Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här får gärna någon med bättre koll rätta mig, men tappar man så mycket muskelmassa på resten av kroppen brukar väl ansiktet hänga med också? Trotts kostison/steroid svullnad.

Måste nog granska lite tidigare videos med honom från sist året. Se om det verkligen är så stor skillnad mot nu.
Nja, så småningom följer ansiktet med, men det sväller ju som sagt av kortison/steroider i början

Edit: jag är inte sjukvårdsutbildad men har som sagt sett det på personer i min närhet

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om det är sant att branden var i ett kontrollrum för ryska spionsatteliter så har rysk intel om stridsläget avsevärt försämrats:

Är det så, så lär det vara sabotage eller så har planeterna helt plötsligt lagt sig på rak linje och turen står på Ukrainas sida.
Fast vem är denna Igor Sushko?
Hackat konto, fejk eller är han racingförare?

Han säger ju att den andra branden, som var på en kemifabrik, var det ställe där Ryssland framställer drivmedel för ryska militären.
Men Ryssland är ju en oljenation och de lär ha ganska många ställen att tillverka drivmedel till alla olika sorters fordon, flyg, mark och marin.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det så, så lär det vara sabotage eller så har planeterna helt plötsligt lagt sig på rak linje och turen står på Ukrainas sida.
Fast vem är denna Igor Sushko?
Hackat konto, fejk eller är han racingförare?

Han säger ju att den andra branden, som var på en kemifabrik, var det ställe där Ryssland framställer drivmedel för ryska militären.
Men Ryssland är ju en oljenation och de lär ha ganska många ställen att tillverka drivmedel till alla olika sorters fordon, flyg, mark och marin.
Det var drivmedel till ballistiska missiler, inte diesel...

Men jag har ingen aning om vem han är, ryssar som twittrar gör det sällan under eget namn, se till exempel Igor Girkin på Twitter, som mest definitivt inte är den Igor Girkin som "är förvarsminister i Donetsk" och var ansvarig för nerskjutningen av Malasia Airlines MH17

Det är också vanligt att ta namet av kända döda ryssar som sitt twitternamn i ryssland av någon anledning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dagens Expressen , papper, 4 experter DET BLIR PUTINS FALL
Teorierna Smärtsamt dödläge, Frusen konflikt, Fredsavtal
Nog om det

Vore det inte naturligt för Ryssland att sätta in kärnvapen mot Ukraina nu ?
Det gjorde ju USA mot Japan " för att spara amerikanska soldaters liv" var det väl ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dagens Expressen , papper, 4 experter DET BLIR PUTINS FALL
Teorierna Smärtsamt dödläge, Frusen konflikt, Fredsavtal
Nog om det

Det gjorde ju USA mot Japan " för att spara amerikanska soldaters liv" var det väl ?

USA satte in kärnvapen för att spara både amerikanska och japanska liv.

Dom konventionella bombningarna (som inte gjorde att japanerna gav upp) skördade enorma mängder liv också, men efter två nukes så insåg japanerna att om USA skulle fortsätta nukea Japan så skulle USA vinna hur som helst, dom visste dock inte att USA inte hade fler nukes färdiga (det fanns en tredje)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ryssland har ju deklarerat eller i alla fall sagt öppet att de vill ta Donetsk och Luhansk samt att de vill säkra landvägen till Krim. Det senare har de väl i princip gjort redan även om stålverket i Mariupol håller emot. Men rysk trupp rör sig ju fritt i Mariupol numera.
Man har även sagt att man vill säkra landvägen till Transinitrien, som egentligen tillhör Moldavien men som man redan petat runt i.
Nu till det stora problemt med det sista. Odessa.
Det är en stor stad som är väl förberedd på ett anfall.
Du kan inte rulla in med marktrupp hur som helst nu när de grävt ned sig och har utrustning för att stå emot.
Att komma havsvägen, som varit ett skäl till att ha landstigningsfartyg i vattnet utanför är också riskabelt numera då Ukraina kan sänka dem innan de ens är i närheten av staden.
Det mest logiska i läget när man vill nå Transinitrien är att helt sonika förinta delar av Odessa med kränvapen. Men då höjern man tempen på kriget så pass att väst inte står utanför utan går in med full styrka.
Så jag finner inte det troigt just nu.

Att använda kärnvapen mot framryckningen från norr. Den som är närmast till hands just nu är inte heller troligt. Man försöker nog uppnå det snarare med kraftig beskjutning och marktrupp.
Fast...
Nu 4-5 dagar in i den stora offensiven mot Donetsk och Luhansk, har man kommit någon vart? Jag tycker de mer eller mindre står på samma ställe som de började.
Någon by och eventuellt någon stad har de väl lyckas ta, men inte mera. Vi pratar om den stora offensiven som skall säkra Rysslands seger inför den stora segerparaden den 9 maj.
Skall de lyckas med det borde de ha kommit bra längre än så här.
1:a dagen besköt de ju hela frontlinjen med artilleri, sen ryckte de fram lite och stannade. Visst det regnade ganska bra i några dagar, men ändå.
Jag tror nästan att de kommer göra samma som de gjorde med framryckningen mot Kyiv.
Dvs. misslyckas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det mest logiska i läget när man vill nå Transinitrien är att helt sonika förinta delar av Odessa med kränvapen. Men då höjern man tempen på kriget så pass att väst inte står utanför utan går in med full styrka.
Så jag finner inte det troigt just nu.

Att använda kärnvapen mot framryckningen från norr. Den som är närmast till hands just nu är inte heller troligt. Man försöker nog uppnå det snarare med kraftig beskjutning och marktrupp.

Kärnvapen är en gräns NATO har dragit, drar han iväg ett par sådana så går NATO in.
(detsamma gäller bio eller kemvapen)

Sen nukear man inte gärna landområden man själv ska ha trupp i, till och med ryssar lärde sig nog det efter att ha grävt i Chernobyl.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Kärnvapen är en gräns NATO har dragit, drar han iväg ett par sådana så går NATO in.
(detsamma gäller bio eller kemvapen)

Sen nukear man inte gärna landområden man själv ska ha trupp i, till och med ryssar lärde sig nog det efter att ha grävt i Chernobyl.
NATO består av 30 länder. Vilka går in ?
Island med Fiskeflottan i Murmansk ?
Luxemburg med ALL IN på UNIBET ?
osv.
Kruxet är att jag inte tror att Biden blir omvald om USA kommer in i ett kärnvapenkrig med Ryssland. Och jag tror inte Macron blir vald om han gör samma sak.
Boris kanske ?

Inga problem tyckte USA som nukade Hiroshima och Nagasaki.
Vad säjs om Kiev och Lviv ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
NATO består av 30 länder. Vilka går in ?
Island med Fiskeflottan i Murmansk ?
Luxemburg med ALL IN på UNIBET ?
osv.
Kruxet är att jag inte tror att Biden blir omvald om USA kommer in i ett kärnvapenkrig med Ryssland. Och jag tror inte Macron blir vald om han gör samma sak.
Boris kanske ?

Det är enklare än så, vilka var det som garanterade Ukrainas säkerhet om Ukraina gav sina kärnvapen till ryssland?
Dom lovade ju Ukraina sitt skydd mot kärnvapen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är enklare än så, vilka var det som garanterade Ukrainas säkerhet om Ukraina gav sina kärnvapen till ryssland?
Dom lovade ju Ukraina sitt skydd mot kärnvapen.
Nja vad jag förstår lovade dom Ukraina sitt skydd om Ukraina gav bort sina kärnvapen.
Det löftet har dom redan brutit.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Såg även att man hade lyckats spåra lite större stölder som skett. Det hade stulits några skördetröskor, traktorer och en massa utrustning från en återförsäljare. Det var nya John Deere prylar. Dessa var utrustade med gps språning och hör och höpna att sakerna dök upp på en statlig jordbruksanläggning i Tjetjenien där de sen sattes i bruk.

Jag skrattade gott när jag läste detta för ränderna verkar inte gå ur detta långfingrade folk…

En svensk BRP-återförsäljare blev av med en massa nya fyrhjulingar för några år sedan. Någon klippte upp stängslet till deras bakgård och lastade helt sonika på en massa oöppnade rackar på en lastbil som sedan försvann.

Alla BRP fyrhjulingar har en form av stöldskydd som innebär att nödstoppen (dödmansgreppet) kodas unikt för varje maskin och detta görs genom BRP’s program Bossweb, vid leveransservice av respektive maskin. Utan detta får man nämligen inte igång dem och på så sätt fungerar nödstoppen som en unik nyckel till respektive maskin.

Därför kunde BRP se att dessa maskiner - en efter en - helt plötsligt kodades in hos en av deras största säljare i Ryssland…

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite bilder bara

Någon som tänker stanna på ett McD under hojturen idag kan ju fundera lite hur det skulle vara.
Kharkiv. Ryssland tyckte att Ukraina inte skulle ha McDonalds.
Ukr_10.jpg
Ukr_11.jpg

De sovjetis......förlåt Ryska trupperna, har fått nya märken.
Ukr_12.jpg
Bra att han är beredd med fingret på avtryckaren
Ukr_13.jpg
Ukr_14.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är som sagt dags att EU med 10 ggr så stor BNP som Ryssland försvarar sig självt.

Eller på ett annat sätt Citat: ”Vill vi ha fred eller air condition?”
Inget Natomedlemskap i världen kan dölja vad vi hittills har svarat på den frågan.
slut citat från

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ryssarna erkänner nu att "olyckan" på Moskva faktiskt har dödat någon. En sjöman närmare bestämt. Sen 27 saknade som kanske bara fick för sig att ta en tidig semester och glömde att berätta om det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryssarna erkänner nu att "olyckan" på Moskva faktiskt har dödat någon. En sjöman närmare bestämt. Sen 27 saknade som kanske bara fick för sig att ta en tidig semester och glömde att berätta om det.

Jag såg andra läckta siffror, det var något hundratal döda och skadade och dubbelt det med "saknade", så här en vecka senare skulle jag tro att dom flesta har slutat trampa vatten.
Saknas dom fortfarande lär dom inte hittas vid god hälsa.

Eller maratonsimmning i 6 gradigt vatten kanske är en populär folksport i ryssland?

Förvisso kan jag tänka mig att en del av dom som räddades av ickeryska fartyg kanske har bett om att inte inrapporteras som räddade

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mera "nya" flaggor på de ryska trupperna.
Till de som tror att det inte är sanktionerat från högre ort kan ju testa sätta upp en sydstatsflagga på bandvagnen och köra runt med den och se hur längt ni kommer.

Ukr_10.jpg
Ukr_11.jpg
Ukr_12.jpg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur har denna stora offensiv som skall underkasta Ukraina inför den stora segerparaden den 9 maj gått nu då?
Jag vet inte om om kommit så värst långt...
Fråga 1 är om Ryssarna går all out nu eller om de sonderar försvaret fortfarande. Det verkar vara en hel del trupp som sitter still nära fronten.

Fråga 2 är hur länge de orkar ligga på i offensiven med tanke på moral och försörjning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati