Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Pratas om att Mongoliet öppnar gränsen till ryssar som vill ha lite långsemester från ryska ledningens dumma idéer. Kan vara ett bra alternativ nu när oktobersemestern i Finland är inställd.

Hur var det, Sverige hade väl inte stängt gränsen för ryska turister ännu. M ville väl vänta med det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Pratas om att Mongoliet öppnar gränsen till ryssar som vill ha lite långsemester från ryska ledningens dumma idéer. Kan vara ett bra alternativ nu när oktobersemestern i Finland är inställd.

Hur var det, Sverige hade väl inte stängt gränsen för ryska turister ännu. M ville väl vänta med det.

Fast dom tar sig ju ändå inte hit i några större numerärer, då dom måste ta sig genom något annat land först.

Jag tror förvisso inte att dom behöver hålla sig undan så länge till, bunkerdvärgen måste nog ta tillbaka mobiliseringsordern snart innan han får stora problem internt i landet.
Jag tror helt enkelt att dom som mobiliserades nu kommer att bli den sista stora mobiliseringen.

Det finns inte material till fler, och helt oskyddade och obeväpnade går dom inte att skicka till köttmuren

Viss mobilisering av tränad personal till vissa styrkor kommer nog att ske, till exempel om dom får för sig att skicka ett till missilförband att ställa på ryska sidan gränsen för att terrorbomba.

IOM att putler utlyste annekteringen och hävdade att alla på annekterad mark var ryssar för evigt så har ju ryska militären bombat sitt eget folk senaste dygnet.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tror förvisso inte att dom behöver hålla sig undan så länge till, bunkerdvärgen måste nog ta tillbaka mobiliseringsordern snart innan han får stora problem internt i landet.
Jag tror helt enkelt att dom som mobiliserades nu kommer att bli den sista stora mobiliseringen.

Det finns inte material till fler, och helt oskyddade och obeväpnade går dom inte att skicka till köttmuren
Tror tyvärr du har fel här.
Vi har sett sedan lång tid att ryssen skickar in otränad personal med undermålig (närmast obefintlig) utrustning.
Ryssen är desperata, de gör vad de kan. Att det innebär att de offrar liv är underordnat.
Kanonmat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror tyvärr du har fel här.
Vi har sett sedan lång tid att ryssen skickar in otränad personal med undermålig (närmast obefintlig) utrustning.
Ryssen är desperata, de gör vad de kan. Att det innebär att de offrar liv är underordnat.
Kanonmat.

Jo, men nu får dom ju inte ens ett första förband med sig, utan uppmanas att ta bilens förbandskudde och fruns tamponger med sig.
Stålhjälmar från WWII och malätna uniformer, men inga skor, rostiga vapen men ingen ammunition (på många ställen)

Det är nu dom kommer att börja dö som flugor, och siffrorna kommer att märkas av hemma.
Nu är det ju dessutom till stor del mobiliserade civila och inte sådana som har någonsin stött militären
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dessutom kommer Kerch-bron inom slaghåll nu, vilket kanske gör att det blir bilkö mot ryssland igen, med dom som kan fly.

Enligt rumint har ryska befälhavere fått order om att inte evakuera skadade längre, det finns ändå ingen vård för dom, utan är dom så skadade att dom tar resurser från kriget så ska dom överges.

Det kan ju få ryska soldaters moral att svajja lite
Det är väl en bra beskrivning av svensk sjukvård också ? ! ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I vissa fall, ja, men det hör inte hemma i den här tråden
Tråden heter
Ska man vara orolig för Ryssland

Med "man" uppfattar jag i varje fall jag oss I Sverige.

Och då måste som jag ser det svensk försörjning av befolkningen i kris / krig, svenska militära resurser och svensk sjukvårds kapacitet platsa i tråden.
Oron måste väl rimligen vara beroende av Sveriges resurser.

Eller hur har du tänkt ?
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tråden heter
Ska man vara orolig för Ryssland

Med "man" uppfattar jag i varje fall jag oss I Sverige.

Och då måste som jag ser det svensk försörjning av befolkningen i kris / krig, svenska militära resurser och svensk sjukvårds kapacitet platsa i tråden.
Oron måste väl rimligen vara beroende av Sveriges resurser.

Eller hur har du tänkt ?
Helt fel, "man" är oss med rätt värdegrund.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tråden heter
Ska man vara orolig för Ryssland

Med "man" uppfattar jag i varje fall jag oss I Sverige.

Och då måste som jag ser det svensk försörjning av befolkningen i kris / krig, svenska militära resurser och svensk sjukvårds kapacitet platsa i tråden.
Oron måste väl rimligen vara beroende av Sveriges resurser.

Eller hur har du tänkt ?

Fast nu är inte sverige i krig med ryssland, än...

Och då behöver du inte vara orolig för att ryssland ska göra att vårdcentralen inte har tid att titta på dina könsvårtor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast nu är inte sverige i krig med ryssland, än...

Och då behöver du inte vara orolig för att ryssland ska göra att vårdcentralen inte har tid att titta på dina könsvårtor.
Vi är olika.
Du ser tråden "Ska man vara orolig för Ryssland" mest hur kan Ryssland påverkar ditt liv.

Ett inlägg om bristande sjukvård för rysska soldater får dig att tänka på inga problem för MIG på MIN vårdcentral.

Själv funderade jag läget för svenska soldater vid krig.
Men så länge vi inte är i krig ska vi tydligen skita i dom.
Det på verkar ju inte din vårdcentral !
Tror faktiskt du har stöd av en stor majoritet av befolkningen i Sverige.
Jag är lite udda !
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är väl inget konstigt att vara orolig över vad som händer om man hamnar i krig - innan man faktiskt hamnat i krig.
Pss som att man kan vara orolig för att dö av en hjärtinfarkt innan man får hjärtinfarkten så kan man vara orolig över krig innan man är i krig.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi är olika.
Du ser tråden "Ska man vara orolig för Ryssland" mest hur kan Ryssland påverkar ditt liv.

Ett inlägg om bristande sjukvård för rysska soldater får dig att tänka på inga problem för MIG på MIN vårdcentral.

Själv funderade jag läget för svenska soldater vid krig.
Men så länge vi inte är i krig ska vi tydligen skita i dom.
Det på verkar ju inte din vårdcentral !
Tror faktiskt du har stöd av en stor majoritet av befolkningen i Sverige.
Jag är lite udda !

Ja, fast varken du eller jag vet hur svensk krigssjukvård fungerar.

Förmodligen tusenfalt bättre än den ryska, som inte ens existerar.

Även om vi la ner dom flesta fältsjukhusen under den eviga freden då vi avskaffade resten av försvaret, så har jag ett visst hopp om att vi har kvar så pass mycket för till exempel internationell krishjälp att vi kan sätta upp en hyfsad krigssjukvård om det behövs
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fortsättning på de nedgrävda "sakerna"...

Man har geolokaliserat platsen och det ser ut som att det är 1 månad gamla bilder.
Satellitbilderna mellan 29/8 och 8/9 visar att det skett en större detonation på platsen.
Platsen har ingen egentlig betydelse. Det går en väg där, men det finns inga andra viktiga saker i närheten som skulle kunna motivera det hela.
Det är vid fronten eller rättare sagt en bit ifrån den ifall man spolar tillbaka tiden till satellitbilderna och detonationen.

Behållarna ser inte ut som några kända förvaringskärl för kemiska vapen eller någon av de ryska granaterna som kan ha kemiska vapen.
De ser ut som sjöminor från något förråd tillsammans med en utlagd minröjningsorm.
Det är med stor sannolikhet en IED av något slag för att slå ut fordon på vägen.
Att den är lagd en så pass bra bit rakt ut från vägen är lite udda. Du slår ju bara 1 fordon även om fordonet skulle köra bredvid vägen.
Det hade varit smartare att minera 200 m längs med vägen och slå ut en kolonn.

Storleken på laddningen är omotiverat stor jämfört med vad du kan åstadkomma.
Bara på ena sidan av vägen så har du 10 000 kg sprängämne och samma på andra sidan vägen.
Och allt det bara för att slå ut ett eller max två fordon... :va
Att dessutom använda sig av sjöminor en så pass bra bit in på land tyder på ganska stor desperation och brist på materiel. Du måste ju transportera dit dem, lägga ut dem för hand (ryssarna har inga hjullastare i logistiktjänst utan lastar det mesta för hand).
Överlag en ganska dum idé som sannolikt inte resulterade i några döda på ukrainska sidan.

Ukr_11.jpg
Ukr_10.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det verkar ju synnerligen korkat att spränga sjöminor i diken på land.

I synnerhet som sjöminor brukar finnas vid kusten, runda bollar är skitsvåra att frakta med lastbil, och dom var placerade så att dom inte gjorde någon skada ändå.

Dessutom, om det var sjöminor skulle dom väl inte behöva utlösas med flera minröjningsormar?

Vad är det för overall som ligger utanför bilen?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, det verkar ju synnerligen korkat att spränga sjöminor i diken på land.

I synnerhet som sjöminor brukar finnas vid kusten, runda bollar är skitsvåra att frakta med lastbil, och dom var placerade så att dom inte gjorde någon skada ändå.

Dessutom, om det var sjöminor skulle dom väl inte behöva utlösas med flera minröjningsormar?

Vad är det för overall som ligger utanför bilen?
[Spekulationer]
Det skulle kunna vara Vladim, som hastigt omplacerades från Östersjöflottan till fronten i Ukraina, som fått order om att minera vägen.
Vladim är bra på och har fått träna på att lägga minlinjer ute på havet. Nu improviserade han med den kunskap han har och la en minlinje på land...
[/Spekulationer]
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
[Spekulationer]
Det skulle kunna vara Vladim, som hastigt omplacerades från Östersjöflottan till fronten i Ukraina, som fått order om att minera vägen.
Vladim är bra på och har fått träna på att lägga minlinjer ute på havet. Nu improviserade han med den kunskap han har och la en minlinje på land...
[/Spekulationer]

Nu har tydligen svaret kommit, det var rysk propaganda inspelning på gång:

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top