Ska man vara orolig för Ryssland?

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan man svika en gång så...

Det är väl i grund och botten samma sak som följer av/på/efter förräderi;
1:a gången är beviset på att man kan, resten tas för givet. Vilket leder till att ingen litar på en förrädare, varken den som blivit förråd eller den som lurat/manipulerat förrädaren.

Undrar just vem man tror ska försvara en om man ständigt är den som smiter? Inge och Inga?


Ja, det är inte lätt. Vem vill dö för en förlorad sak? Slåss för något man inte tror på?

Men, ryssarnas reaktion står i så bjärt kontrast till ukrainarnas när kriget började.
Alla ex-pats runt om i hela Europa bara reste sig rakt upp som en man när Putin startade kriget, lämnade ifrån sig sina nycklar, verktyg eller vad man nu arbetade med och bad om ursäkt "men jag måste hem och slåss för mitt land."

...och då skall vi komma ihåg att Zelenskyj absolut inte var en oomstridd ledare fram till krigets start.
Om något var " en förlorad sak " när ryssarna marscherade in, så var det Ukrainas överlevnad.

Och ändå.
Ukraina har haft en stormig start. Det är lätt att glömma namn som Janukovytj och Tymosjenko när allt ljus nu ligger på Zelenskyj, men där fanns påtagliga spänningar och stridigheter.

Och ändå, som sagt - så far man hem för att göra det som är rätt.


Och! Kom ihåg - den mest Sovjetiska av alla statyer: hyllningen av kämparna från Stalingrad står i:

IMG_20221004_180131.jpg

Kiev!
Symbolen för kärnan i allt det ryska - den okuvliga viljan, förmågan att uthärda lidanden och umbäranden - står i Ukraina.

Sug på den, Vladimir Vladimirovitj!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det får du faktiskt inte.
Sedan 2017 omfattas vi alla av totalförsvarsplikten och får inte lämna landet i händelse av krig eller kris.
Det räknas som en form av desertering, och är märkligt okänt.
Spiken i Sabunis kista var just hennes aningslösa uttalande om att fly till Norge om det hettar till här hemma.
Hur en politiker kan vara ovetande om det är helt obegripligt, men även vanligt folk behöver uppmärksammas över våra tvingande plikter i krig och kris. Det är nära nu!
Närmre än jag någonsin upplevt i hela mitt liv.



Du säger något halvkvädet om ett Sverige som du anser har förändrats åt ett håll du inte uppskattar?
Min fråga till dig är: vad har du gjort för att påverka utvecklingen i en riktning du tycker är bättre?
Röstat? Bra så. Något mer...? Det behövs mer engagemang än så för att åstadkomma förändring.

Att förespråka fanflykt är ett ytterligt osvenskt beteende, och känns nästan lite Petrogradianskt...
Dessutom! Att klaga på flyktingströmmar genom att själv välja att bli en flykting känns väldigt illa genomtänkt.



Apropå det!

Jag konfronterade två desertörer i förra veckan!
Två ryssar på en rastplats. Trötta, ofräscha och lätt desorienterade.
Nej - inte den vanlige lastbilschauffören. Detta var välklädda killar i 30-årsåldern, ryskreggad Range Rover med så mycket grejer i att dom inte kunde fälla sätena, utan fick sitta och sova.
Vi vet alla vad det gör med humöret...

Hallå grabbar, vad gör ni här?

"Vi flyr från mobiliseringen i Ryssland".

Desertörer, alltså.

"Nej nej, vi vill bara inte slåss mot Ukraina"

Varför inte? Kallar inte Moder Ryssland på er? (Rodina-mat' zovyot!)

Plötsligt blev dom mycket sämre på engelska, och ville inte prata mer.
Jag fortsatte grilla dem:
Det är ni som låtit Putin dra sitt vansinne dithän vi är nu, och ni har inte gjort ett skvatt åt det.
Ni har tjänat på det och nu ni sitter här i en Range Rover och tycker synd om er själva.

Shame on you! Vill ni inte slåss mot Ukraina så åk dit och slåss med dem istället!!!
Ta hand om de sårade, bygg upp landet - vad som helst! Eller kör hem och störta Putler, för helvete!

Här skall ni fan inte sitta och skräpa ner!
(Dom hade kastat ut McDonalds-skräp rakt ner på marken 5 meter från soptunnorna, och slängt uten massa fimpar.

Ingen accepterar en desertör! sade jag till dem, och åkte därifrån.


Det gäller dig med, Kåtte.
Jag kopierar ett av mina tidigare inlägg om totalförsvarsplikten:

”Dessutom är totalförsvarsplikten inget som träder in per automatik. Regeringen måste besluta vilka mellan 16-70 år som omfattas. Det ligger på regeringen att delgiva den som ska kallas in. Man ska dessutom ha mönstrat och blivit inskriven innan man är del av totalförsvaret. Det är endast de som fullgör värnplikt eller civilplikt som kan förhindras att lämna landet.

Sen kan man torska på att vara tvungen att fortsätta sin anställning och jobba på om man jobbar med något som är av särskild vikt för totalförsvaret.

Skippar man mönstring eller utredning blir det penningböter. Är man redan inskriven är det böter eller fängelse upp till ett år. Om det medför avsevärt men för totalförsvaret är det sex månader till fyra år i kurran.

Jag drar direkt om det hettar till. Skönt med långsemester på någon varm plats.”


Kan till detta tillägga att man riskerar max fyra år, alltså drygt 2,5 år med villkorligt efter 2/3, för detta. Kanske inte helt ovärt för att slippa göra sina barn faderslösa, att behöva skicka iväg sitt barn ensamt till ett annat land och utkämpa ett krig som kanske är helt framprovocerat av idiotiska politiker.

Totalförsvarsplikten gäller bara för de som är bofasta i landet. Om du drar när första bomben faller, innan du blivit delgiven och mönstrat, så är det helt lagligt.

Jag har ingen lust att riskera livet i någon annans krig. Jag drar direkt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En random ryss - som dessutom är emot kriget - har väl inte något som helst ansvar för putins handlingar.
Man tar ansvar för sina egna handlingar, inte någon annans.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En random ryss - som dessutom är emot kriget - har väl inte något som helst ansvar för putins handlingar.
Man tar ansvar för sina egna handlingar, inte någon annans.


Kan man tycka.

Men, när dom sitter i en fullsmetad RR som ytterst få här i Sverige har råd att köpa, så representerar man den lilla nomenklatura som skott sig på Putins utdelande av de en gång gemensamma rikedomarna, en hantering som förrött landet och lett fram till den situation vi nu ser.

Dessa två goddagspiltar har suttit och diat direkt från kossans spene i hela sitt vuxna liv och har Putin att tacka för allt.
När saker och ting börjar ta emot så sticker dom - vem fan behöver sådana pultroner?

När dom sedan slänger sitt skräp rakt ner på marken så rinner det över, så enkelt är det.

Här hör dom inte hemma, och dom skall fan inte skräpa ner i vårt land.

Det är inte några medel-Tovaritj som kan skaka fram 5 siffriga belopp - i Dollar! för en flygstol ner till Turkiet, det skall ni ha klart för er! Det är Putinprofitörer, och dom har ingen plats i ett civiliserat samhälle.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte några medel-Tovaritj som kan skaka fram 5 siffriga belopp - i Dollar! för en flygstol ner till Turkiet, det skall ni ha klart för er! Det är Putinprofitörer, och dom har ingen plats i ett civiliserat samhälle.

Jag känner två tjejer som sitter fast i StPietr, den ena har studerat utomlands, har utländkt bankkonto och dom har sparat länge på det kontot för att ha råd att flytta utomlands.

Dom har det väl relativt bra, bra jobb, bra lägenhet, StPietr är ju nästan Europa, eller var, tills Europa drog sig ur ryssland.

Dom skulle ha flyttat till Europa ändå, så småningom, men kriget gjorde att dom fick bråttom.
Nu sitter dom bara och väntar på att gränserna ska stängas helt för alla män, så att kvinnor kan åka över till rimliga priser utan att köa i dagar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag känner två tjejer som sitter fast i StPietr, den ena har studerat utomlands, har utländkt bankkonto och dom har sparat länge på det kontot för att ha råd att flytta utomlands.

Dom har det väl relativt bra, bra jobb, bra lägenhet, StPietr är ju nästan Europa, eller var, tills Europa drog sig ur ryssland.

Dom skulle ha flyttat till Europa ändå, så småningom, men kriget gjorde att dom fick bråttom.
Nu sitter dom bara och väntar på att gränserna ska stängas helt för alla män, så att kvinnor kan åka över till rimliga priser utan att köa i dagar.
Jag tror det kan vara ganska dumt att vänta, för när de stängs helt är det ju inte omögligt att de stängs helt på riktigt. Och att Ryssar inte är särskilt välkomna i länder som värderar frihet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror det kan vara ganska dumt att vänta, för när de stängs helt är det ju inte omögligt att de stängs helt på riktigt. Och att Ryssar inte är särskilt välkomna i länder som värderar frihet.

Ja, dom väntar inte längre än nödvändigt nu, men då dom inte har bil känns det inte så kul att vänta i dagar vid gränsen (som måste passeras med fordon) och alla andra resor är svindyra just nu.

Just kvinnor kommer nog att kunna ta sig ut i fortsättningen också, putler bryr sig ju bara om kött till köttkvarnen, och än är han inte desperat nog att värva kvinnor, det finns ju kannibaler kvar i fängelserna, och överåriga fyllon och knarkare som har sådan abstinens att dom klöser skinnet av sig själva och hallucinerar hej vilt.

Men kvinnor duger inte, dom ska stå vid spisen och föda barn.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kärnvapentåg på rull mot Ukraina och en försvunnen ubåt med kärnvapen.
Jävligt avancerat chicken-race nu.
Jag tror faktiskt Putler är förvrängd nog att ge ordern om att trycka på knappen.
Jag bara hoppas att personerna omkring inte är villiga att störta världen in i ett kärnvapenkrig.
Som datorn lär sig i War Games "there is no winning move in thermo nuclear war.". ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kärnvapentåg på rull mot Ukraina och en försvunnen ubåt med kärnvapen.
Jävligt avancerat chicken-race nu.
Jag tror faktiskt Putler är förvrängd nog att ge ordern om att trycka på knappen.
Jag bara hoppas att personerna omkring inte är villiga att störta världen in i ett kärnvapenkrig.
Som datorn lär sig i War Games "there is no winning move in thermo nuclear war.". ?
Deeskalerar inte kriget snart så blir det kaboom. Jag har sagt det hela tiden. Kan dessutom hålla med Musk i hans senaste uttalande. Ukraina vinner inte detta, oavsett vad västmedia säger. Ukraina kommer förlora mer mark.

Det är naivt att tro att de kan mota bort ryssen och återta de annekterade regionerna och krim. Kanske en del men när kriget är slut tror jaäryssland är större och ukraina mindre. Obs, ej rysstroll. Hejar på ukraina men försöker se nyktert på det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror inte att det kommer att sprängas några nukes.
putlerfnask är förvisso inte rätt kopplad, men USA/Nato har ju lovat att svara på en nuke så pass hårt att övriga militärer inser att det är självmord.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Deeskalerar inte kriget snart så blir det kaboom. Jag har sagt det hela tiden. Kan dessutom hålla med Musk i hans senaste uttalande. Ukraina vinner inte detta, oavsett vad västmedia säger. Ukraina kommer förlora mer mark.

Det är naivt att tro att de kan mota bort ryssen och återta de annekterade regionerna och krim. Kanske en del men när kriget är slut tror jaäryssland är större och ukraina mindre. Obs, ej rysstroll. Hejar på ukraina men försöker se nyktert på det.
Inte otroligt att du har rätt. ?
Finns inga vinnare här, inte Ukraina, ännu mindre Ryssland och inte omvärlden.
Frågan är bara hur mycket som kommer förloras?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror inte att det kommer att sprängas några nukes.
putlerfnask är förvisso inte rätt kopplad, men USA/Nato har ju lovat att svara på en nuke så pass hårt att övriga militärer inser att det är självmord.
Och det är generalen som har kärnvapnen i sitt kommando som måste beslut att skjuta dem. Herr Presidenten kan önska det, men han har inte sista ordet om användandet till skillnad från USA. Och det var ju en gång under kalla kriget som det var en herre som lät bli att skjuta iväg sin ICBMkärnspets mot USA, och på så vis förhindrade ett kärnvapenkrig, så det finns ju lite tidigare exempel.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Deeskalerar inte kriget snart så blir det kaboom. Jag har sagt det hela tiden. Kan dessutom hålla med Musk i hans senaste uttalande. Ukraina vinner inte detta, oavsett vad västmedia säger. Ukraina kommer förlora mer mark.

Det är naivt att tro att de kan mota bort ryssen och återta de annekterade regionerna och krim. Kanske en del men när kriget är slut tror jaäryssland är större och ukraina mindre. Obs, ej rysstroll. Hejar på ukraina men försöker se nyktert på det.
Låter omvärlden Ryssarna ta en bit och frysa konflikten så kommer de tillbaka för att ta resten när styrkorna byggts upp igen. Och sedan är det nästa grannes (o)tur. Och nästa.

Jag tror att tillräckligt många nu har fått upp ögonen för att striden måste tas och vinnas någon gång och att det nu är guldläge pga Rysslands otroliga inkompetens. Med omvärldens fortsatta stöd kommer Ukraina kunna driva ut Ryssarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Låter omvärlden Ryssarna ta en bit och frysa konflikten så kommer de tillbaka för att ta resten när styrkorna byggts upp igen. Och sedan är det nästa grannes (o)tur. Och nästa.

Jag tror att tillräckligt många nu har fått upp ögonen för att striden måste tas och vinnas någon gång och att det nu är guldläge pga Rysslands otroliga inkompetens. Med omvärldens fortsatta stöd kommer Ukraina kunna driva ut Ryssarna.

Du menar som dom gjorde förra gången dom tog områden i Ukraina och lovade att nöja sig med det?

Jag tror också att det är NU vi har chansen att knäcka ryssland, genom att låta Ukraina nöta ned dom.

Tyvärr verkar det som att väst tillför material i precis den takt som behövs för att Ukraina ska kunna hålla ställningarna och mala ned köttmuren, men inte i den takt det behövs för att vinna kriget fort.

Visst är det en vinst för väst ju mera ryskt material och manskap som mals ner, men det mals ner Ukrainska soldater och samhällen också.

Jag skulle gärna se att Ukraina fick det dom behövde för att avsluta det här snabbt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kärnvapentåg på rull mot Ukraina och en försvunnen ubåt med kärnvapen.
Jävligt avancerat chicken-race nu.
Jag tror faktiskt Putler är förvrängd nog att ge ordern om att trycka på knappen.
Jag bara hoppas att personerna omkring inte är villiga att störta världen in i ett kärnvapenkrig.
Som datorn lär sig i War Games "there is no winning move in thermo nuclear war.". ?
Kärnvapentåget alla pratar om... Det var ett tåg bestående av skyddstrupper för de nukleära styrkorna. Att man tar av materiel och folk från skyddsstyrkorna är illa nog, men det betyder ju inte att man definitivt har kört fram kärnvapen till fronten.
Sen får man även ta i beräkningen att Putin faktisk inte hotade öppet med just kärnvapen i sitt tal om annexeringen av de senaste ukrainska områdena. Han sa att man skulle använda alla vapen i arsenalen för att skydda rysk mark. Det inkluderar förvisso kärnvapen, men att säga att han hotade med just dem är en tolkning som väst har gjort själva.
Nog för att undertonen finns där, men ändå.

Skulle Ryssland använda kärnvapen mot städer, mot trupp på slätten eller bara dra av en laddning i Svarta havet som ett skrämskott så skulle de bli en paria i hela världen. Kina och Indien skulle dra öronen åt sig och backa bort från de förbindelser de ändå har med Ryssland.
Sen har ju USA redan börjat cirkulera ut vad de skulle svara med och det är att förinta Svarta havsflottan och aktivt börja slå ut ryskt materiel på marken i Ukraina.
Att använda (taktiska) kärnvapen effektivt på slagfältet är även svårare än man tror. Ukraina har ju t.ex. inte samlat någon större mängd trupp på samma ställe som skulle kunna slås ut.
Man skulle säkert kunna slå ut något träningscenter, ammunitionsdepå eller regionshögkvarter men någon slagfältsmässig fördel av detta skulle vara obefintlig.
Kvar återstår städer, men där blir ju svaret från omvärlden kraftigare.

Dessutom så befinner sig USA fortfarande på Defocon 4. Dvs. normalt läge. Så än så länge är inte risken överhängande för att kärnvapen kommer användas.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bra!
Som fd officer säger jag, gör er plikt i sveriges tjänst.
Håller med.
Efter ett långt liv i försvarsmakten och försvarsnära verksamhet blir jag illamående av att läsa inlägg där man glatt beskriver att man ska fly om landet hotas.
Dra nu då, och kom inte tillbaka när ni blir krassliga eller era barn ska gå i skolan!
Jag stannar!
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag känner två tjejer som sitter fast i StPietr, den ena har studerat utomlands, har utländkt bankkonto och dom har sparat länge på det kontot för att ha råd att flytta utomlands.

Dom har det väl relativt bra, bra jobb, bra lägenhet, StPietr är ju nästan Europa, eller var, tills Europa drog sig ur ryssland.

Dom skulle ha flyttat till Europa ändå, så småningom, men kriget gjorde att dom fick bråttom.
Nu sitter dom bara och väntar på att gränserna ska stängas helt för alla män, så att kvinnor kan åka över till rimliga priser utan att köa i dagar.



Cry me a river.

Sedan år 2000 har det funnits ungefär en bra anledning om året att fly landet.
Jag skall lista några få av de mer namnkunniga här:


Anna Politkovskaya
Alexander Litvinenko
Anna Politkovskaya
Natalia Estemirova
Stanislav Markelov
Anastasia Baburova
Boris Nemtsov
Paul Klebnikov
Sergei Yushenkov

En regim som dödar sina kritiker, som dödar folkrättskämpar, som dödar de advokater som vill försvara sådana som blivit falskeligen anklagade och en regim som dödar journalisterna som skriver om missförhållandena är sjuk.

Att försöka sticka nu, när konsekvenserna av den förda politiken knackar på den egna dörren är ynkligt på alla plan.
Det finns ingen ursäkt. Det går inte att ens drömma ihop en godtagbar förklaring till att acceptera, underhålla och driva ett skräckvälde framåt under decennier - bara för att fly när svärdsspetsen vänds mot dig själv.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det ingen talar om är vad det skall bli av Ryssland när detta är över.
Faktiskt oavsett hur det slutar.

Ryssland har sedan långt innan kriget ett våldsamt kvinnoöverskott, en usel demografi och katastrofala nativitetstal.
Alla kurvor har pekat åt fel håll under under så många år att utvecklingen är cementerad och nästintill irreversibel.
Och nu skall resten av männen upp på slaktbänken...?

Vem skall befolka landet när detta är över?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top