Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Han har åtminstone inte lyckats orsaka ett världskrig.
Ännu.... ?
Jag gillar inte när; USA börjar repetera att inte använda kärnvapen, Putin säger att vi får väl se vem som vinner och smyg ler inför kamerorna och när Ryssland medvetet väljer att inte förstärka fronten där Ukraina avancerar för fullt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ännu.... ?
Jag gillar inte när; USA börjar repetera att inte använda kärnvapen, Putin säger att vi får väl se vem som vinner och smyg ler inför kamerorna och när Ryssland medvetet väljer att inte förstärka fronten där Ukraina avancerar för fullt.
Mjoh... Kärnvapenchickenrace... Det ger sköna vibbar från förr det. Men om han börjar kasta kärnvapen på Ukraina tror jag det kan bli jävligt jobbigt för ryssland.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mjoh... Kärnvapenchickenrace... Det ger sköna vibbar från förr det. Men om han börjar kasta kärnvapen på Ukraina tror jag det kan bli jävligt jobbigt för ryssland.
Det tror jag med och risken är väl försvinnande liten att så sker, men jag gillar inte när det dyker upp scenarion där det finns en utveckling där sådant verkligen skulle kunna ske.
Ryssland hänvisar ju ofta till sin kärnvapendoktrin där man bara får använda dem när Rysslands existens är hotad.
För att Ryssland skall kunna vinna krävs ju antingen fullskalig mobilisering eller icke konventionella vapen. Båda leder till att nuvarande regim faller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju flera rysslands experter som är förvånade att inte kemvapnen har åkt fram än, han brukar ju dra fram dom rätt snart annars.

Men väst och NATO var väl klara med att alla massförstörelsevapen var att likställa med kärnvapen, så det är en jävla tröskel...

Nu ska han visst provköra sin atomdrivna missil igen, hoppas han inte förgiftar hela kolahalvön och sin egen personal igen, det räcker ju bra med det den sprider om den fungerar som den ska.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ryssizterna skjuter varandra nu, det är bra, så behöver inte Ukraina slösa ammunition på dom.

21 döda och 63 skadade, utan att Ukraina har avlossat ett enda skott.

Det var visst meningsskiljaktigheter mellan dom som förväntades vara kanonmat och dom som ville stå i bakre ledet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det tror jag med och risken är väl försvinnande liten att så sker, men jag gillar inte när det dyker upp scenarion där det finns en utveckling där sådant verkligen skulle kunna ske.
Ryssland hänvisar ju ofta till sin kärnvapendoktrin där man bara får använda dem när Rysslands existens är hotad.
För att Ryssland skall kunna vinna krävs ju antingen fullskalig mobilisering eller icke konventionella vapen. Båda leder till att nuvarande regim faller.
Ryssland kan inte vinna detta krig oavsett.

Icke konventionella vapen = de förlorar. Ryssland delas efter en förödande grusläggning upp i småbitar och upphör att existera som stat. Taktiska kärnvapen är en röd linje och deras taktiska övertag är marginellt idag pga kass precision. Däremot öppnar detta schackdrag för att 90% av världens militära kapacitet inom alla områden får en enda uppgift och det är att stoppa Ryssland från att skicka en enda robot till oavsett riktning. Lita på att i stort sett all kärnvapenkapacitet inte bara är känd på förhand utan också lokaliserad. Strategiska kärnvapen var väl sist funktionella på 1960-talet och riskerar främst att detonera innan eventuell uppskjutning, i den mån den detonerar alls. Och de kommer inte att hinna med någonting i det läget.

Fullskalig mobilisering = de förlorar. De skickar redan nu T-64or, Nagantbössor och 50-åriga fängelsekunder i gympadojor med hjälmar av hängränneplåt. Deras transportsystem är redan nu på bristningsgränsen, deras trupper har vare sig utbildning, utrustning, mat eller vatten, det är snart slut på såväl pansar som kryssningsrobotar. Vilken materiel skall de använda sig av? Nordkoreansk artilleriammunition?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, men även om utslaget av den riggade omröstningen blir att 117% vill tillhöra ryssland så äger det ju ingen som helst legitimitet utanför pyttlerfnasks kontor.

Det är fortfarande Ukraina vad han än säger.

Men det är klart att det går att använda i hemmapropagandan. (som ingen går på)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja, men även om utslaget av den riggade omröstningen blir att 117% vill tillhöra ryssland så äger det ju ingen som helst legitimitet utanför pyttlerfnasks kontor.

Det är fortfarande Ukraina vad han än säger.

Men det är klart att det går att använda i hemmapropagandan. (som ingen går på)
Putin skiter i om du eller jag ser det som legitimt. Jag tror att Putin nöjder sig med ett par regioner och lägger allt fokus på dessa. Om några år tar han ett par till.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
USA funderar tydligen allvarligt på att skicka M1or till Ukraina. Har ju betydligt mindre tendens att kasta av sig tornet än det skräp som ryssarna skickat, och som Ukraina beslagtagit och har sedan tidigare. Men dra en hiskelig mängd soppa och behöver antagligen skeppas till Polen när de ska repareras.

1663685044191.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Putin skiter i om du eller jag ser det som legitimt. Jag tror att Putin nöjder sig med ett par regioner och lägger allt fokus på dessa. Om några år tar han ett par till.

Då kunde han ju skippa riggade omröstningar för att legitimera sitt krig också.

Jag såg en teori om att ryssland kanske skulle förlora omröstningen och dra sig tillbaka och säga att efter avnazifieringen var Ukraina otacksamma och ville inte ingå i det fantastiska ryska samhället och att dom respekterar det.

Då har dom ju inte förlorat ett krig, utan bara genomfört en specialoperation och sedan följt folkviljan, så då kan ju tyskarna köpa gas igen...

Det låter ju inte troligt med puttlerfnask kvar vid rodret, men det är nog enda sättet att få igång ekonomin i ryssland igen, och om någon lyckas få bunkerdvärgen att titta ut genom ett fönster och tar över makten kan ju ett sånt scenario rädda landet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Verkar börja bli bråttom att hålla "folkomröstningar" i ockuperade områden om att bli del av Ryssland.

Är det för att kunna motivera mobilisering när Ukrainarna helt plötsligt är inne i "Ryssland" och tar tillbaka mark?
Det är väl bara för Ukraina att köra en online omröstning där 99,9% av alla invånare vill fortsätta vara ukrainska.
Ryssland kan ju inte ifrågasätta dess legitimitet med sin löjliga omröstning i bagaget.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Men han måste väl fatta att Ukraina som läget är idag inte kommer ge bort varken de regionerna eller Krim?

Han måste väl göra det för att kunna få folket bakom sig i en allmän mobilisering när Ukraina "har gått in på Ryskt territorium"?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Då kunde han ju skippa riggade omröstningar för att legitimera sitt krig också.
igen, han riggar inte omröstningar och tror att de kommer ses som legitima av oss i väst. Kan han lura några procent av sitt egna folk så är det en vinst för honom.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men han måste väl fatta att Ukraina som läget är idag inte kommer ge bort varken de regionerna eller Krim?

Han måste väl göra det för att kunna få folket bakom sig i en allmän mobilisering när Ukraina "har gått in på Ryskt territorium"?
Exakt, han söker legitimitet hos delar av den egna befolkningen.

Krim är ju i praktiken redan ryskt. Har svårt att se Ukraina ta tillbaka det. Hoppas kan man såklart. Nu tror jag Luhansk och Donetsk kommer gå samma öde till till mötes. Om några år kommer det snackas lika lite om det som de gjordes om Krim förra året - lite.

Man får hoppas att Ryska regimen hinner bytas ut mot någon lite vettigare innan de har kapacitet att erövra nästa region.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin