Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sk60 kör med lösa handhållna Garmin också, men det är ju inte direkt state of the art…
SK60 är försvarets spjutspets, kom inte och säg något annat.... :finger

Det var främst dom jag meckade i.. och den såkallade "papp-jakten" SK50. :hjarta
På SK 60 fick man öppna huven och knacka på den roterande omformaren som inte ville snurra ibland, då hoppade dom igång.

Faktum är att så gamla och omoderna SK60 nu är så tror jag att dom skulle vara förbaskat bra som lätt-attack i Ukraina, där ingen äger luftrummet, den skulle kunna utföra nålsticksattacker konstant, lite som irriterande myggor.
Lite som dom gör med drönarna nu, men med lite större vapenlast.

SK60 var notoriskt svåra mål för luftvärnet på grund av det sätt dom flögs på, men så var det skrapmärken under buken på allihopa också.
Ett otroligt kul plan att flyga med i, tills man inte pallade och behövde gula påsen, eller helt enkelt bara nickade till en stund av G krafterna

Flygplanens motsvarighet till Supermotard, inte snabbast, inte några touringlok, tar lite last i nödfall, men kör/flyger man som en huligan är dom kvicka små rackare

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Luftvärn 1986 är inte luftvärn 2022... Sk60 skulle tyvärr vara sittande fågel idag i Ukraina. För långsam, inga motmedel, klent beväpnad osv.

Jag har 37 minuter egen spaktid Sk60, inkl hela avanceprogrammet. Har också åkt med terrängföljande på LÅG höjd i 650 km/h :)

Det var skoj. :tummenupp

sk60.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Luftvärn 1986 är inte luftvärn 2022... Sk60 skulle tyvärr vara sittande fågel idag i Ukraina. För långsam, inga motmedel, klent beväpnad osv.

Jag har 37 minuter egen spaktid Sk60, inkl hela avanceprogrammet. Har också åkt med terrängföljande på LÅG höjd i 650 km/h :)

Det var skoj. :tummenupp

Fast (ryskt) luftvärn 2022 har ju inte direkt imponerat, dom har ju knappt lyckats skjuta ned Bayraktar som pruttar fram i maklig takt, dom lyckades ju inte säkra Ormön, och vi minns väl alla bilderna på när dom skjöt bort aktivt rysk luftvärn med missiler i någon gudsförgäten öken.

Ukraina flög ju sortier över rysk-kontrollerat område både med helikoptrar och stridsflyg.

Jag har mycket spaktid på SK60, inte för att jag kan flyga, men vi ställde det som villkor när piloterna kom med andan i halsen och behövde flygtimmar och hade glömt att boka...

"Det kan vi kanske ordna om det blir en stol över till mig?"

Fast som totalt okunnig var nog SK50 roligare att spaka, och lite mer sightseeing upplevelse.

Jag flög hem från F21 till Umeå i en SK60, jag ringde från hangaren och sa åt min flickvän att åka direkt till flyget och hämta mig, vi var på flyget ungefär samtidigt...
Mycket trevligare än att åka lumparbuss

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan inte bedöma trovärdigheten i den som skriver, men har sett flera rapporter liknande denna.
Är det ett sätt att legitimera eventuella folkomröstningar eller bara gammal hederlig etnisk rensning?

"There are now many Russians in Kherson who arrived for the 9th May parade. Many of them now work at the market and sell Russian products. My friend says that when they go out now they don’t see familiar faces. Russians are arriving to replace Ukrainians and live in their homes."

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, ryssarna har tryckt in folk och försökt ta över, samtidigt som dom har dödat eller fört bort ukrainare.

Då kan man ju påstå att det bor mycket ryssar där och att området borde tillhöra ryssland.

Sen arrangerar man en folkomröstning och räknar själv rösterna och då vinner den ryska kandidaten överlägset, så då är det ju legitimt...

Etnisk rensning var ordet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vårt eget försvar vill inte provocera i alla fall, det tycker jag är fint.

f7a8a523ca1127b989ce78a0dcb0ade1.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inte bara tvättmaskiner som stjäls...

"trucks with Crimean license plates pilfered 1,500 tons of grain from storage units in Kherson. In Zaporizhzhia, trucks bearing the white "Z" symbol of the Russian military were spotted transporting grain to Crimea after the city's main grain elevator was completely emptied.
This week, Ukrainian authorities reported more grain thefts by occupying forces. The Intelligence Directorate said that in one part of Zaporizhzhia, grain and sunflower seeds in storage were being prepared for transport to Russia. A column of Russian trucks carrying grain had left the town of Enerhodar"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hur är det med bränderna i Ryssland egentligen... Har de något med kriget att göra?
Hittade en tråd där de samlade flertal saker som skett inne i Ryssland sista tiden. Antalet bränder på strategiskt viktiga ställen är anmärkningsvärt många.

Nu är Ryssland ett stort land och de kan nog vara lite oförsiktiga med saker så att det brinner i sig, är inte konstigt. Men just på ställen kopplade till millitären eller försvarsindustrin borde de vara mera försiktiga tycker man.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur är det med bränderna i Ryssland egentligen... Har de något med kriget att göra?
Hittade en tråd där de samlade flertal saker som skett inne i Ryssland sista tiden. Antalet bränder på strategiskt viktiga ställen är anmärkningsvärt många.

Nu är Ryssland ett stort land och de kan nog vara lite oförsiktiga med saker så att det brinner i sig, är inte konstigt. Men just på ställen kopplade till millitären eller försvarsindustrin borde de vara mera försiktiga tycker man.

Det förekommer ju solklart attacker inne på rysk mark, det är långt ifrån alla ryssar som tycker att putlers specaloperationer är vettiga.
Jag tror däremot inte att Ukraina har haft resurser att skicka ut sabotörer, utan det är nog mest fria iniativ från ryssar.

Sen ska man inte heller underskatta den ryska inkompetensen och allmänna likgiltigheten, dom röker ju på bensinmackarna medans dom tankar bilen.

Slutligen har ryssarna lite dåligt med folk till brandbekämpning nu, eftersom dom har skickat en massa unga män att gödsla den Ukrainska landsbyggden.

Dom brukar få internationell hjälp med stora skogsbränder, men i år har det mesta av brandflyget varit upptagna med annat, tex att kontrollmäta vattentankarnas storlek genom att fylla dom med decilitermått eller något....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sant, men antalet gör ju att det är svårt att hålla koll på alla.
Jo, men alla som har ansets vara potentiellt farliga för ryssland har skickats 100 mil eller mer från Ukraina, utan några möjligheter att röra sig fritt in om ryssland.

Dom hade väl dessutom skickat en massa "befriade" ukrainare till någon gudsförgäten ö (Sachalin) utanför sibirens östkust, då är det en bit att promenera tillbaka....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA