Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med tanke på vad det pysslar med så borde det nog smälla lite mer på ryskt territorium.

Det artelleri som Ukraina har haft sedan tidigare har kortare räckvidd/sämre precision och når inte riktigt än.
Allt eftersom Ukraina närmar sig den ryska gränsen kommer det nog att smälla mer på rysk sida.
I synnerhet vapen/bränsledepåer nära gränsen lär ligga ridigt till.

Jag har sett några videosnuttar på twitter från en Ukrainsk framryckning, och i alla fall på den platsen gick det med blitzkrieg-fart

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Damn , det är inte så här jag lärt mig använda P-skott:
(Mekaniserad ukrainsks enhet stormar rysk position)

Video 1
Video 2
Nej de där gör ingen större nytta på det sättet... Inte om det är svenska modellen med pansarbrytande laddning. Och att de stannar ute i öppen terräng istället för snabb inbrytning och in i fiendens led är också ett märkligt beteende. Inte riktigt enligt praxis. De skulle behöva mer träning.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ser inte exakt vad han siktar på. Var det på huset?

För strid i Sverige var det väl någon teori om att man med pansarbrytande skulle sikta under fönster och hoppas på att träffa element som då skulle ge rejäl splitterverkan i det rum som de befann sig. Hur väl det fungerade i praktiken, och hur ofta ukrainare har element under fönster, låter jag dock vara osagt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det går framåt. Snart har man ringat in ryska armen vid Izyum.
Vad hette den tyska operationen som gjorde typ exakt samma sak?

ezgif.com-gif-maker39a75a6752423600.gif

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För strid i Sverige var det väl någon teori om att man med pansarbrytande skulle sikta under fönster och hoppas på att träffa element som då skulle ge rejäl splitterverkan i det rum som de befann sig. Hur väl det fungerade i praktiken, och hur ofta ukrainare har element under fönster, låter jag dock vara osagt.
Helt korrekt. Det ger väldigt bra verkan i målet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Helt korrekt. Det ger väldigt bra verkan i målet.

Modern 40mm 3P ammunition ger god verkan i målet oavsett, bara man kommer ihåg att programera den rätt innan avfyrning, så jag tror dom har slutat lära ut att sikta på elementen.

Men då var det ett utmärkt sätt att få lite extra dålig stämmning i målet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Pratas på Telegramkanaler att det pågår strider i Izium redan. Att Ukrainarna rullat på i mörkret och kommit fram.

Jo, jag har sett det på twitter också, inklusive obligatorisk bild på vägskylten.

Uktaina har nog fått några godispaket med mörkerseende, för dom har fått mörkerkapacitet som tidigare har saknats helt plötsligt.

Tidigare slet dom ju av IR siktet från avfyrade Javelins tror jag det var och använde separat för mörkerkapacitet, men nu verkar dom se i natten

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ser ut som det är ganska dyrköpta segrar. Ukrainska soldater intervjuas av Washington post och målar upp en dyster bild av en teknologiskt överlägsen fiende, och dåligt utbildade ukrainare. All respekt för de som slåss för sitt land under de förutsättningarna, men det kommer tyvärr kosta mycket blod att slänga ut ryssarna hela vägen.

The soldiers said they lacked the artillery needed to dislodge Russia’s entrenched forces and described a yawning technology gap with their better-equipped adversaries. The interviews provided some of the first direct accounts of a push to retake captured territory that is so sensitive, Ukrainian military commanders have barred reporters from visiting the front lines.

“They used everything on us,” said Denys, a 33-year-old Ukrainian soldier whose unit fell back from a Russian-held village after a lengthy barrage of cluster bombs, phosphorous munitions and mortars. “Who can survive an attack for five hours like that?” he said.

[...]
“We lost five people for every one they did,” said Ihor, a 30-year-old platoon commander who injured his back when the tank he was riding in crashed into a ditch.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser ut som det är ganska dyrköpta segrar. Ukrainska soldater intervjuas av Washington post och målar upp en dyster bild av en teknologiskt överlägsen fiende, och dåligt utbildade ukrainare. All respekt för de som slåss för sitt land under de förutsättningarna, men det kommer tyvärr kosta mycket blod att slänga ut ryssarna hela vägen.

The soldiers said they lacked the artillery needed to dislodge Russia’s entrenched forces and described a yawning technology gap with their better-equipped adversaries. The interviews provided some of the first direct accounts of a push to retake captured territory that is so sensitive, Ukrainian military commanders have barred reporters from visiting the front lines.

“They used everything on us,” said Denys, a 33-year-old Ukrainian soldier whose unit fell back from a Russian-held village after a lengthy barrage of cluster bombs, phosphorous munitions and mortars. “Who can survive an attack for five hours like that?” he said.

[...]
“We lost five people for every one they did,” said Ihor, a 30-year-old platoon commander who injured his back when the tank he was riding in crashed into a ditch.
Krig kostar alltid.
Fast nu har ju Ukraina fått lite nya artilleripjäser av sin goda granne i norr.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

[...]

Fast den där är ju kraftigt debunkad, det stämde på hans grupp som hamnade i ett taskigt läge, men i snitt går det bra för Ukraina och dåligt för ryssen.

Det är ju därför ryssen droppar sin loot och lägger benen på ryggen så fort dom hör rykten om att Ukraina kommer åt deras håll.

Visst dör Ukrainare också i det här kriget, men inte 5:1, om man inte räknar dom obeväpnade civila kvinnor och barn som ryssarna avrättar varhelst dom drar fram, då kan det nog bli höga siffror på vissa orter.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin