Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur svårt kan det vara att "råka" skada likströmsledningarna till Tyskland? Rent hypotetiskt? Krävs ett ankare värdigt Titanic? Frågar åt en kompis...
Enligt Ken Connor med många år på SAS räcker det med verktyg från Biltema / Jula.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
En förutsättning för att nya länder ska komma med i NATO är att ansökan går igenom. Alla NATO länderna säger ja. T.ex. har Sovjetunionen's ansökan att bli NATOmedlem blivit nekad.
Jag kan tänka mig att följande NATO medlemmar (men ej EU medlemmar) kan lägga in veto med Sveriges och Finlands medlemskap i NATO: Albanien, Montenegro, N. Macedonien, Turkiet.
För varför ska Turkiet släppa in två nya länder i NATO när Turkiet nekas medlemskap i EU ?
Samtidigt som Ukraina (som nekats EU medlemskap) helt plötsligt är i förhandlingar med EU ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan tänka mig att följande NATO medlemmar (men ej EU medlemmar) kan lägga in veto med Sveriges och Finlands medlemskap i NATO: Albanien, Montenegro, N. Macedonien, Turkiet.
För varför ska Turkiet släppa in två nya länder i NATO när Turkiet nekas medlemskap i EU ?
Samtidigt som Ukraina (som nekats EU medlemskap) helt plötsligt är i förhandlingar med EU ?

Nu är ju NATO och EU två olika saker.
Men jag tycker att om något land motsätter sig att ett nytt land ska släppas in i NATO så ska det landets NATO medlemskap upp till omröstning.
Jag har en känsla av att många skulle släppa Albanien, Montenegro, N. Macedonien och Turkiet mot att Sverige och Finland går med istället.

Att Turkiet aldrig lyckas leva upp till kraven för EU medlemskap är ju ett internpolitiskt problem i Turkiet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men jag tycker att om något land motsätter sig att ett nytt land ska släppas in i NATO så ska det landets NATO medlemskap upp till omröstning.
Jag har en känsla av att många skulle släppa Albanien, Montenegro, N. Macedonien och Turkiet mot att Sverige och Finland går med istället.

Att Turkiet aldrig lyckas leva upp till kraven för EU medlemskap är ju ett internpolitiskt problem i Turkiet.
Jag tror NATO (och framförallt USA) är väldigt glada åt strategiska Turkiet som medlem.
Mer så än Sverige och Finland gissar jag.
De andra kan man nog både ha och mista som du skriver.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror NATO (och framförallt USA) är väldigt glada åt strategiska Turkiet som medlem.
Mer så än Sverige och Finland gissar jag.
De andra kan man nog både ha och mista som du skriver.

Dom VAR väldigt glada åt Turkiet, men relationen har surnat avsevärt.

Turkiet är/var strategiskt IOM bosporen, men den går att övervaka ändå.
USA kan ju ändå inte skicka in några större styrkor den vägen, men gräver dom klart nya kanalen så gäller ju inte dom avtal som begränsar bosporen längre och Turkiet blir viktigare igen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Där har du fel. Turkiet fick en rad villkor att uppfylla. Och till "allmän förfäran" i t.ex. Tyskland uppfyllde Turkiet villkoren. Samma villkor som gjorde att t.ex. Rumänien kom med i EU.
(Vilket skämt !)
Då höjde EU kraven på Turkiet.
För hindra det muslimska Turkiet med 82 miljoner invånare bli EU-medlem.
Tyskland kristet, 82miljoner invånare var naturligtvis inte intresserade av ett land vars ekonomi skulle få betydelse i EU blev medlem.
Och flytta EUs ekonomiska tyngdpunkt från Tyskland.

Citat: "Nu är ju NATO och EU två olika saker." slut citat
Inte när man sysslar med kohandel !

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vart är alla djurrättsorganisationer..?
Borde inte de bege sig dit och befria dessa stackare?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vart är alla djurrättsorganisationer..?
Borde inte de bege sig dit och befria dessa stackare?

Vad göra med de som används av US Navy då för samma ändamål ?
Eller våra stackars hundar i hangarerna ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur kan det gå annat än illa för en sådan armé
Det kan inte gå illa nog, fort nog för en sådan armé.

Men Polen hade väl fått 200 gamla uppservade och moderniserade ryska stridsvagnar "stulna" nyss, och traktor spår ledde in mot Ukraina, USA och England har flugit skytteltrafik med fraktflygplan till den Ukrainska gränsen i Polen, och Ukrainska piloter håller på att få snabbutbildning på F16 (det flygplan det finns flest överflödiga av i hela världen)

Saker har börjat spontanexplodera och brinna inne i ryssland i en allt högre takt, nu senast ett stort modernt kraftverk.
Och gaskranen har börjat dras åt.

Vi är inne på dag 66 av putlers tredagarskrig nu...

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Härförleden slutade Ryssland leverera gas till två länder för att de inte pyntade med rubel. Är det så att övriga länder har gått med på det? Jag borde inte behöva ställa den frågan men msm har inte skött sitt uppdrag här.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har för mig att Tyskland gått med på att betala i rubel.
Såg det flasha förbi under något nyhetsprogram så inte 100.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ALLA försöker nog köpa på sig det sista av ryssgasen nu, oavsett vad dom måste betala i för valuta, för att ALLA (utom Ungern möjligen) har planerat att stänga gaskranen för gott snart.

Polen har väl nytt avtal med Norge, och Tyskland skulle väl också få köpa lite där.
Tyskarna har beställt gas med båt från USA tillsvidare.

putlers gasvapen var inte så starkt som han trodde, europa går runt det och då har han inget påtryckningsmedel längre
(speciellt tyskarna borde skämmas som fan för att dom har vikit sig för putler för att få köpa gas)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
ALLA försöker nog köpa på sig det sista av ryssgasen nu, oavsett vad dom måste betala i för valuta, för att ALLA (utom Ungern möjligen) har planerat att stänga gaskranen för gott snart.

Polen har väl nytt avtal med Norge, och Tyskland skulle väl också få köpa lite där.
Tyskarna har beställt gas med båt från USA tillsvidare.

putlers gasvapen var inte så starkt som han trodde, europa går runt det och då har han inget påtryckningsmedel längre
(speciellt tyskarna borde skämmas som fan för att dom har vikit sig för putler för att få köpa gas)
Så, köpläge för aktier i Nibe och andra värmepumpstillverkare med andra ord.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så, köpläge för aktier i Nibe och andra värmepumpstillverkare med andra ord.
Absolut, tyskarna kommer att måsta lära sig en del om modern uppvärmning väldigt snabbt.

Har dom gas/vattenburet så är det ju snabbt gjort att kroka in en luft/vatten värmepump.
Nu har dom ju ingen el heller, speciellt inte när det inte blåser, så dom bör nog koppla in en acctank på systemet också.

När det blåser har dom ju ibland negativt elpris, så elpatroner i acctankarna är ingen dum idé då kan man ju ladda acctankar till 99C för att ha nästa dag när elpriset är 17kr/kWh.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA