Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Eh, jo

Om man inte ska anfalla shithole-countries i öken, då kanske dom har berättigande.

Varken Ukraina eller ryssarna har någon större nytta av sina tanks, AFV's, något mera nytta, men vi har inte sett några stridsvagns strider.
ryssarna använder förvisso stridsvagnar till att skjuta sönder alla bostadshus dom ser, men det är väl inte en internationellt erkänt sätt att strida.

Vi har snabbrörligt artelleri och robotar som bättre slår hål på försvarsverk, och CV90 granatkastarvagnar.

Tiden är över när man rullade fram en vägg av stridsvagnar och skyttesoldater kom efteråt på lastbilsflak eller marcherandes

Skickar man fram trupp med stridsfordon som kliver av och gräver ner sig med pansarrobotar så stoppar dom en framryckande stridsvagn.
Dom är dessutom väldigt svårupptäckta motför en stridsvagn

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Irakkriget var skådeplats för världens största stridsvagnsstrid med tusentals stridsvagnar inblandade, så jag tror att Soviet the new batch fortfarande har en bit kvar tills de förlorat lika mycket pansar som Irak.
Iofs, det har du rätt i. De åkte ju på episka siffror där, 3000+. Slaget vid Kursk under WWII var väl större?
Bara i battle for Medina ridge så förlorade ju Irak 186 stridsvagnar i ett slag under en dag.
Fast där var det en tekniskt total överlägsen sida som slogs mot en omodern arme.
Här är det en en supermakt som slåss mot ett litet land.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eh, jo

Om man inte ska anfalla shithole-countries i öken, då kanske dom har berättigande.

Varken Ukraina eller ryssarna har någon större nytta av sina tanks, AFV's, något mera nytta, men vi har inte sett några stridsvagns strider.
ryssarna använder förvisso stridsvagnar till att skjuta sönder alla bostadshus dom ser, men det är väl inte en internationellt erkänt sätt att strida.

Vi har snabbrörligt artelleri och robotar som bättre slår hål på försvarsverk, och CV90 granatkastarvagnar.

Tiden är över när man rullade fram en vägg av stridsvagnar och skyttesoldater kom efteråt på lastbilsflak eller marcherandes

Skickar man fram trupp med stridsfordon som kliver av och gräver ner sig med pansarrobotar så stoppar dom en framryckande stridsvagn.
Dom är dessutom väldigt svårupptäckta motför en stridsvagn
Nej, det är helt avgörande beroende på vilken terräng.

Där terrängen binder fordonen är det fel fordon. Öppen terräng kommer även i framtiden behöva domineras av stridsvagn för att avgöra.

Det ska inte dras allt för stora växlar på en angripares utfall här.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Propagandabild, men faktumet är att den staden fått stå ut med ganska mycket genom åren.
Staden invaderades 24 Oktober 1941 av Tyskland (bilden tagen senare) och 27 februari 2022 av Ryssland.

Kharkiv.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Propagandabild, men faktumet är att den staden fått stå ut med ganska mycket genom åren.
Staden invaderades 24 Oktober 1941 av Tyskland (bilden tagen senare) och 27 februari 2022 av Ryssland.

View attachment 470987
Trodde aldrig jag skulle behöva se en sådan bild.

BTW så vill jag inte sitta i stridsvagn om det blir krig.
Efter alla utbrända vrak jag sett verkar det som rena helvetet. :(

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som kan identifiera denna nya ryska stridshjälm? ?

View attachment 470990

Antar att den är till för att skydda en när man ramlar ned från stridsvagnen eller nått sånt.
Lite lik Biltemas kolfiberhjälm för några år sedan. :va
Och så säger dom att Ryssarna är dåligt utrustade...:dummer

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, det är helt avgörande beroende på vilken terräng.

Där terrängen binder fordonen är det fel fordon. Öppen terräng kommer även i framtiden behöva domineras av stridsvagn för att avgöra.

Det ska inte dras allt för stora växlar på en angripares utfall här.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag pratade med en kompis i Lviv i förrgår och hon sa "it's not safe here, but not totally dangerous". Jag vet inte det jag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som kan identifiera denna nya ryska stridshjälm? ?

View attachment 470990

Antar att den är till för att skydda en när man ramlar ned från stridsvagnen eller nått sånt.

:rofl Fast det kan ju tänkas att han har en uppgift där hjälmen inte i första hand ska skydda mot bly.
Jag gjorde lumpen som MC-ordonnans och hade ju inte stålhjälm utan en jet-hjälm.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag pratade med en kompis i Lviv i förrgår och hon sa "it's not safe here, but not totally dangerous". Jag vet inte det jag.
Dom Ukrainare jag har pratat med är likadana, "Man hör lite bomber ibland, och ibland bombar dom på natten så man vaknar, men annars är det ingen fara"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Man vill ju skratta åt det trots allvaret i situationen. Jag tolkade journalisten som sarkastisk samtidigt som jag undrar lite om han faktiskt menade det.
Är väl snarare ett exempel på hur det pratas i rysk statskontrollerade media just nu. Det trummas upp att det går bra för ryssland och snart ger "vi" EU och NATO på käften om de inte slutar förse "nazisterna" med vapen.
Retoriken har ju dock visst genomslag. Jag har t.ex flertal ryssar jag följt som gjort saker (typ konst) i metall. De har nu gått över till att göra saker med stora Z. De säljer bra vad jag förstår.
För en själv är det ju som att någon över en natt börjar tillverka skulpturer med stora hakkors.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Antagligen inte de sista.
Frågan är hur övriga Oligarker ser på saken då de börjar mörda kvinnor och barn?
Kan man gissa att fler "överger skeppet"?
Det kan ju faktiskt vara självmord/mord lika väl som det kan vara rysk inblandning.
Båda var ju i organisationer vars mail har läckt. Det kanske fanns saker där som gör loppet kört.
Men mest troliga är att Ryssland "tar hand" om de som stulit pengar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati