Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fråga 1 är om Ryssarna går all out nu eller om de sonderar försvaret fortfarande. Det verkar vara en hel del trupp som sitter still nära fronten.

Fråga 2 är hur länge de orkar ligga på i offensiven med tanke på moral och försörjning.
Jag tror en stor del varför det som sker gör som det gör nu är att de saknar övergripande ledning. Det är 3 stora armegrupperingar (om man räknar in utbrytarrepublikernas soldater) som skall synkas och agera som en enhet med ett gemensamt mål.
Ryssland har aldrig övat så stort innan. De saknar erfarenheten, utöver alla andra problem.
Innan ordern att välla in från norr och omringa Ukrainas arme har nått fotfolket har allting ändrat på sig och de rullar in i rena fällor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fråga 1 är om Ryssarna går all out nu eller om de sonderar försvaret fortfarande. Det verkar vara en hel del trupp som sitter still nära fronten.

Fråga 2 är hur länge de orkar ligga på i offensiven med tanke på moral och försörjning.

Dom "sonderar" nog fortfarande, alla gruppchefer vill att någon annan ska ta initiativet och så kan dom själva kötta efter.
Är man den som har tagit initiativet och det går dåligt kan man få Thé av putler, eller nytvättade kalsonger, eller någon annan konsekvens.
Därför blir dom i princip handlingsförlamade.
När proppen släpper tror jag dom går all in dock.

Dom har ju legat och väntat in försörjning, så dom har nog det dom behöver för att anfalla, men det tar ju slut och då är frågan om det blir någon påfyllning.
Ukraina har ju varit bra på att slå mot försörjningslinjerna.

Ryssarna verkar ju mest skjuta sönder hus och bilar för skojs skull och sedan bli förvånad när dom sitter utan ammunition (eller så är det medvetet för att få sitta och löka och invänta ny ammunition, moralen verkar inte så hög)

Nu har ju putler bytt ut lite generaler, så dom kanske styr upp det hela, men fortsätter dom som tidigare blir det bara en ny meningslös köttkvarn

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Är det inte Ukraina som skickat de nya flaggorna och tygmärken, med hälsning från Putin.
Det är ju väl synliga mål och sitter på lämpliga kroppsdelar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror en stor del varför det som sker gör som det gör nu är att de saknar övergripande ledning. Det är 3 stora armegrupperingar (om man räknar in utbrytarrepublikernas soldater) som skall synkas och agera som en enhet med ett gemensamt mål.
Ryssland har aldrig övat så stort innan. De saknar erfarenheten, utöver alla andra problem.
Innan ordern att välla in från norr och omringa Ukrainas arme har nått fotfolket har allting ändrat på sig och de rullar in i rena fällor.
Och hur långt krig planerade Ryssland för ?
Enligt planen skulle avnazifieringen av Ukraina vara över på 1, 2 eller 3 veckor som mest ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ryssarna erkänner nu att "olyckan" på Moskva faktiskt har dödat någon. En sjöman närmare bestämt. Sen 27 saknade som kanske bara fick för sig att ta en tidig semester och glömde att berätta om det.

Det räcker ju att dom erkänner att en person dog. Så kan dom meddela anhöriga att det var just deras anhörige som dog.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det räcker ju att dom erkänner att en person dog. Så kan dom meddela anhöriga att det var just deras anhörige som dog.

Jo, det har dom ju provat förut "ett tiotal (icke namngivna) personer dog i XXX" sedan startar någon mamma en fejsbook grupp för dom som har söner som dog i XXX och får tretusen medlemmar på ett dygn...
Sedan stängs fejsbook ner...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Och hur långt krig planerade Ryssland för ?
Enligt planen skulle avnazifieringen av Ukraina vara över på 1, 2 eller 3 veckor som mest ?
Tror fram till slutet på mars, början på april är en ganska bra gissning. Nu säger ju de flesta att man räknade med ett väldigt kort krig och ja det är nog helt sant, men de har ju haft en tanke att truppen skall stanna en stund till då övergången till det nya styret tar en stund. Så början på april är nog en bra gissning på hur länge de tänkte ha större aktiva truppstyrkor där.
Sen har nog 9 maj alltid varit ett bra datum att fira övertagandet av Ukraina och vad bättre än att rulla in stora delar av styrkorna som tog Ukraina över en helg i paraden liksom.

Nu blidde det ju dock inte riktigt så :crash
Det lär väl snarare se ut så här:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Speciellt är det ovanligt att folk som begår självmord för att de förlorat "allt" även självmördar sin familjs.

Tror inte ens det är meningen att verka som att det är självmord på riktigt. Snarare ett budskap till resten av gänget att det inte bara är de själva som ryker om de faller av från den "rätta" vägen.
De har dessutom inte förlorat allt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De har dessutom inte förlorat allt.
Nej, den oligark som har förlorat mest har ändå tillgångar kvar att leva bekvämt lyxliv resten av livet.

Men det är klart att det är tungt att förlora två av tre lyxyatcher och 4 av 7 lyxlägenheter runt om i världen.
Men dom kan ju sälja den sista Yatchen och alla utom en lägenhet och bo där i bekvämlighet resten av livet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De flesta oligarker är väl kollegor till Putin och fd KGB-agenter, dom har nog levt enkla liv en gång i tiden innan sin "karriär". Troligen mycket enklare liv än vad som skulle ha väntat dom nu.
Då tar man knappast livet av sig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Finns det något oberoende site som följer framryckningarna?
Det finns flertal, men jag brukar följa lite olika som flertal har sina egna agendor. Sen göra en egen bedömning.

Den jag länkade tidigare med de snygga bilderna är ju t.ex. en amerikansk think tank.

Oryx har jag nämt ofta tidigare. De har ju bekräftade förluster.
De säger sig vara oberoende OSINT entusiaster med militäranalytisk bakgrund. De har mest hållit på ned Nordkorea innan.

Sen finns ju kartan över händelser i Ukraina.
De som ligger bakom är Centre for Information Resilience (CIR) och är oberoende.

Bellingcat är bra, även om de inte har dagsaktuella saker hela tiden. De brukar ju ge en bra genomgång hur de fått uppgifterna och låter även andra granska dem.

Sen finns ju dagliga brittiska briefingen om vad som hänt. Har ingen direkt länk till dem, men de finns på twitter:

Finns även flertal bra communitys på Reddit om Ukraina konflikten. Där har du mycket folk på plats som förmedlar saker. Bara gå in på Reddit och söka på Ukraine.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag såg andra läckta siffror, det var något hundratal döda och skadade och dubbelt det med "saknade", så här en vecka senare skulle jag tro att dom flesta har slutat trampa vatten.
Saknas dom fortfarande lär dom inte hittas vid god hälsa.

Eller maratonsimmning i 6 gradigt vatten kanske är en populär folksport i ryssland?

Förvisso kan jag tänka mig att en del av dom som räddades av ickeryska fartyg kanske har bett om att inte inrapporteras som räddade
ser man hur fartyget såg ut (rök ur ventiler hela vägen bak till aktern, och kraftig brand i mitten av skeppet), inser man att det brunnit i större delen av fartyget = många avlidna/skadade

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ny teknik presenterar foto av Ghost Drone !

Och visst är den osynlig !

Bifogat

• 20220422-FotoAvOsynligDrönare-NyTeknik.png
    20220422-FotoAvOsynligDrönare-NyTeknik.png
    297.3 KB · Visningar: 25

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

De startade offensiven för snabbt, var inte helt förberedda. Kommer straffa sig

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
De startade offensiven för snabbt, var inte helt förberedda. Kommer straffa sig
Gjorde de verkligen det?
De hade ju samlat ihop trupper under ganska lång tid och tagit det mesta som de kunde avvara.
Visst kunde man ha tagit 100% av alla militärer man hade, men då lämnar man alla andra gränser obevakade.
Kunde de ha väntat längre och uppnått något bättre?
Nja...
Trupper i fält sliter på saker. De hade ju redan haft folk ute i 2+ månader och att låta dem sitta 1 månad till hade nog snarare gjort motivationen ännu sämre.
Det stora felet var nog att de inte säkrade och dominerade luftrummet. Sen var det nog ganska mycket annat fel också, men med luftherravälde så hade det mesta flutit på.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
De flesta oligarker är väl kollegor till Putin och fd KGB-agenter, dom har nog levt enkla liv en gång i tiden innan sin "karriär". Troligen mycket enklare liv än vad som skulle ha väntat dom nu.
Då tar man knappast livet av sig.
Nja vad som händer är att levnadsstandarden sjunker för Oligarkens familj.

Och då är det väl inte otänkbart att den icke "boycottade" Hustrun begär skiljsmässa.
Och delning av det som återstår av pengarna/tillgångarna.
Och då är det ju inte ovanligt att proppen går. Hos icke oligarker. Kanske också hos Oligarker ?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati