Vore det inte naturligt för Ryssland att sätta in kärnvapen mot Ukraina nu ?
Det gjorde ju USA mot Japan " för att spara amerikanska soldaters liv" var det väl ?
Ryssland har ju deklarerat eller i alla fall sagt öppet att de vill ta Donetsk och Luhansk samt att de vill säkra landvägen till Krim. Det senare har de väl i princip gjort redan även om stålverket i Mariupol håller emot. Men rysk trupp rör sig ju fritt i Mariupol numera.
Man har även sagt att man vill säkra landvägen till Transinitrien, som egentligen tillhör Moldavien men som man redan petat runt i.
Nu till det stora problemt med det sista. Odessa.
Det är en stor stad som är väl förberedd på ett anfall.
Du kan inte rulla in med marktrupp hur som helst nu när de grävt ned sig och har utrustning för att stå emot.
Att komma havsvägen, som varit ett skäl till att ha landstigningsfartyg i vattnet utanför är också riskabelt numera då Ukraina kan sänka dem innan de ens är i närheten av staden.
Det mest logiska i läget när man vill nå Transinitrien är att helt sonika förinta delar av Odessa med kränvapen. Men då höjern man tempen på kriget så pass att väst inte står utanför utan går in med full styrka.
Så jag finner inte det troigt just nu.
Att använda kärnvapen mot framryckningen från norr. Den som är närmast till hands just nu är inte heller troligt. Man försöker nog uppnå det snarare med kraftig beskjutning och marktrupp.
Fast...
Nu 4-5 dagar in i den stora offensiven mot Donetsk och Luhansk, har man kommit någon vart? Jag tycker de mer eller mindre står på samma ställe som de började.
Någon by och eventuellt någon stad har de väl lyckas ta, men inte mera. Vi pratar om den stora offensiven som skall säkra Rysslands seger inför den stora segerparaden den 9 maj.
Skall de lyckas med det borde de ha kommit bra längre än så här.
1:a dagen besköt de ju hela frontlinjen med artilleri, sen ryckte de fram lite och stannade. Visst det regnade ganska bra i några dagar, men ändå.
Jag tror nästan att de kommer göra samma som de gjorde med framryckningen mot Kyiv.
Dvs. misslyckas.