Ska man vara orolig för Ryssland?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det ingen talar om är vad det skall bli av Ryssland när detta är över.
Faktiskt oavsett hur det slutar.

Ryssland har sedan långt innan kriget ett våldsamt kvinnoöverskott, en usel demografi och katastrofala nativitetstal.
Alla kurvor har pekat åt fel håll under under så många år att utvecklingen är cementerad och nästintill irreversibel.
Och nu skall resten av männen upp på slaktbänken...?

Vem skall befolka landet när detta är över?
Kvinnor?

Kan bli första feministiska staten på riktigt.

Gudrun Schyman kanske borde flytta dit och styra upp det hela...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ingen talar om är vad det skall bli av Ryssland när detta är över.
Faktiskt oavsett hur det slutar.

Ryssland har sedan långt innan kriget ett våldsamt kvinnoöverskott, en usel demografi och katastrofala nativitetstal.
Alla kurvor har pekat åt fel håll under under så många år att utvecklingen är cementerad och nästintill irreversibel.
Och nu skall resten av männen upp på slaktbänken...?

Vem skall befolka landet när detta är över?

Jag ser din fråga men förstår inte varför Ryssland måste befolkas i så hög grad?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Moderna krig vinns inte av det land som har mest folk.
De vinns ofta av den sida som har mest BNP.
Och kan förse soldaterna med mest ammunition osv.
Här en som tror på motsatsen
1664955562222.png
från dagens https://www.hbl.fi/
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Moderna krig vinns inte av det land som har mest folk.
De vinns ofta av den sida som har mest BNP.
Och kan förse soldaterna med mest ammunition osv.
Här en som tror på motsatsen
View attachment 477120
från dagens https://www.hbl.fi/
DN hade väl samma artikel, men den är nog lika låst som HBLs.

Markov är en väldigt spretig person som slänger ur sig en massa skit för att se vad som fastnar och han ljuger ungefär lika mycket som flertal andra högre upp i ryska ledarskiktet.
Som t.ex.: "Putin säger att vi använder kärnvapen ifall väst placerar Natosoldater i Ukraina. Däremot är det mycket möjligt att USA använder kärnvapen i Ukraina och sedan skyller på Ryssland."
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag ser din fråga men förstår inte varför Ryssland måste befolkas i så hög grad?


Nej, för mänsklighetens överlevnad vore det sannerligen tacksamt om vi alla lade band på oss och började med att halvera vår folkmängd över ett par generationer.

Men, folklustspelet "hållbar tillväxt" tillåts fortsätta och lurar folk att racet mot barriären är något naturligt.

Och, ett Ryssland som redan har ett befolkningsvacuum omges av grannländer med en minst sagt expansiv agenda.
När Ryssland imploderar står Kina först i tur att flytta in och kalasa på naturtillgångarna.

See?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nejdå, dom kommer säkert själva att kunna skaka fram något bättre, jag har sett loafers på en snubbe, i övrigt gympadojjor på rätt många
Jag tror det är klokt att idka källkritik, självklart kan Ryssland ordna skor.
Nordkorea har skor, skärp er.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Just nu så håller ju ryska militären och delar av fronten på att falla samman. Ukraina rycker fram med god fart och ryssar flyr från städer. Det är inte en kollaps, men det är inte en bra situation för Ryssland.
Mobiliseringen utgör inget hot för Ukraina i dagsläget. De trupper som hunnit komma ut har för dålig utbildning och utrustning för att göra skillnad. Samt att Ukraina rycker fram snabbare än de hinner ut till fronten.
Frontlinjen är typ 800 km lång. Det är en bra bit att försvara.

Det stora just nu är ju att det börjar röra sig inne i Ryssland. Politiskt sker det öppen kritik om mobiliseringen. Man ser att fel folk kallas in, att man saknar utrustning, att utbildningen är för dålig, osv.
Att öppet kritisera regimen är något som inte skett i Ryssland på länge. Förvisso är man fortfarande försiktiga med att kritisera Putin självt. Det är oftast folk kring honom som får kritik. Men det pratar till och med öppet i medierna att kriget (vissa har börjat säga krig) inte gått enligt planerna och att man borde börja skjuta officerare.

För de med skofetish så bjuder jag på en ny bild med nyrekryterade från Molkino.
1 har egna kängor, 1 har kängor av okänt ursprung och resten har riktiga ryska militärkängor.
Ukr_10.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ingen ursäkt. Det går inte att ens drömma ihop en godtagbar förklaring till att acceptera, underhålla och driva ett skräckvälde framåt under decennier - bara för att fly när svärdsspetsen vänds mot dig själv.

Släkt och vänner?
Fast sån't kanske inte betyder något för dig?

Och dom har inte accepterat och drivit ett skräckvälde, dom har levt under ett.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ungefär vad Putin säger i sina tal.

Jag tycker tvärt om, att var och en har ett personligt ansvar att använda huvudet och inte blindt följ en idiot.
Man kan tycka en hel del om vårt statsskick och de som förvaltar det och det mycket berättigat. Dock är det väl ändå så att det inte är en grad- utan artskillnad mellan vårt styre och det ryska? Putin säger väl ungefär väl egentligen precis vad som faller honom in eller mest förmodligen det som senast kommit ut ur verklighetsförvrängaren.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Just nu så håller ju ryska militären och delar av fronten på att falla samman. Ukraina rycker fram med god fart och ryssar flyr från städer. Det är inte en kollaps, men det är inte en bra situation för Ryssland.
Mobiliseringen utgör inget hot för Ukraina i dagsläget. De trupper som hunnit komma ut har för dålig utbildning och utrustning för att göra skillnad. Samt att Ukraina rycker fram snabbare än de hinner ut till fronten.
Frontlinjen är typ 800 km lång. Det är en bra bit att försvara.

Det stora just nu är ju att det börjar röra sig inne i Ryssland. Politiskt sker det öppen kritik om mobiliseringen. Man ser att fel folk kallas in, att man saknar utrustning, att utbildningen är för dålig, osv.
Att öppet kritisera regimen är något som inte skett i Ryssland på länge. Förvisso är man fortfarande försiktiga med att kritisera Putin självt. Det är oftast folk kring honom som får kritik. Men det pratar till och med öppet i medierna att kriget (vissa har börjat säga krig) inte gått enligt planerna och att man borde börja skjuta officerare.

För de med skofetish så bjuder jag på en ny bild med nyrekryterade från Molkino.
1 har egna kängor, 1 har kängor av okänt ursprung och resten har riktiga ryska militärkängor.
View attachment 477121
Då är de väl bättre utrustade än i Sverige, alla jag känner i FM pratar om deras egna kängor. Tydligen en viktig fråga. ?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Var drar man gränsen för det där?
Är det en plikt om nyans har majoritet? Nmr? Var det en plikt för tyskar i ww2? För ryssar idag?

Vore kul höra hur du ser på det.
Om vi skulle bli anfallna av någon annan stat så spelar det nog inte så mycket roll vilka som styr. Osannolikt men om vi skulle t.ex försöka annektera/besätta Bornholm från danskarna eller Åland från finnarna så skulle jag nog vänligen men bestämt be om att få avstå och/eller skaka galler om det nu skulle gå därhän.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om vi skulle bli anfallna av någon annan stat så spelar det nog inte så mycket roll vilka som styr. Osannolikt men om vi skulle t.ex försöka annektera/besätta Bornholm från danskarna eller Åland från finnarna så skulle jag nog vänligen men bestämt be om att få avstå och/eller skaka galler om det nu skulle gå därhän.
Okej så man väljer lite själv om det är saker man står bakom eller inte som regimen pysslar med?
Eller går man på någon stadga eller förordning?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Okej så man väljer lite själv om det är saker man står bakom eller inte som regimen pysslar med?
Eller går man på någon stadga eller förordning?
Gör man inte alltid det? Moms på hastighetsgränsen t.ex.
Beroende på vilken moralisk kompass man har så kommer agerandet att skilja sig åt.
En del lägger nog benen på ryggen och drar snarast möjligt medans andra kommer att undra när inkallelseordern ska komma. En del plockar nog fram nycklarna till vapenskåpet under tiden.

Jag antar att de som kommer att dra vid första bästa antydan till oro/misär/elände inte heller har något emot att lämna ifrån sig hus/hem/fordon till vem det nu än vara må som kräver tillgång?

Det är först i nödens stund som man verkligen prövas sägs det. De som redan nu har valt/tänker sticka om det hettar till kan väl kanske lika gärna åka. De är mycket möjligt både potentiella risker i strid och än värre kanske potentiella överlöpare som vill ha "fred" till varje tänkbart pris.

Frågan man nog måste ställa sig är om det är bättre med frihet i krig än ofrihet i "fred/förtryck". Ukraina verkar iaf. veta svaret på den frågan.

Nu hade sannolikt Michael Wiehe stormakternas krig i åtanke och inte ett potentiellt invasionsscenario...men den första versen säger det ändå rätt så väl.
Fred
Är det verkligen fred vi vill ha?
Till varje tänkbart pris
Är vi alldeles säkra på det?
Att det värsta av allt är krig
Jag är nog av uppfattningen att ska det gå helvete till musik så ska man alltid vara med och spela själv...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man kan tycka en hel del om vårt statsskick och de som förvaltar det och det mycket berättigat. Dock är det väl ändå så att det inte är en grad- utan artskillnad mellan vårt styre och det ryska? Putin säger väl ungefär väl egentligen precis vad som faller honom in eller mest förmodligen det som senast kommit ut ur verklighetsförvrängaren.
Det är det, men uttaldet jag svarade på, och det från notrightrider innan som startade den linjen av diskussion, lämnar inte utrymme för att göra den bedömningen.

Just den bedömningen är det jag tycker är absolut viktigast i sammanhanget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Den ukrainska generalstaben avslöjar också att mobiliserade ryssar har skickats hem från Krasnodarregionen och tillbaka till Promorsk Akhtarsk, då det inte fanns möjlighet att ta hand om dem, eller ge dem uniformer eller mat. Det finns antagligen fler exempel, men Ryssland klarar alltså inte av att mobilisera och mobiliseringens siffror är ännu en Potemkinkuliss. "

 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det ingen talar om är vad det skall bli av Ryssland när detta är över.
Faktiskt oavsett hur det slutar.

Ryssland har sedan långt innan kriget ett våldsamt kvinnoöverskott, en usel demografi och katastrofala nativitetstal.
Alla kurvor har pekat åt fel håll under under så många år att utvecklingen är cementerad och nästintill irreversibel.
Och nu skall resten av männen upp på slaktbänken...?

Vem skall befolka landet när detta är över?
Kina?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top