Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var har du sett bevis för motsatsen?

Ingen tror på ett scenario likt - 39 men att påstå att tiden för pansar är förbi är befängt, speciellt med tanke på hur "multi-purpose" de är.
Kollade du på videon jag länkade till?
Om pansar är passé, borde inte världens alla försvarsmakter sluta att utveckla/köpa/använda stridsvagnar (eller har de inte hyrt in dig som konsult än?)?
Stridsvagnar är trots allt en extremt dyr tillgång.

Åter igen, man kan inte använda denna konflikt som ett bevis.
Ge mig ett scenario i framtiden där det kommer att vara relevant med stridsvagns strider då?

Då stridsvagnarna fritt kan agera trots hot från drönare och loitering munitions, Javelins och andra manburna robotsysten och pansarskott?

Visst, det kan vara bra att ha några, men det kommer aldrig mer att rulla hundra i bredd i täten på någon strid.

Det tillverkades bajonetter till AK4 också, även om ingen hade använt en sedan WW2
Till AK5 hade man insett att det kanske inte var så viktigt...
Men man tog fram en adapter till AK4 bajonetten...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ge mig ett scenario i framtiden där det kommer att vara relevant med stridsvagns strider då?

Då stridsvagnarna fritt kan agera trots hot från drönare och loitering munitions, Javelins och andra manburna robotsysten och pansarskott?

Visst, det kan vara bra att ha några, men det kommer aldrig mer att rulla hundra i bredd i täten på någon strid.

Det var tillverkades bajonetter till AK4 också, även om ingen hade använt en sedan WW2
Till AK5 hade man insett att det kanske inte var så viktigt...
Men man tog fram en adapter till AK4 bajonetten...
Såg du videon?

Hur ska du ha det?
Är pansar passé när de agerar likt - 39 eller oavsett roll på fältet i nutid/framtid?
Citera gärna dina tidigare inlägg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Såg du videon?

Hur ska du ha det?
Är pansar passé när de agerar likt - 39 eller oavsett roll på fältet i nutid/framtid?
Citera gärna dina tidigare inlägg.

Jag såg ungefär halva videon, jag orkar inte med när pansarmöpar sitter och ordrunkar om hur förträffligt pansar är bara för att dom själva har åkt stridsvagn.

Men han kanske hade lyckats drömma ihop ett scenario, det var därför jag frågade dig som pansarmöp om det fanns något

Man kan inte hävda att någoting är bra, för att det var bra förut, då skulle vi ha musköter och sablar kvar i försvaret, för att sablarna är ju effektiva när man inte kan ladda om musköten för att hästen galopperar.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag såg ungefär halva videon, jag orkar inte med när pansarmöpar sitter och ordrunkar om hur förträffligt pansar är bara för att dom själva har åkt stridsvagn.
Jag har inga fler kommentarer.

Erbjud gärna dina tjänster att avveckla pansar till världens försvarsmakter och återkoppla sedan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har inga fler kommentarer.

Erbjud gärna dina tjänster att avveckla pansar till världens försvarsmakter och återkoppla sedan.

Erbjud gärna dina tjänsrter om att utveckla en stridsvagn som är relevant i framtiden och återkoppla sen.

Eller du kanske redan är upptagen med bajonettfästet till AK5 och dom nya kroksablarna?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Erbjud gärna dina tjänsrter om att utveckla en stridsvagn som är relevant i framtiden och återkoppla sen.

Eller du kanske redan är upptagen med bajonettfästet till AK5 och dom nya kroksablarna?
Det finns redan moderna stridsvagnar från olika länder/operatörer som fyller en viktig roll på fältet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns redan moderna stridsvagnar från olika länder/operatörer som fyller en viktig roll på fältet.
Vilka stridsvagnar och vilket fält?

Har du gjort mitiltärtjänst? Inom vilket vapenslag?

Rälskanoner var ju också jäkligt fräckt, vi ska skjuta på något därborta, så nu ska ett par tusen gubbar bygga en räls först...

Aha, fienden har flugit över och sett rälsen och bombat den sönder och samman, attans då...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Vilka stridsvagnar och vilket fält?

Har du gjort mitiltärtjänst? Inom vilket vapenslag?

Rälskanoner var ju också jäkligt fräckt, vi ska skjuta på något därborta, så nu ska ett par tusen gubbar bygga en räls först...

Aha, fienden har flugit över och sett rälsen och bombat den sönder och samman, attans då...
Jag har lämnat denna diskussion då du är redigt ignorant.

• Haha
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mera om den nya drönaren de tagit fram:

Ja, den är helt klart intressant, man undrar ju vad Ukraina har begärt för ändringar på drönaren, för det är ju en modell som redan funnits men nu anpassats för Ukraina.

Det ska vara demoraliserande att vara rysk soldat och höra att det surrar i luften, dom sover nog gärna en bit ifrån sina fordon på natten

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, den är helt klart intressant, man undrar ju vad Ukraina har begärt för ändringar på drönaren, för det är ju en modell som redan funnits men nu anpassats för Ukraina.

Det ska vara demoraliserande att vara rysk soldat och höra att det surrar i luften, dom sover nog gärna en bit ifrån sina fordon på natten
Skulle tippa på att de har ökat vingytan och dragit ned hastigheten på den. För den såg ju ut att ha redigt bättre flygtid och namnet antyder ju på att den är svårare att upptäcka. Tystare kanske?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle tippa på att de har ökat vingytan och dragit ned hastigheten på den. För den såg ju ut att ha redigt bättre flygtid och namnet antyder ju på att den är svårare att upptäcka. Tystare kanske?
Det kan ju också vara så att delar av drönaren (sensorerna) var för hemliga att dela med sig av, och att dom har ersatt det med något annat fungerande men inte lika hemligt.

Jo, den ökade räckvidden vill dom åt, jag såg någon Ukrainsk försvarsexpert som hintade om att räckvidden var tillräcklig för att nå Krimbron från Ukrainskt territorium....

En liten trollning där kanske för att binda upp resurser vid bron, eller för att hinta att det är dags att ta sig över om man vill hem till moderlandet utan att åka hem i låda...

En drönare i sig gör nog ingen större skada på bron, men slår drönaren ner i en ammunitionslastbil, en GRAD launcher med termobariska eller helt enkelt en tankbil som står på bron så händer det saker med den strukturella hållbarheten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Putins hand i senaste videon har ju diskuterats. Jag hade dock missat att han höll den så i 12 minuter.
Samt den nedsjunkna hållningen.
Han mår nog inte så bra.

Han är nog rätt allvarligt sjuk, på en bunt mediciner och skakar okontrollerat om han inte håller fast sig i bordet.

Lite som en annan despot som höll fast sina skakande händer bakom ryggen när han inspekterade småpojkarna han hade tänkt skicka till köttkvarnen i fronten...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker han ser väldigt smal ut. Kolla på benen liksom.
Kläderna sitter ju ÖHT inte bra på honom, en man som tidigare har klätt sig stramt...

Jag ser paraleller till en bekant som är allvarligt sjuk, alla kläder ser ut att vara påhängda säckar på honom

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kläderna sitter ju ÖHT inte bra på honom, en man som tidigare har klätt sig stramt...

Jag ser paraleller till en bekant som är allvarligt sjuk, alla kläder ser ut att vara påhängda säckar på honom
Kortisonsvullen i ansiktet också. Nej, Putin mår nog inget vidare, vilken kanske är en del av förklaringen till att han vill kriga och expandera sitt rike maximalt innan han trillar av pinn. På så vis kanske han tror att han går till historien som den store erövraren, men det blir nog snarare som världsfrånvänd tyrann, vilket inte är lika smickrande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag gissar på en elak cancer, och han har genomgått cellgift/strålbehandling, det är därför han har suttit vid långa bordet tidigare när immunförsvaret har varit dåligt...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag gissar på en elak cancer, och han har genomgått cellgift/strålbehandling, det är därför han har suttit vid långa bordet tidigare när immunförsvaret har varit dåligt...
Här får gärna någon med bättre koll rätta mig, men tappar man så mycket muskelmassa på resten av kroppen brukar väl ansiktet hänga med också? Trotts kostison/steroid svullnad.

Måste nog granska lite tidigare videos med honom från sist året. Se om det verkligen är så stor skillnad mot nu.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati