastrukturmässigt går att jämföra Mariupol med Afganistans berg?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom har inte luftherravälde, så dom skjuter artilleri, missiler och dom skuter även sönder allt dom ser med kanonerna på sina tanks.
Men dom har även bombat där dom törs, då mycket med clusterbomber.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati