Gör man inte alltid det? Moms på hastighetsgränsen t.ex.
Beroende på vilken moralisk kompass man har så kommer agerandet att skilja sig åt.
En del lägger nog benen på ryggen och drar snarast möjligt medans andra kommer att undra när inkallelseordern ska komma. En del plockar nog fram nycklarna till vapenskåpet under tiden.
Jag antar att de som kommer att dra vid första bästa antydan till oro/misär/elände inte heller har något emot att lämna ifrån sig hus/hem/fordon till vem det nu än vara må som kräver tillgång?
Det är först i nödens stund som man verkligen prövas sägs det. De som redan nu har valt/tänker sticka om det hettar till kan väl kanske lika gärna åka. De är mycket möjligt både potentiella risker i strid och än värre kanske potentiella överlöpare som vill ha "fred" till varje tänkbart pris.
Frågan man nog måste ställa sig är om det är bättre med frihet i krig än ofrihet i "fred/förtryck". Ukraina verkar iaf. veta svaret på den frågan.
Nu hade sannolikt Michael Wiehe stormakternas krig i åtanke och inte ett potentiellt invasionsscenario...men den första versen säger det ändå rätt så väl.
Jag är nog av uppfattningen att ska det gå helvete till musik så ska man alltid vara med och spela själv...
Nej det gör man inte, om du tycker det här landet är värt att försvara, oavsett regim och i vilket skick det befinner sig i, så väljer du inte själv. Eller så väljer både du och andra i tråden som det passar. Det kan ju inte vara bara din uppfattning som är moraliskt legitim?
Sedan är det ju en försvinnande liten del som tycker det är värt att slåss mot Ryssland, alla som har militär träning och inte är i Ukraina kan ju börja med att tagga ner.
Sedan vore det också klädsamt om de som påstår att de så gärna slåss för vår frihet talar om vad de gör för att rädda vårt land från dagliga skjutningar och sprängningar. Något alls? Hejar på?
Personligen är jag lite kluven, skulle jag bidra till att upprätthålla islamism och genusterror eller flytta till ett annat land som ändå historiskt tillhör Sverige, dvs Finland eller Norge, oklart. Om Nyans och C styr, skall jag kriga för ett kalifat? Oklart, sannolikt inte.
Vore förresten kul att se vem det nu var som bråkade på Range Rover ryssarna skälla ut en valfri MENA migrant, men det kan man väl drömma om. Vilka får fly alls, bara barn?
Sverige före millennieskiftet - klart värt att försvara. Men caset blir svagare för var dag som går, det bästa vore om vi erövrades av ett annat valfritt västland, helst nordiskt.