Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag förutsätter att Paasikivi menar att han inte begriper Rysslands taktik, inte att han tycker att det är obegripligt att de inte går att lita på.
Sedan har de väl endast lovat att inte beskjuta transporter av säd och liknande inte att skona hela infrastrukturen kring hamnarna?

Ingen begriper ryssarnas taktik, i synnerhet inte ryssarna själva.
Den ena generalen vet inte vad den andre ger för order, och så är hela befälskedjan neråt till sista soldat.
Det är kanske inte så konstigt att det ryska luftvärnet skjuter ner det ryska flygvapnet och det ryska flygvapnet bombar ryska markstyrkor ibland.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När man måste paniktillverka materiel så hinner man inte hålla koll på alla dj**a mått.... :3freak ?

Nu betvivlar jag ju att den där var tillverkad i någon panik (vem skulle ha fått tag på en pipa nu att såga upp?)

Jag tror bara att det är vanlig ryss-kvalitet som dom har när dom tillverkar saker i lugn och ro i fredstid.

Jag har sett annat tillverkat i det landet, man fyller 5 årsplanen/kan gå hem för dagen fortare om man inte kasserar så mycket...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu betvivlar jag ju att den där var tillverkad i någon panik (vem skulle ha fått tag på en pipa nu att såga upp?)

Jag tror bara att det är vanlig ryss-kvalitet som dom har när dom tillverkar saker i lugn och ro i fredstid.

Jag har sett annat tillverkat i det landet, man fyller 5 årsplanen/kan gå hem för dagen fortare om man inte kasserar så mycket...
Kan vara.
Denna skulle ju iofs kunna vara en av de som Ryssland skänkt till Ukraina sista månaderna och som Ukrainska mekaniker tagit på sig för att få i stridbart skick. Sen när man upptäcker att det är något konstigt så sågar man itu den och upptäcker vissa toleransmått man inte är van vid. ±1,5mm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan vara.
Denna skulle ju iofs kunna vara en av de som Ryssland skänkt till Ukraina sista månaderna och som Ukrainska mekaniker tagit på sig för att få i stridbart skick. Sen när man upptäcker att det är något konstigt så sågar man itu den och upptäcker vissa toleransmått man inte är van vid. ±1,5mm

Det skulle också kunna vara medvetet, en pipa är lång och tung, och upphängd i ena änden, man kanske vill ha mera gods på ovansidan där det är sträck-krafter än på undersidan där det är kompressionskrafter?

Men jag har inga gränser för mitt förakt för rysktillverkade saker, så det kan mycket väl vara skit i tillverkningen

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ukraina har perforerat ytterligare en bro norr om Cherson, denna gången har dom skickat ett meddelande: “En fil lämnades hel för de som är smarta och bestämmer sig för att lämna. Erbjudandet är tidsbegränsat.”

På bilderna ser man hur dom i princip har perforerat bron, med oerhört jämt avstånd mellan träffarna i spikrak linje, nästan som ett skjutprov.
Det råder ingen tvekan om att Ukraina nu bara behöver pålitliga måldata för att träffa vad helst dom önskar...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dags att plocka Kerch-bron eller är det för långt att skjuta dit med tillräcklig precision?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dags att plocka Kerch-bron eller är det för långt att skjuta dit med tillräcklig precision?

Det ligger väl lite på gränsen, men man har ju också diskuterat att lämna den vägen öppen så att ryssarna tar sig hem igen.
Tids nog blir det hål i den också

Med den träffbilden så har dom förmågan att slå ut bron, men väljer att inte göra det:

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Politico har en lite längre artikel om händelserna där även en svenska stupade för någon dag sen.
Ett typexempel på TOS. Taktiskt omhändertagande av skadad. Man ska inte ge hjälp åt kamrat förrän striden är vunnen eller det finns en paus där det kan ske säkert. Risken är för stor att andra skadas eller dödas när de försöker hjälpa. Det är något som ändrats hos både svenskar och inom NATO under senare år, mot hur taktiken var förr...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mycket vältalat av Jens Stoltenberg:

Stoltenberg har varit en klippa hela tiden, han har pratat klarspråk från dag 1, och jag har väl inte hittat något jag inte håller med om, han gav ju ganska kraftiga kängor mot Tyskland när dom helt uppenbart lydde putlers vissla för att få gas.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Stoltenberg har varit en klippa hela tiden, han har pratat klarspråk från dag 1, och jag har väl inte hittat något jag inte håller med om, han gav ju ganska kraftiga kängor mot Tyskland när dom helt uppenbart lydde putlers vissla för att få gas.
Fast norsk brytning är inget jag förknippar med allvar och pondus.
Har svårt ta det språket på allvar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fast norsk brytning är inget jag förknippar med allvar och pondus.
Har svårt ta det språket på allvar.
Kan känna samma sak när jag pratar med en Östgöte dock med skillnaden att jag har förmågan att förstå att de inte är korkade bara för att de låter korkade. Tror de som jobbar internationellt är luttrade och kan ta in budskapet ändå.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är säkert så mycket gods att det fungerar lika bra ändå. Att hålet är dåligt centrerat har nog ingen praktisk betydelse.

Ja, uppenbarligen smäller dom och spottar ur sig projektilen, sedan skjuter man väl in dom så gott det går, och efter det används dom ju mest mot skolor, sjukhus och andra stora mål på kort avstånd ändå...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Oavsett så justerar man väl knappast siktet efter vart utsidan på röret pekar.

Nej, därav att man skjuter in dom.

Man kör nog laserinstrument inuti pipan till att börja med men sedan antar jag att man skjuter mot tavla och korrigerar därefter.

Så hur utsidan på pipan ser ut spelar liten roll.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När de första MIG-29 visades internationellt garvade västvärlden åt den uråldriga analoga tekniken, mekaniska instrument, rörbestyckade radar, radio mm.
Tills en smartskalle ställde frågan hur en sådan står sig mot modern elektronik vid en EMP.
Då var det inte så kul längre.
Senare versioner fick "normal" avionik.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE