Varför det?
Du tror inte USA skulle hedra artikel 5 om Ryssland drar igång ett europeiskt storkrig och anfaller Sverige?
Nej.
Och jag upprepar min vanliga fråga: Ge tre skäl till att en amerikanska president blir omvald efter USA kommit i krig med Ryssland ?
Några skäl:
1) NATO saknar trupp för ett krig med Ryssland. Har precis kommit ut att det finns 40000 stridklara NATO trupper. Och det behövs 300000 stridklara NATO trupper.
2) Har läst de senaste dagarna att Estland vet att vid ett rysskt anfall händer ingenting från NATO's sida på 6 månader.
3) Har läst de senaste dagarna att Ungern vet att vid ett rysskt anfall händer ingenting från NATO's sida, Ungern får klara sig själva.
4) När det ryska anfallet kom mot Ukraina läste jag en deklarationen att NATO kommer att undvika en konfrontation med Ryssland.
(Inte att pga av att Ukraina inte är NATO medlem så undviker NATO gå in i Ukraina / Rysslandkonflikten utan att NATO vill inte ha en konfrontation med Ryssland. Ytterligare ett skäl är att Ukraina sökt NATO medlemskap 2015(?) och blivit nekade.)
5) Trump sa rent ut att Europa kan försvara sig själva #, varför ska USA göra det ?
6) Det tog 3 år innan USA gick in i 1:a världskriget.
7) Det tog till Tysklands krigsförklaring innan USA blev engagerade i 2:a världskriget i Europa.
8) Hur USA övergav kurderna när kampen mot IS var över.
9) They made us many promises, more than I can remember, but they never kept but one; they promised to take our land, and they took it.
10) Jag har jobbat i ett US företag och sett att US intressen är nr1. Sedan kommer ingenting.
# Med 10 gånger så stor BNP som Ryssland ska det inte vara ett problem för EU att försvara sig och ser vi nu en svaghet med Demokrati av Europeisk / Svensk modell.
Försvar drar inga röster och med yrkespolitiker så blir den naturliga följden att politikern väljer det som ger politikerna ett jobb. Och det är inte försvar.