Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ni är flera som skriver att vi ska skicka RBS15 till Ukraina, men var hittar ni den infon? Söker jag så hittar jag bara utländska sidor som påstår det lite luddigt, finns det något officiellt?

Att danskarna skickar Harpoon ska vara klart sedan tidigare och redan det borde ge ryssarna en del huvudbry.
Det var så att Sverige tidigare skickade Rbs17, häromdagen skickade man bland en del annat "sjömålsrobot" igen, dock ej närmare specificerat vilken (till skillnad från förra gången). Ukraina har såklart länge velat ha Rbs15 och det finns nog ett visst intresse från svenskt håll också nu när de nyaste versionerna börjat fylla upp förråden.

Av en "slump" började då ryssarna plötsligt att flytta hela sin flotta österut och det tyder nog på att något betydligt potentare än tidigare anlänt till Ukraina vad gäller sjömålsrobot. Och Rbs15 i dess olika versioner är en formidabel robot som dessutom är oerhört svårbekämpad.

Så: än så länge är det spekulation men det finns en hel del som tyder på att det är Rbs15 det handlar om. Oklart vilken version, troligen mk2.

Det finns även andra länder som har Rbs15 och SAAB får nog orderböckerna fulla med mk4 "Gungnir" nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade samtliga 18 röda kepsar?
Tycker ändå det är ok argument de framför, men det bästa argumentet mot att låta oss gå med om man är amerikan vore väl annars att vi inte borde få räkmacka.

Kanske borde vi få betala in 2% av vår BNP plus strafftillägg *73år?

Säg 3%, fair enough.

Men jag vet, många stör sig på den republikanska motviljan att kriga utomlands.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Intressant artikel om NATO, Sverige och Erdogan som träffar ganska rätt på vad som pågår.
Ja, det är en artikel i Aftonbladet, hon är kvinna, socialdemokrat och tillråga på allt kurd. Så det lär väl störa vissa ganska hårt.
Hade iofs gärna sett lite mera journalistik från Aftonblaskan där de djupdykt lite mera i ämnet än att bara göra kort lite frågestund, men, men.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tycker ändå det är ok argument de framför, men det bästa argumentet mot att låta oss gå med om man är amerikan vore väl annars att vi inte borde få räkmacka.

Kanske borde vi få betala in 2% av vår BNP plus strafftillägg *73år?

Säg 3%, fair enough.

Men jag vet, många stör sig på den republikanska motviljan att kriga utomlands.
Självklart ska vi satsa våra 2% av BNP på vårat försvar för att uppfylla NATO kravet.

Varför skulle vi betala en straffavgift?

Betalade du netflix för alla månder du inte hade varit medlem sedan dom startade?

Det har inget med någon "republikansk ovilja att kriga" att göra.
Dom krigar gärna, men bara när dom kan stjäla olja eller andra naturresurser där dom krigar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Intressant artikel om NATO, Sverige och Erdogan som träffar ganska rätt på vad som pågår.
Ja, det är en artikel i Aftonbladet, hon är kvinna, socialdemokrat och tillråga på allt kurd. Så det lär väl störa vissa ganska hårt.
Hade iofs gärna sett lite mera journalistik från Aftonblaskan där de djupdykt lite mera i ämnet än att bara göra kort lite frågestund, men, men.

Vilka är ”vissa” och är du en del av den gruppen?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Dom krigar gärna, men bara när dom kan stjäla olja eller andra naturresurser där dom krigar.
Om du går tillbaka till när då? Du kan ju knappast anklaga Trump för att starta krig. En av väldigt få presidenter som inte startat krig under sin mandatperiod.

Hur många länder bombade Obama? Sju?

Republikanen innan dess var G W Bush som i högsta grad ville hålla sig borta från konflikter men 9/11 kom i vägen och krävde ett svar. Därav Afghanistan för att bekämpa Al Qaida. Irak var en uppenbar felbedömning där underrättelsematerialet visade på massförstörelsevapen. Att det skulle handlat om olja är uteslutet, dock var Clintons regim tidigare intresserade av att konfiskera olja. USA förlorade olja på invasionen. Det är fakta.

Hur många länder krigade Clinton mot? Tio?

Det är tveklöst så att republikanerna alltid satt USA först och försökt undvika krig medan krigsherrarna i demokraterna härjar runt. Skillnaden är att demokraterna är ”de goda” och historieböckerna skrivs med det narrativet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Självklart ska vi satsa våra 2% av BNP på vårat försvar för att uppfylla NATO kravet.

Varför skulle vi betala en straffavgift?

Betalade du netflix för alla månder du inte hade varit medlem sedan dom startade?

Gällande republikansk krigsvilja tycker jag du är felinformerad, det finns en krigströtthet och undran varför amerikanska 20åringar ska dö i krig för något de inte har med att göra. Det i sig är sunt.

Angående varför man ska få komma till dukat bord eller vara med och bidra från början är väl en fråga hur man ser på förmågan och viljan att göra rätt för sig.

Att vi dessutom lagt ansenlig tid på att klaga på kärnvapen och NATO, även i modern tid, gör inte saken mer självklar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gällande republikansk krigsvilja tycker jag du är felinformerad, det finns en krigströtthet och undran varför amerikanska 20åringar ska dö i krig för något de inte har med att göra. Det i sig är sunt.

Angående varför man ska få komma till dukat bord eller vara med och bidra från början är väl en fråga hur man ser på förmågan och viljan att göra rätt för sig.

Att vi dessutom lagt ansenlig tid på att klaga på kärnvapen och NATO, även i modern tid, gör inte saken mer självklar.

Komma till dukat bord?
Man väljer väl själv NÄR man går med i en allians?
Alla nuvarande var inte med 1949.
Vi har stått utan NATO garantier hela tiden och har fått anpassa oss efter det.
Vi har lagt betydligt mer än NATO's 2% krav på att bygga upp en försvarsmakt, just av den anledningen, medans länder som har varit med i NATO aldrig har kommit upp i 2%
Fram till kalla krigets slut låg den svenska försvarsbudgeten runt tre procent av BNP. Efter Sovjetunionens kollaps under det tidiga 1990-talet påbörjades stora bantningar av försvaret. Försvarsbudgeten sjönk ner till under två procent av BNP vid millennieskiftet.

Sen att det har funnits dom som har kritiserat NATO, det har det funnits gott om i NATO länder också, men huvudsaken är ju att dom numera är tysta, eller utrökta som Putin-medlöpare.
Kärnvapen finns det gott om människor som kritiserar i alla länder, visst vore det jävligt bra om dom inte fanns, på någon sida, men nu gör dom det och det är en realitet vi får finna oss i.
Vi lär inte behöva husera några kärnvapen i alla fall.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Komma till dukat bord?
Man väljer väl själv NÄR man går med i en allians?
Alla nuvarande var inte med 1949.
Vi har stått utan NATO garantier hela tiden och har fått anpassa oss efter det.
Vi har lagt betydligt mer än NATO's 2% krav på att bygga upp en försvarsmakt, just av den anledningen, medans länder som har varit med i NATO aldrig har kommit upp i 2%
Fram till kalla krigets slut låg den svenska försvarsbudgeten runt tre procent av BNP. Efter Sovjetunionens kollaps under det tidiga 1990-talet påbörjades stora bantningar av försvaret. Försvarsbudgeten sjönk ner till under två procent av BNP vid millennieskiftet.

Sen att det har funnits dom som har kritiserat NATO, det har det funnits gott om i NATO länder också, men huvudsaken är ju att dom numera är tysta, eller utrökta som Putin-medlöpare.
Kärnvapen finns det gott om människor som kritiserar i alla länder, visst vore det jävligt bra om dom inte fanns, på någon sida, men nu gör dom det och det är en realitet vi får finna oss i.
Vi lär inte behöva husera några kärnvapen i alla fall.
Vi har lite olika utgångspunkter, jag tycker inte man väljer när man går med i en förening, det väljer existerande medlemmar, och nu var det några som inte ville ha med oss. Det är tråkigt men jag har full respekt för mångfald i åsikter, du också utgår jag från.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har lite olika utgångspunkter, jag tycker inte man väljer när man går med i en förening, det väljer existerande medlemmar, och nu var det några som inte ville ha med oss. Det är tråkigt men jag har full respekt för mångfald i åsikter, du också utgår jag från.

Några, var det fler än den putinkamande muftin?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja var det inte de 18 republikanerna vi diskuterade? Jag gjorde det i alla fall.

Ah, ja vad dom tomtarna tycker spelar liten roll, 394 röster mot 18

EDIT: Just dom 18 verkar vara gräddan i partiet också

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ah, ja vad dom tomtarna tycker spelar liten roll, 394 röster mot 18

EDIT: Just dom 18 verkar vara gräddan i partiet också
394 mot 18 som tycker det är självklart att USA skall offra sina medborgares liv för att vi ska ha frihet, låt mig tvivla att det är bara av idealistiska skäl.

Jag gillar NATO, jag vill vara med i NATO men förvånas över oförmågan att se fler perspektiv. Du brukar ju kunna tänka fritt i andra frågor.

Finns det verkligen inga skäl för USA att tvivla på om Sverige skall vara med i NATO? Fördelarna överväger, men absolut inget skäl?

Och det där om att kriga för naturtillgångar eller vad du skrev var sjukt Sjöstedt. Är det något denna vår lärt oss så är det väl att energi är absolut värt att kriga för. Detta vet väl alla?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
394 mot 18 som tycker det är självklart att USA skall offra sina medborgares liv för att vi ska ha frihet, låt mig tvivla att det är bara av idealistiska skäl.

Jag gillar NATO, jag vill vara med i NATO men förvånas över oförmågan att se fler perspektiv. Du brukar ju kunna tänka fritt i andra frågor.

Finns det verkligen inga skäl för USA att tvivla på om Sverige skall vara med i NATO? Fördelarna överväger, men absolut inget skäl?

Och det där om att kriga för naturtillgångar eller vad du skrev var sjukt Sjöstedt. Är det något denna vår lärt oss så är det väl att energi är absolut värt att kriga för. Detta vet väl alla?

Ehh, nej, energi är INTE värt att kriga för, har man satt sig i den sitsen är det ytterst beklagligt.

Energi skapar man själv, med dom förutsättningar man har, och sedan rättar man munnen efter kappsäcken.
Har man älvar så bygger man vattenkraft, har man inte älvar bygger man... tja det är valfritt men vill man kunna kolla facebook när det inte blåser och är mulet så bygger man någonting annat pålitligt.

Sverige har alltså sedan NATO bildades i snitt investerat mer än 2% av BNP på försvaret, många nu NATO länder har aldrig gjort det, tyskland har definitivt inte gjort det.
Sverige är inget U-land som U-SA måste bära någon kostnad för.

USA har varit mer än villiga att skicka sina (främst andraklassens) medborgare att dö för många andra saker, påhittade massförstörelsevapen till exempel.

Det finns väldigt få bra skäl för USA att fundera över om Sverige ska få vara med i NATO, men det börjar finnas en hel hög med skäl att fundera över Turkiets medlemskap.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning