Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ryska chefen för luftvärnet kan ringa putler och vara stolt i dag:

"Överstmurf putler, luftvärnet har i dag lyckats skjuta ner en SU-34 över Ukraina"

"Det är bra, vad var dom dåliga nyheterna du hade då?"

"Det är bara ryska flygvapnet som flyger SU-34...."

Dessutom var det tydligen en SU-34M, den absolut senaste och bästa dom har, en av tiotalet tillverkade...

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Rbs17 verkar redan finnas där men nu skickas Rbs15 och då vill inget ryskt fartyg vara på sjön över huvud taget.

Dags att köpa aktier i Saab…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, hittils är det väl två chefer för olika saker som gripits för att dom har haft personal som har underlättat för ryssarna.

Cheferna sitter i förvar, tillfälligt avstängda.

Det är inte som i ryssland där man får Putins special-thé och nytvättade kalsonger.

I Ukraina kommer dom att ställas tillsvars

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, hittils är det väl två chefer för olika saker som gripits för att dom har haft personal som har underlättat för ryssarna.

Cheferna sitter i förvar, tillfälligt avstängda.

Det är inte som i ryssland där man får Putins special-thé och nytvättade kalsonger.

I Ukraina kommer dom att ställas tillsvars
Nyheten på SVT var i alla fall initialt att 60 personer var misstänkta eller skulle åtalas, pga detta fick två personer avsked.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nyheten på SVT var i alla fall initialt att 60 personer var misstänkta eller skulle åtalas, pga detta fick två personer avsked.

Jo, 60 personer är misstänkta kollaboratörer, och deras två chefer har tagits i förvar för att det är märkligt att just dom två har anställt så många som har hjälpt ryssarna.

Tiden får utvisa om det är slumpen som gör att dom har anställts just av dom två.

Det är ändå en piss i missisippi, hur många landsförrädare tror du skulle flyta upp om Sverige anfölls?

Det blev ju jävligt bråttom att bränna STASI arkiven när dom hotades med offentlighet..

"
Enligt uppgift ska Sveriges regering redan 1990 ha tagit emot en omfattande lista med ”kultur- och mediepersonligheter” som var upptagna som medlöpare eller kollaboratörer i Stasis register.

Det svenska Stasiarkivet har länge hållits hemligstämplat av Säpo. Europaparlamentet har dock antagit en resolution om att arkiven bör öppnas för forskning, och genom en regeringsdom 2010 har professor Birgitta Almgren kunnat inleda forskning på det svenska materialet. Detta sker inom ramen för ett projekt vid Södertörns högskola om hur diktaturer kan infiltrera ett öppet samhälle som Sveriges. Att på så sätt blotta totalitära idéer och strukturer är viktigt inför framtiden och för att vi ska kunna göra upp med vårt förflutna.

Enligt uppgift ska dock professor Almgren ha förbjudits att, med hot om fängelse, avslöja namnen på de namngivna svenskar som samarbetade med Stasi. Så pass mycket har dock avslöjats som att det främst rörde sig om ”unga idealister” inom näringsliv, medier och akademi – med möjligheter att en dag bli tunga svenska makthavare. Även politik och rättsväsen var berört."

Om Östtyskland/Sovjetunionen kunde ha tusentals "medarbetare" i Sverige, så lär det ju finnas en hel del folk i alla länder som har sin lojalitet med andra regimer.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Misstänker att planen är att 0 ska ut, men att sossarna nickar och ler och spelar med tills Sverige fått gå med i klubben.
Det finns kurder med PUT som på grund av tex dubbelspel (jobbat för Turkisk säkerhetstjänst) inte fått svenskt medborgarskap.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
En 2022 variant av 50 och 60-talets foton av Checkpoint Charlie i Berlin. "Jag har varit där !"

För undvika missförstånd, jag har inte varit vid CC. En kamrat har berättat hur fotad han blev när han gick över från öst till västsidan. Av många andra turister. Som föredragit stanna på västsidan.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ifall någon står utan jobb nu när det är oroliga tider med inflation och allt så söker Wagner folk.
Hög ingångslön, korta kontrakt och man får en massa spännande upplevelser i bagaget.
Nackdelen är att du inte får någon utbildning samt att skickas till fronten med undermåligt materiel där oddsen för att dö eller skadas är över 50%.
Men står valet mellan det eller Foodora så....

View attachment 474014
Så väljer jag Foodora.....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, dom har det inte lätt med personalförsörjningen.

Man skickade en elitstyrka attackdykare att leda ett anfall av marininfanterisoldater mot en MVK*, varpå marininfateriet vände om och lämnade attackdykarna att dö eller att bli tillfångatagna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Rbs17 verkar redan finnas där men nu skickas Rbs15 och då vill inget ryskt fartyg vara på sjön över huvud taget.

Dags att köpa aktier i Saab…
Ni är flera som skriver att vi ska skicka RBS15 till Ukraina, men var hittar ni den infon? Söker jag så hittar jag bara utländska sidor som påstår det lite luddigt, finns det något officiellt?

Att danskarna skickar Harpoon ska vara klart sedan tidigare och redan det borde ge ryssarna en del huvudbry.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni är flera som skriver att vi ska skicka RBS15 till Ukraina, men var hittar ni den infon? Söker jag så hittar jag bara utländska sidor som påstår det lite luddigt, finns det något officiellt?

Att danskarna skickar Harpoon ska vara klart sedan tidigare och redan det borde ge ryssarna en del huvudbry.

Jag har inte heller sett några bevis för det, tidigt dök det upp en bild på vad som påstods vara en Ukrainare och en RB15, jag kunde inte identifiera vare sig personen på bilden eller det lilla man såg av en grömålad sak, än mindre kunde jag avgöra när och var bilden var tagen.

Men MÖP'ar på twitter påstod att det var en RB15, att det var en Ukrainare och att bilden var tagen nyligt i Ukraina, hur dom kunde veta det är för mig obegripligt.

Men det är inte heller omöjligt, bara en aning otroligt, att vi har skickat något vi själva har brist på

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag hittar bara information om RBS17 med...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Oavsett vilken rbs så är det dåliga nyheter för ryssarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, det finns väl en anledning till att Svartahavsflottan har lagt bena på ryggen.

Dom känner nog att dom börjar ha begränsad rörelseförmåga utanför Ukraina och att deras missilskydd inte är tillräckligt mot det Ukraina kan sätta in.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning