Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns ett alternativ till. Det är att Ryssland eller rättare sagt Putin faller.
De jobbar aktivt på det....

Ryskt SAM batteri som skjuter ned flygplan :rolleyes:
SAM.gif
Det är den nya ryska Robot 97 Bumerang....

Alternativt "Jävligt surt när man råkar kopiera/klistra in pjäsens GPS position i måldata"

Geten klarade sig, vilket var tur för det var Kadyrov's flickvän.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är den nya ryska Robot 97 Bumerang....

Alternativt "Jävligt surt när man råkar kopiera/klistra in pjäsens GPS position i måldata"

Geten klarade sig, vilket var tur för det var Kadyrov's flickvän.
Den är designad för att när de lämnar över den till Ukraina så ska den döda ukrainarna! MEn någon glömde bort att stänga av den missilen när de sköt själva.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför alla dessa danska och norska länkar?
För att få reda på vad som händer utanför Sverige. Svensk press är ju helt politiserad, det finns väl inte en artikel skriven som strider mot aktuellt partis åsikt för tillfället.
Egentligen inget konstigt. Journalisternas lön betalas ju idag till stor del av presstöd.
Men ta gärna fram motsvarande artiklar i svensk press om att intresset för att stötta Ukraina minskar inom EU ?
Och att sanktionerna, tex mindre gas från Ryssland drabbar EU hårdare än Ryssland.
Och så är det så att jag
är intresserad av vad som händer i Sverige.
Ja då blir det läsa Dansk Norsk och Finsk press
Intresserad av vad som händer i EU, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien
(Sverige är medlem i EU)
Och jag skiter totalt i vad som händer i USA.
Och vad toppas Svd.se av idag ? Abortstriden i USA !
Dn.se jo faktiskt att de tunga vapnen Ukraina börjar få är för få.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men ta gärna fram motsvarande artiklar i svensk press om att intresset för att stötta Ukraina minskar inom EU ?
Va?
Jag var mest nyfiken varför du valde danska och norska nyheter istället för svenska eller engelska då de flesta här kommunicera enklast på svenska eller engelska.
Att jag inte länkar vad Aftonbladet eller Expressen skriver är ju därför att de skriver blaj. Aftenposten, Extrebladet och Berlinske är väl i samma liga.

Och att sanktionerna, tex mindre gas från Ryssland drabbar EU hårdare än Ryssland.
Stängs gaskranen helt drabbar det nog Ryssland hårdare än EU, även om vissa länder i EU inte kommer undan så enkelt då de valt att förlita sig på just gas för energi.
Volymerna som köps av EU är större än de som säljs till andra världsdelar i dagsläget. Om 5 år är det säkert annorlunda, men det gäller för regimen att överleva fram till det också.
(Sverige är medlem i EU)
De flesta är nog medvetna om det tror jag.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Löjlig konspirationsteori faktiskt.
Så upplys mig varför Ryssland invaderade Ukraina och tvångsförflyttar (hur många är det nu?) 500 000++ antal människor som sätts i läger mitt i ingenstans.
Varför de aktivt jämnar stad efter stad med marken när de förflyttar sig fram.
Varför de gräver upp massgravarna i Mariupol och kremerar liken för fullt just nu. (Finns video på när de gräver upp dem igen och lastar dem på fordon, även om det nu inte finns en obruten beviskedja till kremeringen)
Varför de byter ut och förbjuder det Ukrainska språket i områdena de tar över.
Varför de utfärdar ryska pass till nyfödda istället för Ukrainska.
Varför majoriteten av alla män i åldern 15-50 som tas tillfånga av ryssar försvinner och inte hörs av igen.
Osv.
Är det bara för att Ryssland behövde avnazifiera Ukraina? De har ju själva sagt att det inte var skälet redan. De pratar öppet i termer att Ukraina inte kommer existera framöver och att väst behöver släppa iden om att det kommer finnas ett Ukraina och Ukrainare.
Eller behövde Ryssland bara lite mera åkermark, för det råder det ju brist på i Ryssland sedan tidigare.

Låt oss höra sanningen enligt dig...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Va?

"Sverige är medlem i EU"
De flesta är nog medvetna om det tror jag.

Jag var mest nyfiken varför du valde danska och norska nyheter istället för svenska eller engelska då de flesta här kommunicera enklast på svenska eller engelska.
Att jag inte länkar vad Aftonbladet eller Expressen skriver är ju därför att de skriver blaj. Aftenposten, Extrebladet och Berlinske är väl i samma liga.

Stängs gaskranen helt drabbar det nog Ryssland hårdare än EU, även om vissa länder i EU inte kommer undan så enkelt då de valt att förlita sig på just gas för energi.
Volymerna som köps av EU är större än de som säljs till andra världsdelar i dagsläget. Om 5 år är det säkert annorlunda, men det gäller för regimen att överleva fram till det också.
Jag håller med dig, dock är det så upplever jag att
det finns ett ointresse i PK media för vad som händer i våra grannländer (Danmark, Norge, Finland och för all del Estland, Lettland , Litauen, Polen, Tyskland och övriga EU)
utan PK media tycker det är mycket intressantare att rapportera om vad som händer i USA.
USA, vilket jag mer eller mindre skiter i.

Vad det gäller språken danska och norska har jag för mig att när jag gick i gymnasiet var en av uppgifterna att läsa en bok på danska och en på norska. Vilket gjorde rätt mycket. Besvärligt i början men så småningom gick det lättare. Och så har jag bott i Skåne (Lund och Malmö) på den tiden när vi hade två TV-kanaler, svensk TV och dansk TV. Och det (samt otaliga besök i Köpenhamn) underlättar för förstå språken.
Och hvad det gäller norska, tillbringat flera semestrar på trampcykel i Norge. Pust.
(1-växlad s.k. damcykel, min mors Husqvarna köpt av henne på 1930-talet)
Så inga problem med norska och danska, dvs jag tror jag begriper.....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så upplys mig varför Ryssland invaderade Ukraina och tvångsförflyttar (hur många är det nu?) 500 000++ antal människor som sätts i läger mitt i ingenstans.
Varför de aktivt jämnar stad efter stad med marken när de förflyttar sig fram.
Varför de gräver upp massgravarna i Mariupol och kremerar liken för fullt just nu. (Finns video på när de gräver upp dem igen och lastar dem på fordon, även om det nu inte finns en obruten beviskedja till kremeringen)
Varför de byter ut och förbjuder det Ukrainska språket i områdena de tar över.
Varför de utfärdar ryska pass till nyfödda istället för Ukrainska.
Varför majoriteten av alla män i åldern 15-50 som tas tillfånga av ryssar försvinner och inte hörs av igen.
Osv.
Är det bara för att Ryssland behövde avnazifiera Ukraina? De har ju själva sagt att det inte var skälet redan. De pratar öppet i termer att Ukraina inte kommer existera framöver och att väst behöver släppa iden om att det kommer finnas ett Ukraina och Ukrainare.
Eller behövde Ryssland bara lite mera åkermark, för det råder det ju brist på i Ryssland sedan tidigare.

Låt oss höra sanningen enligt dig...
För att det är så Ryssland för krig. Men det finns bra taktiska skäl att ta en landremsa ner till Krim med. Men visst pågår ett folkmord.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns en viss poäng i den här även om det på något konstigt sätt tar emot att erkänna det.

View attachment 473345
Sanningen är att det är en del av målet. Land och naturresurser är en annan del. Folkmord och att förryska områden är ett effektivt sätt att kunna behålla landet man erövrat.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För att det är så Ryssland för krig. Men det finns bra taktiska skäl att ta en landremsa ner till Krim med. Men visst pågår ett folkmord.
Absolut finns det taktiska skäl att säkra landremsan mot det ockuperade området Krimhalvön. Samma sak att säkra kusten ner mot Moldavien.

Vad är folkmord då?
FNs stadga ger ju en ganska bra definition av det då det kommer därifrån.
Saxat från FNs egen lilla folder om folkmord:

"DEFINITIONER
Formuleringarna i folkmordskonventionen (UN Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide) är naturligt nog färgade av de nazistiska illgärningarna under andra världskriget. Avgörande för den definition av folkmord som formulerades i konventionens artikel 2 är att det med gärningarna funnits en avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp som sådan.
Gärningarna som räknas upp i konventionen är:
• att döda medlemmar av gruppen,
• att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada,
• att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor som är avsedda att medföra dess fysiska undergång,
• att genomföra åtgärder som är avsedda att förhindra barnafödslar inom gruppen och
• att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp

Detta innebär att gärningar som inte begåtts med uppsåt att förinta delar av eller hela gruppen eller som riktas mot annan slags grupp än de uppräknade inte är straffbara som folkmord.
Flera forskare och stater har kritiserat definitionen för att vara för snäv. Att handlingarna måste vara riktade mot nationellt, etniskt eller religiöst avgränsade grupper med syfte att helt eller delvis förinta dem gör att en del mycket omfattande förbrytelser i princip inte omfattas. Det gäller t ex Röda khmerernas mördande av upp till två miljoner människor i Kambodja på 70-talet där motivet inte var att utplåna någon särskild etnisk, nationell eller religiös grupp. Ett annat exempel är Nazitysklands försök att döda alla funktionshindrade under andra världskriget. I juridisk mening är dessa i stället tydliga exempel på det bredare begreppet brott mot mänskligheten som alltså även det handlar om omfattande eller systematiska våldsangrepp på civila. Man kan säga att folkmord är en underkategori till brott mot mänskligheten. Båda brotten är lika allvarliga."

Så jag skulle nog vilja påstå att det pågår ett folkmord i Ukraina. Speciellt eftersom man från politiskt håll inom Ryssland talar öppet om att Ukraina eller Ukrainare inte kommer finnas i framtiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Absolut finns det taktiska skäl att säkra landremsan mot det ockuperade området Krimhalvön. Samma sak att säkra kusten ner mot Moldavien.

Vad är folkmord då?

"DEFINITIONER
Formuleringarna i folkmordskonventionen (UN Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide) är naturligt nog färgade av de nazistiska illgärningarna under andra världskriget. Avgörande för den definition av folkmord som formulerades i konventionens artikel 2 är att det med gärningarna funnits en avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp som sådan.
• att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor som är avsedda att medföra dess fysiska undergång,
• att genomföra åtgärder som är avsedda att förhindra barnafödslar inom gruppen och

Detta innebär att gärningar som inte begåtts med uppsåt att förinta delar av eller hela gruppen eller som riktas mot annan slags grupp än de uppräknade inte är straffbara som folkmord.
Flera forskare och stater har kritiserat definitionen för att vara för snäv. Att handlingarna måste vara riktade mot nationellt, etniskt eller religiöst avgränsade grupper med syfte att helt eller delvis förinta dem gör att en del mycket omfattande förbrytelser i princip inte omfattas. Det gäller t ex Röda khmerernas mördande av upp till två miljoner människor i Kambodja på 70-talet där motivet inte var att utplåna någon särskild etnisk, nationell eller religiös grupp. Ett annat exempel är Nazitysklands försök att döda alla funktionshindrade under andra världskriget. I juridisk mening är dessa i stället tydliga exempel på det bredare begreppet brott mot mänskligheten som alltså även det handlar om omfattande eller systematiska våldsangrepp på civila. Man kan säga att folkmord är en underkategori till brott mot mänskligheten. Båda brotten är lika allvarliga."

Så jag skulle nog vilja påstå att det pågår ett folkmord i Ukraina. Speciellt eftersom man från politiskt håll inom Ryssland talar öppet om att Ukraina eller Ukrainare inte kommer finnas i framtiden.
ryssland har ju tvångsförflyttat folk sedan dag 1 av kriget och dumpat dom så långt från Ukraina som möjligt.

Dom har ju även avskiljt barn från sina föräldrar och tvångsförflyttat barnen till ryssland.

Båda delarna ingår ju i folkmord, så det råder ingen tvivel om saken,

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Vad är folkmord då?

"DEFINITIONER

Ryssarna har ju fan använt det klippet som handbok. :3freak

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu skjuter dom missiler mot uppebart civila mål längt ifrån fronten och långt ifrån några militära mål ÖHT.

Den enda anledningen att skjuta missiler ditåt är att terrorbomba civila, och ett köpcenter mitt på dagen valde dom för att döda så många kvinnor och barn som möjligt..

Ska man vara orolig för ryssland? Tja...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu skjuter dom missiler mot uppebart civila mål längt ifrån fronten och långt ifrån några militära mål ÖHT.

Den enda anledningen att skjuta missiler ditåt är att terrorbomba civila, och ett köpcenter mitt på dagen valde dom för att döda så många kvinnor och barn som möjligt..

Ska man vara orolig för ryssland? Tja...
Ja, det var ju flera veckor sedan vi blev påminda om den höga moralen i den ryska armén. ?
Vore spännande att höra Putler själv förklara hur man av-nazifierar Ukraina genom att bomba civila i köpcenter?
Men det var väl Ukrainarna själva som gjorde det för att sätta de stackars ryssarna i dålig dager. :huvet

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning