Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kineserna har samma problem som Ryssland med en siffra på barn per par på 1.3, och bara för att bibehålla nuvarande population behöver den siffran vara 2.1.
Hela den utvecklade världen står inför samma problem och det kan komma att bli intressant det närmare halvseklet eftersom att ekonomisk tillväxt inte längre kan drivas av ökande befolkning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kineserna har samma problem som Ryssland med en siffra på barn per par på 1.3, och bara för att bibehålla nuvarande population behöver den siffran vara 2.1.
Hela den utvecklade världen står inför samma problem och det kan komma att bli intressant det närmare halvseklet eftersom att ekonomisk tillväxt inte längre kan drivas av ökande befolkning.
Tänkte mer på att de har överskott på pojkar...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gör man inte alltid det? Moms på hastighetsgränsen t.ex.
Beroende på vilken moralisk kompass man har så kommer agerandet att skilja sig åt.
En del lägger nog benen på ryggen och drar snarast möjligt medans andra kommer att undra när inkallelseordern ska komma. En del plockar nog fram nycklarna till vapenskåpet under tiden.

Jag antar att de som kommer att dra vid första bästa antydan till oro/misär/elände inte heller har något emot att lämna ifrån sig hus/hem/fordon till vem det nu än vara må som kräver tillgång?

Det är först i nödens stund som man verkligen prövas sägs det. De som redan nu har valt/tänker sticka om det hettar till kan väl kanske lika gärna åka. De är mycket möjligt både potentiella risker i strid och än värre kanske potentiella överlöpare som vill ha "fred" till varje tänkbart pris.

Frågan man nog måste ställa sig är om det är bättre med frihet i krig än ofrihet i "fred/förtryck". Ukraina verkar iaf. veta svaret på den frågan.

Nu hade sannolikt Michael Wiehe stormakternas krig i åtanke och inte ett potentiellt invasionsscenario...men den första versen säger det ändå rätt så väl.

Jag är nog av uppfattningen att ska det gå helvete till musik så ska man alltid vara med och spela själv...

Nej det gör man inte, om du tycker det här landet är värt att försvara, oavsett regim och i vilket skick det befinner sig i, så väljer du inte själv. Eller så väljer både du och andra i tråden som det passar. Det kan ju inte vara bara din uppfattning som är moraliskt legitim?

Sedan är det ju en försvinnande liten del som tycker det är värt att slåss mot Ryssland, alla som har militär träning och inte är i Ukraina kan ju börja med att tagga ner.
Sedan vore det också klädsamt om de som påstår att de så gärna slåss för vår frihet talar om vad de gör för att rädda vårt land från dagliga skjutningar och sprängningar. Något alls? Hejar på?

Personligen är jag lite kluven, skulle jag bidra till att upprätthålla islamism och genusterror eller flytta till ett annat land som ändå historiskt tillhör Sverige, dvs Finland eller Norge, oklart. Om Nyans och C styr, skall jag kriga för ett kalifat? Oklart, sannolikt inte.

Vore förresten kul att se vem det nu var som bråkade på Range Rover ryssarna skälla ut en valfri MENA migrant, men det kan man väl drömma om. Vilka får fly alls, bara barn?

Sverige före millennieskiftet - klart värt att försvara. Men caset blir svagare för var dag som går, det bästa vore om vi erövrades av ett annat valfritt västland, helst nordiskt.

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske dags att starta med kvinnobussarna till Pajala igen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske dags att starta med kvinnobussarna till Pajala igen?

Det blev väl inte några giftermål eller inflyttade ryskor efter den där historien. Många år senare fick jag förklaringen att det tydligen bara var prostituerade ryskor som kom med de de där bussarna.
Sanningshalten kan jag inte bekräfta men det låter väl som en ganska trolig förklaring till utfallet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När man blivit tvångsrekryterad till ett orättfärdigt anfallskrig man inte vill delta i kan ju detta vara en väg att gå.

Jag har sett flera avhopp tidigare, Ukrainarna är lite barska tills dom har situationen under kontroll, men sedan får avhopparna en vattenflaska, en cigg och en telefon att ringa hem ifrån.

Fordonen får invasionstecknen övermålade och en ny symbol ditmålad och åker förmodligen på en översyn innan dom förbandssätts på den Ukrainska sidan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Den ukrainska generalstaben avslöjar också att mobiliserade ryssar har skickats hem från Krasnodarregionen och tillbaka till Promorsk Akhtarsk, då det inte fanns möjlighet att ta hand om dem, eller ge dem uniformer eller mat. Det finns antagligen fler exempel, men Ryssland klarar alltså inte av att mobilisera och mobiliseringens siffror är ännu en Potemkinkuliss. "

Ju fler som mobiliseras, dessto mer mat behöver fram.
Skulle inte förvåna mig att orsaken till att rysska förband retirerar nu är att de inte fått någon mat på några dagar/veckor.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Skulle inte förvåna mig att orsaken till att rysska förband retirerar nu är att de inte fått någon mat på några dagar/veckor.
"En armé marscherar på sin mage"
- Napoleon Bonaparte

Skickat från min moto g(100) via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja,, får man fram 10 lastbilar per dag till fronten och 5 innehåller ammunition och 5 innehåller mat och dom som redan är vid fronten ändå svälter så är inte lösningen att skicka dit fler gubbar som behöver mat....

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då har Putin utsett Kadyrov till generalövesrste i ryska armen. Samme man som för några dagar sen sa att man borde använda kärnvapen i Ukraina.
Hhhmmm... höjer nog tempen lite, tyvärr.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Då har Putin utsett Kadyrov till generalövesrste i ryska armen. Samme man som för några dagar sen sa att man borde använda kärnvapen i Ukraina.
Hhhmmm... höjer nog tempen lite, tyvärr.
Snabb googling avslöjar - Den gubben har lite problem...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja,, får man fram 10 lastbilar per dag till fronten och 5 innehåller ammunition och 5 innehåller mat och dom som redan är vid fronten ändå svälter så är inte lösningen att skicka dit fler gubbar som behöver mat....
Men gör Ryssland det,
Ryssland skickar dit fler gubbar så tar maten slut fortare på rysska sidan.
Bra för Ukraina sidan.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Gäller detta fortfarande kan be
När man blivit tvångsrekryterad till ett orättfärdigt anfallskrig man inte vill delta i kan ju detta vara en väg att gå.

Besättningen $50,000 rikare? Om detta fortfarande gäller...

According to reports, Ukraine's parliament has passed a new law to offer rewards of upto $1 million for defecting Russian soldiers who can hand over a warship or a combat aircraft to the country's Army.
[...]
The bill includes $500,000 for a combat helicopter, and $25,000-35,000 for a reactive volley fire system. Also, handing over an armoured personnel carrier includes a reward of $50,000 and military trucks have a reward of $10,000.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dålig affär för ryssen: Ukraina får en splitterny stridsvagn; besättningen blir miljonärer och besättningens släktingar får 5 kilo fisk.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka