Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack, TLDR: ryssarnas raketartelleri är gammalt och omodernt och måste handladdas.

Det visste vi väl sedan innan?
Det spelar liksom ingen roll om ryssarna kan ställa upp 100 pjäsplatser mot 10 modernare.
(och manskap har dom gott om)
Dom som får raketerna i huvudet bryr sig inte om dom var handladdade eller inte.
Säger dom boom när dom landar så är dom faliga.

Vad som är mera intressant är om dom har zonrör eller bara dumma kontaktdetonatorer.
Ukraina har ju haft gott om artelleri med kontakdetonator, men börjar nu få zonrörsammunition, som är magnituden 10 fallt farligare för fienden.

Det enda jag tog från den tråden är så risigt skick raketerna var i, förmodligen skjuter dom mycket blindgångare, och förmodligen slår dom ner med enormt opålitlig spridning, vilket kan förklara att ryssarna ägnar sig åt att skjuta sönder bostadskvarter istället för att angripa militära mål.

Samma sak med kryssningsmissilerna ryssarna skjuter nu, det verkar vara botten på den tunnan, mycket gammalt och oprecist.

ryssarnas vapen blir sämre och sämre under det här kriget och Ukrainas blir bättre och bättre
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tack, TLDR: ryssarnas raketartelleri är gammalt och omodernt och måste handladdas.

Det visste vi väl sedan innan?
Det spelar liksom ingen roll om ryssarna kan ställa upp 100 pjäsplatser mot 10 modernare.
(och manskap har dom gott om)
Dom som får raketerna i huvudet bryr sig inte om dom var handladdade eller inte.
Säger dom boom när dom landar så är dom faliga.

Vad som är mera intressant är om dom har zonrör eller bara dumma kontaktdetonatorer.
Ukraina har ju haft gott om artelleri med kontakdetonator, men börjar nu få zonrörsammunition, som är magnituden 10 fallt farligare för fienden.

Det enda jag tog från den tråden är så risigt skick raketerna var i, förmodligen skjuter dom mycket blindgångare, och förmodligen slår dom ner med enormt opålitlig spridning, vilket kan förklara att ryssarna ägnar sig åt att skjuta sönder bostadskvarter istället för att angripa militära mål.

Samma sak med kryssningsmissilerna ryssarna skjuter nu, det verkar vara botten på den tunnan, mycket gammalt och oprecist.

ryssarnas vapen blir sämre och sämre under det här kriget och Ukrainas blir bättre och bättre
gick inte västvärlden (=USA) över till zonrör i slutet av andra världskriget eller strax efter? :va

Vill minnas att jag läste skildringar över effekter av övergången på tyska soldaters moral under slutmånaderna i kriget. Fast jag vet samtidigt att de var lite rädda för att det skulle falla i fiendehänder (som vid det laget säkert inkluderade Sovjet) så de kanske bara användes mot japanerna...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
ryssarnas raketartelleri är gammalt och omodernt och måste handladdas.
På tal om raketartilleri så har det ju pratats lite om vad jänkarna skickat över till Ukraina.
Har inte sett det bekräftat någonstans ännu, men det har ju pratats om att det även har inkluderat raketartilleri och inte bara 155or.
Skulle kunna göra ganska stor skillnad om Ukraina får en räckvidd på 30 mil med artilleriet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
gick inte västvärlden (=USA) över till zonrör i slutet av andra världskriget eller strax efter? :va

Vill minnas att jag läste skildringar över effekter av övergången på tyska soldaters moral under slutmånaderna i kriget. Fast jag vet samtidigt att de var lite rädda för att det skulle falla i fiendehänder (som vid det laget säkert inkluderade Sovjet) så de kanske bara användes mot japanerna...

Jo, Zonrör var en gamechanger då, och man ville hålla dom hemlig så länge det gick.

På den tiden var det ju faktiskt rör och inte transistorer, Philips minirör om jag inte minns fel i granaterna.

Största skillnaden gjorde det försås i luftvärnsgranater, och dom var man ju inte direkt rädda skulle falla i fiendens händer.
Innan proxitifusens intåg sköt man ofta förbi flygplanen och fick en explosion långt ovanför, på den höjd man hade gissat att dom flög på och ställt in utlösaren på.
Med priximtyfuse small dom nr dom var i jämnhöjd med planen och spred splittersvärmar in i planen.

Med artelleri är det samma sak, en smäll strax innan mark som sprider splitter i en vid båge är bättre än en markträff som kastar mestadels rakt upp


För den som är intresserad: https://www.youtube.com/results?search_query=proximity+fuse+world+war+ii
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kommer flygplan och helikoptrar från alla håll nu, några med transpondern på...
Frågan är om det kanske inte var en riktad insats med hjälp av ett osynligt plan som startade det hela...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Ska man vara orolig för ryssland?"

Bara i några få veckor till, sen är det chill :)
Nej varför det ?
Ju mer Ryssland demonstrerar sin militära makt dessto lugnare känns det för mig.
Specialoperationen mot Ukraina är bra exempel på :
Tala är silver, tiga är guld.
eller
Så länge du tiger kan omgivningen misstänka du är en idiot, när du öppnar munnen vet dom.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köper det inte än, tidiga filmer på Moskva var ju tillverkade i något dataspel och lagt på filter för att göra otydliga.

Jag har även sett en bild på en brinnande Makarov tagen genom ett flygplansfönster som känns lite tveksam, det flög ju mest militärplan där och dom postar väl inte så ofta bilder från sina flygplan

Men jag hoppas verkligen att det är så, Makarov sänkt av Ukraina innan den 9'e är ju det bästa som kan hända.
Dessutom tar det i princip (tillsammans med attacken på Ormön) bort allt luftvärn från svarta havet och kanske några kryssningsmissiler om dom inte redan hade skjutit dom.

Det var ansett som det viktigaste fartyget dom hade kvar

Lite lustigt är att Admiral Makarov var född i det som nu är Ukraina, och jobbade på att göra militärfartyg osänkbara, innan fartyget han var obord på gick på en mina och... sjönk.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Du kanske inte ska stirra dig blind på vad Ryssland har eller inte har.. Ryssland har begärt assistans från Kina och Venezuela och de är på Ryssland sida nu...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kanske inte ska stirra dig blind på vad Ryssland har eller inte har.. Ryssland har begärt assistans från Kina och Venezuela och de är på Ryssland sida nu...
Kina lär inte riskera handeln med västvärlden för att hålla putler under armarna.
Den tiden är förbi sedan länge.
Venezuela har fullt upp med att inte svälta ihjäl sin egen befolkning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kina lär inte riskera handeln med västvärlden för att hålla putler under armarna.
Den tiden är förbi sedan länge.
Venezuela har fullt upp med att inte svälta ihjäl sin egen befolkning.
Indien är ju rätt bundis med Ryssland med. Och Kina har väl någon sorts gemensam försvarsklausul med Ryssland. Frågan är väl om de skulle hedra den.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top